Optrekkend vocht + isoleren buitenaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Als onderdeel van mijn verbouwproject ben ik aan het kijken naar een oplossing voor het optrekkend vocht in een aantal muren. Wat uitgangspunten;
  • Bouwjaar 1931
  • Deels steens, deels spouwmuur
  • Grote delen hebben door foute voorzetwand flink wat vocht in zich
  • Na-isolatie aan de buitenkant
  • Toepassen vloerverwarming
Op basis van wat er in de markt te krijgen is wil ik gaan injecteren met een middel tegen optrekkend vocht (dryzone). Bijna al deze middelen gaan uit van een situatie waarbij er een bestaande vloer is en dat er injectie gedaan zal worden net boven de plint. Echter, in mijn geval is er geen vloer aanwezig aan de binnenkant en ook de buitenkant zal worden geïsoleerd. Gevoelsmatig kan ik dan beter kiezen voor een andere injectieplek, maar aangezien ik geen bouwkundige ben twijfel ik. Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb een principedetail even uitgewerkt voor het deel zonder spouwmuur, de meeste beschrijvingen gaan uit van positie A, gevoelsmatig geeft plek B mij minder kans op alsnog een vochtige onderkant aan de muur/loslatend stucwerk. Daarnaast geeft plek B ook minder kans op vocht die vanuit de muur de cementdekvloer in kan trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qWm3FurK1EUeu7gii3JjTY0b/medium.png

Dit komt ook het meest overeen met hoe het gevelisolatie-systeem zijn principe-detail heeft uitgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/luAk19HK5s0AQKMZZepqM3KL/medium.png
Echter gaat men hier uit van een DPC-folie die ingewerkt zit zowel onder als boven maaiveld. Dat is natuurlijk de mooiste optie, maar in 21cm steen over 100m lengte folie inwerken zie ik niet echt zitten, zowel qua hoeveelheid werk als vanwege de constructieve bijkomstigheden... Wat dat betreft komen we tocht weer op injectie uit. In het geval van de spouwmuur is het dus een kwestie van injecteren in beide muren.

Overigens weet ik dat ik in dit geval met de gevelisolatie het aanwezige vocht deels opsluit. Langzaam laten uitdrogen voordat er weer gestukt kan worden.