Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:43

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik zoek een?
Oplossing om de DeskMini A300 te stiller te maken?

Wat is je budget?
Niet meer dan nodig is

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een Asrock DeskMini A300 gekocht met 35W Athlon 3000G CPU. Met een SSD die ik nog had liggen een heerlijk klein, kosteneffectief, energiezuinig setje. Stil hoopte ik ook, maar de fan maakt dus een irritant geluid.

Zowel bij de CPU als bij de DeskMini zit exact dezelfde koeler geleverd. Ik heb beide geprobeerd, en ze maken een anders doch vergelijkbaar irritant geluid. Die bij de CPU zat is het minst irritant dus die zit er nu op.

Uiteraard heb ik in de BIOS het profiel op 'Silent' gezet, maar hij is gewoonweg niet silent. Als ik de CPU fan met de hand stop is hij heerlijk stil, dus het ligt aan (de kwaliteit van ) dat ding.

Een oplossing is de Noctua NH-L9a-AM4. Dit is een hoge kwaliteit koeler met stille fan. Echter wel overkill voor de energiezuinige 3000G (geen overclockplannen), en de prijs doet het kosteneffectieve aspect teniet.

Een goedkoop alternatief is de Arctic Alpine AM4 LP. Goedkoop, AM4 en <48mm. Ik kan hier echter helemaal geen reviews over vinden, dus weet niet wat ik hiermee in huis haal, en de kwaliteit van Arctic koelers kan vanalles zijn is mijn ervaring.

Derde optie is om de 70mm fan te vervangen voor een stillere, dat aanbod is echter vrij klein, en het enige merk dat mij iets zegt is pabst (en die zijn weer vrij duur).

Wat is jullie kijk hierop?
  1. Suck it up en zet maar een muziekje op jij gierigaard?
  2. Zeik niet en geef die 40 euro aan die Noctua uit!
  3. Neem fan X, daar wordt je blij van
  4. Waarom heb je niet [i]hieraan[/í] gedacht?
:o

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Beste antwoord (via EMP op 12-12-2019 11:04)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:40
D: Volgens mij kun je gewoon de CPU fan weglaten en een 120/140mm exemplaar aan de behuizing vastmaken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ben je handig, dan vervang je de fan voor een betere.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:12:
Ben je handig, dan vervang je de fan voor een betere.
Welke fan zou je aanraden?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EMP schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:14:
[...]

Welke fan zou je aanraden?
Welke afmeting ? 70mm lijkt me erg klein. zit er nu ook een Foxxcon fan op, net als meer nieuwe AMD CPU's ?

Je moet ook kijken wat je minimale snelheid is van je gekozen fan.

[ Voor 32% gewijzigd door Hackus op 08-12-2019 11:20 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Crap, quote ipv edit :/

[ Voor 93% gewijzigd door EMP op 08-12-2019 11:24 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:17:
Welke afmeting ? 70mm lijkt me erg klein. zit er nu ook een Foxxcon fan op, net als meer nieuwe AMD CPU's ?

Je moet ook kijken wat je minimale snelheid is van je gekozen fan.
Yup, er zit nu 70mm in. Maar ik snap je niet volledig: wat/waar moet ik de minimum snelheid van de fan vinden?

Er zit een 4-pins connector PWM op het moederbord, op de fan die bij de Deskmini zit zit geen merksticker oid.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Noctua NF-A8 PWM chromax.black.swap, 80mm bij rotatiesnelheid zie je; 450-2200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Geen idee wat voor fan hierop zit of wat de rotatiesnelheid is:
https://imgur.com/a/AgPTkG0

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EMP schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:30:
[...]

Geen idee wat voor fan hierop zit of wat de rotatiesnelheid is:
https://imgur.com/a/AgPTkG0
Op de onderkant zal een sticker zitten met info. type merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het stil moet zijn, neem dan een koeler die passief of semi-passief is. Arctic is het merk voor dit soort oplossingen. Dus de Arctic Alpine AM4 LP is de geschiktste keuze. Je zult alleen iets horen als de processor te warm wordt. Dat blijft nu eenmaal zo, zeker in een klein kastje.

