Verbeteren isolatie nieuwe woning (2018)

Pagina: 1
Acties:

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:08
Hallo,

Wij wonen nu anderhalf jaar in een nieuwe woning. Deze is gebouwd volgens het bouwbesluit uit 2016, dus nog met een HR ketel op gas en vloerverwarming alleen op de begane grond.
Ik lees veel over isolatie maatregelen die genomen kunnen worden in bestaande woningen om het energie verbruikt te reduceren en denk dan altijd maar dat er aan onze woning niks te verbeteren valt. Maar dat is wellicht misplaatst.
Vandaar mijn vraag of bekend is waar nog verbeteringen mogelijk zouden zijn (vloerisolatie?). Of kan ik beter voor meer zonnepanelen gaan (heb er nu al 23) enof een zonneboiler?

Losse, gerelateerde vraag, zonet de laatste niet LED lamp vervangen (40W halogeen vs 2.5W LED). Nu blijft die LED lamp constant branden, ook als de lamp uit staat. Hoe kan dat en is daar nog wat aan te doen?

Alvast bedankt,

Anman

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik denk dat er nog voldoende te isoleren valt, maar dat is lastig te zeggen zonder meer info.
Wat voor ramen heb je? spouwmuurisolatie aanwezig? Vloerisolatie? hoe is je dak geisoleerd? heb je een warmte terug win instalatie?
Losse, gerelateerde vraag, zonet de laatste niet LED lamp vervangen (40W halogeen vs 2.5W LED). Nu blijft die LED lamp constant branden, ook als de lamp uit staat. Hoe kan dat en is daar nog wat aan te doen?
eum, zonder stroom kan een lamp niet branden. er zal dus nog stroom doorheen lopen wanneer deze "uit" staat. Hoe zet je de lamp uit? indien dat met een dimmer is kan het zo zijn dat dit geen LED dimmer is. wanneer je de dimmer indrukt om hem uit te schakelen moet het wel werken. Dat haalt fysiek de stroom eraf.

[ Voor 25% gewijzigd door yakmak op 09-12-2019 14:28 ]

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:18
edit: laat maar, de check die ik voorstelde is niet erg informatief voor nieuwe huizen (milieu centraal).

[ Voor 76% gewijzigd door Basekid op 09-12-2019 14:33 ]

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:06
Anman schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:21:

Alvast bedankt,

Anman
Dergelijk verhaal doet mij aan dit filmpje denken:
Al is dat afhankelijk van wat je verstaat onder 'contstant branden'.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:08
Mogelijk is er nog flink wat te winnen op het gebied van luchtdichtheid. Zodat je alleen nog ventileert door de daarvoor bedoelde openingen.

Denk aan:
  • Hoe goed dichten de rubbers van ramen en deuren af?
  • Hoe zijn de aansluitingen tussen binnenmuur en dak?
  • Hoe zijn de aansluitingen tussen binnenmuur en kozijn?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heeft je woning al ventilatie met WTW?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anman schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:21:
Hallo,

Wij wonen nu anderhalf jaar in een nieuwe woning. Deze is gebouwd volgens het bouwbesluit uit 2016, dus nog met een HR ketel op gas en vloerverwarming alleen op de begane grond.
Ik lees veel over isolatie maatregelen die genomen kunnen worden in bestaande woningen om het energie verbruikt te reduceren en denk dan altijd maar dat er aan onze woning niks te verbeteren valt. Maar dat is wellicht misplaatst.
Vandaar mijn vraag of bekend is waar nog verbeteringen mogelijk zouden zijn (vloerisolatie?). Of kan ik beter voor meer zonnepanelen gaan (heb er nu al 23) enof een zonneboiler?

