Mogelijkheid 5.1 kanaals audio over s/pdif (optisch)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 19:38
Mijn vraag
Ik heb afgelopen januari tweedehands een speakerset en versterker op de kop getikt, en gebruik die sindsdien tevreden.
Het betreft een set van 5 speakers, waarvan ik de centre speaker niet gebruik vanwege ruimtegebrek, dus ik gebruik de twee tower speakers voor links en rechts, en de 2 kleinere speakers voor surround l en r.
Nu dacht ik tot een paar dagen terug dat ik 5 kanaals audio afgespeeld kreeg over de speaker, maar nadat ik nieuwsgierig werd en ging googlen wat de verschillende sound modes die de versterker bied betekenen, bleek dit niet het geval te zijn.
Als ik mijn speakers in surround mode zet krijg ik het alleen op Neo 6 of Dolby Prologic 2 standen, en dit zijn sound modes die volgens google een 2 kanaals input omtoveren naar 5 kanaals.
Nu is mijn vraag dus, hoe krijg ik 5.1 (of 4) kanaals audio over mijn speakers, zoals het hoort volgens het bronbestand ipv met een gok van prologic over hoe het misschien zou moeten zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord met geluidskaart /spdif uitgang: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Versterker: pricewatch: Onkyo TX-SR505E (zwart)
Speakers: https://www.pure-acoustics.com/design/v4/speaker.php?id=109

een optische s/pdif kabel voor de verbinding tussen mijn computer en de versterker. Google heeft mij al verteld dat dit niet genoeg bandbreedte heeft om uncompressed 5.1 te versturen, maar DTS 5.1 zou wel moeten werken en dat krijg ik ook niet voor elkaar.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Ik ben in windows 10 naar de audio instellingen gegaan, als ik daar bij advanced kijk voor de mogelijkheden voor standaard formats zijn ze allemaal 2 kanaals. Bij supported formats staan standaard al wel DTS Audio en Dolby Digital aangevinkt. Als ik die laat testen springt het display van mijn versterker naar de juiste modus en hoor ik geluid over elke speaker. Het is wel mogelijk dus, maar niet standaard.
2. Als ik in het normale audio menu test druk krijg ik alleen geluid over de L en de R front speakers.
3. Als ik een film met DTS 5.1 audio afspeel geeft mijn versterker alleen maar 2 kanaals opties, hetzelfde geldt met 5.1 FLAC en 5.1 AC3.
4. De realtek audio driver voor mijn moederbord werkt niet op de nieuwste versies van Windows 10 dus daar kan ik niet in de instellingen.
5. Mijn versterker heeft wel HDMI poorten, maar die is alleen voor passthrough, hij verwerkt geen audio over HDMI
6. Ik zou kunnen wisselen naar een set 3.5mm kabels om de kanalen analoog te verzenden. Heb ik dan 2 kabels nodig omdat ik maar 4 speakers gebruik? (front speaker out en side speaker out), of nog een 3e voor het subwoofer kanaal? Als het echter mogelijk is over s/pdif prefereer ik dit, aangezien ik de kabel al heb.

Beste antwoord (via Flamesz op 26-02-2019 23:42)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Het belangrijkste is denk ik: waarmee speel je die film af? je moet 9 van de 10 keer in de player namelijk expliciet aangeven dat je een een bitstream wil uitsturen, en niet je pc wil laten decoden oid.
Vaak heet dit iets van bitstream of passthrough oid, met Kodi of VLC (of Plex als je dit gebruikt) moet dit allemaal prima gaan.
Wat je al had gevonden, klopt in elk geval: PCM 5.1 gaat niet werken over SPDIF (ongeacht of dat nou over koper, of optisch is, de bandbreedte is er niet), maar DTS en DD kunnen prima.

Gezien het feit dat je audio test in windows wel werkt, moet je het echt in de player zoeken denk ik.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Het belangrijkste is denk ik: waarmee speel je die film af? je moet 9 van de 10 keer in de player namelijk expliciet aangeven dat je een een bitstream wil uitsturen, en niet je pc wil laten decoden oid.
Vaak heet dit iets van bitstream of passthrough oid, met Kodi of VLC (of Plex als je dit gebruikt) moet dit allemaal prima gaan.
Wat je al had gevonden, klopt in elk geval: PCM 5.1 gaat niet werken over SPDIF (ongeacht of dat nou over koper, of optisch is, de bandbreedte is er niet), maar DTS en DD kunnen prima.

