Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows 10 Pro installatie: blue screen op SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hiburg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-09 01:53
Beste tweakers,

Ik heb een PC uit 2011 (Asus P8P67 moederbord, 4 GB Ram, Intel I5 3,3 Ghz processor, 240 GB Samsung EVO 840 SSD en 2 Tb Western Digital 3.5 inch harddisk).

Daarop had ik altijd windows 7 draaien, deze stond op de SSD. De Western Digital heb ik in gebruik als 2e HD voor data opslag en daar staat geen OS verder op.
Nu heb ik vorige week vrijdag Windows 10 Pro op de SSD gezet (verse installatie, geen upgrade) en dat leek prima te werken. Alleen kreeg ik na een aantal minuten als Win10 was opgestart een Blue Screen met als foutmelding: 0xc00000e winload.exe.

Even gegoogled en dat is een probleem met de bootloader van windows, wel vreemd want de installatie is net nieuw etc. Ik heb Windows 10 nog een aantal keren er opnieuw opgezet maar het probleem bleef.

Uiteindelijk heb ik via deze commando's (gevonden via google) dit probleem kunnen herstellen:
diskpart
sel dis 0
sel par 1
del par override
cre par EFI
for fs=FAT32 quick
assign letter=T
exit
bcdboot C:\Windows /s T: /f ALL
exit

(Dit doet een rebuild van je systeempartitie, wel vreemd na een verse installatie maar ok je moet iets).

Het probleem leek opgelost, echter als ik mijn PC nu opgestart heb dan verschijnt er na ongeveer een half uur weer een Blue Screen met een andere vage melding: een kritisch proces van Windows is onderuit gegaan of zoiets. Kortom heel vaag allemaal.

Mijn vermoeden was dat het aan mijn SSD lag (wel vreemd, tot de Win 7 installatie gaf deze geen problemen, dus hoe kan deze nu opeens stuk zijn zou je zeggen). Ik heb daarom ook nog de 2e HD losgekoppeld en een andere 3.5 Inch harddisk die ik nog had liggen erin gezet, daar Win10 opnieuw opgezet en dat draait als een zonnetje , ook met de 2e HD er weer bij !

De SSD heb ik daarna aangesloten via een USB verloop (Sata - USB) aan mijn laptop, daar de Magician software van Samsung erop los gelaten en deze geeft aan dat de SSD helemaal in orde is.

Dus wat is hier nu fout, kan ik de SSD nog op een andere manier nakijken ?

Ik vond een oud topic op gathering, en daar lijkt dit probleem op:
Windows 10 installatie en winload.exe blue screen

Alle reacties

• hiburg
Hallo,

Ik heb dezelfde SSD even overgezet in een laptop en ook daar Windows 10 Pro op dezelfde manier geinstalleerd: het resultaat is het zelfde, ook freezes en een BSOD op de laptop.

Lijkt dus een probleem van de Samsung 840 EVO te zijn in combinatie met Windows 10 (Pro).
In deze laptop heb ik normaal gesproken een Samsung 850 zitten en deze werkt wel gewoon prima met dezelfde Windows 10 Pro installatie.

Ik zal het eens bij Samsung gaan navragen, lijkt op een driver/controller probleem specifiek voor de 840 SSD.

• hiburg
Gisteren nog even wat verder gezocht. Met behulp van het programma HDSentinel (Dos versie, via een bootable usb) ben ik er achter gekomen dat het probleem toch in de SSD zit. Zie de bijgevoegde schermprint. Het leuke (nou ja leuke) is dat de Magician software van Samsung zegt dat alles ok is, ook geen Smart melding.Alles geprobeerd in twee laptops , dus niet in het systeem waar de SSD oorspronkelijk in zat.

Net gebeld met Samsung maar ik heb pech want deze SSD valt al buiten de garantie (3 jaar max zit er op). Wat ik alleen zo vreemd vind is dat deze SSD voor de eerste Windows 10 installatie het altijd gewoon goed gedaan heeft met Windows 7 , toen gaf deze nooit problemen.

Ik checkte ook nog even (voordat ik die Sentinel check deed) of ik er weer Windows 7 op kon zetten maar daar liep het installatieprogramma meteen vast met een "0xc00000e9 - An unexpected I/O error has occured" melding. Toen wist ik eigenlijk dat het al niet meer goed zat, alleen je denkt daar niet meteen aan als de SSD met de bestaande Windows 7 installatie het altijd gewoon gedaan heeft. Toeval bestaat niet zeggen ze dan.

