Plankje tussen keukenkastjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik wil tussen 2 keukenkastjes een plankje (66x34 cm) hangen, gelijk aan de onderkant van de kastjes. Deze zit tegen de tegeltjes aan

De vorige keer had ik een metalen-plaatje met dezelfde lengte als de kastjes onder de kastjes geschroefd en daar de plank op gelegd en vastgeschroefd, maar dan zie je toch die plaatjes zitten.

Zijn er systemen om dit (een beetje sterk, kilo of 4-5 moet 'ie wel aan kunnen) onzichtbaar op te hangen? Zelf een blinde plank maken gaat niet: geen kolomboor.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 06-12-2019 08:41 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Je zou zoiets kunnen maken: https://www.ikea.com/nl/n...46_PE317457_S5.JPG?f=xxxl

Dat is wel een beetje afhankelijk van welk hout het plankje is. Als je hiermee helemaal aan de onderzijde van de keukenkastjes zit zou je de groeven in het plankje iets dieper kunnen frezen / boren. Dan kan je de gaten in de keukenkastjes wat hoger boren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:58
Een "holle" plank maken.
Op beide keukenkastjes een lat, daar het plankje opleggen. Eenzelfde plankje eronder, dan hou je aan de voorkant nog een opening tussen de beide plankjes, hier een stuk voor zagen en dichtmaken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:58
Is zoiets als:

https://www.ikea.com/nl/n...70319_PE715444_S5.JPG?f=s

niet handig? Systeem werkt perfect en kon genoeg boeken aan boven ons bed.

Ik zeg niet de plank overigens! die is niet diep genoeg, meer het ophang idee

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Of je gaat aan de slag met een zogenaamde pocket hole jig. Hier zijn dure maar ook goedkopere varianten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Zit de plank boven ooghoogte, dan stoelhoekjes aan de bovenkant. Zit de plaat onder ooghoogte, dan rechte plaatjes aan de onderkant?

Ik vermoed dat je overschat hoe 'zichtbaar' een afwerking is. De meeste 'logische' naden worden niet geregistreerd als lelijk, een drempel in een deur is prima, midden in de kamer is raar.

Zijn bijvoorbeeld deze draadjes van de verlichting jou ooit opgevallen bij mij thuis?

Er zijn tal van oplossingen mogelijk, maar is de keuken zo strak afgewerkt dat het echt onzichtbaar moet?

Ik ken de situatie niet, maar je zou bijvoorbeeld ook rechte plaatjes aan de onderkant kunnen bevestigen en daar dan weer LED-strips op kunnen bevestigen. Heb je meteen RGBlicht in je keuken :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
DennisLMB schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:46:
Je zou zoiets kunnen maken: https://www.ikea.com/nl/n...46_PE317457_S5.JPG?f=xxxl

Dat is wel een beetje afhankelijk van welk hout het plankje is. Als je hiermee helemaal aan de onderzijde van de keukenkastjes zit zou je de groeven in het plankje iets dieper kunnen frezen / boren. Dan kan je de gaten in de keukenkastjes wat hoger boren.
Dit vind ik aardig, maar hier kan wel de plank kantelen: hij ligt los. Tevens zie je dan de gaten.
Ora et Labora schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:55:
Een "holle" plank maken.
Op beide keukenkastjes een lat, daar het plankje opleggen. Eenzelfde plankje eronder, dan hou je aan de voorkant nog een opening tussen de beide plankjes, hier een stuk voor zagen en dichtmaken.
Dan heb je het probleem van de onzichtbare ophanging nog niet getackeld. Tenzij ik niet snap wat je bedoeld met 'op beide kastjes een lat".
corset schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:57:
Is zoiets als:

https://www.ikea.com/nl/n...70319_PE715444_S5.JPG?f=s

niet handig? Systeem werkt perfect en kon genoeg boeken aan boven ons bed.

Ik zeg niet de plank overigens! die is niet diep genoeg, meer het ophang idee
Zoiets is idd aardig, maar ik heb geen plank op de juiste lengte en diepte gevonden. En er zelf een maken lijkt me niet mogelijk met beperkt gereedschap.
nielsn schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:57:
Of je gaat aan de slag met een zogenaamde pocket hole jig. Hier zijn dure maar ook goedkopere varianten van.
Beetje teveel werk en kosten voor 1 plankje ;)
EMP schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:58:
Zit de plank boven ooghoogte, dan stoelhoekjes aan de bovenkant. Zit de plaat onder ooghoogte, dan rechte plaatjes aan de onderkant?

Ik vermoed dat je overschat hoe 'zichtbaar' een afwerking is. De meeste 'logische' naden worden niet geregistreerd als lelijk, een drempel in een deur is prima, midden in de kamer is raar.

Zijn bijvoorbeeld deze draadjes van de verlichting jou ooit opgevallen bij mij thuis?

Er zijn tal van oplossingen mogelijk, maar is de keuken zo strak afgewerkt dat het echt onzichtbaar moet?

