Welk domoticasysteem aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-09 22:30
Mijn vraag
Welk domoticasysteem zouden jullie aanraden om te gebruiken? Het moet niet helemaal dichtgespijkerd zijn en graag ook mogelijkheid tot eigen scripts etc. eraan toevoegen, dus vrijheid is een voorwaarde.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi met Domoticz i.c.m.:
RFLink
Z-Wave USB
(wil nog graag uitbreiden naar Zigbee USB)

Hiermee lees ik uit/stuur ik aan:
Z-Wave dimmers en schakelaars
433MHz schakelaars en temperatuursensoren
Logitech Harmony Hub
Thermosmart
Toon
P1 meter (gas/elektra)
Milight

Wat ik nog wil toevoegen:
Zigbee sensoren/schakelaars
Philips Hue

Ook gebruik ik lua/dzVents scripts, maar ook bijv. PHP, Python en bash scripts.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik gebruik dus momenteel Domoticz op een Raspberry Pi. Dit bevalt wel, maar de gebruikersvriendelijkheid is niet geweldig (geen goede apps en dashboard is ook niet geweldig) en de WAF is hierdoor niet geweldig.
Ik neig op dit moment het meeste naar een Homey, maar hier lees ik ook niet al te goede verhalen over, vooral over stabiliteit en dat vind ik wel heel belangrijk.
Graag hoor ik jullie ervaringen en afwegingen voor het selecteren van een domoticasysteem en hoor ik graag wat jullie aanraden. Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Wellicht is home assistant een goede optie ? Draait volgens mij ook op een PI en kan in ieder geval overweg met veel van de hardware hierboven beschreven. Met Lovelace heb je volgens mij ook een redelijk goed smoelende interface.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tempe107
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-01-2022
ben zelf enkele maanden geleden overgestapt naar Home Asistant op een RPi 4 4Gb
werkt perfect, intergraties met Google Drive voor auto backup, Nabu Casa voor intergratie met Google Home en overige slimme speakers/ assistenten. Zigbee via Conbee II geen Z-wave maar dit word ook ondersteund.

Groot forum met veel kennis en de hoofdreden eigen scripts.

Draait hier als een zonnetje, verlichtingsplan volledig automatisch, gebruik Xiaomi en Tradfri apparatuur.

Thermosmart via API met OT-stream voor aansturing en rapportering vanuit OpenTherm.
Voor het verkrijgen van de API moet je bij Thermosmart zijn, zij willen het wel uitgeven maar niet geautomatiseerd. met de Weinstein intergratie van GitHub draait het hier perfect.

verwarming is hier nu ook volledig geautomatiseerd middels aanwezigheid, tijd, buitensensoren en locatie.

Voor de Toon en P1 zijn er intergraties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:27
Ik zou een Homey niet perse afraden, echter niet in combinatie met het draaien van eigen scripts en je bestaande hardware.
De homey hardware software is niet overal even sterk in en de standaard versie heeft beperkte ruimte voor apps voor integratie met bv harmony en milight. Kies dan dus voor hardware die gegarandeerd werkt met de homey (en dat is best veel) en kies niet teveel verschillende types ivm beperkte ruimte voor de apps.

Volgens mij kan de Homey wel overweg met mqtt dus misschien kun je een combi maken?

Ik heb bv zelf Hue als verlichting. Dat is stabiel/gaat niet stuk na een linux update, heeft een goede app en iedereen kan het bedienen.
Daar bovenop heb ik node red die de aansturing doet samen met mqtt als state machine: zeer stabiel in een docker container op openmediavault , linux server stuk, herinstallatie en docker container is opgespind in een half uur (worst case).
Daarboven/naast draait home assistant welke vooral de GUI doet en je overrides kunt maken op nodered via mqtt (motion sensor uit bv) en heeft mooie nice-to-haves zoals buienradar, afvalkalender, office365 integratie (agenda ophalen), waze voor reistijd etcetc. Deze mag er dus best even uit liggen.

Door goed de juiste componenten te kiezen (en dat kan ook een homey zijn) kun je zo een stabiele omgeving bouwen waar je toch flexibel bent.

Zo ziet mijn domotica er bv in elkaar geknoopt (om en nabij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS5cW98LvASS2-uF8su5coKIJ6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmTdLj58SgyBU7XwVqObLugp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JDunnio op 01-09-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Met je kennis zou ik homeassistant aanraden, eventueel met node-red die je gebruikt voor de automatiseringen.