Alvast bedankt,

Anman
Bij een dergelijke jonge woning zou ik zeker geen geld steken in dikkere isolatie, maar focus op de details

Eerst inventariseren:
doorblower test
warmte beelden
etc

Problemen/ aandachtspunten aanpakken:
Denk aan raamrubbers, krom getrokken deur , afstellen valdorpel etc
en eventueel een gevonden bouwfout herstellen ( rondom (dak)ramen gaat het nog wel eens mis)

Energie opwekken is nooit een slecht idee, hierbij zou ik gaan voor meer pv panelen en daarvoor zie ik je bij de rest van de verslaafde in dit topic :+

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01 20:39
Ik denk niet dat je aan isolatie nog wat kunt doen. In feite zijn je muren, het dak en je ramen en je vloer goed geisoleerd en is het schuiven in de marge als je nog wat wil winnen.
Als je al zoveel zonnepanelen hebt, dan zie ik ook geen reden om dat uit te breiden. Zolang je gewoon op het gas zit en geen warmte pomp oid hebt, leveren je huidige panelen al veel meer op dan je verbruikt lijkt me.

Je niet nog gekker laten maken door de klimaat gekte en eerst eens van dat huis genieten. Een aantal jaren afwachten of er een echt goede standaard voor de energie transitie is ontstaan en dan kun je nog zien ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Vraag eerst de EPC op bij de gemeente en kijk wat er is toegepast aan isolatie e.d. Een huis met die ruleset is in feite al redelijk optimaal geïsoleerd, daar ga je weinig in winnen. Je kan relatief makkelijk over op een warmtepomp mocht de noodzaak daar zijn.

Wat is je verbruik nu? Meten is weten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 22:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat is je actuele verbruik? Hoeveel gas heb je de afgelopen jaren ( per maand? ) verbruikt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:22
Señor Sjon schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:54:
Vraag eerst de EPC op bij de gemeente en kijk wat er is toegepast aan isolatie e.d. Een huis met die ruleset is in feite al redelijk optimaal geïsoleerd, daar ga je weinig in winnen. Je kan relatief makkelijk over op een warmtepomp mocht de noodzaak daar zijn.

Wat is je verbruik nu? Meten is weten.
Mja, wat zegt het verbruik over de isolatie? De vorige bewoners van ons huis gebruikten ongeveer 1200 kuub per jaar. Wij gebruiken maar 300 kuub per jaar, omdat wij 18-19 graden warm genoeg vinden en wij 3 dagen beiden aan het werk zijn...

• Señor Sjon
Als je nu 300 kuub verbruikt (ca 210 euro), dan heeft een operatie die bv 5.000 euro kost niet zoveel zin. ;)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08-2025
Een huis uit 2016 is ruim goed genoeg geisoleerd, daar valt echt niks te winnen. Je kan beter kijken naar tochtproblemen (vaak toch wel aanwezig) en investeren in zonnepanelen.

Investeren in warmtepomp is beetje zonde van het geld als je net een nieuwe ketel hebt en sowieso weinig gas verbruikt ivm de goede isolatie.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die led zal aan de voeding of dimmer liggen. Mijn afzuigkap heeft daarom een led en een normale lamp en een huiskamer lamp 4 leds en een normale. Als het allemaal leds zijn gaan ze knipperen of niet meer aan na een paar keer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De schakeldraad ligt een stuk parallel aan de fasedraad en neemt daarvan een beetje lading over. Kun je vaak oplossen door een condensator te plaatsen of dubbelpolig te schakelen.

Ik zou eerst gewoon een ander ledlamp proberen trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-12-2019 16:16 ]

• Señor Sjon
Dimmer zonder nul geeft ook dit effect.

Maar goed, de andere vraag is interessanter.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:03

Theo

moederbord

Balansventilatie kan in theorie leuk zijn en zorgen voor een reductie in het gasverbruik, echter is dit bijna niet achteraf aan te leggen in een betonnen woning gezien elk verblijf een eigen ventiel moet krijgen. Indien je een vliering hebt dan kun je op de vliering een balansventilatie plaatsen die enkel ventielen heeft op de verdieping daaronder. Dan kunnen de roosters op die verdieping dicht (scheelt stof, insecten, pollen en geluid). Maar dan moet je wel én een vliering hebben én moet deze geen betonnen vloer hebben.