Voor 9 euro zie ik niet wat het probleem zou kunnen zijn. :)

Ik heb zelf passieve Arctics in gebruik, ze werken erg goed. En omdat er geen bewegende delen zijn, volkomen stil.

Nog beter zou het zijn als je de DeskMIni 310 had gekozen, die is zeker zuiniger dan een AMD.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
D: Volgens mij kun je gewoon de CPU fan weglaten en een 120/140mm exemplaar aan de behuizing vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Die artic alpine LP heeft niet een heel fijn mounting mechanisme. Dat plastic breekt heel makkelijk. Ik heb er 2 geRMAd en het daarna maar met de stock koeler gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb een paar reviews gelezen op amazon van mensen met afgebroken clips. Het plaatje in de handleiding met een rood kruis laat zien hoe het wel en niet moet. Misschien moet je het "blokje" wat helpen met naar achter bewegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dDvooHicNiaSR5WaJKHaHs2Z/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XbrjdbGFDFdhCXiLi3rW6Nb6/medium.jpg

De passieve koeler Alpine 12 is uit 1 stuk aluminium gemaakt, het is wel zwaar (508g), maar het werkt goed. Zo'n blok moet ook wel passen.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 09-12-2019 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Dat plaatje laat niet zien hoe je de clipjes over de uitstekingen krijgt. Er zit haast geen beweging in die clipjes. Ik heb er hem 1 keer overeen gekregen, en toen sprong ie er na 5 minuten af, omdat het plastic onder zo'n grote druk stond dat het inscheurde.

Het zal wel een kosten overweging zijn, maar dat mounting mechanisme van de stock koeler met die hendel is echt 10x beter.

@EMP
Misschien kun je een kleine extensie modden zodat je een andere grootte fan erop kan zetten als je geen geschikte 70mm kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38

vectormatic

Warlock of the doorlock

@EMP Als ik het goed heb kan je ook een wraith stealth (de boxed cooler voor de lower end Ryzen CPUs) er op zetten, als je de plastic opzet ring er af haalt. Die koeler is wordt gebruikt voor o.a. de R5 2600, en zou dus een 3000g makkelijk koel moeten houden. Ik had er zelf een op mijn 2600, en kwa geluid heb ik nooit klachten gehad. Temperaturen waren wat minder, maar dat ligt veel meer aan mijn airflow dan de koeler.

Wraith stealths zijn ook voor een prikkie te krijgen, aangezien veel mensen ze toch weer upgraden.

https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=wraith+stealth

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:10
Ik heb er zelf de Noctua op gezet, kost een paar tientjes maar het systeem is heerlijk stil geworden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb al even zitten kijken en meten. Er is in totaal 48mm tussen CPU en kast, en als ik het huidige koelblok houd 28mm tussen koelblok en kast.

Fan adapters zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Ek0AAOSwdzVXrn5~/s-l1600.jpg
hebben zelf al een hoogte van 26 mm, dat gaat niet werken.

Ik heb hier twee stille 80mm fans liggen, die zijn zelf rond de 25 mm, dus er blijft dan niet veel speelruimte over.
mitsumark schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:57:
Dit is wel de meest Tweaker-waardige oplossing wat mij betreft! De twee fans die ik heb hebben echter geen PWM, dus dan zou ik wel een andere fan opzoeken.
vectormatic schreef op maandag 9 december 2019 @ 08:42:
@EMP Als ik het goed heb kan je ook een wraith stealth (de boxed cooler voor de lower end Ryzen CPUs) er op zetten...

Wraith stealths zijn ook voor een prikkie te krijgen, aangezien veel mensen ze toch weer upgraden.

https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=wraith+stealth
Dit wist ik, maar had de verkeerde zoekterm gebruikt!

Ondanks dat dit iets minder tweaken is, is het wel de meest charmante oplossing.

Binnenkort daar maar eens eentje van op de kop tikken. Thanks voor het meedenken!