Ik ken de situatie niet, maar je zou bijvoorbeeld ook rechte plaatjes aan de onderkant kunnen bevestigen en daar dan weer LED-strips op kunnen bevestigen. Heb je meteen RGBlicht in je keuken :)
Voor mij zit hij boven ooghoogte, voor normale mensen onder ooghoogte. Bij mijn vorige woning had ik dus rechte plaatjes oncer de kastjes, en eigenlijk irriteerde me dat mateloos omdat het lelijk was. Stoelhoekjes vind ik erg onprettig, omdat je plank daarvan ongelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ardana schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:38:
Zijn er systemen om dit (een beetje sterk, kilo of 4-5 moet 'ie wel aan kunnen) onzichtbaar op te hangen? Zelf een blinde plank maken gaat niet: geen kolomboor.
Een kolomboor kun je natuurlijk ook huren of misschien wel lenen van iemand die er wel een heeft of eventueel naar diegene toe gaan. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 06-12-2019 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Plank op maat maken (1 mm speling), en ophangen met PU-montagelijm. Dit is bruislijm, je plankje zit dan muurvast. Wel oppassen dat het lijm de plank niet wegduwd dus tijdelijk goed klemmen. Eventueel gelekte lijm geheel op laten drogen en na een dag weghalen.

Voor de zekerheid zou ik bij een gelamineerd kast een strookje wegsnijden of opruwen voor betere hechting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ardana schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:48:

Dan heb je het probleem van de onzichtbare ophanging nog niet getackeld. Tenzij ik niet snap wat je bedoeld met 'op beide kastjes een lat".
Wat hij volgens mij bedoelt is: een dunne lat aan de zijkanten van beide keukenkastjes maken, en daar drie plankjes "omheen" monteren: één er op (los of met kleine schroefjes), één er onder (lijmen), en één ervoor (lijmen). Dan is het net alsof je één dikke plank hebt, en zie je de bevestiging aan de keukenkastjes niet want die zit verstopt tussen de planken.

De bovenste plank leg je los of met schroefjes, zodat je desgewenst wel weer bij de montagelatjes kan om het spul ooit te kunnen demonteren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:36

Rmg

gewoon van die metalen hoekjes aan de bovenkant. https://www.meubelbeslago...Fu5sTvU5-z6hoC9c8QAvD_BwE dit soort dingen

en anders plank een paar milimeter kleiner dan het gat, koppelplaatjes op de zijkanten schroeven van de plank en dan de koppelplaatjes vastschroeven

[ Voor 89% gewijzigd door Rmg op 06-12-2019 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
heb je een foto van de huidige situatie?
Ik ben niet helemaal mee met je verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:54

Mickey77

Allround ICT-er

Ik denk dat je het niet begrijpt, want het voorstel van @Ora et Labora is wel een blinde plank. Als je een links en rechts een horizontaal balkje tegen de kast schroeft, dan kun je daar er vervolgens een plankje op leggen. Op dat moment zie je dus een plank die rust op twee balkjes. Zie je dat voor je?

Vervolgens wil je die balkjes wegwerken. De onderkant kun je wegwerken door er ook een plank tegen aan te zetten. Hier komt geen kracht op, dus dat kan door te lijmen. Na die stap zie je vanaf de voorkant bezien een heel platte 'O'. Dus boven en onder een plank die van kast tot kast lopen en dan en links en rechts zie je daartussen de dwarsdoorsnede van een balkje. (voor de stevigheid van geheel kun je de open ruimte natuurlijk in het midden ook even opvullen zodat de bovenste en onderste plank aan elkaar zijn verlijmd)

Dan is de laatste fase dat je die opening aan de voorzijde dicht maakt. Stel je planken zijn 1cm dik en en de balkes zijn 1x1cm. Dan heb je aan de voorzijde dus een strip nodig di het gat bedenkt van 3cm hoogte. Die kun je er ook tegen aan lijmen. Dan heb je een geheel blinde plank van 3cm dikte en dat ziet er best mooi uit denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Hoe groot is de afstand tussen de 2 kastjes?
Als ik kijk dat de standaard 4x4 vakjes kast van de IKEA in elkaar zit met 2 houten deuvels van 5 cm aan beide kanten van het plankje (waarvan de helft ook in "volgende" plankje zit).
Je zou kunnen zeggen ik boor een gat van +- 4 cm diep in mijn plank, elke 10 cm. Dan zijn dat wrs iets van 4 deuvels, aan beide kanten van de plank.
Hier is het al eerder ter sprake gekomen, misschien helpt dat?

https://www.woodworking.n...bruik-deuvels-in-mdf-18mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Ook niet onbelangrijk, welke tools kan je gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Ardana schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:38:
En twee aluminium U-profieltjes gelijk met de onderkant van de kastjes hierop vastschroeven waar je het plankje inschuift en op de wand ook eentje tegen het doorbuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:37

CeesKees

I rest my Kees

Ik zou een plank onder beide kastjes kitten. Uiteraard wel in het juiste formaat.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
CH4OS schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:51:
[...]
Een kolomboor kun je natuurlijk ook huren of misschien wel lenen van iemand die er wel een heeft of eventueel naar diegene toe gaan. :)
Da's heel veel werk, en/of reiskosten, ook al omdat ik niemand ken met een kolomboor binnen een straal van 100km. Ik hoop op een goedkopere/makkelijkere oplossing (liefst eentje die zonder veel schade ongedaan te maken is, want huurhuis).
Cheesy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:56:
Plank op maat maken (1 mm speling), en ophangen met PU-montagelijm. Dit is bruislijm, je plankje zit dan muurvast. Wel oppassen dat het lijm de plank niet wegduwd dus tijdelijk goed klemmen. Eventueel gelekte lijm geheel op laten drogen en na een dag weghalen.

