Vanuit Windows 7 heb ik een upgrade uitgevoerd naar Windows 10. Na problemen (blue screens) heb ik besloten een verse installatie te doen. Dit heb ik ondertussen meerdere keren geprobeerd. Dus onderstaande wat je leest is met een verse installatie van Windows 10 Pro, zonder andere programma's
Relevante specs
Intel DH57JG
Intel Core I3 550 3.20 GHz
Crucial 64 GB M4
3 x 1,5Tb HD
Schone installatie van Windows 10
1. USB stick gemaakt met daarop Windows 10 Pro (64bit)
2. Bij installatie zowel de SSD als de 3 x 1,5TB verwijderd, nieuw volume aangemaakt en quick format. SSD (c:\) en de rest D, E en F
3. Installatie gaat prima
4. Draai alle Windows 10 updates, gaat ook prima
5. Alle energiebesparende settings (slaapstand, HD's in slaapstand, etc) uitgezet om dit als factor uit te sluiten
Probleem
Als ik dan vervolgens de computer een uurtje of 2 aan laat staan (doe er niks mee): blue screen, foutcode 0xc000000e. Daarna de melding dat de computer hersteld moet worden: Bestand: \Windows\system32\winload.exe.
Via Google genoeg hits, uiteindelijk verwijst alles vrijwel naar 2 opties om te proberen
Uiteindelijk lost het niks op: blue screen komt vanzelf weer terug.
Andere optie ook geprobeerd:
- attrib -s -h c:\bootmgr
- del c:\bootmgr
Bootmgr verwijderd om vervolgens via repair weer te fixen. Geen succes.
Extra info
- Ik installeer geen verdere software
- Chipset drivers van intel ook niet geinstalleerd (zijn jaren oud, en wilde uitsluiten dat het ergens aan software zou liggen)
- Bios Sata staat op AHCI (moet volgens mij ivm SSD)
- Ik heb ooit die drie schijven in RAID 5 gedraaid, dus raid volume verwijderd via BIOS want wil geen RAID 5 meer gebruiken. Dit was toen schijf D, maar hier heeft nooit windows op gestaan (geen idee of het relevant is)
Voorlopige conclusies (wellicht verkeerd
)
- Volgens mij geen software issue (ik installeer alleen windows + updates)
- Iets gaat er niet goed met de installatie van windows, aangezien de bootmgr niet goed werkt (blue screen) en bij scan alleen een windows installatie op D kan vinden.
Iemand tips? Verse installatie is geen probleem uiteraard, maar ik heb dit al een keer of 2 gedaan en steeds hetzelfde probleem
Relevante specs
Intel DH57JG
Intel Core I3 550 3.20 GHz
Crucial 64 GB M4
3 x 1,5Tb HD
Schone installatie van Windows 10
1. USB stick gemaakt met daarop Windows 10 Pro (64bit)
2. Bij installatie zowel de SSD als de 3 x 1,5TB verwijderd, nieuw volume aangemaakt en quick format. SSD (c:\) en de rest D, E en F
3. Installatie gaat prima
4. Draai alle Windows 10 updates, gaat ook prima
5. Alle energiebesparende settings (slaapstand, HD's in slaapstand, etc) uitgezet om dit als factor uit te sluiten
Probleem
Als ik dan vervolgens de computer een uurtje of 2 aan laat staan (doe er niks mee): blue screen, foutcode 0xc000000e. Daarna de melding dat de computer hersteld moet worden: Bestand: \Windows\system32\winload.exe.
Via Google genoeg hits, uiteindelijk verwijst alles vrijwel naar 2 opties om te proberen
Methode 1 werkt niet: geeft foutmelding dat automatische reparatie niet mogelijk is. Methode 2 'werkt' wel. Dat wil zeggen dat de pc daarna weer prima boot, maar bij het rebuilden van het bootbestand gebeurd er wel iets wat ik niet kan verklaren. De CMD geeft aan dat het aan het zoeken is naar windows installaties. Vervolgens vind hij er eentje, op D:\windows.old\windows. Heel vreemd, want ik installeer windows op de SSD (c:\) en de D schijf is leeg. Heb ik in Windows ook gechecked (verborgen bestanden tonen ja én windows bestanden tonen ook ja). En waarom vind de scan geen windows op C? Nog vreemder, de windows op D is een 'home' edition, en geen 'pro'. Als ik deze toevoeg aan de boot, dan kan windows niet booten (duh). Vervolgens kies ik via de reparatie (gestart vanaf USB) voor WIndows Pro en dan start de pc weer prima op.Method 1:
Let’s perform startup repair and check if that helps.
a. Insert the Windows installation DVD or USB and boot Windows from it.
b. In the ‘Windows setup’ page select the ‘language to install’, ‘Time and currency format’ and the ‘keyboard or input method’ and click on‘next’.
c. Click on ‘Repair your computer’ and select ‘Troubleshoot’.
d. Click on ‘Advanced options’ and select ‘Automatic Repair’ and select the operating system.
If the issue still persists, I suggest you to try the following steps and check if it helps.
Method 2:
You may try to rebuild the BCD booting from the disc and follow these instructions:
a. Insert the installation DVD or USB and boot Windows 8 from it.
b. In the ‘Windows setup’ page select the ‘language to install’, ‘Time and currency format’ and the ‘keyboard or input method’ and click on‘next’.
c. Click on Repair your computer.
d. Click on Troubleshoot and then selectAdvanced Options.
e. Click on Command prompt and type the following commands and pressEnter after each command:
Bootrec /fixmbr
Bootrec /fixboot
Bootrec /rebuildbcd
f. Restart the computer. Check if the issue persists.
Uiteindelijk lost het niks op: blue screen komt vanzelf weer terug.
Andere optie ook geprobeerd:
- attrib -s -h c:\bootmgr
- del c:\bootmgr
Bootmgr verwijderd om vervolgens via repair weer te fixen. Geen succes.
Extra info
- Ik installeer geen verdere software
- Chipset drivers van intel ook niet geinstalleerd (zijn jaren oud, en wilde uitsluiten dat het ergens aan software zou liggen)
- Bios Sata staat op AHCI (moet volgens mij ivm SSD)
- Ik heb ooit die drie schijven in RAID 5 gedraaid, dus raid volume verwijderd via BIOS want wil geen RAID 5 meer gebruiken. Dit was toen schijf D, maar hier heeft nooit windows op gestaan (geen idee of het relevant is)
Voorlopige conclusies (wellicht verkeerd
- Volgens mij geen software issue (ik installeer alleen windows + updates)
- Iets gaat er niet goed met de installatie van windows, aangezien de bootmgr niet goed werkt (blue screen) en bij scan alleen een windows installatie op D kan vinden.
Iemand tips? Verse installatie is geen probleem uiteraard, maar ik heb dit al een keer of 2 gedaan en steeds hetzelfde probleem