Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1296198

Topicstarter
Sport_Life schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:52:
Je kunt die 10k beter in je studie(leven) steken, bv op kamers gaan of een buitenlandse stage/semester. Dat lijkt mij op de lange termijn meer rendement opleveren dan 7% op de beurs met enig risico ;).
Om welke technische studie gaat het trouwens ?
Het gaat om econometrie.

Korte update voor de geïnteresseerden, zou indien mogelijk hier ook nog graag wat feedback op willen krijgen. Na al jullie reacties zorgvuldig gelezen te hebben en tegen elkaar opgewogen ben ik op het volgende plan gekomen. Elke maand maximaal lenen en beleggen lijkt me uiteindelijk geen verstandig plan, wat grotendeels te maken heeft met de hypotheek. Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik later de mogelijkheid heb om een hypotheek af te sluiten, maar dit niet kan doen vanwege de studielening en mogelijk ver gedaalde beleggingen in waarde.

Zoals ik al zei heb ik rond de €10k en ga ik er circa €500 p/m op vooruit (inkomsten uit werk). Over de komende vijf maanden wil ik circa duizend euro per maand gaan lenen en dit bedrag gaan beleggen. Je zou je wellicht afvragen waarom ik niet gewoon het geld van mezelf beleg en waarom ik ga lenen. De logica hierachter is als volgt: mijn koopkracht blijft de komende tijd gelijk, namelijk de circa 10000 + 500x (x in maanden). Mocht het later hartstikke goed gaan met de beleggingen, dan ik cash ik simpelweg uit en profiteer ik van de winst. Ik heb dan nooit mijn eigen kapitaal op het spel hoeven te zetten en heb al die tijd mijn huidige levensstijl hebben kunnen behouden. Gaat het later fout of heb ik toch liever geen studieschuld op mijn naam vanwege het kopen van een huis, dan los ik het simpelweg af met het geld wat ik nu heb. Mijn vermogen is tegen die tijd toch verder gegroeid en het is niet zo dat ik dan die hele 5k kwijt kan zijn (in het uitzonderlijke geval dat dat toch zo is, jammer dan), eerder zo'n paar tien procentpunten maximaal.

Edit: volgens mij is hier ook een begrip voor wat ik nu aan het omschrijven ben, namelijk leverage.

"Leverage results from using borrowed capital as a funding source when investing to expand the firm's asset base and generate returns on risk capital. Leverage is an investment strategy of using borrowed money—specifically, the use of various financial instruments or borrowed capital—to increase the potential return of an investment. Leverage can also refer to the amount of debt a firm uses to finance assets. When one refers to a company, property or investment as "highly leveraged," it means that item has more debt than equity."

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1296198 op 05-12-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 1296198 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:28:
Ik heb dan nooit mijn eigen kapitaal op het spel hoeven te zetten en heb al die tijd mijn huidige levensstijl hebben kunnen behouden.
Dat slaat nergens op. Uiteindelijk moet die lening gewoon terugbetaald worden, dat gaat niemand anders voor je doen. Je belegt dus nog steeds gewoon je eigen kapitaal, dat het om geleend kapitaal gaat veranderd daar niks aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1296198

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:51:
[...]

Dat slaat nergens op. Uiteindelijk moet die lening gewoon terugbetaald worden, dat gaat niemand anders voor je doen. Je belegt dus nog steeds gewoon je eigen kapitaal, dat het om geleend kapitaal gaat veranderd daar niks aan.
Oké, misschien inderdaad ietsjes verkeerd verwoord, maar het komt er simpelweg op neer dat ik door mijn plan nu mijn huidige levensstijl, uitgavenpatroon en dus koopkracht kan behouden. Ik beleg het geleende geld, als het toegenomen is in waarde dan is dat mooi meegenomen later en anders ben ik in het allerergste geval 50% van mijn huidige vermogen kwijt. Ik zal het tenminste nog vier jaar laten staan mijn beleggingen, dus mijn vermogen zal tegen die tijd verder gegroeid zijn tot laten we zeggen €20k - €25k. Dan komt die €5k verlies in het allerergste geval helemaal niet hard aan en anders doe ik ook nog eens een studie waar ik vast een leuk salaris mee ga verdienen later.

Edit: ik ga ook wat agressiever beleggen met dit plan, 70% in een mooi ETF en 30% gaat naar mooie tech aandelen toe. Mijn ogen gaan nu uit naar Microsoft, Amazon (aardig prijzig, maar het absoluut waard), NIO, Alibaba.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1296198 op 05-12-2019 23:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:59
Dit topic is het perfecte voorbeeld dat je niet objectief bent:
1. Je vraagt om advies
2. Je krijgt 20 pagina's aan advies om het niet te doen
3. Je besluit vervolgens om al het advies te negeren en het toch te doen.

Waarschijnlijk heb je veel rekensommetjes gemaakt van al dat geld wat je binnen gaat harken. Dit is echte hebzucht die je verblind voor de realiteit.

