Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30gr, deel 16543

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
In ons huis is in 2005 vloerverwarming aangelegd. Functioneert prima (beetje traag, maar ok) en het huis komt prima op temperatuur, maar ik vind het vervelend dat ik de werking van de vloerverwarming niet volledig doorgrond. Dat wil zeggen: ik snap de verdeler niet.

De verdeler is van Albrand (zie foto's). Links lees ik de retourtemp af, rechts de temp die de vloer in gaat. Rechts komt niet boven de 30 graden uit. En dat vind ik een beetje raar.

Inmiddels staan alle slangen volledig open; alles regelkranen heb ik eraf gedraaid. Ook de thermostaat is los.

Aanvoer van de CV-ketel op 40 graden: temp rechts komt niet boven de 30 graden.
Aanvoer van de ketel op 60 graden: rechts komt niet boven de 30 graden.

Kan iemand aub uitleggen waar de rood omcirkelde moer op de eerste foto voor dient?

Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/Wetering/w1.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/Wetering/w2.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/Wetering/w3.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/Wetering/w4.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/Wetering/w5.PNG

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daar zit bij andere verdelers een ontluchtings nippel/ventiel in.

Draait je pomp nog goed, heeft hij voldoende kracht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• hansdegit
Dankje Rol-Co.

Tsja, hij zoemt stilletjes. Nogmaals: het huis wordt lekker warm hoor; het frustreert me gewoon dat ik niet kan tweaken met deze verdeler.

Ik zou gewoon wel eens 35 graden door de vloer willen jassen, maar ik krijg het niet voor elkaar.

In andere topics over dit onderwerp komt nog wel eens terug dat sommige verdelers gewoon domweg geen water heter dan 30 graden toestaan, tenzij je ketel het echt ontzettend heet aanlevert. Ik heb daar natuurlijk geen zin in.

[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 30-11-2019 12:30 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• JBoon
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Het kan zicht bedrog zijn maar die rvs pennetjes van de afsluiters, komen die wel allemaal even hoog uit de afsluiters.? Die willen logwel eens vast gaan staan op een bepaalde stand.

• hansdegit
Alle pennetjes staan mooi omhoog en zitten ook redelijk los. Ze veren mooi terug als je ze indrukt.

Er borrelt meteen een andere vraag in me op...De thermostaatknop zat aan de rechterkant. Links zit ook een ventiel wat je dicht kan draaien...Waarom 2 ?

[ Voor 44% gewijzigd door hansdegit op 30-11-2019 12:45 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wellicht de pompsnelheid van de CV-ketel hoger zetten. Wat is de aanvoer en retour temperatuur van de CV-ketel, en hetzelfde voor de temperaturen die aankomen bij je verdeler vanuit CV.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Is dat nippeltje geen klep waarmee je de hoeveelheid circulatie kunt regelen?
Ik zie op de foto niet goed wat er aan de binnenkant van de zeskantmoer zit.
(zit daar een inbus in?? dan is het zo'n regelklepje.. draai hem maar eens helemaal dicht)

Vroeger was het standaard dat de vloerverwarming circuleerde 'los' van het CV systeem. De thermostaat regelt dan hoeveel warm water er uit het CV systeem bijgemengd wordt.
Hiermee kun je dan een CV temperatuur aanhouden van 70/50 en je radiatoren laten functioneren en een vloerverwarmingtemperatuur instellen van 28 graden bijv.

Heb je LTV in je hele huis, dan zou je die circulatieklep dicht kunnen zetten en dan circuleer je niet meer.
Ik heb zo'n verdeler, maar dat was in die tijd een speciale LTV verdeler. Of eigenlijk kon die op 2 maniere gebruikt worden. Mogelijk geldt dat ook voor jouw verdeler.

