Vreemde zoekresultaten "Zoek in het Forum"

Pagina: 1
Acties:

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Af en toe ben ik het Private Lease - Deel 1 even kwijt en probeer ik deze te zoeken. Het valt me altijd weer op dat, ook al zoek ik op exact de eerste 2 woorden van de topic titel, ik pas als 22e suggesties het Topic vind.

Typ ik bijvoorbeeld "Black Friday" vind ik wel meteen het Black Friday topic.

Waar komt dit door? Waarom zijn voor jullie hits uit 2017 relevanter dan een topic met 200 pagina's over Private Lease?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05

Fiber

Beaches are for storming.

De zoekfunctie op Tweakers is mijns inziens al jaren de weg kwijt... :)

Zelfs Google doet het beter: https://www.google.nl/sea...e+Lease+site:tweakers.net

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:33

DaFeliX

Tnet Devver
Als ik op "Private lease" zoek, dan zie ik allerlei topics voorbij komen waar dit in de topic titel staat. Wat is daar vreemd aan? Ik begrijp dat je liever het grote 'Private Lease - Deel 1' topic bovenaan ziet staan, maar de rest van de zoekresultaten gaat óók over private lease. Hoe zouden de zoekresultaten dan beter kunnen?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• BasvanS
DaFeliX schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:59:
Als ik op "Private lease" zoek, dan zie ik allerlei topics voorbij komen waar dit in de topic titel staat. Wat is daar vreemd aan? Ik begrijp dat je liever het grote 'Private Lease - Deel 1' topic bovenaan ziet staan, maar de rest van de zoekresultaten gaat óók over private lease. Hoe zouden de zoekresultaten dan beter kunnen?
Speciaal voor jou een even een opsomming van de nutteloze Private Lease zoekresultaten:

Private Lease en BKR: ruim 9 maanden oud
Private Lease maatschappij: 10 maanden oud, 9 posts
Mobiliteitsbudget / kilometer vergoeding private lease: 11 maanden oud
Waarom weinig/geen Private Occasional lease?: Geen matchende titel, 11 maanden oud
Het grote Tesla levering topic: Ehm ok?
Private lease auto gebruiken voor eigen bedrijf: 2 jaar en 3 maanden oud
Private Lease - Eigen risico per schade: 2 jaar en 1 maand oud
Een gesloten vraag en aanbod topic: ok?
Electrische Auto's: Ok, niet relevant?
Afkopen Operational Lease: Nee, ik zoek Private Lease
Het grote Tesla Topic: Heef tweakers aandelen Tesla?
Private Lease zakelijke inzet en een nieuwe hypotheek: Nog maar even een topic van bijna 3 jaar oud
Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 123: Echt?

Er is een groot verschil tussen op 1 staan of na alle bovenstaande zooi. Zelfs google heeft het bij Private Lease tweakers als 2e hit.

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 29-11-2019 08:51 ]

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19
BasvanS schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:48:
[...]

Speciaal voor jou een even een opsomming van de nutteloze Private Lease zoekresultaten:

Private Lease en BKR: ruim 9 maanden oud
Private Lease maatschappij: 10 maanden oud, 9 posts
Mobiliteitsbudget / kilometer vergoeding private lease: 11 maanden oud
Waarom weinig/geen Private Occasional lease?: Geen matchende titel, 11 maanden oud
Het grote Tesla levering topic: Ehm ok?
Private lease auto gebruiken voor eigen bedrijf: 2 jaar en 3 maanden oud
Private Lease - Eigen risico per schade: 2 jaar en 1 maand oud
Een gesloten vraag en aanbod topic: ok?
Electrische Auto's: Ok, niet relevant?
Afkopen Operational Lease: Nee, ik zoek Private Lease
Het grote Tesla Topic: Heef tweakers aandelen Tesla?
Private Lease zakelijke inzet en een nieuwe hypotheek: Nog maar even een topic van bijna 3 jaar oud
Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 123: Echt?

Er is een groot verschil tussen op 1 staan of na alle bovenstaande zooi. Zelfs google heeft het bij Private Lease tweakers als 2e hit.
Speciaal voor jou een tip: voeg een bookmark toe...

• BasvanS
bszz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:53:
[...]

Speciaal voor jou een tip: voeg een bookmark toe...
Het is een specifiek voorbeeld, ik kan hem eigenlijk altijd wel vinden via mijn topics. Maar als je als leek hier op de site komt en je zoekt info over bijv. private lease. Dan ben je al snel weg naar een ander forum als je eerst door 22 pagina's zooi moet scrollen.

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:33

DaFeliX

Tnet Devver
[...]

