Ketel en regendouche problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1290110

Topicstarter
Beste klussers,

In mijn nieuwe woning heb ik een regendouche geinstalleerd en een nieuwe ketel. De ketel is door loodgieter gedaan, wat achteraf een stomme keuze was. Details hierover bespaar ik jullie, maar laat ik zo zeggen het was geen vakman. Dus ik twijfel of het wel allemaal goed is gedaan. Maar het probleem is een (te lage) waterdruk op de regendouche.

- De regendouche is van Hotbath type M142cr. De doorstroom tabel geeft eigelijk een maximaal benodigd vermogen van 15l/minuut aan. Zie https://www.hotbath.nl/wp...loads/2018/10/M142_10.pdf

- De ketel is gloednieuw Intergas HRE 36/30 (CW 5). De doorstroom is 15l/ minuut op 40 graden.

- Er is nauwelijks sprake van een hoogteverschil. Denk van de ketel naar de douche is 5 meter, met 2 meter hoogte verschil.

- Er staat 2.6 bar op de koudwater leiding

- Het is kunstof leidingwerk met naar mijn weten zitten er wel twee kniekoppelingen tot aan de douche.

- Er zit geen ecostand in de douche, wel een filter en deze is schoon van kalk.

Nu is mijn vraag.
  • Denken jullie dat de ketel sterk genoeg is voor de douche?
  • Is er een verklaring te geven voor de te lage druk?
  • Kan het zo zijn dat mijn ketel misschien niet goed geinstalleerd staat? Toevoer warm water staat op 60 graden
  • Ik lees in de handleiding van de ketel, dat ik toerental van WW pomp ook kan verhogen. Maak dit verschil?
Nou het zou heel fijn zijn als jullie willen meedenken,

...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
Met alleen koud water heb je wel genoeg druk?

Als je warmwater temperatuur in ketel op 60 graden staat zoals je zegt, heb je maar een doorstroming van 9l/min:
https://www.intergas-verw...mbi-kompakt-hre/hre-3630/
Dat is wel wat weinig voor je regendouche.

Je zou eens kunnen proberen om de warmwatertemperatuur op 40 graden te zetten. Dan heb je 15l/min doorstroming en dan zou je regendouche dus goed moeten functioneren.

Edit:
Ik zit even te kijken bij onze ketel en wij hebben ook maar 9l/min bij 40 graden.
https://www.intergas-verw...en/prestige/prestige-cw6/

We hebben ook een regendouche en geen enkel probleem met druk. Dus wellicht is die temperatuur niet het probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door cryptapix op 27-11-2019 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Er zit geen pomp in de warmwaterleiding. Of nou ja, die zit ergens ver voor en buiten jouw huis.

1. Ja, een CW5 ketel moet natuurlijk meer dan genoeg warm water geven voor een regendouche.

Is de waterdruk echt te laag (hoe meet je dat?), of de doorvoer? Hoeveel liter water komt er door per minuut (als het water eenmaal warm is)? Even meten met een emmer en een grote maatbeker ofzo.

Wat is de doorsnee van de leidingen? Waarschijnlijk 15mm? Dat zou ok moeten zijn. 22mm kan ook. 12 zou niet meer voor moeten komen.

Cryptapix: maar je gaat niet douchen bij 60 graden, de rest, net niet de helft, komt uit de koudwaterleiding (ca. 10 graden). Dus ook zo zou het best moeten gaan volgens mij. Met een CW4 zit je wel aan de krappe kant, met CW5 echt niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 27-11-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Wilke schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:00:
[…]

Cryptapix: maar je gaat niet douchen bij 60 graden, de rest, net niet de helft, komt uit de koudwaterleiding (ca. 10 graden). Dus ook zo zou het best moeten gaan volgens mij.
Dat realiseerde ik me inmiddels ook ;) vandaar de edit.

@Anoniem: 1290110 Heb je wel veel druk op warmwater uit je gewone kranen, of is dat ook maar mwa-mwa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
En vraag 2: hoeveel water komt er door als je de douche helemaal koud laat staan? En wat uit een andere kraan in huis, met name als je de doorstroombegrenzer/perlator er even af schroeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:38
Welke diameter leidingen liggen er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor debiet haal je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
40 graden? Is een beetje erg laag voor warmwater temperatuur.

