Het gaat om econometrie.Sport_Life schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:52:
Je kunt die 10k beter in je studie(leven) steken, bv op kamers gaan of een buitenlandse stage/semester. Dat lijkt mij op de lange termijn meer rendement opleveren dan 7% op de beurs met enig risico.
Om welke technische studie gaat het trouwens ?
Korte update voor de geïnteresseerden, zou indien mogelijk hier ook nog graag wat feedback op willen krijgen. Na al jullie reacties zorgvuldig gelezen te hebben en tegen elkaar opgewogen ben ik op het volgende plan gekomen. Elke maand maximaal lenen en beleggen lijkt me uiteindelijk geen verstandig plan, wat grotendeels te maken heeft met de hypotheek. Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik later de mogelijkheid heb om een hypotheek af te sluiten, maar dit niet kan doen vanwege de studielening en mogelijk ver gedaalde beleggingen in waarde.
Zoals ik al zei heb ik rond de €10k en ga ik er circa €500 p/m op vooruit (inkomsten uit werk). Over de komende vijf maanden wil ik circa duizend euro per maand gaan lenen en dit bedrag gaan beleggen. Je zou je wellicht afvragen waarom ik niet gewoon het geld van mezelf beleg en waarom ik ga lenen. De logica hierachter is als volgt: mijn koopkracht blijft de komende tijd gelijk, namelijk de circa 10000 + 500x (x in maanden). Mocht het later hartstikke goed gaan met de beleggingen, dan ik cash ik simpelweg uit en profiteer ik van de winst. Ik heb dan nooit mijn eigen kapitaal op het spel hoeven te zetten en heb al die tijd mijn huidige levensstijl hebben kunnen behouden. Gaat het later fout of heb ik toch liever geen studieschuld op mijn naam vanwege het kopen van een huis, dan los ik het simpelweg af met het geld wat ik nu heb. Mijn vermogen is tegen die tijd toch verder gegroeid en het is niet zo dat ik dan die hele 5k kwijt kan zijn (in het uitzonderlijke geval dat dat toch zo is, jammer dan), eerder zo'n paar tien procentpunten maximaal.
Edit: volgens mij is hier ook een begrip voor wat ik nu aan het omschrijven ben, namelijk leverage.
"Leverage results from using borrowed capital as a funding source when investing to expand the firm's asset base and generate returns on risk capital. Leverage is an investment strategy of using borrowed money—specifically, the use of various financial instruments or borrowed capital—to increase the potential return of an investment. Leverage can also refer to the amount of debt a firm uses to finance assets. When one refers to a company, property or investment as "highly leveraged," it means that item has more debt than equity."
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1296198 op 05-12-2019 22:37 ]