Windows 10 installatie en winload.exe blue screen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Vanuit Windows 7 heb ik een upgrade uitgevoerd naar Windows 10. Na problemen (blue screens) heb ik besloten een verse installatie te doen. Dit heb ik ondertussen meerdere keren geprobeerd. Dus onderstaande wat je leest is met een verse installatie van Windows 10 Pro, zonder andere programma's

Relevante specs
Intel DH57JG
Intel Core I3 550 3.20 GHz
Crucial 64 GB M4
3 x 1,5Tb HD

Schone installatie van Windows 10
1. USB stick gemaakt met daarop Windows 10 Pro (64bit)
2. Bij installatie zowel de SSD als de 3 x 1,5TB verwijderd, nieuw volume aangemaakt en quick format. SSD (c:\) en de rest D, E en F
3. Installatie gaat prima
4. Draai alle Windows 10 updates, gaat ook prima
5. Alle energiebesparende settings (slaapstand, HD's in slaapstand, etc) uitgezet om dit als factor uit te sluiten

Probleem
Als ik dan vervolgens de computer een uurtje of 2 aan laat staan (doe er niks mee): blue screen, foutcode 0xc000000e. Daarna de melding dat de computer hersteld moet worden: Bestand: \Windows\system32\winload.exe.

Via Google genoeg hits, uiteindelijk verwijst alles vrijwel naar 2 opties om te proberen
Method 1:

Let’s perform startup repair and check if that helps.

a. Insert the Windows installation DVD or USB and boot Windows from it.

b. In the ‘Windows setup’ page select the ‘language to install’, ‘Time and currency format’ and the ‘keyboard or input method’ and click on‘next’.

c. Click on ‘Repair your computer’ and select ‘Troubleshoot’.

d. Click on ‘Advanced options’ and select ‘Automatic Repair’ and select the operating system.

If the issue still persists, I suggest you to try the following steps and check if it helps.

Method 2:

You may try to rebuild the BCD booting from the disc and follow these instructions:

a. Insert the installation DVD or USB and boot Windows 8 from it.

b. In the ‘Windows setup’ page select the ‘language to install’, ‘Time and currency format’ and the ‘keyboard or input method’ and click on‘next’.

c. Click on Repair your computer.

d. Click on Troubleshoot and then selectAdvanced Options.

e. Click on Command prompt and type the following commands and pressEnter after each command:

Bootrec /fixmbr

Bootrec /fixboot

Bootrec /rebuildbcd

f. Restart the computer. Check if the issue persists.
Methode 1 werkt niet: geeft foutmelding dat automatische reparatie niet mogelijk is. Methode 2 'werkt' wel. Dat wil zeggen dat de pc daarna weer prima boot, maar bij het rebuilden van het bootbestand gebeurd er wel iets wat ik niet kan verklaren. De CMD geeft aan dat het aan het zoeken is naar windows installaties. Vervolgens vind hij er eentje, op D:\windows.old\windows. Heel vreemd, want ik installeer windows op de SSD (c:\) en de D schijf is leeg. Heb ik in Windows ook gechecked (verborgen bestanden tonen ja én windows bestanden tonen ook ja). En waarom vind de scan geen windows op C? Nog vreemder, de windows op D is een 'home' edition, en geen 'pro'. Als ik deze toevoeg aan de boot, dan kan windows niet booten (duh). Vervolgens kies ik via de reparatie (gestart vanaf USB) voor WIndows Pro en dan start de pc weer prima op.

Uiteindelijk lost het niks op: blue screen komt vanzelf weer terug.

Andere optie ook geprobeerd:
- attrib -s -h c:\bootmgr
- del c:\bootmgr

Bootmgr verwijderd om vervolgens via repair weer te fixen. Geen succes.

Extra info
- Ik installeer geen verdere software
- Chipset drivers van intel ook niet geinstalleerd (zijn jaren oud, en wilde uitsluiten dat het ergens aan software zou liggen)
- Bios Sata staat op AHCI (moet volgens mij ivm SSD)
- Ik heb ooit die drie schijven in RAID 5 gedraaid, dus raid volume verwijderd via BIOS want wil geen RAID 5 meer gebruiken. Dit was toen schijf D, maar hier heeft nooit windows op gestaan (geen idee of het relevant is)

Voorlopige conclusies (wellicht verkeerd :) )
- Volgens mij geen software issue (ik installeer alleen windows + updates)
- Iets gaat er niet goed met de installatie van windows, aangezien de bootmgr niet goed werkt (blue screen) en bij scan alleen een windows installatie op D kan vinden.

