Opties: waar wasmachine, vaatwasser, wasdroger te plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb sinds kort een huurwoning (sociale woningbouw). Het betreft een appartementje in een flat en ik heb het laminaat dat er in lag overgenomen.

Ik heb 'n wasmachine, een wasdroger en een vaatwasser. Wasmachine staat hier al, wasdroger wordt morgen geleverd, vaatwasser staat bij mijn ex-man, maar mag ik op ieder gewenst moment ophalen.

Ik heb een berging (gewoon boven), daarin is 1 wateraansluiting en 1 afvoer voor een wasmachine. Daar kan de wasmachine naast de vaatwasser komen te staan, en dan kan de wasdroger óp de wasmachine. Er moet dan wel een splitter komen voor het kraantje, maar dat is het werk niet. Er zit geen trekschakelaar, en er is maar 1 stopcontact.

Echter, in die berging is ooit lekkage geweest, en de vloer staat daar bol. Vandaag is de opzichter van de verhuurder komen kijken en die zegt: "sloop het laminaat eruit, laat het een maand drogen (want het beton eronder is nog zo nat dat het beton helemaal zacht is) en bel daarna voor een afspraak, dan egaliseren we het". Ik zeg: "hoezo egaliseren? Want dan verhoog je alleen maar een deel van de vloer". "Nee, we kunnen niks weg halen". Ok... Hij was duidelijk niet gemotiveerd om het op te lossen en ik kreeg de indruk dat hij eigenlijk vond dat ik zeurde.

Tevens ga ik vanaf januari 3 maanden in de herrie zitten: ze gaan van alle 35 woningen hier de waterleidingen vervangen. Dat betekent ook dat ze in alle woningen een nieuwe wc (inc. tegels, vloer en plafond), een nieuwe badkamer (incl. tegels, vloer en plafond) en soms een nieuwe keuken gaan zetten dan wel verbouwen (mijn keuken blijft helaas zoals 'ie is).

In de badkamer heb ik meer dan genoeg ruimte voor een wasmachine, maar daar is geen aansluiting of afvoer. Deze kan tijdens de renovatie gemaakt worden, op mijn kosten (meerwerk), maar dan is er nog geen elektra op die plek. Er zit wel elektra in de badkamer, maar die zit in de andere hoek. Bovendien zou dit vallen onder "zelf aangebrachte verbeteringen" welke ik weer ongedaan zou moeten maken, volgens dezelfde opzichter. Uiteraard moet je hier wel rekening houden met vocht, maar dat is 'n kwestie van luchten en de mechanische afvoer gebruiken.

In de keuken kan ik 1 kastje met lade weg (laten) halen, en daar dan de vaatwasser (geen inbouwmodel) in zetten. Dan moet de waterleiding wel gesplitst worden (meerwerk). Maar dan hou ik maar 1 la in de hele keuken over. Plus dat ik dat kastje moet bewaren zolang ik er woon, want als ik er uit ga, moet ik weer dat kastje terug plaatsen.

Andere optie is: nieuwe, smalle vaatwasser kopen, en die naast het gasfornuis zetten. Nadeel is dan dat je niet meer bij 1 van de bovenkastjes kan komen, ik dus een vaatwasser koop terwijl ik er al een heb, en dat de afzuigkapverplaatst moet worden. Tevens moet ik dan zorgen voor water-aanvoer en -afvoer op die plek én voor stroom.

Ik heb dus eigenlijk geen idee wat handig is, wat ik zou willen... Bijkomend: ik ben wel een klein beetje handig, maar een waterleiding splitsen en aanleggen, of een nieuw elektriciteitspunt aanleggen kan ik niet.

Wat nog wel van belang is: ik wil heel graag een woning kopen, maar mijn budget is niet zo groot (€ 155-160k) en daarvoor vind je in Leiden e.o. eigenlijk helemaal niks. Maar zodra ik wél iets vindt, wil ik hier eigenlijk weg ook. Maar ik wil niet settelen voor iets dat maar half/half voldoet aan m'n wensen, het moet nu wel goed zijn als ik iets koop.