De temperatuur van het tapwater moet in NL minimaal 55 graden zijn volgens de NEN1006.

https://www.gawalo.nl/san...pwater-versoepeld-1016372

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Vorkie schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:46:
40 graden? Is een beetje erg laag voor warmwater temperatuur.

De temperatuur van het tapwater moet in NL minimaal 55 graden zijn volgens de NEN1006.

https://www.gawalo.nl/san...pwater-versoepeld-1016372
Waar haal je 40 graden vandaan? TS stelt dat temp op 60 staat. Enige plek waar die 40 staat, is in de specificatie van de doorstroomcapaciteit van cv-ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
40 graden is met bijmengen van koud water. Je haalt 9 liter 60 graden, doet daar koud water bij tot 40 en uiteindelijk zou je 15 liter moeten halen.
Vraag is alleen: is dat koud water in de zomer, of koud water in de winter?

Die ketel zou het gewoon moeten kunnen. De HREs staan er vooral bekend om dat ze met lage doorstroming niet zo stabiel zijn (ik heb 55 ingesteld op ketel, krijg 70), op vol gas doen ze het prima.

Topicstarter
Ontzettend bedankt allemaal!! Wat tof dat jullie meedenken: Echt heel fijn, want ik weet hier te weining van

Even wat metingen gedaan. Ik heb dus een regendouche een waterval stand en een handdouche stand.

Regendouche: 8,4 liter per minuut
Waterval: 8 liter per minuut, maar wat kalk vorming loopt niet helemaal top
Gewone douche kop, filter eruit gehaald, kop eraf gehaald dus vanaf slang 8.8 liter per minuut.

@cryptapix Ik ga eens proberen op ketelstand op 40 graden. Nog niet gedaan

@President Nou dat is dus beetje jammer van die loodgieter. Er ligt koper vanaf ketel, door naar upinor, met veel knieverbindingen. Maar besef me hoe beter ik kijk, dat de leiding eerst naar beneden kelder ingaat en dan omhoog. Dus de netto afstand van de ketel naar de mengkraan is denk 5 meter 16mm (upinor) met nog twee a drie meter naar de douche zelf.
@wilke,

@kabeltjekabel Zie overzicht. Niet al te best.

Als ik nu de kraan op koudste stand zet. Hij gaat niet 100% koud, dus denk 20 graden ofzo, komt ik op 12L/m op de slang (zonder filter).

In de keuken koud op 8l/min maar die kraan heeft denk eco stand.

Moet ik de ketel lager gaan zetten? Zou dat helpen?

Topicstarter
Heb ketel op 40 graden gezet. Ik kom exact dezelfde waarden, dus dat maakt niks uit.

• kabeltjekabel
Ook geen reductieringetje aan het begin van de slang?

Staat je hoofdkraan volledig open?

Heb je nog een andere niet-eco kraan, een tuinkraan bijvoorbeeld? Gaat die harder? Vulkraan bij de CV, klok die ook eens.

Knietjes zijn natuurlijk funest voor de flow. Je gaat nu van hoofdkraan naar zolder neem ik aan, al dan niet met een omweg, en dan via de kelder met de warme leiding terug naar de 1e verdieping? 8)7

Hoeveel liter koud water krijg je uit de kraan in de douche voordat het warme er is?

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2019 16:00 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:22
Haal de kraan ook eens los van de wand, soms worden daar in de aansluiting ook nog zeefjes gebruikt waar rommel in kan komen, het is iets kleins maar het kan een oorzaak zijn en je zult het toch uit moeten sluiten.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/9YZmRdDHi @kabeltjekabel dank voor de tips.

Nee de omweg is allemaal niet zo groot. Het huis is klein (60m2), 1 verdieping en ketel staat opdezelfde hoogte naast de badkamer. Er is wel sprake van een omweg, maar niet extreem. Even naar beneden 80cm en dan weer naar boven.