Voor de zekerheid zou ik bij een gelamineerd kast een strookje wegsnijden of opruwen voor betere hechting.
Mooie, makkelijke oplossing, maar vermoedelijk beschadig ik dan wel de kastjes teveel als k het ooit weg moet halen. Tevens vraag ik me af het sterk genoeg gaat zijn.
Glenfiddich schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:56:
[...]

Wat hij volgens mij bedoelt is: een dunne lat aan de zijkanten van beide keukenkastjes maken, en daar drie plankjes "omheen" monteren: één er op (los of met kleine schroefjes), één er onder (lijmen), en één ervoor (lijmen). Dan is het net alsof je één dikke plank hebt, en zie je de bevestiging aan de keukenkastjes niet want die zit verstopt tussen de planken.

De bovenste plank leg je los of met schroefjes, zodat je desgewenst wel weer bij de montagelatjes kan om het spul ooit te kunnen demonteren.
En @Mickey77 Ah, ik snap het. Krijg je wel een heel dikke plank van. Ik hou 'm in gedachten.
Rmg schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:56:
gewoon van die metalen hoekjes aan de bovenkant. https://www.meubelbeslago...Fu5sTvU5-z6hoC9c8QAvD_BwE dit soort dingen

en anders plank een paar milimeter kleiner dan het gat, koppelplaatjes op de zijkanten schroeven van de plank en dan de koppelplaatjes vastschroeven
De Rikster schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:31:
[...]

En twee aluminium U-profieltjes gelijk met de onderkant van de kastjes hierop vastschroeven waar je het plankje inschuift en op de wand ook eentje tegen het doorbuigen?
Deze oplossingen zijn al genoemd, en niet onzichtbaar ;)
99ruud99 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:25:
Hoe groot is de afstand tussen de 2 kastjes?
Als ik kijk dat de standaard 4x4 vakjes kast van de IKEA in elkaar zit met 2 houten deuvels van 5 cm aan beide kanten van het plankje (waarvan de helft ook in "volgende" plankje zit).
Je zou kunnen zeggen ik boor een gat van +- 4 cm diep in mijn plank, elke 10 cm. Dan zijn dat wrs iets van 4 deuvels, aan beide kanten van de plank.
Hier is het al eerder ter sprake gekomen, misschien helpt dat?

https://www.woodworking.n...bruik-deuvels-in-mdf-18mm
Staat in de TS: 66x43 cm. Deuvels kun je gebruiken als je de klemmende delen uit elkaar kunt halen. Hier hangen ze vast.
cadsite schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:28:
Ook niet onbelangrijk, welke tools kan je gebruiken?
Accuklopboor, hamerboor, decoupeerzaag, dremel, handschuurmachientje, handgereedschap.
CeesKees schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:31:
Ik zou een plank onder beide kastjes kitten. Uiteraard wel in het juiste formaat.
Dat krijg je nooit meer weg zonder veel schade, én ik weet niet hoeveel gewicht dat kan hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
De Rikster schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:31:
[...]

Of twee aluminium T-profieltjes en een groef/sleuf in de zijkanten van de plank, die je dan over de poot van de T heenschuift zeg maar. Dat is ook volledig onzichtbaar weg te werken zolang je er voor zorgt dat de plank minstens zo dik is als de bovenkant van de T breed is.

Om een dergelijke oplossing te realiseren heb je wel een bovenfrees nodig.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Ardana schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:38:

Staat in de TS: 66x43 cm. Deuvels kun je gebruiken als je de klemmende delen uit elkaar kunt halen. Hier hangen ze vast.
Ténzij... je in de zijkanten van de keukenkastjes gaten kan boren naar binnen en de deuvels er van binnenuit doorheen kan tikken.

Dat gaat natuurlijk alleen maar op als de te realiseren plank dikker is dan de onderkant van het keukenkastje. Reken op 2x zo dik. Maar als dat niet erg is, dan is dat wellicht wel de eenvoudigste oplossing.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Volgens mij wil je de oplossing van @Ora et Labora. Ik kan het niet zo goed tekenen, maar zal het proberen uitgebreider te beschrijven. Ik beschrijf er maten bij, die hoef je niet zo te kiezen, maar maakt het uitleggen makkelijker.

- Neem plaatmateriaal van 1cm dik
- neem een balkje van 2cmx2cm
- zaag twee balkjes: 1cm korter dan de kastdiepte
- monteer de balkjes op de kastjes, 1cm van de onderkant, 1cm van de voorkant (tegen de achterkant dus)
- zaag twee planken van het plaatmateriaal op breedte, 1 cm korter dan de diepte van de kastjes
- monteer 1 plank OP de balkjes en 1 plank ONDER de balkjes. De onderkant van die plank loopt gelijk met de onderkant van de kastjes
- zaag een plankje kastbreedte bij 4cm hoog (2x 1cm plaatmateriaal + 2x balkdikte) en monteer dat aan de voorkant. De voorkant loopt nu gelijk met de kastjes.