Hierbij nog even mijn advies wat je ook in de wind mag slaan:

- HET IS UBER HOOGCONJUNCTUUR
De S&P500 heeft tussen de piek van 2001 en de piek van 2008 0% totaal rendement gedaan. We staan nu weer op een piek.
Wacht aub tot de boel instort. Alles is enorm overgewaardeerd door al het gratis geld wat wordt rond gestrooid. De boel is enorm opgeblazen door centrale banken om de economie maar door te laten groeien. Des te harder wordt echter de klap.
Je hebt nog geen crises of bubbel meegemaakt als belegger dus het is moeilijker om dit te herkennen.

- Je gaat niet doen wat je nu gepland hebt
Een goed beleggingsplan hebben is niet moeilijk. Het goed uitvoeren is waar het fout gaat. Probeer je ETFjes maar 10 jaar vast te houden als de economie door het putje gaat.

Het is goed dat je op jonge leeftijd begint met beleggen maar niet op deze manier. Nieuwe beleggers betalen vaak lesgeld door een paar keer flink op je bek te gaan. Dat is allemaal prima (beter dan nooit in je leven beleggen) maar liever met je eigen geld en niet al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:59
Anoniem: 1296198 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:28:
[...]
"Leverage results from using borrowed capital as a funding source when investing to expand the firm's asset base and generate returns on risk capital. Leverage is an investment strategy of using borrowed money—specifically, the use of various financial instruments or borrowed capital—to increase the potential return of an investment. Leverage can also refer to the amount of debt a firm uses to finance assets. When one refers to a company, property or investment as "highly leveraged," it means that item has more debt than equity."
In deze definitie zie je al de context van firms. Het grote verschil is dat deze failliet kunnen gaan en vervolgens hun schulden kwijt zijn. Banken en financiële instellingen kunnen enorme risico's nemen wetende dat ze toch wel overeind gehouden worden. Dit heet moral hazard, dat krijg je nog wel in je vak macro economie.

Leverage voor particulieren is handig zodat je niet al je kapitaal bij een broker hoeft te stallen en toch met een groter bedrag kan beleggen. Over je totale kapitaal heb je dan geen leverage, je hebt leverage over je balans bij de broker.
Het is niet niet handig in de zin dat je met geleend geld groot kan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 15:45
Anoniem: 1296198 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:59:
[...]

Oké, misschien inderdaad ietsjes verkeerd verwoord, maar het komt er simpelweg op neer dat ik door mijn plan nu mijn huidige levensstijl, uitgavenpatroon en dus koopkracht kan behouden. Ik beleg het geleende geld, als het toegenomen is in waarde dan is dat mooi meegenomen later en anders ben ik in het allerergste geval 50% van mijn huidige vermogen kwijt. Ik zal het tenminste nog vier jaar laten staan mijn beleggingen, dus mijn vermogen zal tegen die tijd verder gegroeid zijn tot laten we zeggen €20k - €25k. Dan komt die €5k verlies in het allerergste geval helemaal niet hard aan en anders doe ik ook nog eens een studie waar ik vast een leuk salaris mee ga verdienen later.

Edit: ik ga ook wat agressiever beleggen met dit plan, 70% in een mooi ETF en 30% gaat naar mooie tech aandelen toe. Mijn ogen gaan nu uit naar Microsoft, Amazon (aardig prijzig, maar het absoluut waard), NIO, Alibaba.
Op zich niks mis met beleggen, ook niet met beleggen in indiviudele aandelen (als je een accounting/business achtergrond hebt en/of door middel van DCF een aandeel kan waarderen)
Maar aandelen die jij noemt NVIDIA, NIO, Spunk zijn nou juist wel de bedrijven waar je 95% van je geld mee kan verliezen als de verwachtingen niet waargemaakt gaan worden.

Ik zou het zelf lekker bij microsoft/alibaba/unilever/mcdonalds of een indexfonds houden. Tenzij voor jezelf echt een duidelijk model/berekening hebt met harde cijfers waarom deze aandelen ondergewaardeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

klaasvaak1853 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:35:
[...]

Op zich niks mis met beleggen, ook niet met beleggen in indiviudele aandelen (als je een accounting/business achtergrond hebt en/of door middel van DCF een aandeel kan waarderen)
Maar aandelen die jij noemt NVIDIA, NIO, Spunk zijn nou juist wel de bedrijven waar je 95% van je geld mee kan verliezen als de verwachtingen niet waargemaakt gaan worden.

Ik zou het zelf lekker bij microsoft/alibaba/unilever/mcdonalds of een indexfonds houden. Tenzij voor jezelf echt een duidelijk model/berekening hebt met harde cijfers waarom deze aandelen ondergewaardeerd zijn.
De meeste economen falen al met stockpicken. Deze pariticulier kan wel met harde cijfers komen, dikke kans dat ze niet kloppen, of alweer ingeprijsd zijn want de proffesionals hebben dezelfde berekening gemaakt.

Stockpicken is gewoon niet handig, leuk voor de hobby, niet als serieus plan. Gewoon indexfonds pakken.
Pagina: 1 2 Laatste