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een koeler van Ryzen Stealth maakt teveel lawaai, zeker van Ryzen3000. Die hebben een Foxxcon fan ipv Coolermaster van Ryzen 2600. Gewoon een stille fan plaatsen die lager toeren draait zoals de Noctua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:41:
Een koeler van Ryzen Stealth maakt teveel lawaai, zeker van Ryzen3000. Die hebben een Foxxcon fan ipv Coolermaster van Ryzen 2600. Gewoon een stille fan plaatsen die lager toeren draait zoals de Noctua.
Hebben die tov de 35w koeler van zon athlon niet nog als voordeel dat er gewoon meer alu is?

Either way, je kan best een stealth koeler vinden die van een ryzen 1000-2000 chip afkomstig is.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vectormatic schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:55:
[...]

Hebben die tov de 35w koeler van zon athlon niet nog als voordeel dat er gewoon meer alu is?

Either way, je kan best een stealth koeler vinden die van een ryzen 1000-2000 chip afkomstig is.
Hij heeft al een koeler voor 65w. de fan maakt teveel lawaai zegt ie, dus zou ik die vervangen voor een stillere.
Waarom een hele koeler kopen en daarmee gaan tweaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:57:
[...]

Hij heeft al een koeler voor 65w. de fan maakt teveel lawaai zegt ie, dus zou ik die vervangen voor een stillere.
Waarom een hele koeler kopen en daarmee gaan tweaken ?
Ahja, klopt, ik zou verwachten dat een stealth alsnog wat beter is, maar als de nieuwere exemplaren daarvan een luide fan hebben kan je ook gewoon een 80mm noctua halen en die op het bestaande blok schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:23
mitsumark schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:57:
Dat, en met een 35W cpu is een 80/92/100mm variant ook zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Na wat reviews van de Wraith SpireStealth gelezen/gekeken te hebben denk ik ook dat dat een casefan tot een stillere oplossing zal leiden.

Ik probeer nu de hart-tot-hart afstand van de schroefgaten van de 80mm en 92mm Noctua Redux fans te achterhalen, en dan past er hopelijk één van de twee mooi in de gaten van de behuizing zonder al te veel sloopwerk.

Update: en gevonden, 71,5mm en 82,5mm. Hopelijk komt dat overeen met de gaten in de behuizing, wat ik vanavond kan gaan opmeten.

[ Voor 18% gewijzigd door EMP op 09-12-2019 15:24 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@EMP de wraith Spire is een prima koeler, maar voor zover ik weet veel te hoog voor de A300, de stealth past alleen maar als je de decoratieve plastic ring weghaalt, en de Spire is een CM of 2 hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Okee, beide maten zouden redelijk moeten passen qua schroefgaten fan en gaten in behuizing.

4-pins Noctua fan besteld. 80mm lijkt mij groot genoeg (de lucht moet er ook nog ergens uit kunnen ;)) en met een bereik van 325 tot 1800 rondjes per minuut moet dat ook nog erg stil kunnen.

Ben benieuwd, zodra hij binnen is ga ik hem inbouwen.

My anime addiction.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Fan is binnen.

Inbouwen ging redelijk soepel. Ik heb de gaatjes iets groter gemaakt met een 5mm boor om de schroeven te laten passen:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0zd2uogk.jpg

En de fan gemonteerd. Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ntz4pgub9.jpg
Hier heb ik overigens de schroefkopjes zwart gemaakt met een marker.

Toen de CPU fan weggehaald (en de klem omgedraaid, die zat in de weg :P
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/do955sdlosypa.jpg

Het was een heel gepruts om alle kabels fatsoenlijk naar binnen te krijgen. Je legt alles goed, dan schuif je de boel naar binnen en op driekwart wil het niet meer verder schuiven, en kun je er met je vingers ook niet meer bij. Na wat klooien met een dun lang staafje en een zaklamp was het uiteindelijk toch gelukt en zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/is59lwimu5fx.jpg

Het past allemaal precies. De fan gaat nèt over het koelblok heen en raakt de klem nèt niet en de kabels zijn weggewerkt. De fan zit netjes boven het koelblok zoals te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hjq5k1a2d.jpg

Uiteraard temperatuur en geluidsmetingen gedaan.

