5.1 Audio van pc naar receiver via optische kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Onmo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 16:06
Hallo allemaal,

Ik heb een Sony STR-DE695 receiver van zolder afgehaald. Deze receiver heeft geen hdmi aansluitingen. Op deze receiver heb ik 4 boxen aangesloten. Verder is de receiver aangesloten op een PC met Windows 10.

Nou kan ik via Windows alleen uncompressed 2 kanalen naar de receiver sturen in de geluidsinstellingen. Na wat googlen las ik dat de drivers niet toestaan om het in DTS of Dolby Digital Live encoding te sturen. Dus ik probeerde een unlocked Realtek driver uit. Deze driver gaf mij de optie om in de geluidsinstellingen DDL of DTS te kiezen, alleen als ik mijn CPU licht belastte, haperde het geluid. Ik trok uiteindelijk de conclusie dat het niet ging lukken. Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen.

Zou een geluidskaart zoals een Creative Sound Blaster mij helpen in het compressen van de audio zodat het over de optische kabel kan?

Of is er een makkelijkere/goedkopere oplossing?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10
- Sony STR-DE695
- ASRock X470 Master SLI Moederbord
- Ryzen 5 2600x CPU
- GTX 970 GPU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Realtek driver updaten
- Meerdere unlocked Realtek drivers
- Bios updaten

Alle reacties

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:16
Receiver:
Vanaf pagina 73: https://www.sony.nl/elect...anuals/4244/42445594M.pdf

MOBO:
pricewatch: ASRock X470 Master SLI
https://www.asrock.com/MB...I/index.asp#Specification

Kan het zijn dat je receiver doorheeft dat je maar 4 boxen hebt aangesloten en dat daarom DTS is geblokkeerd? Je titel zegt dat je 5.1 audio wil, maar dat lukt natuurlijk nooit met maar 4 speakers, daar heb je er minimaal 6 voor nodig.

En niet echt een oplossing op je vraag, maar heb je misschien jack-naar-tulp aansluitingen liggen? Zoals ik het lees ondersteunen zowel je receiver als je mobo dit.

Ik weet niet wat bepaald of je DTS ondersteuning hebt. Ik denk je audiokaart die bij jou on-board zit of misschien je videokaart.

[ Voor 35% gewijzigd door HenkEisDS op 28-11-2019 13:24 ]

• Onmo
HenkEisDS schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:20:
Receiver:
Vanaf pagina 73: https://www.sony.nl/elect...anuals/4244/42445594M.pdf

MOBO:
pricewatch: ASRock X470 Master SLI
https://www.asrock.com/MB...I/index.asp#Specification

Kan het zijn dat je receiver doorheeft dat je maar 4 boxen hebt aangesloten en dat daarom DTS is geblokkeerd? Je titel zegt dat je 5.1 audio wil, maar dat lukt natuurlijk nooit met maar 4 speakers, daar heb je er minimaal 6 voor nodig.

En niet echt een oplossing op je vraag, maar heb je misschien jack-naar-tulp aansluitingen liggen? Zoals ik het lees ondersteunen zowel je receiver als je mobo dit.

Ik weet niet wat bepaald of je DTS ondersteuning hebt. Ik denk je audiokaart die bij jou on-board zit of misschien je videokaart.
Bedankt voor de reactie,

Het probleem ligt niet aan de receiver. Het probleem is dat de pc maar 2 kanalen aan audio kan versturen naar de receiver.
Het is echter mogelijk om via DTS of DDL encoding 6 kanalen te sturen via dezelfde kabel. Alleen mis ik de functie om audio via deze encoding te sturen. Nou kreeg ik deze functie wel met de unlocked Realtek drivers die ik op internet vond. Alleen werkte het niet helemaal goed.

Wat ik dus zoek is een manier om alle audio van mijn pc om te zetten naar DTS of DDL encoding. Sinds mijn moederbord dit zelf niet kan doen blijkbaar.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

onmo schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:45:
[...]

Bedankt voor de reactie,

Het probleem ligt niet aan de receiver. Het probleem is dat de pc maar 2 kanalen aan audio kan versturen naar de receiver.
Je geluidskaart moet het ondersteunen. Verder krijg je via optical nooit meer dan 2.0 PCM eruit (of DD5.1/DTS).