Gezien het feit dat je audio test in windows wel werkt, moet je het echt in de player zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
nick_haak schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:03:

Ah, dat wist ik nog niet.
Ik kijk via MPC-HC, ik heb daar zojuist via deze handleiding bitstreaming aangezet, en het werkt.
Heel erg bedankt!

Ik merk wel dat als ik een uncompressed 5 channel audio source gebruik (FLAC), dat de versterker weer terugwisselt naar stereo. Ik moet maar eens uitzoeken of ik dat kan resamplen naar DTS of AC3, tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-06 19:05
De Realtek drivers voor jouw moederbord ondersteunen geen live encoding voor 5.1 kanalen over SPDIF, hiervoor is een feature als DTS Connect of Dolby Digital Live nodig.

Betekent dat je:
- stereo via SPDIF krijgt uit normale bronnen (Windows, software, games), eventueel met een vorm van virtuele 'surround' erbij (ProLogic / Neo:6).
- 5.1 via SPDIF kunt krijgen via software die passthrough ondersteunt. VLC, Kodi, MPC-HD kunnen dat. Jouw bronmateriaal (film, FLAC met AC-3 encoding) moet het dan ook hebben, de bitstream daarvan wordt ongewijzigd via SPDIF doorgestuurd.
- wel 5.1 via de standaard analoge audio uit kunt krijgen. Met vier speakers zijn dan 2 stereokabels inderdaad genoeg. Zet je receiver hiervoor op 6-ch audio of iets soortgelijks.
- digitaal uncompressed 5.1 gaat nooit werken via SPDIF, daar voorziet de standaard simpelweg niet in.

Maar zover was je al, zie ik.

Er is wel een optie om live encoding te krijgen met gehackte Realtek drivers waarin DTS Connect / Dolby Digital Live en meer aangezet zijn. Persoonlijk geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Cascade schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:13:
De Realtek drivers voor jouw moederbord ondersteunen geen live encoding voor 5.1 kanalen over SPDIF, hiervoor is een feature als DTS Connect of Dolby Digital Live nodig.

Betekent dat je:
- stereo via SPDIF krijgt uit normale bronnen (Windows, software, games), eventueel met een vorm van virtuele 'surround' erbij (ProLogic / Neo:6).
- 5.1 via SPDIF kunt krijgen via software die passthrough ondersteunt. VLC, Kodi, MPC-HD kunnen dat. Jouw bronmateriaal (film, FLAC met AC-3 encoding) moet het dan ook hebben, de bitstream daarvan wordt ongewijzigd via SPDIF doorgestuurd.
- wel 5.1 via de standaard analoge audio uit kunt krijgen. Met vier speakers zijn dan 2 stereokabels inderdaad genoeg. Zet je receiver hiervoor op 6-ch audio of iets soortgelijks.
- digitaal uncompressed 5.1 gaat nooit werken via SPDIF, daar voorziet de standaard simpelweg niet in.

Maar zover was je al, zie ik.

Er is wel een optie om live encoding te krijgen met gehackte Realtek drivers waarin DTS Connect / Dolby Digital Live en meer aangezet zijn. Persoonlijk geen ervaring mee.
Hmm. Ik zal dan maar eens overwegen te wisselen naar andere kabels.
Verder, je hebt het over gehackte realtek drivers, maar mijn moederbord heeft een VIA audio chip. Is dat een vergissing of werken zulke drivers ook op VIA audio chips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-06 19:05
Flamesz schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:47:
[...]
Hmm. Ik zal dan maar eens overwegen te wisselen naar andere kabels.
Verder, je hebt het over gehackte realtek drivers, maar mijn moederbord heeft een VIA audio chip. Is dat een vergissing of werken zulke drivers ook op VIA audio chips?
Vergissing! Ik zie nu dat er 2 revisies van jouw moederbord zijn; revisie 1 met Via audio chip, revisie 2 met Realtek audio chip. Ik ging uit van die laatste. De drivers werken alleen voor Realtek, helaas niet voor Via.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Als iemand in de toekomst dit draadje nog tegenkomt die ook andere codecs dan AC3 en DTS over S/PDIF wilt sturen.
Het is mij gelukt door ffdshow als audio decoder te gebruiken in Media Player Classic - Home Cinema.
Ik heb hiervoor deze korte uitleg gebruikt:
https://superuser.com/que...th-aac-5-1-through-s-pdif

• Stoney268
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-10-2022
Ik vraag me af of het met de mediaplayer te maken heeft, het kan daar natuurlijk ook fout gaan maar als ik het issue zo lees heeft Flamesz hetzelfde probleem als ik.