Met de originele koeler en het koelprofiel 'silent' is de CPU idle 28 graden en onder load stijgt het tot 65, waarna de koeler langzaam harder gaat draaien totdat hij hem stabiel op 60 houdt. Idle draait de fan rond de 2000 RPM en onder load 2200.

Het geluid heb ik met een app op mijn iPhone gemeten.

Idle is op 10cm 45,5db en op 50cm 37,0db.
Load is op 10cm 58,0db en op 50cm 50,6db.

Nu met de Noctua fan en het zelfde koelprofiel.
De CPU is 37 graden idle en onder load stijgt het tot 80, waarna hij weer daalt en stabiel blijft op 75 gaden. Vanaf 60 graden gaat de koeler langzaam harder gaat draaien in dit geval. Idle draait de fan rond de 760 RPM en onder load 1160.

Stuk warmer dan met de andere koeler dus, maar dat was te verwachten. Deze fan duwt de lucht niet zo precies door het koelblok als de originele, en is ook een stuk stiller:

Idle is op 10cm 35,2db en op 50cm 32,8db.
Load is op 10cm 53,2db en op 50cm 44,8db.

En dan mijn perceptie: idle is er absolute stilte. Het was rond elf uur in de avond, rustige buurt, dubbelglas en gordijnen dicht, het was heel erg stil en ik kon de PC niet horen. Wel heb ik geleerd dat mijn monitor een heel zacht zoem geluidje maakt als hij beeld geeft (bij opstarten gaat hij uit-aan, en dat verschil hoorde ik).

En onder load is hij enigszins te horen, maar het is een zacht blaasgeluid, en totaal niet het irritante geluid zoals ik van de originele fan gewend was.

Ik heb ook geluidsopnames gemaakt met de iPhone, maar die zijn erg subjectief. Als er behoefte aan is kan ik die nog wel delen.

Al met al een zeer succesvolle operatie dus! Bedankt voor het meedenken iedereen :)

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Je bent Tweaker of je bent het niet :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Hier nog maar een laatste post, Ali heeft namelijk geleverd! @HollowGamer wellicht wil jij dit ook zien ;)

Onderdelen

Inbouwen was op sommige plekken even priegelen, maar ging eigenlijk probleemloos.
Kabels netjes onder het moederbord door geleid.
Inbouw1

Inbouw2

En dan ziet het er met de antennes, die langer zijn dan de case zelf, zo uit:
Resultaat

Windows10 herkende de kaart direct. Geen driver hoeven installeren.

Internet snelheid prima (heb een 50 mbit abbo):
Internet via wifi

en van mijn NAS haal ik ook een prima snelheid:
LAN via wifi

Die laatste is niet zo snel als met kabel, maar voor hoe ik de machine gebruik goed genoeg. One happy Tweaker hier!

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:45
mrmrmr schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:41:
Als het stil moet zijn, neem dan een koeler die passief of semi-passief is. Arctic is het merk voor dit soort oplossingen. Dus de Arctic Alpine AM4 LP is de geschiktste keuze. Je zult alleen iets horen als de processor te warm wordt. Dat blijft nu eenmaal zo, zeker in een klein kastje.

Voor 9 euro zie ik niet wat het probleem zou kunnen zijn. :)

Ik heb zelf passieve Arctics in gebruik, ze werken erg goed. En omdat er geen bewegende delen zijn, volkomen stil.