Iemand tips? Verse installatie is geen probleem uiteraard, maar ik heb dit al een keer of 2 gedaan en steeds hetzelfde probleem

Beste antwoord (via Rupie op 15-01-2016 21:04)

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Topicstarter
Dat probleem ben ik ook ergens tijdens mijn tiende reinstall tegen gekomen, maar lost niet het probleem zelf op.

Aangezien ik het nu gefixed heb, bij deze ook de oplossing

1. Het probleem (topicstart) kwam door een rotte harde schijf die niet eens gebruikt werd, maar wel aangesloten was op een van de SATA poorten. Nadat ik die had verwijderd was de bluescreen weg

2. Probleem 2 leek erg op probleem 1: een freeze na ongeveer 30 minuten. Na lang zoeken kwam ik toevallig iemand tegen die ook een MX100 SSD heeft. Google'en op het merk SSD en je komt een uit op genoeg topics ook op het Crucial forum met exact dit probleem, o.a. http://forum.crucial.com/...Too-Windows-7/td-p/163478

Veel eigenaren blijken problemen te hebben vanaf Windows 7 met deze SSD. Kortom, nieuwe SSD gekocht voor 6 tientjes en Windows draait als een zonnetje. Crucial staat bij deze op de zwarte lijst bij mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Kan je ook starten met alleen de SSD in je computer?
of staat de bootloader op een of andere manier op de D.
Je kan even alleen de SSD in je computer doen. En dan windows installeren. Dan staan alle benodigde partities op je SSD. En even kijken of je dan geen BSOD krijgt.
En daarna de andere HDD's aansluiten en configureren.

Neem aan dat de SSD (en andere disks)verder goed is (zijn). SMART gecontroleerd. Geen fouten waardoor de hdd misschien niet gelezen kan worden en een BSOD geeft?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Topicstarter
Goede tip!

Zojuist verse install afgerond met alleen de ssd aangesloten. Daarna gelijk een reboot, boot vanaf USB, reparatie, en cmd geopend

Bootrec /scanos geeft 0 gevonden installaties terug 8)7. Snap er echt niks van. Pc boot prima maar verwacht gezien dit feit dat er vanzelf weer een bsod komt. Kan dit liggen aan een SSD die stervende is?

[ Voor 58% gewijzigd door We Are Borg op 30-12-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
misschien even het volgende proberen

Alle harde schijven/SDD's op 1 na verwijderen
win10 pro aangepast instaleren, van tevoren alle participaties op de desbetreffende harde schijf / SDD
na installatie alle drivers van de apparaten installeren / bijwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Topicstarter
Dat is ongeveer wat DarkSide voorstelt toch of mis ik een nuance?

Is het normaal dat bootrec /scanos de huidige installatie niet kan vinden. Zoekt het puur naar nieuwe nog niet bekende Windows installaties of naar alle?

https://support.microsoft.com/en-us/kb/927392
This option scans all disks for installations that are compatible with Windows Vista or Windows 7. It also displays the entries that are currently not in the BCD store. Use this option when there are Windows Vista or Windows 7 installations that the Boot Manager menu does not list.
Ik haal het hier niet goed uit

Smart tool van crucial gedownload en ssd is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-08 14:43
Ik heb EXACT hetzelfde probleem sinds kort. Op een willekeurig moment nadat de PC een tijdje draait loopt de boel vast. Alle drivers up to date. Geen nieuwe software geinstalleerd. Ondanks alle adviezen via Google nog NUL resultaat. Vandaag nieuwe SSD gekocht en wilde clean install doen, maar ben bang dat jij me al voor was en dit ook geen oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Topicstarter
Weer iets verder geprobeerd

De ssd bleek niet een actieve status te hebben dus via diskmanagement dit aangepast. Geen idee of dit helpt