Ja, die loodgieter was echt een koekenbakker, dus moet alle stomme opties uitsluiten. Hij had natuurlijk gewoon veel minder knietjes kunnen gebruiken. Maar toch geloof ik niet dat het de oorzaak is. Immers haal ik wel 12 l/m op 20 graden.

Ik zit momenteel te denken aan de inlaat (koud) op de CV. Wat hij dus heeft gedaan is een 15mm pijp, kraan erop voor wasmachine en dan pas door naar de CV.Dit kan weleens de oorzaak zijn, want als die kraan niet lekker loopt dan komt er weinig binnen. Ik moet nu eigenlijk de doorstroom op die wasmachine kraan gaan meten, dan kan ik inschatten hoe de druk voor de ketel is. Maar ik moet elke keer mijn droger weghalen, en die is nu even bezig.

https://ibb.co/9YZmRdD

Hoofdkraan staat volledig open.

Ik zit wel met die zwarte kraan bij inlaat, ik weet niet zo goed wat daar de functie van is.

En ik lees ook iets over een doseerschijf vervangingsring in de handleiding. Maar omdat het een HRE36/30is heeft hij geen dosseerventiel. Maar er staat wel dat de warmwaterinstallatie op 9liter/m moet worden ingesteld? Ik snap dat stuk niet uit de handleiding. Ik verwacht een ring, die dat reguleert?

@ASW1 , dat is voor mij wel erg moeilijk , want het huis zit ingemetseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De kraan zelf zit niet ingemetseld.

CV achter wasmachine kraan? Dat is wel heel raar.

Topicstarter
@kabeltjekabel , misschien snap ik je niet goed. Ik bedoel ik kan wel de knoppen van de kraan eraf halen. Termostaat en regeling, maar kan niet bij het binnenwerk of leidingen.

Had je die foto gezien van de situatie? Er zit dus een
Pentec inlaatcombinatie ACHTER de CV kraan, dat is natuurlijk slordig. Maar of dat de oorzaak is kan ik momenteel nog niet uitsluiten.

Super fijn trouwens al die hulp! Echt toppers zijn jullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 18:41

The End

!Beginning

Kan je heel dicht in de buurt van de watermeter eens meten met koud water? (eventueel buitenkraan)

Ik heb ook een hotbath regendouche. Daar zat een filter/waterbesparings dingetje in.
Zonder douchkop bij mij 16l/m
Met douchekop 8l/m
met douchekop zonder filter 10l/m

[ Voor 47% gewijzigd door The End op 28-11-2019 17:38 ]

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 22:48
Staat de inlaatcombinatie van de cv-ketel ook ver genoeg open gedraaid (zie onderdeel 1 op onderstaande afbeelding)? Bij ons hadden ze het ook gepresteerd om de inlaatcombinatie van de nieuwe cv-ketel nagenoeg dicht te laten zitten, waardoor de doorstroming geknepen werd..
Afbeeldingslocatie: https://www.cvkoopjes.nl/15692-thickbox_default/inlaatcombinatie-8-bar-incl-15mm-knelsets-pentec.jpg

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De inlaatcombinatie zit goed als ik de foto bekijk.
Eronder zit de wasmachine kraan, die gebruik je ook om de cv te vullen.
In principe is daar niks mis mee, dat wordt wel vaker zo gedaan.
Mooier was geweest om er een extra T-stuk in te maken voor de wasmachine.

Please state the nature of the technical emergency

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sven5010 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:45:
Staat de inlaatcombinatie van de cv-ketel ook ver genoeg open gedraaid (zie onderdeel 1 op onderstaande afbeelding)? Bij ons hadden ze het ook gepresteerd om de inlaatcombinatie van de nieuwe cv-ketel nagenoeg dicht te laten zitten, waardoor de doorstroming geknepen werd..
[Afbeelding]
Had ik ook. Inlaat stond bijna dicht ook al draaide je hem open. Nieuwe inlaatcombi dr op en bakken warm water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:22
Anoniem: 1290110 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:28:
@kabeltjekabel , misschien snap ik je niet goed. Ik bedoel ik kan wel de knoppen van de kraan eraf halen. Termostaat en regeling, maar kan niet bij het binnenwerk of leidingen.
De kraan zelf moet van de muur. Veel kranen worden standaard met zeefjes geleverd om te voorkomen dat er troep in het binnenwerk komt. Die zeefjes moet je controleren omdat ze kunnen verstoppen, zeker als er werkzaamheden aan de leidingen geweest is.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/0/1/0/9200000026500106.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 28-11-2019 18:19 ]