Nog beter zou het zijn als je de DeskMIni 310 had gekozen, die is zeker zuiniger dan een AMD.
Welke passieve arctic heb je? Er is een Arctic Alpine AM4 Passive, maar die zou enkel goed zijn voor processors die onder de 45 watt blijven anders loopt de temperatuur op tot boven de 90 graden, mss ook voor athlons maar niet voor ryzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
45W is zonder (noemenswaardige) airflow, hier zit gewoon een grote fan tegenaan te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@cy-gor25

Ik moet er wel bijvertellen dat ik die passive arctics op Intel processoren draai. Die kunnen meer verbruiken dan de TDP van koeler, maar dat is geen enkel probleem omdat ik niet langer dan een half uur op 100% cpu verbruik zit waarbij de maximum temperatuur nog lang niet in zicht is. Ik moet echt hard mijn best doen om 100 graden te halen met articifiele belastingen. De processor zorgt dan zelf dat de temperatuur niet hoger wordt. De koelcapaciteit kan dus wel te weinig zijn, maar voor de meeste kantoortoepassingen of mijn servertoepassingen is het niet nodig voor Intel processoren om harder te koelen. Terwijl ik dit typ is de cpu temperatuur +12 graden (4.2 GHz dual core processor). Intel heeft een lage low power state.

AMD's hebben een iets minder hoger grens (ik dacht 95 graden) en ze zijn van nature "overgeklokt", daarmee bedoel ik dat het stroomverbruik (en daarmee de warmteontwikkeling) is niet meer lineair aan de prestaties bij gebruik van AMD's instellingen. Het verbruik schiet dan omhoog en energie wordt omgezet in warmte. Er is op het gebied van instellingen dus meer werk aan de winkel bij AMD in een omgeving met minder koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Een 3000G is 25% sneller en daarbij 25% zuiniger dan een pentium.
https://www.google.com/am...ew/1943-amd-athlon-3000g/

Het verbruik in idle is bij beiden nagenoeg 0, als je verschil waarneemt komt dat door het moederbord en andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De link die je geeft geeft geen bevestiging van je stelling.

In idle verbruikt een Deskmini A300 (AMD) een stuk meer dan een Deskmini 310 (Intel). Het idle verbruik is uiteraard altijd hoger dan 0, van zowel de processor als het moederbord en onderdelen zoals een SSD.

De AMD verdeling van functionaliteit tussen cpu en chipset is anders dan die van Intel.

Veel reviewers doen metingen met een grafische kaart, dat vertroebelt het beeld dusdanig dat je er niets meer uit kunt afleiden.

Hardware.info doet metingen van alleen de cpu, maar mijn eigen metingen komen lager uit en daarom vertrouw ik die niet. Wat wel duidelijk is, is dat Intel desktop processoren consequent zuiniger zijn (appels met appels vergeleken) dan de AMD's. Er is sprake van een een niet ideale configuratie van de BIOS en daarnaast mogelijk ook van meetfouten waardoor idle niet echt idle is met processoren die nog draaien, plus de verdeling van de chipset/cpu taken is anders.

Maar de bottom line is dat AMD in idle meer verbruikt. Met een goede configuratie moet een Intel computer minder dan 8W idle verbruiken en voor AMD komt daar een aantal Watts bij. Bij Intel maakt het niet uit wat de nominale frequentie is, bij AMD wel. Zie je ergens metingen die hoger liggen dan deze cijfers heeft de tester geen voor vergelijking geschikte configuratie toegepast.

Vooral bij computers die altijd aan staan, zoals servers, is een hoog idle verbruik onwenselijk. Bij zware belasting kan een 7nm AMD onder bepaalde omstandigheden zuiniger zijn. Dat kan bij continu zwaar belaste servers een voordeel opleveren: meer processorkracht per Watt. Intel loopt flink achter bij de nanometer-race en dat blijft voorlopig nog even zo. Aan de onderkant heeft Intel weinig ruimte meer, maar ze kunnen wel de performance per Watt onder belasting verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
mrmrmr schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:02:
De link die je geeft geeft geen bevestiging van je stelling.
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1943/bench/Blender.png

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1943/bench/Power2.png
In idle verbruikt een Deskmini A300 (AMD) een stuk meer dan een Deskmini 310 (Intel). Het idle verbruik is uiteraard altijd hoger dan 0, van zowel de processor als het moederbord en onderdelen zoals een SSD.

De AMD verdeling van functionaliteit tussen cpu en chipset is anders dan die van Intel.