Zo heb je je blinde plank gemaakt.

Als je gereedschap het toelaat kun je de zaagsnedes aan de voorkant ook 45 graden doen, dat je geen naadjes hebt anders dan de hoeken.

En als je het écht onzichtbaar gemonteerd wilt hebben, dan schoef je de balkjes vast, en maak je de onder-voor-boven plank op een frame van dezelfde balkjes. Deze grote U schuif je dan over de balkjes heen en voila, blinde plank.

Is dat duidelijker?

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 06-12-2019 10:47 . Reden: TIEPOOS ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:54

Mickey77

Allround ICT-er

Ardana schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:38:
En @Mickey77 Ah, ik snap het. Krijg je wel een heel dikke plank van. Ik hou 'm in gedachten.
Ik vind dikke planken er mooier uit zien, maar hert kan natuurlijk ook dunner. Zeker als je onder de 10 kg belasting blijft. Voor de balkjes zou ik wel 1cm aanhouden, maar het plankje boven en onder zou wel dunner kunnen.

Stel dat je uit gaat van balkjes van 10mm en dat je de loze ruimte in het midden geheel opvult met een plaat van 10mm (die 2cm minder breed is dan de planken erboven en eronder). Als je dan die drie delen goed verlijmt, zou voor de planken 3mm triplex makkelijk volstaan. Dan kom je totaal op 3 + 10 + 3 = 16mm. Dan kun je aan de voorzijde ook gewoon strijkband tegen aan zetten.

Ik weet zeker dat zo een plank meer dan 10 kg kan hebben, want door te verlijmen heeft de plank toch de sterkte van 16mm!

[ Voor 13% gewijzigd door Mickey77 op 06-12-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20
Dit, vrijwel onzichtbaar, zeker als je de schroeven vanuit de binnenkant van de kastjes er in draait. En bij verwijderen alleen de gaatjes waar de schroeven doorheen hebben gezeten aan de buitenkant zichtbaar. Een boorhulp hiervoor hoeft ook niet duur te zijn, volgens mij heb ik de mijne ooit voor minder dan een tientje bij de Lidl gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Glenfiddich schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:38:
[...]

Of twee aluminium T-profieltjes en een groef/sleuf in de zijkanten van de plank, die je dan over de poot van de T heenschuift zeg maar. Dat is ook volledig onzichtbaar weg te werken zolang je er voor zorgt dat de plank minstens zo dik is als de bovenkant van de T breed is.

Om een dergelijke oplossing te realiseren heb je wel een bovenfrees nodig.
Die heb ik dus niet ;)
Glenfiddich schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:42:
[...]

Ténzij... je in de zijkanten van de keukenkastjes gaten kan boren naar binnen en de deuvels er van binnenuit doorheen kan tikken.

Dat gaat natuurlijk alleen maar op als de te realiseren plank dikker is dan de onderkant van het keukenkastje. Reken op 2x zo dik. Maar als dat niet erg is, dan is dat wellicht wel de eenvoudigste oplossing.
Nee, dat gaat niet: de plank komt ter hoogte van de onderste planken van de kastjes en dat is een horizontaal doorlopende plank.
EMP schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:43:
Volgens mij wil je de oplossing van @Ora et Labora. Ik kan het niet zo goed tekenen, maar zal het proberen uitgebreider te beschrijven. Ik beschrijf er maten bij, die hoef je niet zo te kiezen, maar maakt het uitleggen makkelijker.

- Neem plaatmateriaal van 1cm dik
- neem een balkje van 2cmx2cm
- zaag twee balkjes: 1cm korter dan de kastdiepte
- monteer de balkjes op de kastjes, 1cm van de onderkant, 1cm van de voorkant (tegen de achterkant dus)
- zaag twee planken van het plaatmateriaal op breedte, 1 cm korter dan de diepte van de kastjes
- monteer 1 plank OP de balkjes en 1 plank ONDER de balkjes. De onderkant van die plank loopt gelijk met de onderkant van de kastjes
- zaag een plankje kastbreedte bij 4cm hoog (2x 1cm plaatmateriaal + 2x balkdikte) en monteer dat aan de voorkant. De voorkant loopt nu gelijk met de kastjes.

Zo heb je je blinde plank gemaakt.

Als je gereedschap het toelaat kun je de zaagsnedes aan de voorkant ook 45 graden doen, dat je geen naadjes hebt anders dan de hoeken.

En als je het écht onzichtbaar gemonteerd wilt hebben, dan schoef je de balkjes vast, en maak je de onder-voor-boven plank op een frame van dezelfde balkjes. Deze grote U schuif je dan over de balkjes heen en voila, blinde plank.