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 09:00

Ghosty J

Asus

Als je een 2de kraan aanzet piept en kraakt de cv ketel dan ook?
Hier was het zo dat de ketel niet genoeg op vermogen stond . Nadat deze is verhoogd piept en kraakt deze niet meer.

Heb hier vanaf de watermeter tot aan de cvketel op zolder 22 of 24 mm liggen.

Topicstarter
@The End , ja goeie! Ik moet even die wasmachine kraan meten, want die zit heel dicht op de inlaat. Maar moet ik even ruimte voor maken en wasjes eerst draaien ;), Ja klein huis!

@sven5010 , ja hele goeie. Dat moet ik inderdaad even controleren. Tegen de klok in denk is open toch?

@ASW1 , knap nu wat je bedoelt. Het zijn alleen geen "kranen" maar bedieningspanaal 3 weg voor de ingebouwde regendouche. Maar de kraan van wasmachine is sowieso denk 1/2 " zonder filter. die moet goed zijn. Als ik er niet uitkom, ga ik denk de regendouche eraf halen en kijken wat hij rechtstreeks uit die 1/2 " koppeling geeft. Maar dat is wel even klusje.

@Ghosty J , Nee CV is stil en piept niet. Vermogen staat denk ik wel goed (55 graden)

Topicstarter
The End schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:36:
Kan je heel dicht in de buurt van de watermeter eens meten met koud water? (eventueel buitenkraan)

Ik heb ook een hotbath regendouche. Daar zat een filter/waterbesparings dingetje in.
Zonder douchkop bij mij 16l/m
Met douchekop 8l/m
met douchekop zonder filter 10l/m
Waar zitten die filters? Weet je dat nog? Ik heb weleens de filter uit de regendouche gehaald maar toen werd het alleen maar erger. Het voelt toch alsof er gewoon te weinig water word aangevoerd. Het is wel echt een serieus groot ding, 50 x 50 cm.

Topicstarter
edsandje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:48:
De inlaatcombinatie zit goed als ik de foto bekijk.
Eronder zit de wasmachine kraan, die gebruik je ook om de cv te vullen.
In principe is daar niks mis mee, dat wordt wel vaker zo gedaan.
Mooier was geweest om er een extra T-stuk in te maken voor de wasmachine.
Je denkt niet dat hier toch een oorzaak kan zitten?Stel dat die kraan van wasmachine verkalkt is? Je denkt dat het verticale kanaal toch gewoon water moet doorvoeren toch? Dus staat los van elkaar?

Snap je wat ik bedoel? Dat het vertical kanaal altijd moet doorstromen, ongeacht de stand van de wasmachine kraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is gewoon een T-stuk, de wasmachinekraan heeft geen invloed op het water dat doorstroomt naar de cv ketel.
https://www.badkamerwinke...eOC7GXV-dVmxoCb1gQAvD_BwE
Enige drukval kan wel als je de douche aan hebt en de wasmachine pakt water.

Topicstarter
edsandje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:15:
Het is gewoon een T-stuk, de wasmachinekraan heeft geen invloed op het water dat doorstroomt naar de cv ketel.
https://www.badkamerwinke...eOC7GXV-dVmxoCb1gQAvD_BwE
Enige drukval kan wel als je de douche aan hebt en de wasmachine pakt water.
Duidelijk..

Andere vraag. Ik heb mijn ketel dus bijgevuld met die aansluiting van die wasmachine. Ik zat even niet op te letten en kwam per ongeluk op 2.4 bar op de ketel. Kan ik dan concluderen dat de waterdruk iig 2.4 bar is?