De Sentinel melding:

En uit de Windows 7 installatie DVD:

[Voor 13% gewijzigd door hiburg op 11-12-2019 11:38]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:56

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat is de waarde van die wear leveling count ?
Ik heb dezelfde disk en die heeft een veel langere power-on tijd (1200 dagen) en vijftien keer zoveel LBA's geschreven. De wear leveling count staat nog op 70

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:02
Die tool klaagt over interface errors, die krijg je meestal bij brakke kabels, verder geen fouten uit die tool.

Je screendump is nogal vaag, kan niet goed achterhalen welke firmware je hebt, maar kijk eens op https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/ naar de meest recente firmware voor jouw SSD.

• hiburg
Brahiewahiewa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:53:
Ik heb dezelfde disk en die heeft een veel langere power-on tijd (1200 dagen) en vijftien keer zoveel LBA's geschreven. De wear leveling count staat nog op 70
Ik moet dat vanavond even nakijken, ben nu op het werk.
Kan ik dat ook achterhalen als ik deze SSD even via een Sata-usb adapter aansluit ?
Ik heb nl nu deze SSD niet meer ingebouwd en er staat geen Windows etc meer op.

Of kan ik dat ook met andere software achterhalen , die waarde ?

• hiburg
_JGC_ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:57:
Die tool klaagt over interface errors, die krijg je meestal bij brakke kabels, verder geen fouten uit die tool.

Je screendump is nogal vaag, kan niet goed achterhalen welke firmware je hebt, maar kijk eens op https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/ naar de meest recente firmware voor jouw SSD.
klopt, ik heb hem even kleiner gemaakt, ivm een grootte melding op GoT. Zal even kijken of ik hem wat beter kan maken nog. Volgens mij had ik de laatste firmware maar ik zal dat voor de zekerheid nog even nakijken.

Dat er sprake kan zijn van een brakke kabel lijkt me niet want in allebei de laptops krijg ik dezelfde foutmelding en met een andere SSD of HDD doet alles het normaal, dus dat lijkt me uitgesloten.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

hiburg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:12:
[...]

Kan ik dat ook achterhalen als ik deze SSD even via een Sata-usb adapter aansluit ?
...
Dat hangt er van af in hoeverre je sata-usb adapter transparant is. De meeste zijn dat niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• hiburg
Brahiewahiewa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:16:
[...]

Dat hangt er van af in hoeverre je sata-usb adapter transparant is. De meeste zijn dat niet
Ok, is er een dos of linux versie van zo'n pakket ? Dan kan ik dat even via een bootable USB nakijken namelijk, windows krijg ik er niet meer op geinstalleerd nu namelijk.

Even een nieuwe poging van de Sentinel schermprint:

[Voor 14% gewijzigd door hiburg op 11-12-2019 12:38]

• hiburg
Ik had de link onderaan de schermprint niet gezien, naar deze uitleg:
https://www.hdsentinel.co...e_communication_error.php

Daar staat oa:
"The error counter counts all errors found during the lifetime of the hard disk. It means that the errors do not reset automatically after fixing or replacing the cables. So if things will be improved, the error-counter will not increase further (the current amount of errors remain reported)."

Dus dat betekent dat die test van mij eigenlijk niet goed is: ik doe de SSD in een laptop waarvan ik weet dat alles in de laptop verder ok is maar ik dacht omdat HDSentinel nog dezelfde melding gaf dat het aan de SSD lag maar dat is dus historische informatie !
Ik zal hem eerst op 0 moeten zetten die error counter, dan kun je pas verder testen etc.

- open the S.M.A.R.T. page of the hard disk drive
- locate the #199 Ultra ATA CRC error count attribute
- locate the Offset column for this attribute and click on the 0 between - and + and enter the error count value reported in the text description but with negative sign.

Wat een zoektocht...

O ja en op de schermprint staat: Rev: EXT0AB0Q, ik neem even aan dat dat de firmware is.
Volgens de site van Samsung is de laatste firmware voor de 840 EVO: EXT0BB6Q, dus die zal ik ook eerst moeten updaten...

