Tilhulp betontegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-05 21:44
Voor het in eerste instantie verplaatsen en vervolgens leggen van betontegels (parksteentje aquaflow) ben ik op zoek naar een tilhulp. Bij voorkeur eentje waarmee ik de tegels met een hand op kan tillen. In verband met de vorm van de tegel denk ik niet dat een klem voldoende grip heeft. Het lijkt er op dat een vacuüm tilhulp nodig is.

Na wat gezoek op het befaamde internet zie ik een grote waarmee je staand de tegels oppakt. Bijvoorbeeld https://www.straatmakersh...2qvQT0EAQYASABEgJ1v_D_BwE. Dit gaat niet werken omdat ze eerst af- en opgestapeld worden. Een handzuignap heeft nu mijn voorkeur, maar daar staat nooit bij of die werken bij betontegels. Heeft er iemand ervaring of dat wel werkt? Of weet welke ik het beste kan gebruiken.

Beste antwoord (via MRIdev op 02-12-2019 17:00)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
MRIdev schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:15:
@Raling Op zich lijkt het me nog steeds een goede oplossing, maar dan moet het vastklikken niet te lang duren. Heb je er ervaring mee? Maar die vraag is natuurlijk alleen geldig als het überhaupt kan werken.
Vastklikken van een donkey? Dat hangt van je eigen snelheid af! ;) moet binnen een seconde gebeurt zijn.

Vacuüm duurt een seconde of 1 a 2. Als ik het allemaal zo hoor, dan zou ik gewoon met het handje aan de slag gaan, maar ja, voor mij is het dagelijks werk... ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 07:18
Geen idee wat de tegels wegen, maar wat zou het voordeel moeten zijn van de handzuignap? De tilhulp die je linkt is bedoeld voor staand gebruik, zodat je je rug recht kunt houden tijdens het leggen. Met een handzuignap zul je nogsteeds op de knieën moeten, dus dan kun je ze net zo goed gewoon met de hand pakken.

Geen idee ook of ze überhaupt bestaan voor betontegels, de meeste die ik tegenkom zijn voor glas.

[ Voor 13% gewijzigd door Raling op 01-12-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
De tegels wegen zo’n 18 kg. Het gaat me nu niet perse erom dat ik niet door mijn knieen hoef, maar een zuignap is een tijdelijke handgreep. Daarmee zijn de tegels stukken makkelijker van de pallet af te krijgen, de kruiwagen in en vind versa. En bij het plaatsen recht langs de andere tegels op op het zandbed laten zakken. Het formaat is niet breed waardoor ze dicht langs het lichaam te dragen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Til ze van de stapel af en rij ze met een tegeldonkey van naast de stapel direct op de plek waar ie moet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Kaasplank Dat zou de ideale situatie zijn en die had ik ook voorbij zien komen. Ik denk dat de tegeldonkey de tegels door de niet rechthoekige vorm niet goed kan klemmen. Daarnaast moet bij de eerste keer verplaatsen een trap op en de tuin is momenteel alleen grond en zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wat is de maat van de tegels?

Edit: Laat maar, dat is dus verschillend. Voor de plopper heb je sowieso een oppervlakte van 30 bij 30 cm. Dat zal al krap worden.

Je zou ze aan vacuüm kunnen hangen mbv de straatmakker https://www.nemaco.nl/verhuur/product/17816843-Straatmakker of een minishovel of kraan. Hiervoor heb je verschillende maten hulpstukken.

Je zou ook kunnen kijken naar kunststof rijplaten, dan hoef je niet door het zand. Als het zand goed verdicht is zou je met de straatmakker erover heen moeten kunnen.

[ Voor 108% gewijzigd door pjot1 op 01-12-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MRIdev schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:18:
@Kaasplank Dat zou de ideale situatie zijn en die had ik ook voorbij zien komen. Ik denk dat de tegeldonkey de tegels door de niet rechthoekige vorm niet goed kan klemmen. Daarnaast moet bij de eerste keer verplaatsen een trap op en de tuin is momenteel alleen grond en zand.
Maar dat vertelde je er eerst niet bij 😉
Boels verhuurd wel tegeltillers maar daar kom je ook niet makkelijk de trap mee op lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Kaasplank Klopt, maar inmiddels geleerd op het forum van Tweakers niet te starten met teveel informatie in de startpost. ;)

Daar is 's het nu wel te tijd voor.