Ik zou heel graag willen weten wat de druk en doorstroom is op de inlaat van de CV. Dit is niet uit te lezen op de ketel denk je?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1290110 op 28-11-2019 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 22:48
Anoniem: 1290110 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:59:
[...]
@sven5010 , ja hele goeie. Dat moet ik inderdaad even controleren. Tegen de klok in denk is open toch?
[...]
Tegen de klok in, is opendraaien inderdaad. Je zou hem eventueel ook eerst richting dichtzetten (met de klok mee) kunnen draaien en daarna opendraaien (tegen de klok in), zodat je een beetje gevoel hebt hoe die draait.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 18:41

The End

!Beginning

Anoniem: 1290110 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:01:
Waar zitten die filters? Weet je dat nog? Ik heb weleens de filter uit de regendouche gehaald maar toen werd het alleen maar erger. Het voelt toch alsof er gewoon te weinig water word aangevoerd. Het is wel echt een serieus groot ding, 50 x 50 cm.
Ik heb een andere. Bij mij zit het filter/waterbesparing tussen de stang vanuit het plafond en de 'kop'.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Anoniem: 1290110 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:34:
[...]

Duidelijk..

Andere vraag. Ik heb mijn ketel dus bijgevuld met die aansluiting van die wasmachine. Ik zat even niet op te letten en kwam per ongeluk op 2.4 bar op de ketel. Kan ik dan concluderen dat de waterdruk iig 2.4 bar is?

Ik zou heel graag willen weten wat de druk en doorstroom is op de inlaat van de CV. Dit is niet uit te lezen op de ketel denk je?
Ja, waterdruk bij woonhuizen is meestal ergens tussen de 2,5 - 3,5 bar.

Waterdruk en doorstroomvolume kan je niet op de ketel aflezen.

Ik denk dat je het moet zoeken in het leidingwerk naar de douche.
Als dat allemaal 16 mm is en er zitten de nodige knieën in zal dat de doorstroming ook niet bevorderen.
Is de douchekraan een inbouwkraan?

• _JGC_
Ik denk dat je probleem zit in de 16mm leiding. Bij koper 15mm zit de koppeling aan de buitenkant, bij uponor schuif je ze in de leiding. De doorstroom van een 16mm uponor leiding met koppelstukken is vergelijkbaar met 12mm koper, wat te weinig is voor een regendouche.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij mijn tante had een prutser van een loodgieter de leidingen gesoldeerd en daar was dus soldeer in de leiding terecht gekomen en had een prop gevormd :X

Bij jou is er nergens gesoldeerd?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wilke
_JGC_ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:11:
Ik denk dat je probleem zit in de 16mm leiding. Bij koper 15mm zit de koppeling aan de buitenkant, bij uponor schuif je ze in de leiding. De doorstroom van een 16mm uponor leiding met koppelstukken is vergelijkbaar met 12mm koper, wat te weinig is voor een regendouche.
Dat zou een aardige verklaring zijn. Met effectief 12 mm ga je het niet redden nee. En zoals gezien komt er 8 l/min door terwijl het 15 moet zijn. Tja, dat werkt dus niet.

Maar ik ben nog wel benieuwd of TS in huis een kraan vind, gewoon koud, die wel die 15/min. geeft. Dicht bij de hoofdkraan liefst idd.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb overigens voordat ik erachter was dat mijn inlaatcombinatie kapot was de warmwaterleiding vanaf de ketel tijdelijk aangesloten op de koudwater toevoer en toen getest hoeveel water er nou door kon omdat ik ook dacht dat mijn leidingdiameter de boosdoener was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Welke Qn (nom. volume stroom) heeft de watermeter?