Schets van de woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZEuJ9y9JOHBKu6GmGjIvjLJc/medium.jpg
Van boven naar beneden: berging, met rechtsonder de ketel, daarnaast de bolle vloer en het kruisje is het aansluitpunt voor water en afvoer en elektra.

De onderste ruimte is de keuken: half-open, met aan de linkerkant een half hoge muur die schuin loopt: bovenin is de breedte tot aan de keukenkastjes 116cm, bij de deur is de breedte 132 cm. Het bovenste keukenkastje is een kastje zonder deur: daar kun je alleen bij via het keukenkastje daaronder. Daarboven hangt wel een keukenkastje met dubbele deur.

Wat zou jij doen en waarom? Zijn er dingen of mogelijkheden die ik over het hoofd zie? Argumenten voor het een of het ander?

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 09-12-2019 18:15 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:46
Staat in die berging het beton bol of alleen het laminaat?

Waterleiding splitsen is letterlijk geen werk. Een trekschakelaar is voor zover ik lees niet verplicht in een berging zolang je gewoon een 30mA aardlek hebt.

[ Voor 58% gewijzigd door OnTracK op 09-12-2019 17:38 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
Wasdroger weg doen? Spaart ook nog eens heel veel geld uit.

Met zn 2en is dat in ieder geval goed te doen. Ik kan bvb sochtends beddengoed in de was doen, en savonds het bed weer opmaken schoon en droog.

Harde handdoeken heb ik ook geen last van. Meeste was is, goed uitgehangen, met een paar uur wel droog.

Heb je 1 probleem alvast opgelost.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Als het allemaal in de berging past, waarom dan ergens anders willen hebben? Ja,laminaat zal uit de berging moeten zodat het daar goed kan drogen. Even bij de betere vloerenhandelaar een stuk (rest) vinyl op de kop tikken en klaar.

Voor creatievere oplossingen is een situatie schets handig. Wij hebben geen idee hoeveel ruimte jij in de keuken hebt en waar nog een hoekje vrij gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Het klinkt alsof de berging de beste plek is inderdaad. Is er ruimte voor alle drie de apparaten naast elkaar? Als je de wasmachine en droger op een halve meter hoogte kunt zetten scheelt dat heel veel bukken en reiken. Dit hebben wij thuis ook, en we gebruiken de ruimte onder de wasmachine voor rolmanden met de vuile was. Voor de vaatwasser maakt dat wat minder uit omdat je de lades naar voren kunt trekken.

Als daar geen ruimte voor is dan inderdaad de droger op de wasmachine; in dat geval kun je overwegen er iets als https://www.hornbach.nl/s...stof/7616131/artikel.html tussen te plaatsen; daar kun je dan de wasmand op zetten bij het laden van de droger.

De keuken is wel logischer voor de vaatwasser, maar heeft zo te zien een aantal nadelen, zeker ook omdat je mogelijk niet al te lang blijft.

Droger wegdoen is een stroombesparende oplossing, maar dan moet je alles ophangen, en daar moet je ook ruimte en energie voor hebben.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
OnTracK schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:32:
Staat in die berging het beton bol of alleen het laminaat?

Waterleiding splitsen is letterlijk geen werk. Een trekschakelaar is voor zover ik lees niet verplicht in een berging zolang je gewoon een 30mA aardlek hebt.
Beton staat bol. Waterleiding splitsen in de berging is geen werk idd. Maar in de badkamer zou een komplete nieuwe leiding en afvoer getrokken moeten worden en zou er stroom aangelegd moeten worden. Ik heb geen idee of ik 30mA aardlek heb, de woning is vrij nieuw, dus ik ga er vanuit dat alles volgens de normen is.
Devian schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:37:

Met zn 2en is dat in ieder geval goed te doen. Ik kan bvb sochtends beddengoed in de was doen, en savonds het bed weer opmaken schoon en droog.

Harde handdoeken heb ik ook geen last van. Meeste was is, goed uitgehangen, met een paar uur wel droog.