Veel reviewers doen metingen met een grafische kaart, dat vertroebelt het beeld dusdanig dat je er niets meer uit kunt afleiden.

Hardware.info doet metingen van alleen de cpu, maar mijn eigen metingen komen lager uit en daarom vertrouw ik die niet. Wat wel duidelijk is, is dat Intel desktop processoren consequent zuiniger zijn (appels met appels vergeleken) dan de AMD's. Er is sprake van een een niet ideale configuratie van de BIOS en daarnaast mogelijk ook van meetfouten waardoor idle niet echt idle is met processoren die nog draaien, plus de verdeling van de chipset/cpu taken is anders.

Maar de bottom line is dat AMD in idle meer verbruikt. Met een goede configuratie moet een Intel computer minder dan 8W idle verbruiken en voor AMD komt daar een aantal Watts bij. Bij Intel maakt het niet uit wat de nominale frequentie is, bij AMD wel. Zie je ergens metingen die hoger liggen dan deze cijfers heeft de tester geen voor vergelijking geschikte configuratie toegepast.

Vooral bij computers die altijd aan staan, zoals servers, is een hoog idle verbruik onwenselijk. Bij zware belasting kan een 7nm AMD onder bepaalde omstandigheden zuiniger zijn. Dat kan bij continu zwaar belaste servers een voordeel opleveren: meer processorkracht per Watt. Intel loopt flink achter bij de nanometer-race en dat blijft voorlopig nog even zo. Aan de onderkant heeft Intel weinig ruimte meer, maar ze kunnen wel de performance per Watt onder belasting verbeteren.
Misschien nog een link? Wellicht hierdoor ook duidelijk wat de invloed van het moederbord is...
https://www.techpowerup.c...h-vega-3-graphics/20.html
De pentium is wel net efficiënter in het afhandelen van (bepaalde) taken (superPi is nooit AMD's sterkste punt geweest), het idle en load verbruik ligt niet lager (imo deels door het moederbord).
Een dergelijke PC zal 90% van de tijd in idle draaien, dus maakt het overige verbruik eigenlijk niet zoveel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Die cijfers gaan niet over idle verbruik waar ik op doelde.

Het idle verbruik ligt wel degelijk lager bij Intel gebaseerde boards. Zie de cijfers over de Deskmini genoemd in het zuinige server topic deel 2.

4,5W Deskmini 310 (G5400)
Afbeeldingslocatie: https://www.ct.nl/app/uploads/2018/10/Asrock_DM310_3.jpg

8,5W Deskmini A300 (3200G)
Korvaag in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Quote van mezelf:
Met een goede configuratie moet een Intel computer minder dan 8W idle verbruiken en voor AMD komt daar een aantal Watts bij. Bij Intel maakt het niet uit wat de nominale frequentie is, bij AMD wel. Zie je ergens metingen die hoger liggen dan deze cijfers heeft de tester geen voor vergelijking geschikte configuratie toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
@mrmrmr Ik zie geen meetwaarden voor de Deskmini A300 alsmede de 3000G...

Of er nu een 5W of een 25W (idle) GPU aan hangt doet er toch weinig toe, het absolute verschil blijft hetzelfde.

Ook hier weer geen eerlijke vergelijking, maar de A300 is 2.7W zuiniger dan de 310. Ik kan dus moeilijk geloven dat de Intel zoveel beter zou zijn.
https://www.anandtech.com...e-diy-amd-ryzen-minipc/10

Ook hier 8-9W idle, misschien 1W meer dan bovengenoemde Intel metingen:
https://www.tomshardware....-pc-barebones,6109-4.html

En onder de 5W krijg je zo'n A300 ook als je echt zou willen.
https://www.reddit.com/r/...i_a300_update_494_w_idle/

PS: we begonnen de discussie over een 45W passive cooler die wel of niet zou voldoen, we zijn geen ultra zuiniger server aan het bouwen waarbij elke W meer er 1 teveel is.

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik reageerde op jouw - volgens beschikbare testinformatie - onjuiste stelling dat er nul idle verbruik zou zijn.