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:34
Ik zit met een vergelijkbare situatie, alleen andere hardware. Misschien heb je iets aan mijn topic waarin ik dit vraag.
Bij mij is het uiteindelijk gelukt en lag het aan de software die de media afspeelt, en de media zelf.
Mogelijkheid 5.1 kanaals audio over s/pdif (optisch)

[ Voor 6% gewijzigd door Flamesz op 28-11-2019 14:26 ]

• Onmo
Exorcist schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:57:
[...]

Je geluidskaart moet het ondersteunen. Verder krijg je via optical nooit meer dan 2.0 PCM eruit (of DD5.1/DTS).
Oké, dus als mijn moederbord dit niet ondersteunt, is het dan slim om een geluidskaart met deze ondersteuning te kopen en op het moederbord aan te sluiten om DDL of DTS te kunnen versturen naar de receiver?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:16
Exorcist schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:57:
[...]
Wat citaten van wikipedia:
S/PDIF
S/PDIF can carry two channels of uncompressed PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound (such as DTS audio codec); it cannot support lossless surround formats that require greater bandwidth.

TOSLINK
TOSLINK is a standardized optical fiber connector system.[3] Also known generically as an "optical audio cable" or just "optical cable", its most common use is in consumer audio equipment (via a "digital optical" socket), where it carries a digital audio stream from components such as CD and DVD players, DAT recorders, computers, and modern video game consoles, to an AV receiver that can decode two channels of uncompressed lossless PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound such as Dolby Digital or DTS Surround System. Unlike HDMI, TOSLINK does not have the bandwidth to carry the lossless versions of Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, or more than two channels of PCM audio.

Ik weet het niet zeker, maar zijn twee jack naar tulp kabels niet een oplossing? @Exorcist ?
https://www.kabelshop.nl/...00BK20-i12087-t10553.html

[ Voor 8% gewijzigd door HenkEisDS op 28-11-2019 14:32 ]

• Onmo
HenkEisDS schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:29:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar zijn twee jack naar tulp kabels niet een oplossing? @Exorcist ?
https://www.kabelshop.nl/...00BK20-i12087-t10553.html
Zo'n kabeltje heeft helemaal geen nut. Het probleem is dat ik niet kan encoden, waardoor ik alleen 2 kanalen kan sturen naar de receiver.
Ik dacht alleen dat alle moederborden en geluidskaarten dat ondersteunden.

• Flamesz
Wat voor media speel je af en met welke software?

• Onmo
Flamesz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:55:
Wat voor media speel je af en met welke software?
Dit gaat niet per se over wat ik afspeel. Ik probeer alle audio van m'n pc om te zetten naar DTS of DDL.

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:38
Jouw Mobo heeft 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC892 Audio Codec).

Gebruik de Laatste drivers van je mobo en fabrikant.
http://www.asrock.com/mb/...%20SLI/index.asp#Download

Met Toslink spdif heb ik Dts 5.1

Kijk ook naar je instellingen in je bios en of Realtek software. zodat HD audio is ingesteld ipv AC97

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

• Onmo
kevinmastah2005 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:01:
Jouw Mobo heeft 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC892 Audio Codec).

Gebruik de Laatste drivers van je mobo en fabrikant.
http://www.asrock.com/mb/...%20SLI/index.asp#Download

Met Toslink spdif heb ik Dts 5.1

Kijk ook naar je instellingen in je bios en of Realtek software. zodat HD audio is ingesteld ipv AC97
In mijn bios heb ik HD audio op enabled staan. Verder heb ik de laatste drivers van mijn moederbord. Ik weet niet precies wat je bedoelt met HD audio instellen ipv AC97.

Wat ik nu heb in de geluidsinstellingen van de receiver is dit:
(Afbeelding van internet)

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/ES660.png

Wat ik wil hebben is, onderaan al die opties, de opties DTS 5.1 en Dolby Digital Live 5.1.

• kevinmastah2005
Je zit wel in de goede richting.
Op je plaatje zit je wel bij je microfoon.
Maar bij Afspelen en dan Realtek digital output (optical). Dan zou je onderaan dts of dd 5.1 hebben staan. Ipv 2 channel 24 bit 44100.