Op een of andere manier werkte het tot gisteren altijd bij mij en ineens niet meer. Waardoor het komt geen idee, ik heb wel met settings zitten kloten voor een issue waarbij ik met Assetto Corsa Competizione geen geluid kreeg over de VR headset.

Ik gebruik spdif out voor Simhub die dan bodyshakers aan stuurt. Tot gisteren kreeg ik altijd DTS op de receiver te zien, of Simhub aanstond of niet. Het (computer) geluid zelf gaat over de headphone aansluiting of over de usb audio (VR set).

Ook als ik op test klik bij DTS of DD formats tab dan geeft de receiver dat goed aan, zodra de test gestopt is springt ie weer terug naar 2 channel. Heb ook al dingen geprobeerd als re-installen en dat soort ongein waardoor het ook niet echt beter is geworden. De nieuwe realtek audio manager heeft een stuk minder opties, dus moet kijken hoe ik dat weer terug krijg zoals het was. Las al topics over een patched driver.

Zelf denk ik eerder dat het ligt aan een bepaalde combinatie van acties op settings om het weer werkend te krijgen. Maarja welke...?

Heb ook geen zin om een losse sound card te halen voor iets wat gisteren nog werkte... En als dat het dan uberhaupt ook oplost....

• Flamesz
Stoney268 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:57:
Ik vraag me af of het met de mediaplayer te maken heeft, het kan daar natuurlijk ook fout gaan maar als ik het issue zo lees heeft Flamesz hetzelfde probleem als ik.

Op een of andere manier werkte het tot gisteren altijd bij mij en ineens niet meer. Waardoor het komt geen idee, ik heb wel met settings zitten kloten voor een issue waarbij ik met Assetto Corsa Competizione geen geluid kreeg over de VR headset.

Ik gebruik spdif out voor Simhub die dan bodyshakers aan stuurt. Tot gisteren kreeg ik altijd DTS op de receiver te zien, of Simhub aanstond of niet. Het (computer) geluid zelf gaat over de headphone aansluiting of over de usb audio (VR set).

Ook als ik op test klik bij DTS of DD formats tab dan geeft de receiver dat goed aan, zodra de test gestopt is springt ie weer terug naar 2 channel. Heb ook al dingen geprobeerd als re-installen en dat soort ongein waardoor het ook niet echt beter is geworden. De nieuwe realtek audio manager heeft een stuk minder opties, dus moet kijken hoe ik dat weer terug krijg zoals het was. Las al topics over een patched driver.

Zelf denk ik eerder dat het ligt aan een bepaalde combinatie van acties op settings om het weer werkend te krijgen. Maarja welke...?

Heb ook geen zin om een losse sound card te halen voor iets wat gisteren nog werkte... En als dat het dan uberhaupt ook oplost....
Misschien is het handig een topic te maken waarin je specifiek jouw probleem uitlegt, want ik zie je al een hoop dingen noemen die in mijn geval niet ter sprake waren.

• Stoney268
Ik vraag me af of het wel zo anders is hoor, 1 2 3 en waarschijnlijk 2 ook heb ik ook, 5 en 6 doen er niet zo toe.
En dat ik Simhub gebruik ipv een mediaplayer maakt denk ik ook niet echt uit, jij zou zonder omweg ook altijd DTS of DD output moeten kunnen hebben zonder een omweg met ffdshow. Lijkt mij dan hoor :)

• Stoney268
Tenzij Tweakers zo werkt dat je voor elk probleem een nieuw topic moet starten? Dan geen probleem, dan start ik er 1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney268
Ik heb het iig enigszin weten op te lossen met deze oplossing YouTube: Enable 5.1 Dolby in Windows 10 w/ Realtek Patch!

Mis alleen de quadraphonic format nog
Pagina: 1