Dacht iets van onderstaande (maar is erg lang geleden)

Bij 2 bar statisch waterdruk:
Qn 1,5m3 ; 15mm leiding ; 0,34m3/h = 5,6l/m
Qn 2,5m3 ; 15mm leiding ; 0,66m3/h = 11l/m
Qn 3,5m3 ; 15mm leiding ; 0,66m3/h = 11l/m

Bij 2,8 bar statisch waterdruk:
Qn 1,5m3 ; 15mm leiding ; 0,66m3/h = 11l/m
Qn 2,5m3 ; 15mm leiding ; 1,02m3/h = 17l/m
Qn 3,5m3 ; 15mm leiding ; 1,14m3/h = 19l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 07:49
Dit is ook de reden dat wij bij nieuwbouw de douche KW aansluiting 20mm uitvoeren.

Maar ook bij Warmtepomp installaties maken wij de WW aansluiting ook 20mm, vooral bij boiler vaten merken wij dat de mengkraan steeds meer warmwater pakt als de boiler temperatuur zakt, dan kom je niet meer weg met een 16mm WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@_JGC_ , ja een goeie verklaring, maar de uitlaat is dus koper 15mm en gaat eenmalig naar Upinor leiding. vanaf daar is alles upinor. Die koppeling is overigens boven de grond, dus ik zou altijd de ketel opnieuw op volledig upinor kunnen persen.

Wat alleen in die "theorie" toch opmerkelijk is. Als ik douche koud zet (20 graden), haal ik wel degelijk 12l/m. Dus het "doorvoor circuit" kan dat wel aan.

Maar ik moet eerst even maximaal koud gaan meten, wat @Wilke terecht zegt. Ik heb nu nog teveel variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zoals @_JGC_ ook aangeeft moet je de watervraag van een regendouche niet onderschatten. Wanneer je die aan laat leggen door een installateur zal deze ook altijd eerst het bestaande leidingwerk controleren omdat die vaak de watervraag niet aan kan. Het feit dat jij een redelijke lengte(?) 16mm hebt liggen zou best wel eens de spreekwoordelijke bottleneck kunnen zijn.
Maargoed daar weet je meer over zodra je het debiet met koud water hebt gemeten.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Anoniem: 1290110 Een uponor koppeling voor 16mm heeft een 12mm doorstroomopening, daarvan heb jij sowieso 2 koppelingen op begin en eind van die uponor leiding zitten.

Je ketel is overigens voorzien van een 9liter/minuut begrenzing, de 12 liter/minuut krijg je met bijmengen van koud water. Ketel zet je op 60 of 65 graden, zodat je 9 liter/minuut heet water krijgt en je kraan koud water kan bijmengen.

Als je door je koudwater leiding 12 liter/minuut haalt en op je warmwater leiding 9 liter/minuut, kan ik eigenlijk nog maar 1 ding bedenken: je ketel haalt de 60 graden niet bij volle doorstroming. Is te verwachten als je de douche net aanzet, maar na een minuutje hoort ie wel de 60 graden aan te tikken. Als ie dat niet doet verwacht ik dat iemand in de menu's het vermogen voor tapwater heeft zitten knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MadMarky schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:59:
Zoals @_JGC_ ook aangeeft moet je de watervraag van een regendouche niet onderschatten. Wanneer je die aan laat leggen door een installateur zal deze ook altijd eerst het bestaande leidingwerk controleren omdat die vaak de watervraag niet aan kan. Het feit dat jij een relelijke lengte(?) 16mm hebt liggen zou best wel eens de spreekwoordelijke bottleneck kunnen zijn.
Maargoed daar weet je meer over zodra je het debiet met koud water hebt gemeten.
Loodgieter is compleet drama, maar echt.. Stomste fout ooit van mij. Het is niet alleen dit leidingwerk, maar ook radiatoren hangen scheef (verkeerde helling) enz. Maar goed, ik wil naar een oplossing zoeken, betwijfel of die er is zonder alles opnieuw open te gooien.

Hier foto van de kraan aansluting! Die vond ik net. https://ibb.co/VCBJd0g

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/VCBJd0g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1290110 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:21:
[...]

Loodgieter is compleet drama, maar echt.. Stomste fout ooit van mij. Het is niet alleen dit leidingwerk, maar ook radiatoren hangen scheef (verkeerde helling) enz. Maar goed, ik wil naar een oplossing zoeken, betwijfel of die er is zonder alles opnieuw open te gooien.