Als je de software + driver goed hebt geinstaleerd zou er een icoontje van een speaker moeten komen rechtsonderaan bij de tijd.
Daar kan je de software van realtek aanpassen.
Daar vind je ook de hd audio optie of AC97

Dus als je onderaan die lijst DTS 5.1 of DD 5.1 kan kiezen heb je de goede driver. Van Asrock site

[ Voor 10% gewijzigd door kevinmastah2005 op 28-11-2019 23:52 ]

• kevinmastah2005
Oh en je Sony receiver moet wel DTS of DD 5.1 weergeven. Anders is er toch nog iets niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onmo
kevinmastah2005 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:50:
Je zit wel in de goede richting.
Op je plaatje zit je wel bij je microfoon.
Maar bij Afspelen en dan Realtek digital output (optical). Dan zou je onderaan dts of dd 5.1 hebben staan. Ipv 2 channel 24 bit 44100.

Als je de software + driver goed hebt geinstaleerd zou er een icoontje van een speaker moeten komen rechtsonderaan bij de tijd.
Daar kan je de software van realtek aanpassen.
Daar vind je ook de hd audio optie of AC97

Dus als je onderaan die lijst DTS 5.1 of DD 5.1 kan kiezen heb je de goede driver. Van Asrock site
Dat plaatje heb ik van internet gehaald om een beeld te geven.

Ik heb de opties DTS of DDL dus niet, van daar dit topic. Ik heb de drivers al meerdere keren geüpdated. De audio driver van de Asrock website geeft mij deze functie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een long shot : De ASUS Z87-A heeft een Realtek ALC892 met ondersteuning voor DTS connect, misschien kan je daarvan de drivers proberen

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
onmo schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:11:
[...]

In mijn bios heb ik HD audio op enabled staan. Verder heb ik de laatste drivers van mijn moederbord. Ik weet niet precies wat je bedoelt met HD audio instellen ipv AC97.

Wat ik nu heb in de geluidsinstellingen van de receiver is dit:
(Afbeelding van internet)

[Afbeelding]

Wat ik wil hebben is, onderaan al die opties, de opties DTS 5.1 en Dolby Digital Live 5.1.
Maar wat heb je dan bereikt als de opties daar staan? Wil je de windows systeemgeluiden van achter je horen?

Uiteindelijk draait het er om dat je films/games/muziek op de juiste manier afspelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
onmo schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:11:
Die ga je daar niet krijgen omdat jouw afbeelding de microfooninstellingen laten zien. Standaard microfoons kunnen in ieder geval geen 5.1 opnemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22
Als het goedkoop en simpel moet, waarom sluit je de receiver dan niet analoog aan met twee Jack naar 2x RCA kabels, zoals @HenkEisDS al aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Heb je dit geprobeerd? https://forums.guru3d.com...y-game-in-realtek.391553/

Er is meer nodig dan alleen unlocked drivers installeren blijkbaar.

Verder betekent DTS output niet meteen dat al je geluid (muziek bijv) alle 6 kanalen zal gebruiken en dan zit je zelfs met een downgrade in kwaliteit aangezien uncompressed PCM 2.0 beter is dan DTS.

Voor games kan DTS Connect wat toevoegen natuurlijk, maar films hebben vaak al een DD5.1 of DTS stream, daar heb je DTS Connect niet voor nodig.

Wil je verder zeker zijn dat het zonder gedoe werkt, zal je een van deze geluidskaarten moeten kopen: categorie: Geluidskaarten

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onmo
Nielson schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:22:
Als het goedkoop en simpel moet, waarom sluit je de receiver dan niet analoog aan met twee Jack naar 2x RCA kabels, zoals @HenkEisDS al aangaf?
Je hebt helemaal gelijk!
Op een of ander manier had ik in m'n hoofd dat ik geen multichannel input had via analog. Maar die heb ik dus wel.
Dit zou sowieso wel moeten werken als oplossing denk ik.

Ik zal ze proberen en post dan wel of het gelukt is.

[ Voor 106% gewijzigd door Onmo op 29-11-2019 10:25 ]

Pagina: 1