Anders kun je wellicht iets winnen door de huidige mechanische ventilatie te vervangen voor één die vocht en CO2 gestuurd is; die dus automatisch harder gaat draaien wanneer je onder de douche staat (en dus ook automagisch zachter gaat draaien daarna) en automatisch zachter gaat draaien wanneer er niemand in huis is. Dit is een kleine investering (250 euro) en dit kun je zelf met niets meer dan een schroevendraaier in een kwartiertje vervangen.

Verder kun je kijken naar een warmtepomp. Een 5 kW monoblock kost, na subsidie, een paar honderd euro, en deze kun je parallel aan je CV ketel zetten voor verwarming (met de nodige keerkleppen). Echter staat deze warmtepomp buiten en moeten je CV leidingen dus ook naar buiten worden gebracht. Geen idee of dat een optie is, en of dat makkelijk te doen is in jouw woning. Dat is iets wat enkel jij kan bepalen. (wij hebben immers geen enkel idee hoe jouw woning eruit ziet of wat de indeling is). Met een warmtepomp kun je 2 kWh gebruiken om één kuub gas ver vervangen (sommige natuurkundigen zullen zich nu echt omdraaien in hun graf :P ) Stel je gebruikt nu 800 kuub gas voor verwarmen; dan zal een warmtepomp 1.600 kWh nodig hebben per jaar.
Plaats je een paar extra zonnepanelen bij om het verbruik van de warmtepomp te compenseren dan heb je een woning die enkel gas nodig heeft voor het warm water; en dan betaal je maandelijks ongeveer nul tot vijf euro per maand aan energie.

Nu met WP, PV, EV en PC

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
President schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:22:
[...]

Mja, wat zegt het verbruik over de isolatie? De vorige bewoners van ons huis gebruikten ongeveer 1200 kuub per jaar. Wij gebruiken maar 300 kuub per jaar, omdat wij 18-19 graden warm genoeg vinden en wij 3 dagen beiden aan het werk zijn...
1200 kuub voor zo'n recent woning vind ik echt enorm veel. Wij doen 1200 kuub in een woning uit 1987.

Maar hiermee geef je je antwoord op je vraag al wat betreft isolatie 300 kuub is heel weing. Zoals iemand eerder al opperde, laat je niet gekmaken.

Als je heel graag meer wil doen, kijk dan naar grote stroomverbruikers. Een wasdroger uit 2010 is 50% minder zuinig dan een nieuwe bijvoorbeeld.

En als je een oude receiver/versterker hebt en die staat vaak aan, dan slurpt die ook flink wat stroom, ook als hij geen geluid produceert. Wij hadden hem altijd aanstaan - slecht, I know - en besparen nu 200 euro per jaar met een nieuwe die aan en uitgaat met de TV.

Zo zijn er meer apparaten.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:22
FalconerHG schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:09:
[...]

1200 kuub voor zo'n recent woning vind ik echt enorm veel. Wij doen 1200 kuub in een woning uit 1987.

Maar hiermee geef je je antwoord op je vraag al wat betreft isolatie 300 kuub is heel weing. Zoals iemand eerder al opperde, laat je niet gekmaken.

Als je heel graag meer wil doen, kijk dan naar grote stroomverbruikers. Een wasdroger uit 2010 is 50% minder zuinig dan een nieuwe bijvoorbeeld.

En als je een oude receiver/versterker hebt en die staat vaak aan, dan slurpt die ook flink wat stroom, ook als hij geen geluid produceert. Wij hadden hem altijd aanstaan - slecht, I know - en besparen nu 200 euro per jaar met een nieuwe die aan en uitgaat met de TV.

Zo zijn er meer apparaten.
Mijn punt was vooral ook dag verbruik niet zaligmakend is om de isolatie te beoordelen, want als ik het hele huis op 22 graden stook 24/7 kom ik ook wel op 1000+ kuub uit

• kabeltjekabel
Kan natuurlijk ook zijn dat je verbruik laag is en het comfort ook. Dan kun je ook extra isoleren om het comfort te bereiken zonder extra stoken.

