Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TempAccount123
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-11-2023
Hallo,

Ik zou graag willen beginnen met te beleggen en investeren in meer ethische thema's (Green, Ethical, Sustainable, Humanitarian, Ecological, Carbon Offsetting, socially responsible, environmental, ... )

De doelen zijn drievoudig: (1) nog altijd een redelijk rendement realiseren, (2) een positieve bijdrage leveren aan de wereld en (3) beetje bijleren en kunnen opvolgen van wat er gaande is in en met de belegging.

In dit kader, dacht ik aan crowdfunding, investeren in coöperatieven, microleningen, enz.

Maar door de bomen zie ik het bos niet meer: kunnen jullie me wijzen naar goede online platformen waar ik goede investeringsmogelijkheden met bovenstaande karakter kan vinden, voor België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je bedoelt zoiets als bijvoorbeeld: Oiko Credit?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Ik gebruik dit al een tijd: https://www.kiva.org/

Echter dacht ik dat deze niet bedoeld waren voor rendement, maar dat is een microlening en crowdfunding vaak ook niet.

Verder zou je ook een groene bank kunnen vinden en via daar investeren. Ik heb bijv een fonds bij ASN bank en die investeren alleen in ethical etc zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 16:45
Heb je gedacht aan duurzamere indexfondsen? Die zullen niet zo duurzaam zijn als jouw voorbeelden, maar waarschijnlijk met hoger rendement en/of minder risico.

BlackRock heeft bijvoorbeeld een aantal 'duurzame' fondsen. Echt heel duurzaam zijn die niet, ze weren voornamelijk bedrijven die niet aan bepaalde criteria voldoen, of investeren extra in bedrijven die heel hoog scoren op de ESG index. De ESG kan ook hoog genoeg zijn door goed werkgeversschap, dus dat betekent niet per se dat zo'n bedrijf ook goed omspringt met het klimaat.

BNP Paribas heeft ook thematische ETFs, o.a. low carbon. Deze en de BlackRock ETFs kan je zelf via Degiro aankopen.

Het grootste probleem aan écht duurzaam investeren is dat een score niet alles afdekt, en actief duurzame investeringen opzoeken is gewoon erg duur. Daarom zijn de meeste fondsen die actief duurzaam investeren een stuk minder rendabel. De andere mogelijkheden die je noemt zullen geen tot weinig rendement geven of vaak hele hoge risico's met zich meedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:48
Misschien is dit ook wel interessant: OnePlanetCrowd. Zij doen aan duurzame crowdfunding en werken onder andere met ASN Bank. Zo kun je investeren in een windmolenpark, VanMoof fietsen en dadels.

Gemiddeld rendement is rond de 4% na aftrek van beheerskosten en naast mijn maandelijkse inleg in verschillende ETF's, hou ik altijd een mandje vrij zodat ik een leuk bedrag kan investeren bij OnePlanetCrowd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53

Zenix

BOE!

Neem dit ook mee Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022 Groene beleggingen vallen meestal tegen qua rendement, maar valt wel gewoon onder beleggen waardoor je straks meer mag betalen. Hetzelfde bij crowdfunding.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 04-12-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zenix schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:30:
Neem dit ook mee Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022 Groene beleggingen vallen meestal tegen qua rendement, maar valt wel gewoon onder beleggen waardoor je straks meer mag betalen. Hetzelfde bij crowdfunding.
Niemand weet nog hoe de nieuwe heffing er precies uit gaat zien. Dus het is speculeren dat je hierover VRH moet gaan betalen. Verwacht zelf dat de groene beleggingen ook in het nieuwe stelsel gewoon belastingvrij is, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TempAccount123
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-11-2023
Dank voor de gedachtes! Helpt al wat voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor die microleningen zou ik wel goed uitzoeken wat er precies met het geld gebeurd. Want sommige staan er wel om bekend dat dan lokale financiers renteloos geld krijgt, het risico op jouw wordt afgewend, en de daadwerkelijke lokale ondernemer alsnog woekerrentes betaald.
Pagina: 1