Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisserver/NAS (AMD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuisserver/NAS voor het opslaan van data (ZFS), webserver, downloads, etc. Het is de bedoeling dat het systeem (zo goed als mogelijk) zuinig is, maar toch krachtig genoeg omdat ik soms video's transcode.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. rond de 500 euro. Nu met Black Friday lijkt mij deze APU een goede aanwinst. :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
4x HDD's en één NVMe voor het OS.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 119,90€ 119,90
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 119,05€ 119,05
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 82,-€ 82,-
1Geheugen internCrucial CT16G4RFD8266€ 70,60€ 70,60
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 43,62€ 43,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,17

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus/Gigabyte, alles wat ik niet gebruik wil ik uitschakelen (WiFi, LED, etc.)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinig, maar toch krachtig.

Ga je overklokken?
Nee, onderclocken is een mogelijkheid.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben een beetje confused. Het moederbord geeft aan dat ECC ondersteund wordt, maar ondersteund deze CPU het i.c.m. het geheugen? Ik lees dat dit enkel werkt op de Pro-serie?

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 29-11-2019 11:44 ]

Beste antwoord (via HollowGamer op 29-11-2019 22:03)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:55
Ryzen chips hebben geen blokkade op ECC geheugen, zoals Intel doet met Core Ix CPU's, maar ook geen ondersteuning van AMD - ze geven er geen garantie op. Ook zie ik nog geen disks/SSD's in je lijst, welke heb je in gedachte?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Ryzen chips hebben geen blokkade op ECC geheugen, zoals Intel doet met Core Ix CPU's, maar ook geen ondersteuning van AMD - ze geven er geen garantie op. Ook zie ik nog geen disks/SSD's in je lijst, welke heb je in gedachte?

• HollowGamer
  • Niet online
martyw schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:42:
De disks heb ik nog (2x 2TB en 2x 3TB - WD) + één NVMe voor het OS (Arch Linux), die neem ik mee. ;)

Dus opzicht zou ECC wel moeten werken, begrijp ik dat goed? :)

• martyw
HollowGamer schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:44:
[...]

De disks heb ik nog (2x 2TB en 2x 3TB - WD) + één NVMe voor het OS (Arch Linux), die neem ik mee. ;)

Dus opzicht zou ECC wel moeten werken, begrijp ik dat goed? :)
Ja dat klopt.

De vraag is of het nodig is voor een verzameling films, ECC geheugen is bedoeld voor mision critivcal systemen. Als ik voor de keus stond zou ik een een wat goedkoper moederbord en geheugen selecteren.

• HollowGamer
  • Niet online
martyw schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:51:
[...]

Ja dat klopt.

De vraag is of het nodig is voor een verzameling films, ECC geheugen is bedoeld voor mision critivcal systemen. Als ik voor de keus stond zou ik een een wat goedkoper moederbord en geheugen selecteren.
Ik wil graag persoonlijke data erop slaan en ZFS gebruiken, die raden ook zeker het gebruik van ECC aan.
Vandaar ook mijn keuze voor dit moederbord - deze is ITX en ondersteund ECC. De goedkopere alternatieven lijken het niet te ondersteunen?

• martyw
In Pricewatch zie ik een nog iets goedkoper moederbord op Mini ITX formaat met ECC ondersteuning: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 29-11-2019 12:01 ]

Pagina: 1