@pjot1 ik zal de situatie schetsen. Momenteel liggen de tegels op een pallet voor de garage. Om de in de tuin te krijgen moeten ze door een poort en vervolgens een trap op De poort is 90 cm breed.
Graag wil ik de tegels in de tuin leggen zodat als er mensen komen helpen voor het straten, we niet veel tijd kwijt zijn aan stenen halen.

Nu til ik ze van de pallet in de kruiwagen, trap met plank omhoog, om ze daarna in de tuin te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
MRIdev schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:12:
De tegels wegen zo’n 18 kg. Het gaat me nu niet perse erom dat ik niet door mijn knieen hoef, maar een zuignap is een tijdelijke handgreep. Daarmee zijn de tegels stukken makkelijker van de pallet af te krijgen, de kruiwagen in en vind versa. En bij het plaatsen recht langs de andere tegels op op het zandbed laten zakken. Het formaat is niet breed waardoor ze dicht langs het lichaam te dragen zijn.
De toegevoegde waarde van een tilhulp of tegeldonkey is dat je staand kunt blijven werken. Je zult ze inderdaad nog wel van de pallet moeten pakken, maar door hun langwerpige vorm lijken ze mij erg makkelijk hanteerbaar, de centre of gravity ligt dan heel dicht langs je lichaam. De zuignap zul je denk ik dan ook niet gebruiken bij het van de pallet af pakken en in de kruiwagen leggen. Wellicht dat je ze voor het leggen zelf dan gebruikt, maar persoonlijk lijkt het vastklikken van de zuignap mij extra moeite die niet per se noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Raling Op zich lijkt het me nog steeds een goede oplossing, maar dan moet het vastklikken niet te lang duren. Heb je er ervaring mee? Maar die vraag is natuurlijk alleen geldig als het überhaupt kan werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Vastklikken van een donkey? Dat hangt van je eigen snelheid af! ;) moet binnen een seconde gebeurt zijn.

Vacuüm duurt een seconde of 1 a 2. Als ik het allemaal zo hoor, dan zou ik gewoon met het handje aan de slag gaan, maar ja, voor mij is het dagelijks werk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Ik zou lekker voor de kruiwagen/stenenwagen blijven gaan. En anders gewoon in het handje. Zo'n zuignap zonder machine eraan (Iets als wat pjot1 plaatste uitgezonderd) werkt niet echt fijn. Die heeft te weinig "kracht"

En denk dat je sneller bent met een beetje kruien.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Nee, ik heb ook geen flauw idee of ze überhaupt bestaan. Ik ken alleen de zuignappen die glaszetters gebruiken. Sommige varianten hebben een hevel die je over moet halen, andere hebben een pompje. In beide gevallen lijkt het mij teveel moeite.

Met 18kg en hun langwerpige vorm lijken ze mij verrassend hanteerbaar. Als je al zo'n ding vindt, dan denk ik dat je 'm bij de eerste 2 tegels gebruikt en vervolgens aan de kant gooit omdat het teveel extra tijd kost.

Hoeveel vierkante meter moet je trouwens leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Er bestaan gewoon vacuümpompen voor betontegels. Die blijven permanent zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Raling het gaat om ongeveer 30 vierkant meter die gelegd moet worden.

@Pizza_Boom Probleem in mijn situatie is dat ik dan een vacuümpomp voor het grootste deel van de tocht, van de garage naar de tuin, dan die pomp met me mee moet sjouwen.

Als ik zo de verschillende antwoorden lees, dan gaat het gewoon handwerk worden. @M4uSzi Is was niet van plan om het hele stuk met de zuignap te gaan lopen. Van de pallet de kruiwagen in en daarna er weer uit. Uiteindelijk bij het leggen zelf.

@pjot1 Ergens vermoed ik dat vastklikken een autocorrectie was van mijn telefoon. ;)
Pagina: 1