[Voor 3% gewijzigd door hiburg op 11-12-2019 12:54]

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:02
Jij hebt EXT0AB0Q, nieuwste versie is EXT0DB6Q. Weet niet waar jij DXT08B0Q vandaan haalt, maar die is ten eerste verouderd en ten tweede voor de normale 840. Kijk even op de link die ik eerder gaf en download de juiste ISO voor jouw SSD.

Edit: kijk ook even of je SSD wel is aangesloten op SATA_0 of SATA_1 (de SATA600 poorten op je bord). De Intel chipset op je bord heeft een bug in de 4 SATA 3Gb/s poorten die aan de Intel chipset hangen, die moet je niet gebruiken.

[Voor 31% gewijzigd door _JGC_ op 11-12-2019 13:02]

• hiburg
_JGC_ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:58:
Jij hebt EXT0AB0Q, nieuwste versie is EXT0DB6Q. Weet niet waar jij DXT08B0Q vandaan haalt, maar die is ten eerste verouderd en ten tweede voor de normale 840. Kijk even op de link die ik eerder gaf en download de juiste ISO voor jouw SSD.
klopt, ik keek verkeerd en had het al weer aangepast (je zag nog even mijn foute post).
Edit: kijk ook even of je SSD wel is aangesloten op SATA_0 of SATA_1 (de SATA600 poorten op je bord). De Intel chipset op je bord heeft een bug in de 4 SATA 3Gb/s poorten die aan de Intel chipset hangen, die moet je niet gebruiken.
Ok, alleen heb ik deze SSD nu in gebruik in een laptop, in mijn gewone PC heb ik tijdelijk even een oudere 60GB SSD (Vertex) aangesloten en dat laat ik nu maar even zo omdat ik die wel moet kunnen gebruiken.
Hoe wist jij dat van die bug mbt mijn moederbord als ik vragen mag ?

Dank voor de hulp tot zover in ieder geval.

• hiburg
Brahiewahiewa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:53:
Even gekeken via CrystalDiskInfo en de wear leveling count staat op (hexadecimaal): 000000000011, dus 17
Dat lijkt me toch geen probleem dan.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

hiburg schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:37:
[...]

Even gekeken via CrystalDiskInfo en de wear leveling count staat op (hexadecimaal): 000000000011, dus 17
Dat lijkt me toch geen probleem dan.
Nee, dat lijkt me ook niet. En de power-on hours en de total LBA's lijken dat nog eens te bevestigen.
Ik zou in ieder geval even de sata connector inspecteren op beschadigingen of corrosie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• hiburg
Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:36:
[...]

Nee, dat lijkt me ook niet. En de power-on hours en de total LBA's lijken dat nog eens te bevestigen.
Ik zou in ieder geval even de sata connector inspecteren op beschadigingen of corrosie
Maar dat is dus het vreemde: zowel im mijn pc, als in twee laptops geeft de SSD dezelfde problemen, lijkt me stug dat al die sata connectors defect zijn. En met een andere SSD werkt het prima.
Ik ga nog wel even kijken of ik de firmware kan flashen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

hiburg schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:23:
[...]
lijkt me stug dat al die sata connectors defect zijn...
De sata connector op de disk zelf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• hiburg
Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:43:
[...]

De sata connector op de disk zelf
Aha, dat verduidelijkt het, ik zat steeds aan de connector / kabel op het moederbord te denken.

• hiburg
Vanavond de firmware geupdatet naar versie EXT0DB6Q. Die error count kan ik helaas niet aanpassen want ik heb geen programma waarmee ik dat kan doen, ik kan hem alleen bekijken. Ondanks de update stond de error count weer eentje hoger , nu op 77 in totaal. Het lukte me ook nog steeds niet om windows te installeren, kan geen systeempartitie aanmaken krijg ik als melding.
Aan de sata connector van de SSD zelf zie ik niets bijzonders maar het zou natuurlijk kunnen dat die defect is.

Ik ben het nu wel redelijk zat en ik bestel wel een Kingston A400 van 240 GB, kost slechts 25 euro. Voorlopig even geen Samsung meer voor mij.

• hiburg
Gisteravond een nieuwe SSD (Kingston A400, 250 Gb) geplaatst, even een check via de HDSentinel USB stick en alles was ok, daarna dezelfde install van Windows 10 Pro erop en alles doet het prima nu. Snel zat en dat voor slechts 25 euro.

Dus de Samsung SSD kan het archief in, kan er denk ik verder niets meer mee helaas.

Dank voor alle hulp, topic kan gesloten worden.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True