Toon posts:

brom in signaal platenspeler: hoe aarden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben dit weekend eindelijk verhuisd naar mijn nieuwe woning.

Ik heb op voorhand uitgedacht waar ik wat ging plaatsen, en de situatie is als volgt:

Rechts tegen de muur in de woonkamer staat mijn (vintage) platenspeler: een Thorens TD160.
Deze is aangesloten op een phono preamp d.m.v. een tulpstekker.
In de muur aan de platenspeler is een 2 x cinch-aansluiting voorzien, die door middel van een RCA-kabel die onder de vloer ligt is verbonden met een 2 x cinch-aansluiting achter de TV-kast. De phono preamp is met een tulpstekker ingeplugd in de eerste 2x cinch-aansluiting.
In de TV-kast staat een AV-receiver. De AV-receiver is met een tulpstekker verbonden met de tweede 2 x cinch aansluiting.

Ik zit nu met een gigantische brom in het geluidsignaal. De muziek komt door, dus de RCA-kabel onder de vloer geeft wel degelijk een signaal door, maar de brom overstemt alles.
Ik lees nu dat je dit kan vermijden door de platenspeler te aarden, maar hoe doe je dit precies? Welke kabel heb ik hiervoor nodig? Er zit aan de phono preamp wel een aansluiting voor een aarding, dus ik veronderstel dat ik dan de platenspeler en de preamp met elkaar moet verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:29:
dus ik veronderstel dat ik dan de platenspeler en de preamp met elkaar moet verbinden?
lijkt me een goed begin idd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Volgens mij moet je gewoon elk apparaat via de aarde aansluiting met de aarde verbinden, niet onderling verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 08:45
Wat voor een platen speler is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Aan een platenspeler zit normaal gesproken een los aarddraadje wat je aan de aardeschroef achterop de versterker moet monteren.

Heeft jouw platenspeler geen aarde draadje, begin dan eerst eens met het aarden van de phono-amp aan de versteker. Dus een los enkel draadje onder de vloer doortrekken van phono-amp naar versterker.

Is de phono-amp aarden niet voldoende dan moet je een aarde aansluiting in de platenspeler maken en deze ook weer een enkel draadje aan de aarde aansluiting van de phono-amp hangen.
PageFault schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:53:
Volgens mij moet je gewoon elk apparaat via de aarde aansluiting met de aarde verbinden, niet onderling verbinden.
Klopt, dit noemen ze ster-verbindingen om ground-loops te voorkomen. Maar in het geval van 1 platenspeler gaat dit niet op. Verder zijn audio-apparaten vaak dubbel geisoleerd en hebben daardoor meestal geen randaardstekker, omdat veiligheidsaarde en massa in een audio circuit elkaar bijten en brom veroorzaken.

[ Voor 30% gewijzigd door Theo74 op 03-12-2019 12:38 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Als je platenspeler geen aarde draad heeft heeft deze dan geen ingebouwde voorversterker?
Zo niet kan je eventueel je aarde aan je linker kanaal op zwart verbinden.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
tip:
Het Grote Vinyl Topic Deel 3

Als je een andere geluidsbron op die RCA aansluiting in je muur aansluit, heb je dan geen brom?
Ik had ook een keer een RCA kabel van 10m, zo'n cheape dropveter. En die zorgde ook voor brom. Vervangen door een wat beter afgeschermde kabel en brom was weg.

Ik kan niet helemaal uit je post halen hoe je het hebt aangesloten: Zorg ervoor dat je je platenspeler rechtstreeks op de pre-amp aansluit. En dat signaal dan via je RCA aansluiting naar je versterker stuurt. Het signaal uit je platenspeler is heel zwak, dat wil je niet door zo'n lange kabel sturen.

De aarding hoeft alleen tussen je platenspeler en je pre-amp. Die heeft daar normaal gesproken ook een aansluiting voor. Een dun draadje is genoeg (zit standaard al aan mijn technics speler, geen idee hoe dat bij een Thorens is.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:40:
Als je platenspeler geen aarde draad heeft heeft deze dan geen ingebouwde voorversterker?
Zo niet kan je eventueel je aarde aan je linker kanaal op zwart verbinden.
Ik ken deze Thorens een klein beetje, ooit een model voorzien van de bewuste aarde aan een los draadje. Deze platenspeler is redelijk straight forward en heeft geen actieve componenten, of interne phono amp.
TS kan op internet legio informatie vinden over deze platenspeler, het upgraden, verbeteren en goed aarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo74 op 04-12-2019 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik eerst de boel aansluiten via zo kort mogelijke draden (als tijdelijke opstelling). Dat is een stuk makkelijker testen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tips alvast.
Even verduidelijken: dezelfde opstelling werkte voorheen perfect (zonder brom, zonder aarding) in mijn vorige woning, maar daar stonden alle componenten vlak bij elkaar.
Nu staan de platenspeler en voorversterker een vijftal meter van de versterker vandaan. Dus de platenspeler en de voorversterker kunnen wel met elkaar worden verbonden via een aardedraad, maar de versterker staat er veel te ver af.
De RCA-kabel is er één van het 'dropveter'-type. Ik hoop dat hier het probleem niet zit, deze kabel ligt in een geribbelde buis op de betonplaat van de funderingen met daarover een laag isolatiechape, 10 cm isolatieplaten, een laag eindchape en een gietvloer. Even een draadje bij trekken onder de vloer is dus geen optie, vrees ik.
De platenspeler is een Thorens TD160 MK1 van begin jaren '60. Deze zal ooit wel een aardedraad hebben gehad, maar die hangt er nu niet meer aan.
Mijn eigenlijke vraag is dus ook: wat voor draad gebruik ik om te aarden?
En als het aan de RCA-kabel ligt die niet genoeg is afgeschermd: bestaan er manieren om dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-10 18:12
Je moet de oplossing in het aarden zoeken..