Is dat duidelijker?
Ik snapte 'm, maar je krijgt dan we een heel dikke plank, hoopte op een plank van anderhalf, max 2 cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ooit eens vergelijkbaar iets gemaakt (2 plankjes boven elkaar)

Gewoon een 15x15x1mm alu hoeklijn gehaald. Iets korter zagen dan het kastje, links en rechts op het kastje schroeven met kleine verzonken schroefjes. Plank zo zagen dat hij er klem tussen valt. En klaar. Snap dat er prachtige onzichtbare oplossingen zijn, maar dit is weinig werk, kost ook weinig, en dat kiertje van een milimeter aan beide kanten is nihil (en ook dat kun je omzeilen).

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 06-12-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pY6vb8OJHx0evITEhpzs0tbe/thumb.jpg

Ik kijk dus tegen de onderkant aan, maar dat komt omdat ik klein ben (1,62m).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 18:42
Vanuit de binnenkant van de kastjes schroeven naar de plank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Tanne1 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:58:
Dat kan dus niet, want het zit ter hoogte van de onderste plank. Buiten dat die plank tegen de muur aan zit, kun je niet door 120 cm plank heen boren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
en een balkje aan de bovenkant van de plank die je aan het kastje en de plank vastschroeft? Is niet blind maar valt wel minder op dan metaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Ardana schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:59:
[...]

Dat kan dus niet, want het zit ter hoogte van de onderste plank. Buiten dat die plank tegen de muur aan zit, kun je niet door 120 cm plank heen boren...
Als de plank iets dikker is dan de onderste plank van de kast, dan kan het wel. Dan kan je net boven die plank een gaatje boren voor schroeven of deuvels, die je er dan van binnenuit indoet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 18:42
[...]

Of een dikkere plank zodat je wel via het kastje kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Thnx allemaal voor het mee denken :) Ik denk dat de conclusie is dat wat ik exact wil niet mogelijk is (makkelijk / niet té veel moeite, dunne plank, onzichtbaar, betaalbaar, verwijderbaar), en dat ik dus moet gaan kiezen welke wensen ik ga laten vallen.

Ik denk dat het een oplossing wordt die in de richting komt van DennisLMB in "Plankje tussen keukenkastjes", vermoedelijk met iets langere dragers: 66 cm in de breedte overbruggen is best lang, ook al omdat @EMP liet zien dat je idd niet alles hoeft te zien, zelfs al zit het wel in beeld. Maar een klein freesje maken (en die event. dicht smeren met plamuur of houtvuller) kan ik nog wel denk ik. Zal ook niet geheel zonder moeite gaan, maar dat zie ik mezelf nog wel doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
een andere optie is om een vierkant te maken zo groot als een kastje, dat valt misschien wel het minste op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:17
Ik zou ook voor die optie gaan in dit geval.
Je kan de plank gewoon ter hoogte van de onderkant hangen. Bij ali heb je voor een paar euro een pocket hole jig. Alleen zorg er voor dat je de schroeven niet te hard in schroeft, dan ga je er door heen.

Afbeeldingslocatie: https://www.hoeysdiy.ie/media/catalog/product/cache/1/image/1200x1200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/pocket_hole_jig_mini_phjigm_4.png

En dan normaal vul je die gaten met een deuvel, zodat je t niet ziet. Maar misschien wel zichtbaar laten en dan kun je ze weghalen als je weer verhuist.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rrob schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:11:
een andere optie is om een vierkant te maken zo groot als een kastje, dat valt misschien wel het minste op
Dat zou ik doen. Kun je direct meerdere schapjes maken en met bijvoorbeeld een langere lat aan de bovenzijde van het vierkant geschroefd hem simpelweg op de huidige kastjes leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:49
Duraline heeft een systeem wat redelijk onopvallend is:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5590437/artikel.html

Alleen de diepte die jij wilt hebben is er niet. Daarentegen is het wel een makkelijk systeem dat voldoende gewicht kant houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:20

LankHoar

Langharig tuig

Ik zou er gewoon een plank over de hele breedte van de kastjes onder aan de kastjes bevestigen. Zoiets als dit:

Plank

Wanneer je dat netjes en voorzichtig met een paar schroefjes van onderen in de wanden van de kastjes schroeft dan valt dat niet op en is het stevig zat voor jouw beoogde doel.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 21:06
Om te beginnen zal je het geheel niet met luchtpluggen kunnen bevestigen. Je zult of in de muur, of in de naastliggende kastjes een verbinding moeten maken. Bij het weghalen van de plank zal dit zichtbaar zijn. Als dit een te groot obstakel is dan moet je er niet aan beginnen.

Verder heb je denk ik 2 opties:
1) Ga voor "quick and dirty": Koop een maar hoekijzertjes, schroef de plank vast en verf eventueel die hoekijzertjes wit. Stevig, geen speciaal gereedschap nodig maar niet 100% "onzichtbaar"
2) Ga voor een mooie oplossing. In dat geval zou ik lamello's infrezen in de naastgelegen kastjes. In de nieuwe plank zaag/frees je dan een gleuf aan de kopse kanten zodat je de plank netjes over de lamello's schuift (met wat houtlijm ertussen uiteraard). Op deze manier heb je een 100% onzichtbare oplossing die erg stevig is...je krijgt het alleen nooit meer uit elkaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 30-06 21:50
Die bovenkastjes zitten niet vast maar hangen aan een duim en zijn aangetrokken met een stelmechanisme gok ik zo.

