Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meterkast vervanging meenemen in BTW teruggave zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.543 views

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05
Het is al een tijdje de bedoeling om zonnepanelen te laten plaatsen, maar omdat ik een oude meterkast met 4 groepen heb kan dat niet zomaar. Het zijn nog smeltzekeringen en er is ook geen ruimte om fatsoenlijk groepen bij te plaatsen. Daarom wil ik graag een nieuwe meterkast laten plaatsen met een hele rij aan groepen zodat het met het oog op de toekomst ook goed geregeld is.

Nu kom ik wat tegenstrijdige verhalen tegen over of ik over die meterkast ook BTW terug kan vragen. Het is in zoverre logisch aangezien het een noodzakelijke investering is om stroom te kunnen produceren. En "stroomproductie" is waar het hele BTW verhaal om draait. Een paar dingen zijn niet duidelijk

- gaat het dan om het theoretische bedrag van de goedkoopste meterkast met daarin 2 extra groepen? Of het echte bedrag van een goede kast waarin ook alvast wat extra groepen voor toekomstig gebruik meegenomen zijn?

- moet het perse op dezelfde factuur staan als de panelen zelf? Zelf lijkt me van niet zolang de relatie maar duidelijk is, maar de elektricien denkt daar anders over en is van mening dat het echt alleen mogelijk is als ik hem zowel kast als panelen laat regelen en op dezelfde factuur laat plaatsen

- indien ik bij het vorige punt gelijk heb: hoe toon ik de relatie aan? Is een offerte voor panelen waarop de opmerking dat het met de huidige kast onmogelijk is voldoende?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 13:06

Toppe

Oké ✅

Simpelste oplossing: Installateur zoeken die beide installeert en de panelen op papier wat duurder maakt?

Hoe het verder zit zou ik je niet kunnen vertellen, maar een belletje naar de belasting dienst lijkt me in dit geval het eenvoudigst en weet je het meteen zeker.

Misschien ben ik wat makkelijker dan de gemiddelde persoon maar ik zou me niet zo druk maken over €100 tot €150 die ik terug kan krijgen voor een meterkast.

[ Voor 117% gewijzigd door Toppe op 05-12-2019 14:29 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:27
Ik lees ff mee, slim idee dit. Zelf niet aan gedacht toen ik 2 jaar geleden zonnepanelen legde.

Heb eenzelfde situatie maar hier is gewoon een groep extra gemaakt en dat was in de prijs meegenomen.

Do more

• Yucon
Toppe schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:25:
Simpelste oplossing: Installateur zoeken die beide installeert en de panelen op papier wat duurder maakt?

Hoe het verder zit zou ik je niet kunnen vertellen, maar een belletje naar de belasting dienst lijkt me in dit geval het eenvoudigst en weet je het meteen zeker.

Misschien ben ik wat makkelijker dan de gemiddelde persoon maar ik zou me niet zo druk maken over €100 tot €150 die ik terug kan krijgen voor een meterkast.
Bij m'n vorige huis heb ik panelen laten leggen en daarbij bleek dat de verschillen tussen aanbieders zowel in prijs als in kwaliteit aardig groot zijn. Tegelijkertijd wil ik nog een aantal andere klusjes met de stroom laten doen (aparte factuur) die logisch zijn om met de meterkast mee te pakken. Voor het echte stroom deel weet ik dat deze elektricien goed is.

Voor de panelen zou ik het graag nog even goed naast elkaar willen houden. Het maakt offertes ook beter te vergelijken.

Bij de belastingdienst heb ik het na 28 minuten in de wacht opgegeven. Ik dacht ook eigenlijk wel dat ik niet de enige zou zijn die dit bij de hand gehad had.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:25:
Het is niet echt netjes om de TS voor te stellen om fraude te plegen...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:29
Misschien kan je "iets" doen -naast zonnepanelen- waarvoor je meterkast ook vervangen moet worden? Want als ik het me goed herinner krijg je wanneer je 3 energiebesparende maatregelen uitvoert een speciale subsidie. (iemand die link heeft / weet welke ik bedoel?)

• Yucon
99ruud99 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:29:
Misschien kan je "iets" doen -naast zonnepanelen- waarvoor je meterkast ook vervangen moet worden? Want als ik het me goed herinner krijg je wanneer je 3 energiebesparende maatregelen uitvoert een speciale subsidie. (iemand die link heeft / weet welke ik bedoel?)
Ja, dat is dit; https://www.rvo.nl/sites/...0-%20september%202019.pdf

nogal een draak van een regeling door de strakke eisen die gesteld worden. De afgelopen 2 jaar heb ik voor bijna 7000 euro geisoleerd en dat valt om verschillende redenen net buiten de lijntjes van deze regeling. Een deel door de datum, en een deel door het onderscheid tussen hoofdmaatregelen en bijkomende maatregelen. Best zuur maar het is niet anders.

Vandaar dat ik het ook wel eens leuk zou vinden als het deze keer mogelijk zou blijken. :)

• Yucon
Nieuwe poging om te bellen had meer succes. Het is een twijfelgeval omdat de noodzaak van de investering zelf wel duidelijk is maar het toekennen van procentuele gebruik door enerzijds panelen en anderzijds de rest van het huis een lastige discussie wordt.

Helaas, die discussie weegt niet tegen de eventuele aftrek op.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb nooit een factuur in hoeven te sturen naar de belastingdienst. Dat betekent niet dat je fraude moet gaan plegen, maar als ze zelf aangeven dat het een grijs gebied is zou ik het wel aandurven om het te proberen.

Disclaimer: mocht je achteraf controle krijgen en blijken dat het toch onterecht is, weet ik niet of er eventuele boetes zijn ;)

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:57

haw

Vriend van mij laat panelen leggen door zijn energieleverancier, Vattenfall, de groepenkast moffelen ze gewoon op de rekening erbij.

Zelf laat ik ook een nieuwe groepenkast plaatsen maar installeer de panelen zelf. Ik dacht er aan het netjes te doen, dus de PV verdeler, de aardlekautomaten in de groepenkast wel meenemen, misschien nog een percentage van de kast en installatiekosten meenemen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Modbreak:Maar om daar nou een topic van 2 jaar oud voor uit de sloot te trekken :?
Discussie over zonnepanelen en belasting past beter in: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Ik sluit dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.