Met een woning uit 2016 is het vooral interessant volgens welke revisie van het bouwbesluit het gebouwd is. Tussen 2012 en 2015 zijn de isolatie eisen flink verhoogd. Van R waardes van 2,5/2,5/2,5 naar 6/4,5/3,5
Moment van vergunningaanvraag is leidend, dus...

Maar ook als het 2,5/2,5/2,5 is, is er weinig te winnen qua besparing in stookkosten. Als je een plat dak hebt met 2,5 zou ik dat wel verbeteren. Wellicht dan gewoon XPS er bovenop knikkeren... om de warmte buiten te houden :P

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-12-2019 16:35 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:34:
Maar ook als het 2,5/2,5/2,5 is, is er weinig te winnen qua besparing in stookkosten. Als je een plat dak hebt met 2,5 zou ik dat wel verbeteren. Wellicht dan gewoon XPS er bovenop knikkeren... om de warmte buiten te houden :P
Je omschrijft het als iets simpels, maar dat moet toch onder het dak? Maar het lijkt me heel sterk dat zijn woning dat nodig heeft. Een woning die in 2018 is opgeleverd zal wel aan de eisen van 2015 voldoen.

Ik heb zelf een plat dak uit '71 en dat moet wel vernieuwd worden voor wat meer comfort. Je ziet het ook meteen bij buren die wel een nieuw dak hebben (is veel dikker/hoger)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kabeltjekabel
Marzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:20:
[...]

Je omschrijft het als iets simpels, maar dat moet toch onder het dak? Maar het lijkt me heel sterk dat zijn woning dat nodig heeft. Een woning die in 2018 is opgeleverd zal wel aan de eisen van 2015 voldoen.

Ik heb zelf een plat dak uit '71 en dat moet wel vernieuwd worden voor wat meer comfort. Je ziet het ook meteen bij buren die wel een nieuw dak hebben (is veel dikker/hoger)
Ooh oeps, ik dacht gelezen te hebben 'opgeleverd 2016', maar dat staat er natuurlijk helemaal niet :+

XPS kan bovenop het platte dak trouwens.

• Señor Sjon
Met Rc 2,5 redde je toen ook de EPC niet. ;)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Per 1 januari 2015 lag de EPC eis voor wooneenheden op 0,4 en de minimale isolatieeis op

Vloer: Rc-waarde minimaal 3,5 m2K/W
Gevel: Rc-waarde minimaal 4,5 m2K/W
Dak: Rc-waarde minimaal 6,0 m2K/W
Raam/Deur met kozijn: U-waarde eis van 1,65 W/m2K

Als je geen balansventilatie hebt is dat nu ook lastig aan te brengen. Je zou dan wel voor een warmtepomp op ventilatielucht (bijv Ecolution) of een warmtepompboiler voor tapwater kunnen installeren. Of dat financieel uit kan is een tweede.

Infiltratie (kierdichtheid) liggen nog de meeste kansen. Tochtrubbers, een beetje pur en een buitenbrievenbus kunnen daarbij helpen. Een blowerdoormeting icm met een IR camera geeft hierin inzicht, kost wel een paar honderd euro om uit te laten voeren en verdien je dus niet zo heel snel terug.

Oh, en natuurlijk je CV ketel fatsoenlijk inregelen. Hebben we ook een topic over op Tweakers. Kan zo nog eens 10% op het aardgasverbruik besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 10-12-2019 20:47 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:46:
Per 1 januari 2015 lag de EPC eis voor wooneenheden op 0,4 en de minimale isolatieeis op

Vloer: Rc-waarde minimaal 3,5 m2K/W
Gevel: Rc-waarde minimaal 4,5 m2K/W
Dak: Rc-waarde minimaal 6,0 m2K/W
Raam/Deur met kozijn: U-waarde eis van 1,65 W/m2K

Als je geen balansventilatie hebt is dat nu ook lastig aan te brengen. Je zou dan wel voor een warmtepomp op ventilatielucht (bijv Ecolution) of een warmtepompboiler voor tapwater kunnen installeren. Of dat financieel uit kan is een tweede.