Afbeeldingslocatie: https://www.vanopstal.be/Beeldmateriaal/derived/49779_1_afbeelding1.jpg

Dus één van de kastjes losmaken, deuvelgaten boren, deuvels lijmen en in elkaar schuiven een optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qbzMuTbpYGaDS2qnNojG9ajt/full.png?nohitcount=1

[ Voor 19% gewijzigd door De Rikster op 06-12-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
De Rikster schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:42:
Die bovenkastjes zitten niet vast maar hangen aan een duim en zijn aangetrokken met een stelmechanisme gok ik zo.

Dus één van de kastjes losmaken, deuvelgaten boren, deuvels lijmen en in elkaar schuiven een optie?

[Afbeelding]
Zo zou ik het ook doen...

De kastjes zijn verwijderbaar...1 van de muur halen, gaten boren, duvels erin, plank ertussen terwijl je het kastje weer terughangt.

Kost je niks, behalve de plak, duvels en 4 gaten boren...

Je hebt er wel een stel extra handen voor nodig.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
in plaats van het ophang systeem onzichtbaar te willen hebben kun je het ook deel van het aanzicht/stijl proberen te maken.

de eerder genoemde u profielen helemaal rondom de plank maken bijvoorbeeld, witte plank met aluminium omlijsting. Anders kom je imho op de hierboven genoemde loshalen en duvelen methode. Kun je er gelijk meerdere planken tussen zetten.

Ben even vergeten of je hebt vermeld wat de tussenruimte is (en te lui om te zoeken) maar het is ook een optie om een extra bovenkastje te kopen en op te hangen (eventueel zonder deur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
De Rikster schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel een mooie oplossing, maar dan duurt het minstens een maand voordat ik dit kan realiseren; voor die tijd krijg ik geen extra handjes hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 15:20
Mocht je toch voor een in-het-zichtoplossing gaan: Je kunt hoekijzers ook in het wit krijgen in plaats van staalkleurig. Dat valt wat minder op tegen witte kastjes en planken.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Heb je deze al eens overwogen?
https://www.ikea.com/nl/n...erijenplank-wit-40291766/

Ik heb hier een kruidenrekje van gemaakt in mijn keuken, boven de afzuigkap.
Zitten op een meubelplaat geschroeft. Met nette dopjes om de schroeven weg te werken.
En de meubelplaat zit weer aan de kastjes bevestigd, van binnenin het kastje een schroef erin gedraait. Dus ook die zie je niet zitten van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 15:58
Ik heb het opgelost door op 2 plekken het keukenkastje en de plank aan beide kanten diep in te boren, van een metalen staaf 4 stukken gezaagd en deze door de zijkant van de keukenkastjes de geboorde gaten ingeduwd. Uiteindelijk aangevuld met deuvels.
Montagepunten zijn alleen aan de binnenkant van de kastjes zichtbaar.
Stevigheid is meer dan prima (zolang er geen olifant opgezet wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

https://www.ikea.com/nl/n...k-wit-hoogglans-60309652/

En dan op maat zagen zodat hij er tussen past? (kan de breedte niet goed zien).
Voorkant 2 kleine plaatjes, zal genoeg zijn om het draagvermogen naar de 5kg te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 06-12-2019 14:53 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:29

World Citizen

FreeReef.nl

Als het huur is zou ik het anders doen.

Ik zou een soort van extra kastje maken wat je er tussen hangt en aan de bovenkant op de 2 kastjes leunt met een lip.

Dan hoef je niet te boren, schroeven in de keukenkastjes.

Een groot voordeel is dan dat een HK Tweaker dat ding voor je in elkaar kan zetten (kuch*), en dan hoef je hem er enkel in te hangen. Dan heb je letterlijk 0 gereedschap nodig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3qpzQZhXNl4BfQsSFeA02k7D/full.png

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

Ik zou de woningbouw bellen en vragen om een derde kasje :+

De lange plank of de dikkere lijken mij de mooiste oplossing.

De kastplank van ikea kan ook nog, maar dan bestaat wel de kans dat je aan de onderkant duidelijk die gaatjes ziet zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 00:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als het toch niet uitmaakt dat je in je keukenkastjes gaat boren, waarom niet met een setje metalen plankdragers werken?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/480x480,fit,q80/http://haxo.zilvercdn.nl/uploads/webshop/Productafbeeldingen/1036525_1.jpg
Die kan je in de plank laten vallen zodat ze niet opvallen en is het niet dikker dan een plank.
Zo doen ze dat bij de Ikea ook al jaren met de boekenkasten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hippocampus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:27:
Zo doen ze dat bij de Ikea ook al jaren met de boekenkasten ;)
Gaat al jaren fout :+
https://www.ikea.com/nl/n.../product-support/recalls/

Mooie oplossing @World Citizen !