[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 30-11-2019 12:58 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is op de 1e foto lastig te zien omdat deze erg donker is, maar ik vermoed dat ik daar een maximaal thermostaat zie. Die bepaalt de maximale temperatuur van het water dat je vloer in gaat. Dus ook al zet je de ketel op 60, als de maximaal thermostaat op 30 staat zal er nooit warmer water dan 30 de vloer in gaan. Je kan eens kijken wat er gebeurt als je de thermostaat wat verdraait. Wel even onthouden waar deze eerst op stond natuurlijk ;)

Heb je niet wat betere en helderdere foto's van die thermostaat, en dan met name waar het draadje naar toe gaat? Mogelijk zit er aan het draadje een voeler die in het aanvoerblok zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 30-11-2019 13:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hansdegit
Dre schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:50:
Wellicht de pompsnelheid van de CV-ketel hoger zetten. Wat is de aanvoer en retour temperatuur van de CV-ketel, en hetzelfde voor de temperaturen die aankomen bij je verdeler vanuit CV.
Hoi Dre,
Ik weet niet goed hoe je dat doet met een iSense thermostaat. Moet ik nog even mee leren spelen. Het huis is nog een beetje nieuw voor mij.

Aanvoer van de ketel is max 40 graden. Komt ook wel overeen met mn gevoel als ik de aanvoerleiding vast pak.
De retourleiding direct vanaf de verdeler is niet warmer dan 20 graden.
Microkid schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:04:
Het is op de 1e foto lastig te zien omdat deze erg donker is, maar ik vermoed dat ik daar een maximaal thermostaat zie. Die bepaalt de maximale temperatuur van het water dat je vloer in gaat. Dus ook al zet je de ketel op 60, als de maximaal thermostaat op 30 staat zal er nooit warmer water dan 30 de vloer in gaan. Je kan eens kijken wat er gebeurt als je de thermostaat wat verdraait. Wel even onthouden waar deze eerst op stond natuurlijk ;)

Heb je niet wat betere en helderdere foto's van die thermostaat, en dan met name waar het draadje naar toe gaat? Mogelijk zit er aan het draadje een voeler die in het aanvoerblok zit.
@Microkid: waar zie je die maximaalthermostaat? Ik zal even een beter plaatje schieten.

1e plaatje: bypassventiel. Bijna helemaal dicht gedraaid; de bypass blijft koud.

edit
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/Wetering/w6.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/Wetering/w7.PNG

[ Voor 46% gewijzigd door hansdegit op 30-11-2019 13:17 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:09
Stel de aanvoer is 40 en de retour 20 of 25 graden dan heb je nmi 2 opties: of Ta verhogen naar 50 of 60 graden of de flow verhogen door de ketelpomp harder te zetten. Het mooiste zou zijn er een gesloten verdeler van maken al is je ''probleem'' van max. 30 graden daarmee niet verholpen natuurlijk gezien de retour naar de ketel nu ook bij lange na geen 30 is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hij bedoeld je thermostaatknop, maar die ligt er af :) de linker is je retourventiel btw.

Het is een open verdeler dus mengt altijd bij met de retour van de vloer, tenzij je vloer 40 graden is en geen warmte meer af geeft kan je 40 graden aanvoer halen op de verdeler maar nu niet, of je moet er met een handeling een gesloten verdeler van maken.
Waarschijnlijk zal hij iets oplopen als je de pompsnelheid van cv en vloer omhoog zet maar eigenlijk heb je een hogere temperatuur vanaf de ketel nodig zodat je met bijmenging op 35-40 uit kan komen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:43
Hoe kom je aan die 30 graden? Is dat wat je van het metertje aflees of heb je dat nog met infrarood oid nagemeten? Wellicht gaat de wijzer van het metertje gewoon niet verder omdat het stuk is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hansdegit
De slangen worden niet heter en het blok ook niet. Goede suggestie overigens; meten is weten als je weet wat je meet.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
@hansdegit
Op je laatste foto is goed te zien dat in jouw 'rood omcirkelde moer' een inbus sleutel past.
Als je deze helemaal dichtdraait (met de klok mee) dan sluit je de interne circulatie af en moet de aanvoer in jouw verdeler dezelfde temperatuur worden als je CV systeem.
In de huidige stand staat dat regelventiel helemaal open als ik het goed zie.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:18
@hansdegit
Als je de pomp van de verdeler uit zet wordt dan de retour leiding op de verdeler direct warm en dezelfde temperatuur als de aanvoer op je verdeler?
Misschien makkelijker te voelen als de CV temp op 60° staat.