Infiltratie (kierdichtheid) liggen nog de meeste kansen. Tochtrubbers, een beetje pur en een buitenbrievenbus kunnen daarbij helpen. Een blowerdoormeting icm met een IR camera geeft hierin inzicht, kost wel een paar honderd euro om uit te laten voeren en verdien je dus niet zo heel snel terug.

Oh, en natuurlijk je CV ketel fatsoenlijk inregelen. Hebben we ook een topic over op Tweakers. Kan zo nog eens 10% op het aardgasverbruik besparen.
Als je geen WTW hebt hoef je ook niet elk kiertje dicht te maken, de roosters boven je ramen staan gewoon open.

En warmtepomp is een goede manier om lagere kosten te krijgen, maar is je de investering vinden en normale tijd terugverdiend moet je even berekenen. Ik denk het niet.

• kabeltjekabel
Kieren zijn koudebruggen. Dichten daarvan heeft ook zin als je geen WTW hebt.

• Anman
Heren,

Bedankt voor jullie reacties.
Ons verbruik is afgelopen jaar 1110m3 gas en 1792kwh, we leveren dit jaar 6314 kwh terug. De CV hebben we volgens mij vrij goed afgesteld staan, aanvoer temperatuur CV op 50 graden.
Qua apparatuur hebben we over het algemeen vrij recent spul, wasmachine is het oudst (2014). Kieren en dergelijke heb ik al aangepakt (had grote openingen onder de binnendeuren zitten), en in de meterkast zaten bij de invoer van de buizen/slangen grote kieren waar serieus veel tocht langs kwam. Binnenkort komt een kameraad met een IR camera langs, eens kijken wat dat oplevert.
Grote besparingen zijn denk ik met extra investeringen niet zomaar mogelijk. Ook omdat alle apparatuur best nieuw is (hr-ketel) is het zonde om dat nu al te gaan vervangen. Vloerisolatie is wellicht nog iets wat nog zou kunnen opleveren. Maar ook aanpassing van gebruiksgewoontes denk ik. Ik zat zelf nog aan de thermostaat te denken.

Dit is nu een zeer eenvoudig apparaat met 1 temperatuur instelling en dat is alles. Vanwege de vloerverwarming hebben we de temperatuur altijd constant staan (21graden). Alleen op vakanties zet ik hem terug naar 18. Weer op temperatuur brengen duurt namelijk erg lang en lijkt me daarom veel gas te kosten? Zou een geavanceerdere thermostaat nog gas kunnen besparen? Is het raadzaam om snachts de temperatuur toch lager te gaan zetten? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:17
Anman schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:25:
Dit is nu een zeer eenvoudig apparaat met 1 temperatuur instelling en dat is alles. Vanwege de vloerverwarming hebben we de temperatuur altijd constant staan (21graden). Alleen op vakanties zet ik hem terug naar 18. Weer op temperatuur brengen duurt namelijk erg lang en lijkt me daarom veel gas te kosten? Zou een geavanceerdere thermostaat nog gas kunnen besparen? Is het raadzaam om snachts de temperatuur toch lager te gaan zetten? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb het argument dat op temperatuur houden goedkoper zou zijn dan warm stoken nooit zo begrepen. Ik kan me wel voorstellen dat het minder comfortabel als het dagen duurt voordat het huis weer warm is. In mijn optiek een enorm nadeel van lagetemperatuurverwarming.

Misschien dat je thermostaat zó simpel is dat hij niet in staat is om te schatten wanneer hij moet beginnen met aanverwarmen. Volgens mij hebben de meeste modellen wel een PID-systeem dat je kunt instellen voor vloerverwarming, of dat zichzelf leert hoe snel het verwarmingssysteem reageert, ook de traditionele, niet 'smart' thermostaten. Dan kun je opgeven dat je het 's avonds warm wil hebben, en hoeveel er dan in de tussentijd verlaagd (mag) worden, kan het systeem zelf uitvogelen.