De cijfers die ik presenteerde zijn cijfers zonder verstorende onderdelen. In jouw techspot link is bijvoorbeeld het moederbord net zo bepalend, daarom is het aardig dat Deskmini in twee varianten komt waardoor appels met appels vergelijken mogelijk wordt. Dit is de keuze die je in de praktijk hebt.

Het verschil in verbruik tussen 3000G en 3200G onder idle is 0,5W volgens hardware.info(*). In het plaatje van de c't test zie je bij de 2200G en 2400G geen verschil in niet-geoptimaliseerde toestand. Het maximum verbruik en dus temperatuur is natuurlijk wel hoger bij de 2400G. Jammer dat ze bij c't niet meteen ook de Deskmini A300 hebben getest. Dan vallen verschillen in meetomstandigheden weg, waaronder het besturingssysteem, zelfde bronspanning en verschillen in de optimalisatie. Bij alle algemene tests die ik tot nu toe heb gezien heeft AMD een consequent hoger idle verbruik. De oorzaak daarvan is zowel het moederbord met chipset als de processor. De processoren van AMD hebben een aantal chipset functies geintegreerd.

Het spreekt voor zich dat als je een snellere processor neemt er meer geforceerde koeling zal worden toepast. Je kan daarom beter een processor kiezen die bij het gebruik past en als bijvoorbeeld wilt gamen, neem dan geen kleine kast, die heeft niet voldoende ruimte om op natuurlijke wijze warme lucht kwijt te raken, met name via convectie: stijgende warme lucht. Kies dat een tower kast die passief koelt. Dan heb je minder geforceerde koeling nodig en minder last van geluid. Wil je wel een kleine kast, kies dan geen cpu met een hoge kloksnelheid per core. Wat betreft geluid zit je ook beter met een grotere kast die 140mm fans ondersteunt die op lagere snelheid meer lucht kan verplaatsen.

(*) Zoals ik al eerder schreef vertrouw ik de metingen van hardware.info niet helemaal. Ze ronden verbruik af in klassen en dat moet je niet met ruwe meetgegevens doen. Ik denk dat ze hiermee willen tonen dat meetfouten te groot zijn voor classificatie. Meetfouten in aanmerking nemen is prima, maar doe dat dan door de meetafwijking aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De processor zelf verbruikt ook nagenoeg nul in idle (al kan dat subjectief zijn).
Jij hebt het nu opeens over een heel systeem?
Ik heb even geen recente meetgegevens, maar de oldscool FX8150 verbruikte al nagenoeg niks.
(al zit er nu wellicht meer geïntegreerd ipv in het moederbord, of het nu nog beter is is lastig te zeggen zonder metingen)
https://www.techpowerup.c...-piledriver-review/4.html

Deskmini A300 en 310 hebben verschillende features, dus helemaal appels met appels is het niet.
Maar zoals ik al zei, (grote) verschillen in idle komen door het moederbord (en andere apparatuur), niet door de processor en dus geen invloed op de CPU koeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:38

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Na het lezen van dit onderwerp besloten om m'n A300 direct vanaf de bouw te voorzien van de Noctua NH-L9a-AM4, en daar absoluut geen spijt van. :)

Het is een Ryzen 5 3400G APU in mijn A300, en idle is de fan niet te horen op 30 cm afstand. Draait met een "silent" UEFI instelling op zo'n 1300 rpm, en de CPU blijft rond de 40-50°C bij normaal internet & office gebruik en 4K films kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door mkrmr op 17-01-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 21:37

dwizzy

Weaponised confusion

Ik sta op het punt een Minecraft-client voor mijn vriendin te maken (wensenlijst) en haal veel infospiratie uit jullie oude topic, dank! :)

Route die ik overweeg: een 12cm fan aan de buitenkant schroeven, kabel zonder header de case in priegelen en een guard/cover over de fan zetten. Dan heb je meer ruimte voor een heat sink in de case, én een grotere=stillere koeler.