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 06-12-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Grappig dat ze daar de 'foute' plankdragers juist vervangen door de soort die ik aangaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:14
Met een andere plank en een gleufje aan de zijkant om ze er op te schuiven ben je redelijk onzichtbaar. Deze is iig 30 cm diep, wellicht wil je ook niet de volle diepte als je staat af te wassen stoot je snel je hoofd denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/bergshult-pershult-wall-shelf__0676477_PE718674_S5.JPG?f=s
https://www.ikea.com/nl/n...dplank-wit-wit-s69290747/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als je er maar 5 kg op wilt zetten dan kan je ook de plank er tussen houden en dan afkitten aan de bovenkant rondom. Als je alles ontvet en de sanitairkit goed aanbrengt kan dat makkelijk 5 kg houden.

En als de plank weer weg moet kan je de kit doorsnijden en de plank weghalen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 06-12-2019 18:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/3inhzg.gifvia Imgflip GIF Maker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisssss
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-01-2023
Gewoon een plankje op maat bestellen met de juiste materialen erbij geleverd.

https://www.houtopmaat.nl...ructies/wandplank-in-nis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:15

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Volgens mij kost een los kastje slechts 30 euro.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Gelet op het gereedschap wat je tot je beschikking hebt zou ik het volgende doen.

Zoals iemand al adviseerde een plankdrager (pin) in de kast boren echter alleen aan de voorzijde van beide reeds hangende kasten, 2-3 cm van voorzijde. Op het hart van de 'hoogte' van je plank.

Vervolgens aan iedere zijkant van de plank een gat boren tegenover het geboorde gat. Met je Dremel deze gaten naar beneden uitzagen/schuren. Je hebt nu 2 sleufjes gemaakt waar de pin verborgen invalt. Heb je iets te laag/hoog geboord waardoor de plank kantelt eventueel opvullen met een papiertje. Aan de achterzijde zou ik de plank op de wandtegels laten rusten. Plank kan je er nu langs boven in laten zakken.

Boren in de muur zou ik niet doen bij een huurhuis. Gezien de keukenkraan op de onderzijde van de foto zou de waterleiding zomaar van boven kunnen komen.
Edit: typo / duidelijker omschreven

[ Voor 7% gewijzigd door Delakhan op 06-12-2019 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Misschien een hele gekke optie maar een paar ijzertjes er onder op de 4 hoeken verbinden met een kastje en dan nog in midden en kan je op 6 punten je plank verbinden met de kastjes...

Kan je mooi je kruiden op zetten...

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qbzMuTbpYGaDS2qnNojG9ajt/full.png?nohitcount=1
Met bovenstaande als voorbeeld:
- aan de achterkant over de breedte laten rusten op de tegels
- voorkant en achterkant waar de rode indicatie is, Raamhoekjes onderop, zet je in het plankje en het verticle deel vn de kastjes vast Aan de voorkant laat je die wat naar achteren zodat je ze niet ziet https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=raamhoek

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
chrisssss schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:12:
Gewoon een plankje op maat bestellen met de juiste materialen erbij geleverd.

https://www.houtopmaat.nl...ructies/wandplank-in-nis/
Heel mooi, maar € 130 voor 1 plank vind ik een beetje overdreven ;)

Ik vind de oplossing van @World Citizen of die met de duvels waarbij ik de kast ff los moet halen het mooist me. Gaat alle twee even duren voordat ik dit kan maken, maar dat gaat me wel lukken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 06-12-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik zit er nog wat over na te denken, en ik denk dat het nog veel simpeler kan.

Als je 2 latten hebt en je schroeft die op elkaar, dan kunnen daar glaze plaatjes in liggen.

Het rode in het plaatje zijn de 2 stukken hout, en het blauwe de glasplaatjes. Die vallen dan in een gleuf.
Eventueel kun je ook 2 van die achterste balken maken zodat de glasplaatje links en rechts ondersteund worden.

Het uitzagen van het hout kost 30 min... en het schilderen heb je zelf in de hand ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I7LBNTiVoV5kNKxDWo10w4OE/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 06-12-2019 22:31 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

3 stukken hout
(nu zijn de zichtlijnen vanuit de keuken beter. Dan kijk je niet tegen een plank aan die op de kastjes ligt, maar is het een lat achterin. Als je dan in de keuken staat zie je de ophanging niet. ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O8JmSp0WillOVkx9XHmdL8Ax/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JHwE8GeCkZHmN8QDc6DLtfjW/full.png

[ Voor 65% gewijzigd door World Citizen op 06-12-2019 22:52 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:31
Ik ga voor de blinde motage.
Gewoon dikke schroeven de muur in :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nijl schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:19:
Volgens mij kost een los kastje slechts 30 euro.
Op deze exacte maat? Ik heb een beetje gezocht, maar kan het niet vinden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:16
Wat misschien ook nog een idee is; Plankje op de maat die er tussen moet op elk van de zijkanten 3 gaatjes boren. Dit op dezelfde plek in linker en het rechterkastje doen. Vervolgens bij de bouwmarkt veertjes halen en die in de gaatjes van de plank doen. Daarna bij de bouwmarkt iets van rond ijzer kopen, een bepaalde lengte afzagen en die stukjes in elk gaatje stoppen.

Als je dat indrukt zit het gelijk met de rand van de plank en kan je dit met een beetje hulp van onder er zo in schuiven. Zit het dan uitgelijnd dan zullen de veertjes de ronde ijzeren busjes in de uitsparingen van de linker en rechter kastjes doen. Niets van te zien dan :) Uiteraard wel goed meten en testen, want alle 6 de busjes moeten wel uitschuiven.