De meest simpele en effectieve optie is om de thermostaat altijd een stapje lager te zetten. Omdat we in Nederland heel veel dagen met een gematigde buitentemperatuur hebben heeft dit veel effect - je verwarming springt pas veel later in de herfst aan, en gaat veel vroeger in de lente uit. Het verschil tussen je huis verwarmen op 18 graden en op 21 graden vermindert je gasrekening met een derde.

[ Voor 16% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 14-12-2019 14:26 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 13:00
Ik zou ook naar je eigen gedrag in huis kijken, 1.100 m3 gas vind ik echt veel voor zo'n moderne woning. Ik gebruik thuis niet meer dan 1.400 m3 en heb een hoekwoning uit 1920. De verwarming een graadje lager zetten of 3 minuten korter douchen win je denk ik veel meer mee dan kostbare maatregelen voor de details.. 24/7 de verwarming op 21 is al de grootste boosdoener....

Zo voelt het trouwens ook helemaal niet lekker warm. Het is sowieso niet goedkoper om je huis op temperatuur te houden, en het voordeel is dat je met de verwarming aan veel sneller warm bent. Als ik de verwarming thuis op 22 laat staan (de hele dag) en ik kom thuis, vind ik het koud. Als ik de verwarming de nacht ervoor heb uitgezet en we na een dag werken de verwarming aan zetten, hebben we het al warm voordat het huis 1 graad warmer is geworden (immers gaan de radiatoren lekker loeien). Dan voelt 19 graden opeens véél warmer dan 22 graden.

[ Voor 49% gewijzigd door Divak op 14-12-2019 22:28 ]

• Anman
1100m3 gas vind ik zelf ook wat aan de hoge kant. Echter is het huis wel vrij groot (185m2) en staat het op een vrij winderige plek. Douchen doen we over het algemeen al vrij kort dus zal het meeste gas inderdaad naar verwarming gaan.
Ik denk dat daarom een uitgebreidere thermostaat mogelijk nog wel wat kan bieden. Welk type is hiervoor aan te raden? Zou een betere thermostaat ook al gasverbruik kunnen reduceren zonder de temperatuurinstellingen zelf wezenlijk te veranderen?

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Isolatie zou goed moeten zijn. Ketel wordt periodiek onderhouden?

Verbruik is afhankelijk van hoelang en waar de verwarming aan staat. Thermostaat zal niet veel helpen of je kan een toon overwegen. Mogelijk bij je energie leverancier een dag analyse te bekijken?

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:17
Anman schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:25:
Ik denk dat daarom een uitgebreidere thermostaat mogelijk nog wel wat kan bieden. Welk type is hiervoor aan te raden? Zou een betere thermostaat ook al gasverbruik kunnen reduceren zonder de temperatuurinstellingen zelf wezenlijk te veranderen?
Je zou een niet-modulerende thermostaat kunnen hebben, maar tegenwoordig hoef je nog net niet naar de antiquair om zo'n ding te vinden. De kans dat-ie in een nieuwbouwwoning uit 2018 zit acht ik niet zo hoog.

Alle andere thermostaten besparen door de verwarming lager te zetten op het moment dat je er minder behoefte aan hebt. Daarin heb je nog verschillen in thermostaten met PID-aansturing, die snappen hoe lang het duurt voordat de kamer weer op temperatuur is, en echt 'slimme' thermostaten, die leren wanneer je thuis bent. Daarboven heb je nog de trap met meting en aansturing voor elke kamer apart.

Nu verbruik je ongeveer 60kWh/m2/jaar (da's fors, zeker voor een nieuwbouwhuis). Permanent verlagen naar 18 graden zou het verbruik naar 45 kWh/m2/jaar of 800 m3 gas/jaar brengen. De slimme thermostaat kan niet altijd naar 18 verlagen, dus de winst zal daar ergens tussenin zitten.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05
Anman schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:25:
1100m3 gas vind ik zelf ook wat aan de hoge kant. Echter is het huis wel vrij groot (185m2) en staat het op een vrij winderige plek. Douchen doen we over het algemeen al vrij kort dus zal het meeste gas inderdaad naar verwarming gaan.
Ons huis is vrijstaand en rond de 170m2 / 650m3 en ook altijd in de wind (West-Friese polder), heb afgelopen jaar 700m3 gestookt (sinds 2 maanden lucht-lucht kanaal airco, gas niet meer gebruikt sindsdien) en de jaren er voor rond de 900m3. Gezin met 2 kleine kinderen dus kachel draait regelmatig. Ik heb wel wat winst kunnen boeken door met een IR camera van een vriend de woning in de kou te bekijken van buiten, er lekte nog best wat warmte weg, niet sluitende kozijnen, brievenbus.