Heb je 1 probleem alvast opgelost.
Ik schreef al: wasdroger heb ik net gekocht. Ik heb hier net 1 was gedaan, en het duurde 2 dagen voordat het droog was. Dus nee, dat is geen oplossing. Ook al omdat ik niet echt ruimte heb om de was op te hangen (ja, midden in de woonkamer). Daarnaast is dat geen oplossing voor de rest.
Purzelbaum schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:40:
Als het allemaal in de berging past, waarom dan ergens anders willen hebben? Ja,laminaat zal uit de berging moeten zodat het daar goed kan drogen. Even bij de betere vloerenhandelaar een stuk (rest) vinyl op de kop tikken en klaar.
Omdat ik graag de berging wil gebruiken waarvoor hij bedoeld is: voor het opbergen van spullen. En de ruimte die ik nu over heb in de badkamer wil gebruiken voor iets nuttigs. En omdat het wellicht fijn is om de vaatwasser wat dichterbij de keuken te hebben dan de berging aan de andere kant van de woning :)

Voor creatievere oplossingen is een situatie schets handig. Wij hebben geen idee hoeveel ruimte jij in de keuken hebt en waar nog een hoekje vrij gemaakt kan worden.
[/quote]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZEuJ9y9JOHBKu6GmGjIvjLJc/medium.jpg

Bij deze :) Ik heb in de TS wat toelichting gezet op de tekening.
Paul schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:03:
Het klinkt alsof de berging de beste plek is inderdaad. Is er ruimte voor alle drie de apparaten naast elkaar?
Nee, er is ruimte voor 1 naast elkaar. Nadeel is dan dus wel dat de vaatwasser niet in de keuken staat, én dat de ruimte in de badkamer ongebruikt blijft.
Als je de wasmachine en droger op een halve meter hoogte kunt zetten scheelt dat heel veel bukken en reiken. Dit hebben wij thuis ook, en we gebruiken de ruimte onder de wasmachine voor rolmanden met de vuile was. Voor de vaatwasser maakt dat wat minder uit omdat je de lades naar voren kunt trekken.
Dit gaat sowieso niet kunnen dus, ook al omdat daarboven het apparaat van de luchtafvoer zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Hmm, ik snap waarom het jammer is dat ze de keuken niet aanpakken. Kun je die blinde kast überhaupt gebruiken? Dat zou een hele mooie plek zijn voor de vaatwasser (en met 66 cm past'ie er mogelijk zelfs gewoon in) maar ik weet niet of de deur dan goed open kan als je het fornuis in de hoek zou zetten (en of je dat wil). Afzuigkap scheef boven fornuis is niet ideaal, maar overkomelijk.

Als het verder loze ruimte is in de badkamer dan is dat uiteraard wel een goede optie (als ze niet de hoofdprijs vragen voor het aanleggen van die buizen). Ook kun je bij de verhuurder vragen of de aannemer gelijk heeft, vaak vinden verhuurders het prima als je verbeteringen laat zitten, en vaatwasser- of wasmachine-aansluitingen op logische plekken zijn imho wel aan te merken als verbetering.

Elektra is wel middels een kabelgoot redelijk simpel en netjes naar de andere kant te brengen, of anders door de muur vanuit de keuken, als je daar wel elektra over hebt. Het blijft met een wasmachine en droger wel opletten qua gebruik / aansluitwaarde, maar ook daar zijn oplossingen voor (speciale schakelaars, of opletten met wat je wanneer aan zet).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat is niet oud?
Devian schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:37:
[...]
Droger is goedkoper dan 4 m2 groter huis bemachtigen...