Ook iets bemerkt, maar niet kunnen verklaren. Als ik via de USB boot cmd open en dan de scanos uitvoer, dan wordt d:\windows.old\windows gevonden. Dit is de c schijf, dus de ssd! Waarom het hier D wordt weet ik niet en of dat het probleem veroorzaakt ook niet. Onder diskmanagement staat de letter wel goed op C. De Windows.old folder is wellicht aangemaakt na de grote eerste update van Windows 10.
C:\WINDOWS\system32>bcdedit /enum

Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=\Device\HarddiskVolume1
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
default {current}
resumeobject {88961fa5-af24-11e5-a2f4-d65195bf5358}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 30

Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \WINDOWS\system32\winload.exe
description Windows 10
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {befd34e8-af24-11e5-a2f4-d65195bf5358}
recoveryenabled Yes
allowedinmemorysettings 0x15000075
osdevice partition=C:
systemroot \WINDOWS
resumeobject {88961fa5-af24-11e5-a2f4-d65195bf5358}
nx OptIn
bootmenupolicy Standard
Hieruit maak ik op dat het wel goed op de C schijf staat

[ Voor 52% gewijzigd door We Are Borg op 30-12-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Het eerste topic (2 reg files en een aanpassing in de energie settings) loste bij mij allerlei vreemde problemen op.

http://www.edandersen.com...10-on-mac-bootcamp-fixes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Topicstarter
Dank voor de suggestie maar ook dat biedt geen oplossing.

Na twee dagen verder rotzooien heb ik nu Windows 8.1 geïnstalleerd en blokkeer ik de Windows 10 upgrade. Gelukkig kan ik met 8.1 nog even vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 08:56
Miskijk je niet op de letters!

Die letters staan niet perse vast. Als je bijvoorbeeld met een dualboot werkt merk je dit ook. De installatie die je opstart zal zijn systeemschijf laten zien als C:, en als je de andere installatie opstart zal dit weer omgedraaid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Topicstarter
Hmm Windows 8.1 loopt ook vast. Geen bleu screen maar alleen de muiscursor beweegt nog. Verder niks. Kortom, er is toch iets mis en ik vermoed iets hardware matig

Een van de drie HD's kwam bij smart naar voren als stuk. Kortom, die ontkoppelt

Nu wil ik kijken of toch de ssd schuldig is door op een van de goed werkende harde schijf Windows te installeren. Probleem is dat ik Windows al van de ssd heb verwijderd en dus niet onder Windows mijn storage space kan verwijderen. En ik Google mij suf maar ik kan niet de juiste commando's vinden om de storage space via diskpart te verwijderen. Nu zie ik met list disk de twee harde schijven als 1 disk (storage spaces). Hoe verwijder ik die storage space zodat ik weer twee losse harde schijven heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Wat ik wel eens had, en wat ik meer lees op internet, is dat als je een recovery-USB-stick gebruikt, vanuit een USB 3.0 poort, dat hij dan soms installaties niet vind en ook geen schijfrechten heeft. Er is een bepaald iets geks aan de hand met USB3 en de windows recovery omgeving. Dus ik zou zeggen, probeer het nog eens vanuit een USB 2 poort, kijken of hij dan wel installaties vindt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Topicstarter
Dat probleem ben ik ook ergens tijdens mijn tiende reinstall tegen gekomen, maar lost niet het probleem zelf op.

Aangezien ik het nu gefixed heb, bij deze ook de oplossing

1. Het probleem (topicstart) kwam door een rotte harde schijf die niet eens gebruikt werd, maar wel aangesloten was op een van de SATA poorten. Nadat ik die had verwijderd was de bluescreen weg

2. Probleem 2 leek erg op probleem 1: een freeze na ongeveer 30 minuten. Na lang zoeken kwam ik toevallig iemand tegen die ook een MX100 SSD heeft. Google'en op het merk SSD en je komt een uit op genoeg topics ook op het Crucial forum met exact dit probleem, o.a. http://forum.crucial.com/...Too-Windows-7/td-p/163478

Veel eigenaren blijken problemen te hebben vanaf Windows 7 met deze SSD. Kortom, nieuwe SSD gekocht voor 6 tientjes en Windows draait als een zonnetje. Crucial staat bij deze op de zwarte lijst bij mij
Pagina: 1