Waar ik dan tegenaan loop: 12cm is misschien net te groot als het ventilatierooster op het oog 10cm is. Zou dat turbulentie voor de ventilator kunnen betekenen?

Welk koelblok zou er nog op de processor kunnen? In de Pricewatch staat de hoogte van processorkoelers inclusief fan. De Wraith Spire van een 3400G lijkt me ideaal, maar die schijnt (?) 54mm te zijn, terwijl er maar 46mm in de DeskMini past. Alternatief is de Noctua NH-L9x65 als ik uitga van 65mm minus 25mm fan = 40mm.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb dacht ik 48 mm hoogte gemeten, maar iets speling wil je houden natuurlijk.
De Wraith Spire past volgens mij niet, de Wraith Stealth zou moeten passen als de de plastic ring er af haalt

Een oplossing met losse fan zou ik alleen doen als je ene low power CPU gebruikt. In je wensenlijst heb je geen CPU beschreven (en 4 geheugendimms van 2 verschillende soorten ik zou er eentje weghalen ;)).

De koeling van mijn setup, met 80mm fan vlak boven het originele koelblok is de koelprestatie al een stuk minder dan met de bijgeleverde cheap-ass koeler. De bijgeleverde zit namelijk op de koeler en perst de lucht er dus doorheen. Dat effect valt weg als je de fan er verder vanaf zet.

Een fan aan de buitenkant doet ook weer het effect kleiner kastje teniet (en vergeen geen roostertje om draden en vingers heel te houden).

De Noctua is wel de way-to-go, tenzij je een 3000G of vergelijkbare low-power CPU hebt, dan kun je ook met minder (of creatievere ;)) koeling toe.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 21:37

dwizzy

Weaponised confusion

Dank!
Ben een lui pad uiteindelijk ingeslagen: @Wildfire had een systeem gebouwd en te koop aangeboden dus die heb ik nu overgenomen O-)
Alleen nog wifi er in zetten (vergelijkbaar setje als @EMP denk ik, van Aliexpress.. maar misschien wissel ik de bestelde 200ax om met de oudere wifi in mijn laptop :)

Nu nog een degelijk klein beeldscherm er bij, liefst nog stabiel als de DeskMini er aan hangt. Misschien de BenQ gw2283 of Acer Nitro VG220Q
EMP schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:10:
De Wraith Spire past volgens mij niet, de Wraith Stealth zou moeten passen als de de plastic ring er af haalt
ik hoopte dat door de hele ventilator er af te schroeven het koelblok wel zou passen, maar dat lijkt volgens dus ook al te hoog - volgens de ene beschrijving die ik kon vinden. Overigens wilde ik die Stealth vanwege de grotere koelmassa en omdat ik een 3400G er in wilde persen, dat had ik even vergeten te er bij te zeggen :+ Maar de 3200G blijkt voorlopig prima te voldoen.

De twee soorten RAM op het lijstje betekende dat ik nog niet wist welke ik er in wilde doen. Mensen hebben met beide goede ervaring, maar het is nu een nog luxer setje geworden dankzij Wildfire's keuzes :->
De bijgeleverde zit namelijk op de koeler en perst de lucht er dus doorheen. Dat effect valt weg als je de fan er verder vanaf zet.
Dank! Dat soort praktijkervaring doe ik het dus voor _/-\o_ wilde wel geloven dat het zo is, maar wilde het ook geloven als (vooral bij zuigen ipv blazen) dat effect niet optreedt.
Een fan aan de buitenkant doet ook weer het effect kleiner kastje teniet (en vergeen geen roostertje om draden en vingers heel te houden).
die 2cm extra maakt het vast niet dramatisch onhandelbaar ;)

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
EMP schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:10:
de Wraith Stealth zou moeten passen als de de plastic ring er af haalt
Dit kan ik bevestigen. DeskMini A300 met 3200G + stock koeler (Wraith Stealth) past als je de plastic ring (waar het AMD logo op staat) er af haalt.

Dan hoef je de bij de DeskMini geleverde herriekoeler in ieder geval niet te gebruiken.
Pagina: 1