Besparing van droger weg doen valt ook grotendeels weg tegen hoger gasverbruik vanwege droogstoken en extra ventileren bij binnen drogen van was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Paul schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:27:
Hmm, ik snap waarom het jammer is dat ze de keuken niet aanpakken. Kun je die blinde kast überhaupt gebruiken?
Alleen dus via de kast ernaast: er zit geen plank tussen deze 2 kasten, en de legplank loopt dus door de hoek in.
Dat zou een hele mooie plek zijn voor de vaatwasser (en met 66 cm past'ie er mogelijk zelfs gewoon in) maar ik weet niet of de deur dan goed open kan als je het fornuis in de hoek zou zetten (en of je dat wil). Afzuigkap scheef boven fornuis is niet ideaal, maar overkomelijk.
Ik denk niet dat dat past: ik hou dan 55cm over om de deur open te doen, en volgens mij is er niet 1 vaatwasser die zo'n kleine deur (in hoogte) heeft.
Als het verder loze ruimte is in de badkamer dan is dat uiteraard wel een goede optie (als ze niet de hoofdprijs vragen voor het aanleggen van die buizen). Ook kun je bij de verhuurder vragen of de aannemer gelijk heeft, vaak vinden verhuurders het prima als je verbeteringen laat zitten, en vaatwasser- of wasmachine-aansluitingen op logische plekken zijn imho wel aan te merken als verbetering.
Het was de opzichter van de verhuurder die aangaf dat het weer in originele staat terug gebracht moest worden. Niet de opzichter van de aannemer.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wasmachine en droger in de berging dus, die kun je ook nog stapelen. Vaatwasser zou ik in de keuken proberen (of anders gewoon niet als je geen groot gezin hebt). Een oom had een vaatwasser in de badkamer maar dat lijkt me echt niks. Wasmachine ok, maar om met je borden en kopjes steeds naar de badkamer te lopen.

Ik heb trouwens ook geen droger, mijn vorige wasmachine had een droger ingebouwd maar die heb ik maar 2 of 3 keer gebruikt omdat ik wilde gaan sporten en mijn kleren snel droog en mee moesten. Gewoon uithangen op het balkon als dit kan. Wij hangen het tegenwoordig in de veranda, daar is het binnen een dag droog als de zon een beetje schijnt (nu duurt het dus iets langer).

[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 09-12-2019 18:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Voor die vaatwasser zie ik zo geen oplossing, wasmachine en wasdroger kunnen goed samen in de berging of de badkamer als je daar een afvoer laat plaatsen. Elektra in de badkamer kan gemakkelijk genoeg een kabel aangebracht worden of eventueel (als dat echt veel beter uitkomt) achter de afzuigkap vanuit de keuken doorvoeren. Als je het spul in de badkamer zet, zou ik wel investeren in of twee trekschakelaars of één wisseltrekschakelaar*). Het voordeel van de laatste is, dat je ze nooit samen aan kunt zetten en het dus veel moeilijker is om de betreffende groep te overbelasten (en kijk zelfs dan nog goed uit op welke groep je het zet bij een doorvoer vanuit de keuken).

*) [understatement]Ik ben geen voorstander van stopcontacten in de badkamer[/understatement]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Freee!! schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:35:

*) [understatement]Ik ben geen voorstander van stopcontacten in de badkamer[/understatement]
Het is toch soms wel fijn voor een tandenborstel, scheerapparaat of tondeuze dat je die in de badkamer op kunt laden of gebruiken :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Marzman schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:45:
[...]
Het is toch soms wel fijn voor een tandenborstel, scheerapparaat of tondeuze dat je die in de badkamer op kunt laden of gebruiken :)
Volkomen waar, maar dat stopcontact hoort speciale veiligheden te hebben zoals een trafo en zeer beperkte capaciteit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Freee!! schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:55:
[...]

Volkomen waar, maar dat stopcontact hoort speciale veiligheden te hebben zoals een trafo en zeer beperkte capaciteit.
Wat doet die trafo en wat doet die zeer beperkte capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Leeftijd woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gewoon afwassen is de eenvoudigste oplossing voor een eenpersoons huishouding. Dan wel de wasmachine en de droger laten verplaatsen naar de badkamer. Ik denk dat je daar met de juiste uitleg gewoon toestemming van de verhuurder voor krijgt, dan hoef je de aanpassing na opzegging van de huur ook niet te verwijderen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
De woning is in 1994 gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Freee!! schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:55:
[...]

Ligt aan de zone.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:07

Polycom

Poes van goud

*knip* dit zit veel dichter bij een persoonlijke aanval dan we hier willen zien.