Je zou ook de pomp op stand I kunnen zetten (minder uit de vloer bijmengen), dan zou de temperatuur op het rechter metertje ook hoger moeten worden.

Maar nu zijn die bereiken van die metertje (0°-120°) ook wel erg overbemeten voor dit doel, dus een eventuele kleine stijging van temperatuur is lastig te zien.

• hansdegit
mightym schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:40:
@hansdegit
Op je laatste foto is goed te zien dat in jouw 'rood omcirkelde moer' een inbus sleutel past.
Als je deze helemaal dichtdraait (met de klok mee) dan sluit je de interne circulatie af en moet de aanvoer in jouw verdeler dezelfde temperatuur worden als je CV systeem.
In de huidige stand staat dat regelventiel helemaal open als ik het goed zie.
Hmm, inderdaad. De inbus is in de zeskantmoer gedraaid. Helaas, die kan er niet strakker in. Losser kan wél, maar dat heeft weinig effect op de temp.

edit: na een half uurtje nog maar eens gekeken. Inderdaad: de aanvoertemp wordt lager als ik die inbus losser draai. Marginaal lager, maar wél lager.

Hoe heet dat onderdeel? Kan ik er wellicht een andere indraaien die de retour méér afsluit dan deze?

[ Voor 34% gewijzigd door hansdegit op 01-12-2019 11:06 . Reden: foute waarneming ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou toch eens met een goed stuk gereedschap gaan meten. Want het is wel verdacht dat de temperatuur altijd op 30 blijft steken, ongeacht de aanvoer 40 of 60 is, of dat je de menging aanpast. Koop anders zo'n infrarood thermometer, dan kan je in elk geval alle temperaturen met elkaar vergelijken en ook op meerdere plekken meten en daar de temperatuur van opschrijven, om te bepalen waar het "fout" gaat in de keten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:29:
Ik zou toch eens met een goed stuk gereedschap gaan meten. Want het is wel verdacht dat de temperatuur altijd op 30 blijft steken, ongeacht de aanvoer 40 of 60 is, of dat je de menging aanpast. Koop anders zo'n infrarood thermometer, dan kan je in elk geval alle temperaturen met elkaar vergelijken en ook op meerdere plekken meten en daar de temperatuur van opschrijven, om te bepalen waar het "fout" gaat in de keten.
Ook ik heb weinig vertrouwen in die meters van jou @hansdegit. Deze kunnen zomaar 5 graden afwijken ofzelfs vast staan. Kan je kijken of je de toe- en afvoer meters kan verwisselen?

Je kunt ze ook testen door in een glas met warm water te doen en met een reguliere thermometer te controleren oid.

Verder lijkt het er dus op dat het stukje met die inbus een ventiel is. verder in geeft een warmere toevoer. Ik vermoed dat je vloerverwarming simpelweg gewoon niet zoveel water "pakt" van het cv circuit.

Mag ik vragen hoe de rest van de installatie er uit ziet? Meerdere radiatoren in combi met de VV of enkel nog VV? welke toevoertemperatuur draai je maximaal en welke ketel heb je?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Retourkraan verkeerd om gemonteerd. Pomp blaast het klepje dicht. Rechts geen invoer in verdelerblok hoop ik. Thermostaatkraan heeft een verplichte richting. Bovendien een kleine doorlaat.

Gewoon een kogelkraan in de retour zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door Dre op 01-12-2019 16:51 ]

• hansdegit
Beetje late update:

Deze vloerverwarmingsverdeler komt terug in dit topic:
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler volgens Koevlaas2 methode

Ik heb inmiddels de messing moer helemaal dicht staan en ik krijg de vloer warm bij een aanvoertemperatuur van 35 graden.

Ik ga in de zomer nog even bezig om de thermostaat en het retourventiel te vervangen voor afsluiters/kogelkranen.

Pagina: 1