Hier foto van de kraan aansluting! Die vond ik net. https://ibb.co/VCBJd0g

[Afbeelding]
Tsjah, echt netjes is het niet. Hoe minder aansluitingen hoe beter natuurlijk. Maar voor je doorstroom maken die extra koppelingen niet zo gek veel uit.

Zoals aangegeven lijkt dat uponor allemaal leuk, maar je moet wel minimaal een maat groter gaan dan vergelijkbaar koper om dezelfde capaciteit te houden.

Dat gezegd hebbende. Mijn hoofd aansluiting koud water en naar de ketel is 20mm uponor, en bij de ketel vandaan 16.
Daarmee kan ik 1 regendouche (ook hotbath) goed gevuld krijgen. Met de drukverhoger erbij lukt het om daar nog een normale douche in de andere badkamer te gebruiken. Wel met cw5 ketel trouwens.

Edit: die knelkoppeling kan overigens niet in de muur :X

Zijn dit de knoppen op de foto?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 29-11-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MikeyMan , ja ook zonder mantel.. is allemaal niet best.

Net koud water meting gedaan, kom op 15,5 l/m op de wasmachine kraan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
J
[b]MikeyMan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:25:

Zijn dit de knoppen op de foto?
ja termostaat en drieweg schakeling (douche, stort en waterval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Delakhan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 00:09:
Welke Qn (nom. volume stroom) heeft de watermeter?

Dacht iets van onderstaande (maar is erg lang geleden)

Bij 2 bar statisch waterdruk:
Qn 1,5m3 ; 15mm leiding ; 0,34m3/h = 5,6l/m
Qn 2,5m3 ; 15mm leiding ; 0,66m3/h = 11l/m
Qn 3,5m3 ; 15mm leiding ; 0,66m3/h = 11l/m

Bij 2,8 bar statisch waterdruk:
Qn 1,5m3 ; 15mm leiding ; 0,66m3/h = 11l/m
Qn 2,5m3 ; 15mm leiding ; 1,02m3/h = 17l/m
Qn 3,5m3 ; 15mm leiding ; 1,14m3/h = 19l/m
Heeft ie niet... maar doorstroom op 15mm koper, dicht bij hoofdaansluiting is over de 15l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.
Is de douchekraan een inbouwkraan?
Ja, zie foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Glashelder schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:54:
Bij mijn tante had een prutser van een loodgieter de leidingen gesoldeerd en daar was dus soldeer in de leiding terecht gekomen en had een prop gevormd :X

Bij jou is er nergens gesoldeerd?
Nee, maar hij werkte wel slordig. Voor hetzelfde geval zit er iets in de leiding. Maar ben nooit troep tegengekomen in de filter van de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou jij eens willen kijken naar die foto's of je iets gek ziet?

https://ibb.co/VCBJd0g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sven5010 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:14:
[...]

Tegen de klok in, is opendraaien inderdaad. Je zou hem eventueel ook eerst richting dichtzetten (met de klok mee) kunnen draaien en daarna opendraaien (tegen de klok in), zodat je een beetje gevoel hebt hoe die draait.
Sven, net nagelopen. Hij staat 100% zeker open. Koudwater doorstroom is dus over de 15l/m op de wasmachine kraan eronder. Dus vanuitgaande dat de lnlaatcombinatie niet defect is, dan moet ik toch echt 15l/m de ketel inkrijgen.

Maar er loopt dus een andere (aparte leiding) als aanvoer naar de douche combinatie. Die kan ik dus niet met zekerheid meten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Anoniem: 1290110 heb je die waarschuwing gezien onderaan de pagina, boven de quickreply? Doe eens niet 8x op rij posten :X ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MadMarky schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:52:
@Anoniem: 1290110 heb je die waarschuwing gezien onderaan de pagina, boven de quickreply? Doe eens niet 8x op rij posten :X ;)
Sorry man. Ja beetje stom van mij. Ging beetje te enthousiast reageren op alle berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Anoniem: 1290110 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:32:
@MikeyMan , ja ook zonder mantel.. is allemaal niet best.