[ Voor 83% gewijzigd door McGryphon op 09-12-2019 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb een abonnement op "omgeving aanpassen aan je beperkingen", ergo, op wat mensen altijd al doen. Ik heb goede redenen dat ik 'n vaatwasser en droger wil, en maar deze redenen zijn maar in beperkte mate "luxe". Daarnaast, als je voor luxe kunt betalen, waarom zou je het niet doen?
Begrijpelijk, maar weggeknipt

[ Voor 35% gewijzigd door McGryphon op 09-12-2019 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 18:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Eerlijk gezegd in jouw situatie zou ik toch voor de berging gaan.
Stukje vinyl is een kleine moeite nadat de vloer is aangepakt.
Badkamer vergt aanpassingen die je weer moet terugdraaien als je weer weggaat. Komt bij dat je volgens mij niet alles kwijt kan in de badkamer, niet ideaal.
Misschien kun je wat anders bedenken voor de loze ruimte in de badkamer.
In de keuken kun je eigenlijk geen ruimte missen, kom je toch uit op de berging.
Hoe groot is de berging? Als je de wasdroger stapelt dan neemt het niet veel ruimte in lijkt mij.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
BFmango schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:02:
[...]

Wat doet die trafo en wat doet die zeer beperkte capaciteit?
Kortsluitstroom maximaliseren en een gescheiden nul maken zodat je geen kortsluiting kan krijgen met aarde.
Dat noemde ze vroeger het scheer stopcontact. Maar die dingen zijn dan bijvoorbeeld 20 Watt. Daar kan net een scheerapparaat of een elektrische tandenborstel op. Maar geen wasmachine.

In plaats daarvan zijn tegenwoordig geaarde stopcontacten (max 30mA) verplicht in de badkamer. Moet van metaal (waterleiding, radiator ect) alles verbonden zijn met een aardpen en moet er een geleidende en geaarde mat onder de tegelvloer zitten.

En dan heb je nog verschillende zone's in de natte ruimte. Je moet een bepaalde afstand (horizontaal en verticaal) uit de buurt van water tap punten blijven met je stopcontacten.

Voor wasmachines ect is een trek(wissel)schakelaar de beste oplossing. Die hangt hoog en is spatwaterdicht. Daarnaast kun je er ook niet zomaar een verlengsnoer of stekkerdoos op aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 09-12-2019 20:45 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:23

Qon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zoiets had ik ook (wel een stuk ouder, dus misschien dat het nu anders is) maar daar kun je eigenlijk heel weinig in drogen. Omdat een droger normaal gezien een veel grotere trommel heeft dan een wasmachine. En Ardana heeft al twee machines en die kun je gewoon op elkaar zetten. Ze moet alleen een stapelkit kopen dat de droger er niet afdonderd bij het centrifugeren ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:37
Ardana schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:18:
Ik heb sinds kort een huurwoning (sociale woningbouw). Het betreft een appartementje in een flat en ik heb het laminaat dat er in lag overgenomen.

Ik heb 'n wasmachine, een wasdroger en een vaatwasser. Wasmachine staat hier al, wasdroger wordt morgen geleverd, vaatwasser staat bij mijn ex-man, maar mag ik op ieder gewenst moment ophalen.

Ik heb een berging (gewoon boven), daarin is 1 wateraansluiting en 1 afvoer voor een wasmachine. Daar kan de wasmachine naast de vaatwasser komen te staan, en dan kan de wasdroger óp de wasmachine. Er moet dan wel een splitter komen voor het kraantje, maar dat is het werk niet. Er zit geen trekschakelaar, en er is maar 1 stopcontact.

Echter, in die berging is ooit lekkage geweest, en de vloer staat daar bol. Vandaag is de opzichter van de verhuurder komen kijken en die zegt: "sloop het laminaat eruit, laat het een maand drogen (want het beton eronder is nog zo nat dat het beton helemaal zacht is) en bel daarna voor een afspraak, dan egaliseren we het". Ik zeg: "hoezo egaliseren? Want dan verhoog je alleen maar een deel van de vloer". "Nee, we kunnen niks weg halen". Ok... Hij was duidelijk niet gemotiveerd om het op te lossen en ik kreeg de indruk dat hij eigenlijk vond dat ik zeurde.

Tevens ga ik vanaf januari 3 maanden in de herrie zitten: ze gaan van alle 35 woningen hier de waterleidingen vervangen. Dat betekent ook dat ze in alle woningen een nieuwe wc (inc. tegels, vloer en plafond), een nieuwe badkamer (incl. tegels, vloer en plafond) en soms een nieuwe keuken gaan zetten dan wel verbouwen (mijn keuken blijft helaas zoals 'ie is).