Wellicht kijken waar de aardkabel oorspronkelijk gezeten heeft, evt even je platenspeler losschroeven.

Nieuwe draad eraan en als je die met bvb een klemmetje aan de aardepin van een wandcontactdoos aard dan zou het ook opgelost moeten zijn.

Ik heb overigens exact hetzelfde probleem gehad...heb eerst de RCA kabel vervangen door een dure, dat hielp iets maar nog steeds een brom te horen. Toen een 7m lange aardedraad naar de versterker toe..wederom hielp dat slechts een klein beetje.

Toen de aardedraad aan de aardepin van een WCD gedaan, en dat was de beste oplossing.

[ Voor 36% gewijzigd door Devian op 05-12-2019 09:35 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Ik denk te begrijpen dat er een mantelbuis in de vloer is gestort waardoor je RCA kabels lopen. Dan zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om deze (dropveter)kabel er uit te trekken en er een nieuwe kwaliteitskabel in te trekken, toch?

Als je in Google "Thorens TD160 MK1 aarding" intikt dan krijg je een aantal voorbeelden met foto's. Aarding maken is met deze platenspeler niet heel moeilijk. En aarden doe je met 1 simpel draadje, maakt niet uit wat. Het gaat er om dat je een verbinding maakt van de platenspeler aarde naar de versterker-aarde. Op de versteker zit aan de achterkant een metalen schoefje/moertje met daarbij een aarde symboo. Zoek maar op.

Maar begin eerst eens met het onderzoeken van de optie of je een aarddraad vanuit de platenspeler aan kunt sluiten op de phono pre-amp. Dat scheelt eventueel al nieuwe draden en RCA kabels trekken. Of er op de achterkant van de phono pre-amp ook een aarde aansluiting zit. Wat ik bijna wel verwacht, is vrijwel standaard.

[ Voor 19% gewijzigd door Theo74 op 05-12-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:10:
Ok, bedankt voor de tips alvast.
Even verduidelijken: dezelfde opstelling werkte voorheen perfect (zonder brom, zonder aarding) in mijn vorige woning, maar daar stonden alle componenten vlak bij elkaar.
Nu staan de platenspeler en voorversterker een vijftal meter van de versterker vandaan. Dus de platenspeler en de voorversterker kunnen wel met elkaar worden verbonden via een aardedraad, maar de versterker staat er veel te ver af.
De RCA-kabel is er één van het 'dropveter'-type. Ik hoop dat hier het probleem niet zit, deze kabel ligt in een geribbelde buis op de betonplaat van de funderingen met daarover een laag isolatiechape, 10 cm isolatieplaten, een laag eindchape en een gietvloer. Even een draadje bij trekken onder de vloer is dus geen optie, vrees ik.
De platenspeler is een Thorens TD160 MK1 van begin jaren '60. Deze zal ooit wel een aardedraad hebben gehad, maar die hangt er nu niet meer aan.
Mijn eigenlijke vraag is dus ook: wat voor draad gebruik ik om te aarden?
En als het aan de RCA-kabel ligt die niet genoeg is afgeschermd: bestaan er manieren om dit te verbeteren?
Een paar probeersels:
-Pak je platenspeler en pre-amp eens op en zet die even dichtbij je versterker. Sluit dan de boel aan met korte kabels (je hebt vast nog wel een korte RCA kabel, die je ervoor kan gebruiken, tussen phono-pre en versterker).

Als je nu geen brom hebt, kan je twee conclusies trekken:
-Je hebt geen aarde tussen platenspeler en phono-pre nodig.
-De RCA kabel in je vloer is het probleem, die zal je door een betere moeten vervangen.

Als je nu nog steeds brom hebt:
-probeer te aarden tussen platenspeler en phono-pre.

Is na aarden je probleem weg:
Zet spullen weer terug op originele plek.

Blijft brom weg: Probleem opgelost.
Heb je opnieuw brom: Vervang RCA kabel in vloer.
Pagina: 1