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik blijf hierbij als we gemak, kosten en eenvoud willen houden.

Simpeler kan het haast niet zonder schade aan te brengen of zonder gek veel te hoeven meten enzo.

(overigens kun je best wel spotjes in de bovenste plank zetten. Als je legplanken dan van glas zijn... kan dat wel grappig worden)

(ow en je moet wel eerst de dikte van de legplanken weten voordat je die gleuven zaagt. Hoe beter ze passen des te fijner het is. Al maakt het verder niet uit als je ze te groot zaagt, want dat kun je wel weer opklemmen met een stopje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yglBIC1tsE9Cqox3Q52CJzIZ/full.png

[ Voor 60% gewijzigd door World Citizen op 08-12-2019 15:37 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gezien https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1961526 kastje(s) regelen van de buren en er tussen hangen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Zijn verkeerde maat. En tegen de tijd dat zíj een nieuwe keuken krijgen, passen die écht niet meer bij m'n huidige keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 13:41
Ik zou voor een iets dikkere plank gaan en deze dan van binnen uit het kastje vastschroeven. Vind wat dikkere planken ook niet lelijk, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. :)

Ik heb hier laatst toevallig ook planken opgehangen in de keuken. Tussen een keukenkastje en de muur dan wel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QGZmkARCf9bZr8UCJlc7kgYY/full.jpg

Dit zijn planken met verborgen montage zoals die al eerder zijn genoemd in dit topic. Nog een stukje vanaf gezaagd om ze passend te krijgen. Vond alleen dat dit niet stevig genoeg was dus heb van binnen uit het kastje nog eens een schroef in de plank gedraaid. Tja, dat zie je met het kastje geopend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fxfawhcSQ072as9VWlb4FoR5/full.jpg

De onderste plank heb ik niet extra vastgeschroefd, die ligt al erg stevig omdat hij links ook op de tegels steunt, maar zou ook prima gaan. De bovenste zit wel geschroefd, gewoon een beetje scheef een schroef in de hoek gedraaid...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CRbAStH5HV1T7vSnxEz1wHWL/full.jpg

Als je dat vanaf twee kanten kunt schroeven zit het helemaal als een huis...

Of, als alternatief voor een plaatje of lat onder de kastjes schroeven om het geheel op te laten steunen, schroef er verlichting onder waar de plank op kan liggen?

Ik heb hier onder alle keukenkastjes langs een aluminium LED-profiel gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/acSxQZCU4nhpnXEgAhYzlnxi/full.jpg

Dat hoeft natuurlijk niet achterin in de hoek, haal dat verder naar voren en je kunt er prima een plank op laten steunen. ;)

Toevallig de afgelopen tijd in de keuken bezig geweest dus vandaar dat ik nog wat plaatjes paraat had... :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

FreeReef.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Zo, met behulp van @Felicia:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kUmgdVd5rqI844UZcXfYutvX/medium.jpg

Ja, alles moet nog opgeruimd worden, maar het is hangt en ziet er goed uit. Licht onder de kastjes is aangesloten op het lichtnet, planken hangen. Blij!

Iedereen, en @Felicia en @World Citizen in het bijzonder (de laatste omdat hij de voor mij meest bruikbare oplossing heeft aangedragen: heeeeeeel erg bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ardana schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:47:
Zo, met behulp van @Felicia:

[Afbeelding]

Ja, alles moet nog opgeruimd worden, maar het is hangt en ziet er goed uit. Licht onder de kastjes is aangesloten op het lichtnet, planken hangen. Blij!

Iedereen, en @Felicia en @World Citizen in het bijzonder (de laatste omdat hij de voor mij meest bruikbare oplossing heeft aangedragen: heeeeeeel erg bedankt!
Ha Nice! Goed bezig. En het ziet er nog beter uit dan ik verwacht had... het valt haast niet op dat het er niet officieel bij hoort.

Klasse werk @Ardana en @Felicia
Tweaker waardig :D

FreeReef.nl

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zo is het uiteindelijk een complete keukenkast geworden die er tussen steekt in plaats van een plankje ;)
Maar het ziet er goed uit en extra bergruimte is altijd fijn. Geniet ervan :)

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Tanne1 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:58:
[...]

Ik heb bij 2 verschillende keukens in exact dezelfde situatie een plankje bevestigd. In beide gevallen een plaat gezaagd op juiste breedte en wat minder diep dan de keukenkastjes zelf. Aan de achterkant laten rusten op het tegelwerk en van binnenuit de kastjes linea recta een aantal lange schroeven door het kastje heen in het plankje geschroefd. Geen hogere wiskunde...

Edit: ik zie dat je inmiddels al iets gemaakt hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 26-12-2019 10:04 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-06 18:56
Als je een bovenfrees hebt dan kan je een sleuf in de plank maken en deze over een aantal pinnen heen kunnen schuiven.

Je zou ook een twee ladenrails kunnen gebruiken, alleen blijf je dan wel een opening vam een paar millimeter zien.
Pagina: 1