In de badkamer heb ik meer dan genoeg ruimte voor een wasmachine, maar daar is geen aansluiting of afvoer. Deze kan tijdens de renovatie gemaakt worden, op mijn kosten (meerwerk), maar dan is er nog geen elektra op die plek. Er zit wel elektra in de badkamer, maar die zit in de andere hoek. Bovendien zou dit vallen onder "zelf aangebrachte verbeteringen" welke ik weer ongedaan zou moeten maken, volgens dezelfde opzichter. Uiteraard moet je hier wel rekening houden met vocht, maar dat is 'n kwestie van luchten en de mechanische afvoer gebruiken.

In de keuken kan ik 1 kastje met lade weg (laten) halen, en daar dan de vaatwasser (geen inbouwmodel) in zetten. Dan moet de waterleiding wel gesplitst worden (meerwerk). Maar dan hou ik maar 1 la in de hele keuken over. Plus dat ik dat kastje moet bewaren zolang ik er woon, want als ik er uit ga, moet ik weer dat kastje terug plaatsen.

Andere optie is: nieuwe, smalle vaatwasser kopen, en die naast het gasfornuis zetten. Nadeel is dan dat je niet meer bij 1 van de bovenkastjes kan komen, ik dus een vaatwasser koop terwijl ik er al een heb, en dat de afzuigkapverplaatst moet worden. Tevens moet ik dan zorgen voor water-aanvoer en -afvoer op die plek én voor stroom.

Ik heb dus eigenlijk geen idee wat handig is, wat ik zou willen... Bijkomend: ik ben wel een klein beetje handig, maar een waterleiding splitsen en aanleggen, of een nieuw elektriciteitspunt aanleggen kan ik niet.

Wat nog wel van belang is: ik wil heel graag een woning kopen, maar mijn budget is niet zo groot (€ 155-160k) en daarvoor vind je in Leiden e.o. eigenlijk helemaal niks. Maar zodra ik wél iets vindt, wil ik hier eigenlijk weg ook. Maar ik wil niet settelen voor iets dat maar half/half voldoet aan m'n wensen, het moet nu wel goed zijn als ik iets koop.

Schets van de woning:
[Afbeelding]
Van boven naar beneden: berging, met rechtsonder de ketel, daarnaast de bolle vloer en het kruisje is het aansluitpunt voor water en afvoer en elektra.

De onderste ruimte is de keuken: half-open, met aan de linkerkant een half hoge muur die schuin loopt: bovenin is de breedte tot aan de keukenkastjes 116cm, bij de deur is de breedte 132 cm. Het bovenste keukenkastje is een kastje zonder deur: daar kun je alleen bij via het keukenkastje daaronder. Daarboven hangt wel een keukenkastje met dubbele deur.

Wat zou jij doen en waarom? Zijn er dingen of mogelijkheden die ik over het hoofd zie? Argumenten voor het een of het ander?
toon volledige bericht
Gefeliciteerd! kan me je topic nog goed herinneren dat je met je handen in je hanenveren zat dat je nergens goed betaalbare woonruimte kreeg. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:41
Ik zou serieus niet beginnen aan een vaatwasser in de berging. Je ziet jezelf al lopen als je wat afgespoeld hebt (bij hele vieze borden/pannen) met drijfnatte spullen. Kan je meteen dweilen. Verder als er maar 1 stopcontact is moet je nog gaan nadenken ook dat je niet alles tegelijk aan doet want dat gaat 1 groep niet trekken.

Heb je een vaatwasser "compact" overwogen? Deze hebben maar 1 la en kan je wellicht in een bestaande kast zetten, op het aanrecht of ergens in een hoek, wellicht past dat beter in de keuken? Zoiets: https://www.google.com/search?q=Siemens+SK25E203EU

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ardana schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:14:
[...]