[...] ruim 9 maanden oud
[...] 10 maanden oud, 9 posts
[...] 11 maanden oud
[...] Geen matchende titel, 11 maanden oud
[...] Ehm ok?
[...] 2 jaar en 3 maanden oud
[...] 2 jaar en 1 maand oud
[...] ok?
[...] Ok, niet relevant?
[...] Nee, ik zoek Private Lease
[...] Heef tweakers aandelen Tesla?
[...] Nog maar even een topic van bijna 3 jaar oud
[...] Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 123: Echt?
[...]
Niet-relevante zoekresultaten zou ik idd vreemd vinden, dus de Tesla topics en electrische auto topics zou ik idd als "vreemd" bestempelen. Echter, alle andere topics hebben daadwerkelijk "Private lease" in de topic titel en inhoud van de reacties. Volgens mij is het dus helemaal niet vreemd dat die in de zoekresultaten staan. Ik begrijp je probleem dus nog niet goed.

Ik begrijp dat jij liever de "Private lease - Deel 1" als eerste resultaat zien in je zoekopdracht naar "Private lease". Hoe zou dat dan werken? Is dit gebaseerd op topic-startdatum? Op basis van aantal reacties? Op basis van het feit dat jij dit topic vaker hebt gelezen? Op basis van 't feit dat dit topic staat in een forum waar je vaak komt?

Suggesties zijn welkom hoe we de zoekmachine zouden kunnen verbeteren, maar dan moeten we wel goed begrijpen wat er dan nu niet goed gaat.
[...]

2e hit op Google? Dat is slecht :+
BasvanS schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:57:
[...]

Het is een specifiek voorbeeld, ik kan hem eigenlijk altijd wel vinden via mijn topics. Maar als je als leek hier op de site komt en je zoekt info over bijv. private lease. Dan ben je al snel weg naar een ander forum als je eerst door 22 pagina's zooi moet scrollen.
Euhm, het grote "Private Lease - Deel 1" topic is niet 22 pagina's maar 114 pagina's. Bovendien schrikt een leek waarschijnlijk al van die topic titel ;)

[ Voor 0% gewijzigd door DaFeliX op 29-11-2019 09:30 . Reden: smiley om sarcasme aan te geven ]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

crisp

Devver

Pixelated

DaFeliX schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:26:
[...]
Euhm, het grote "Private Lease - Deel 1" topic is niet 22 pagina's maar 114 pagina's. Bovendien schrikt een leek waarschijnlijk al van die topic titel ;)
Dat is afhankelijk van je instellingen hè ;)

Ik denk dat 'datum laatste reply' simpelweg onvoldoende meegewogen wordt. en het feit dat de topicstart van Private Lease - Deel 1 al van 2012 is juist in het nadeel werkt.

Dit is iets waar @ACM waarschijnlijk het meeste van weet :)
Fiber schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:54:
De zoekfunctie op Tweakers is mijns inziens al jaren de weg kwijt... :)

Zelfs Google doet het beter: https://www.google.nl/sea...e+Lease+site:tweakers.net
Tsja, voor Google is dit natuurlijk hun primaire expertise. Het zou pas vreemd zijn als wij het veel beter zouden kunnen :P

Intentionally left blank

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

crisp schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:52:
Ik denk dat 'datum laatste reply' simpelweg onvoldoende meegewogen wordt. en het feit dat de topicstart van Private Lease - Deel 1 al van 2012 is juist in het nadeel werkt.
Ik denk dat dat niet zo relevant is... We zoeken namelijk effectief op reacties en tonen dan het topic met de best matchende reactie bovenaan.
De reden dat we dat doen is dat voor die aanpassing juist er bij vrijwel elke zoekopdracht wel een aantal grote topics stonden. Want als je alle duizenden reacties samenvoegt tot één grote tekst, is de kans erg groot dat de keywords verspreid over die lap tekst allemaal wel ergens voorkomen. Door de reacties als losse eenheden te behandelen wordt er alleen in die context gezocht.

Maar zoals iedere beslissing op het gebied van zoekmachines; wat je ook probeert te verbeteren, er is altijd ergens een averechts effect. In dit geval dus dat het niet meer uitmaakt hoeveel reacties er nou eigenlijk matchen op de zoekopdracht.

Wellicht kunnen we dat nog verbeteren; meewegen bij de topic-sortering hoeveel reacties er goed matchten (en hoe goed dan).
Maar dat heeft natuurlijk als keerzijde dat een groot topic dan weer veel meer kans krijgt om bovenaan te staan, omdat zelfs een hele rits van "net aan" matchende reacties dan samen alsnog beter kan scoren dan een topic met een of enkele goed matchende reactie(s)...

Maar de realiteit is nu in ieder geval dat door die reactie-based search het niet uitmaakt hoeveel reacties in het topic matchen met de zoekopdracht, maar vooral hoe goed de best matchende reactie bij de zoekopdracht past (volgens het algoritme van de zoekmachine).
De topictitel wordt overigens bij iedere reactie meegenomen en weegt daar ook zwaar bij. Maar puur naar de titels kijkend zijn die topresultaten overwegend 'evengoed' qua match.
Pagina: 1