Klinkt alsof er of nog wat warmte weglekt of de verwarming niet optimaal gaat. Verwarm je bijvoorbeeld niet of slecht geisoleerde ruimtes (garage oid) ook?

Maargoed, je komt er eigenlijk het snelste achter met een IR camera. Ook als er per abuis koude/warmte bruggen zijn gemaakt bijvoorbeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:25
Heren,

Kieren en dergelijke heb ik al aangepakt (had grote openingen onder de binnendeuren zitten),
Hou er rekening mee dat deze kieren waarschijnlijk berekend zijn en expres zijn aangebracht! Vaak is dit voor de overstroom ventilatie tussen ruimtes. Als je natuurlijke toevoer hebt en mechanische afvoer, wordt er gebruik gemaakt van kieren onder de deur om de verse lucht in de verschillende ruimtes in het huis te krijgen. Deze dichtstoppen verstoort je ventilatiebalans.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh en qua vloerverwarming, loopt de pomp daarvan 24/7?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heren,

Bedankt voor jullie reacties.
Ons verbruik is afgelopen jaar 1110m3 gas en 1792kwh, we leveren dit jaar 6314 kwh terug. De CV hebben we volgens mij vrij goed afgesteld staan, aanvoer temperatuur CV op 50 graden.
Qua apparatuur hebben we over het algemeen vrij recent spul, wasmachine is het oudst (2014). Kieren en dergelijke heb ik al aangepakt (had grote openingen onder de binnendeuren zitten), en in de meterkast zaten bij de invoer van de buizen/slangen grote kieren waar serieus veel tocht langs kwam. Binnenkort komt een kameraad met een IR camera langs, eens kijken wat dat oplevert.
Grote besparingen zijn denk ik met extra investeringen niet zomaar mogelijk. Ook omdat alle apparatuur best nieuw is (hr-ketel) is het zonde om dat nu al te gaan vervangen. Vloerisolatie is wellicht nog iets wat nog zou kunnen opleveren. Maar ook aanpassing van gebruiksgewoontes denk ik. Ik zat zelf nog aan de thermostaat te denken.

Alvast bedankt.
Aangezien je voor extra terugleveren bijna niks (8-10 cent per kwh) krijgt zou je ook wat kamers kunnen verwarmen met een elektrisch kacheltje of een L/L WP, dan heb je in de zomer ook nog lekker koeling in je huis.

Of helemaal de CV er uit en overstappen op een L/W WP, maar dat is wel iets prijziger.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 25-12-2019 10:59 ]

• Anman
Het verhaal met de warmtecamera was niet zo'n succes dat ding werkte niet goed dus krijgt later een vervolg. Wat me deze dagen nog meer is opgevallen is dat omdat de afzuiging voor de douche op hetzelfde systeem zit als de rest van het huis hij ook daar extra afzuigt als je net hebt gedoucht (1 uur lang). Ik zag de luchttemperatuur meer dan 1 graag dalen in dat ene uur! Ook duurde het erg lang voordat de warmte weer terug was en stond de kachel erg lang aan. Deze week 2 dagen weg geweest en de kachel lager gezet (19), duurde toch wel heel erg lang voordat alles weer op temperatuur was.
Misschien toch eens een expert naar laten kijken, hebben jullie ervaringen met bedrijven die daar goed in zijn?

De vloerverwarmingspomp staat inderdaad 24/7 aan, maar verbruikt slechts 6W continu dus is niet echt een hele grote verbruiker daarmee.
Pagina: 1