De woning is in 1994 gebouwd.
Toen was 30 mA aardlekbeveiliging nog niet helemaal verplicht. Maar je kunt altijd een foto van de groepenkast posten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:26
Vaatwasser op de plek van het kastje naast de koelkast. Dan een opbergkast tegen de lege muur aan zetten om je spullen in te zetten. Kun je kopen in elk formaat je maar wil, dus benut die ruimte zo goed mogelijk ;)

Het kastje wat je weghaalt... wat is het bewaren van het kastje je waard? Nieuw kastje kost misschien paar honderd euro als de woningbouw je een poot uit wil trekken, grotere kans dat nieuwe bewoner graag je vaatwasser voor nop overnemen en het missende kastje voor lief neemt. Met het idee dat je er een paar jaar zit zou ik het verlies van dat kastje gewoon incalculeren. Kost alleen maar ruimte...

En gefeliciteerd met je woning! Het is je gegund!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:36

World Citizen

FreeReef.nl

Het is al aangehaald door jezelf en indirect door andere. Het is een beetje afhankelijk van wat je op langere termijn wilt doen.

Als je dit als tussentijdse woning ziet en niks je in de weg staat om naar een echte woning te zoeken... dan is het op en neer lopen naar de berging minder erg (@Bob-B190 ik ben het helemaal met je eens).

Maar als dat jaren duurt... dan zou ik toch meer een oplossing zoeken in de keuken.

Ik zou eigenlijk graag meer tekeningen van je woning willen zien.. en ben benieuwd hoe snel je ongeveer verwacht te gaan verhuizen.

Dan kunnen we een balans opmaken tussen hoe praktisch iets moet zijn en hoe veel het mag kosten.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

In mijn vorige woning had ik een vaatwasser die niet in de keuken stond. Enorm irritant on continu met vaat te moeten lopen; helemaal wanneer je 'm uitpakt en je zo'n 100 keer naar de keuken kan lopen met je handen vol met vier kopjes, en dan weer met drie borden,en dan weer met een pan enz.. Nu heb ik de vaatwasser in de keuken staan (protip: vlakbij de gootsteen) en dat maakt het leven zoveel prettiger.
Met die ervaring zou ik aanbevelen om de vaatwasser wel in de keuken te plaatsen.
Als het een losstaand model is; kun je deze dan niet kwijt naast de keuken tegen een muur? (naast een koelkast?)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ix
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-06-2021
Theo schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:13:
...
Enorm irritant on continu met vaat te moeten lopen; helemaal wanneer je 'm uitpakt en je zo'n 100 keer naar de keuken kan lopen met je handen vol met vier kopjes, en dan weer met drie borden,en dan weer met een pan enz..
Lijkt me prima op te lossen met een dienblad of teiltje ;)

Ik heb eerder de vaatwasser in een andere kamer gehad en dat werkte prima (maar dat was op 2,5m, niet op 5m). Natuurlijk moet je af en toe wat lopen, maar met een klein huishouden draait 'ie maar 1 of 2 keer per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Hoe groot is je koelkast? Indien tafelmodel kan je vaatwasser onder je koelkast.
Of vaatwasser waar koelkast nu staat en koelkast tegen de muur onderaan je tekening.
Afhankelijk waar het water en afvoer van de wasmachine in de badkamer komt kan naast of onder het fornuis (geen idee of je een simpele kookplaat hebt of eentje met oven) ook handig zijn.

Tijdens de verbouwing wateraansluiting laten doen in de badkamer, kun je stroom zelf? Anders handige tweaker uit de omgeving zoeken.

• Good_Lord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar ik zie misschien nog een andere optie voor de vaatwasser.

Ik zou zelf de volgende optie bekijken:
- vaatwasser waar jij de koelkast getekend hebt,
- de koelkast daarvóór, dus tussen vaatwasser en keukendeur

TL;DR: Dit is wat ik persoonlijk naar zou kijken.

Het muurtje naast de deur is 42 cm, dus je wilt hem dan uiteraard niet helemaal die hoek in hebben, maar ong. midden op de muur. (Wel rekening houden met de klep v.d. vaatwasser uiteraard.)

Je moet wel even kijken of het wenselijk / mogelijk is qua ruimte, kan ik niet goed inschatten vanaf jouw tekening. Ook lijkt een losstaande koelkast iets groter qua ruimtelijk effect.

Los daarvan, wasmachine en droger idd in de berging, op een stukje vinyl. "Tijdelijke" woning, dus dan wil je zo min mogelijk kosten maken die je achterlaat, zoals voor aanleg stroom/water/afvoer.
Pagina: 1