Net koud water meting gedaan, kom op 15,5 l/m op de wasmachine kraan..
Je hebt geen mantel nodig voor flexibele leidingen. Uponor en alternatieve hebben al een rubberen mantel en zijn geschikt om in de muur/vloer gestort te worden met beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zelf heb ik een oud huis met smalle leidingen (1970, denk buitendiameter 10mm).
Gevolg: mot regentje
Maar ik kan er mee leven.

Door mij niets aan te doen behalve misschien een hydrofoor of nieuwe leiding aanleggen. :(
Dat is me teveel moeite.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MrMonkE 10mm koper is hier veel anders dan 16mm uponor. Moet je best een (zuinige) regendouche mee kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is geen uponor, lijkt mij Henco.
Zelfde principe, kan zonder mantelbuis, is kunststof geen rubber.
De aansluitingen op de douchekraan zijn 3/4". Je warm en koud water voeding zou dan eigenlijk 20 moeten zijn. (of 22 koper)
Naar de stortdouche ook 20 was beter geweest.
Ben bang dat dit nooit goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
edsandje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:20:
De aansluitingen op de douchekraan zijn 3/4". Je warm en koud water voeding zou dan eigenlijk 20 moeten zijn. (of 22 koper)
Dank voor de toelichting. Ja, snap ook niet dat hij 16 mm Henco of Uponor heeft gebruikt :(.

Maar wat ik toch niet begrijp aan jouw conclusie.. de linker aansluiting op de foto, is schakel 1 (hand douche). En ik krijg daar dus wel 12l/m op, als ik hem op 18 graden zet. Dat is welliswaar een andere aansluitpunt, maar de bochten zijn bijna identiek. Nog sterker hij maakt eerder een haakse hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edsandje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:20:
Oepsie… Inderdaad Henco. Hoewel de 16mm leidingen daarvan uitwisselbaar zijn.

Maar nogmaals; dat werkt hier op zich prima met een Hotbath stortdouche.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 29-11-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Anoniem: 1290110 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:25:
[...]

Dank voor de toelichting. Ja, snap ook niet dat hij 16 mm Henco of Uponor heeft gebruikt :(.

Maar wat ik toch niet begrijp aan jouw conclusie.. de linker aansluiting op de foto, is schakel 1 (hand douche). En ik krijg daar dus wel 12l/m op, als ik hem op 18 graden zet. Dat is welliswaar een andere aansluitpunt, maar de bochten zijn bijna identiek. Nog sterker hij maakt eerder een haakse hoek.
Tja kan leidinglengte zijn, meer of minder bochten, fittingen, kan ook in de kraan zitten.
Zitten er op de kraan vaste aansluitpunten voor handdouche, stortdouche of regendouche?
Zit dan de aansluiting van de handdouche op de stortdouche bijvoorbeeld?
MikeyMan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:36:
[...]

Oepsie… Inderdaad Henco. Hoewel de 16mm leidingen daarvan uitwisselbaar zijn.

Maar nogmaals; dat werkt hier op zich prima met een Hotbath stortdouche.
Bij de ene werkt het perfect en bij een ander net niet.
Kan te maken hebben hoe het aangesloten is, hoeveel weerstand in de leidingen, ketelcapaciteit (cw4, 5, boiler, merk en type kan ook verschil maken) enz.

Leidingen zijn uitwisselbaar, echter bij garantie claims bij lekkage zal de fabrikant niks vergoeden.
In de praktijk werkt het prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edsandje True, ketel zal wel wat uitmaken. M'n Intergas CW5 zal een wat hogere capaciteit hebben.
Daarentegen hebben die grappenmakers tijdens het bouwen van het huis elke omweg genomen die ze konden vinden. :X

Maar wellicht zit er inderdaad iets niet goed aangesloten. Hoop dat die knelkoppeling niet gaat lekken ook :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zolang een knelkoppeling niet kan bewegen zal die niet zomaar gaan lekken hoor.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Glashelder schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:53:
Zolang een knelkoppeling niet kan bewegen zal die niet zomaar gaan lekken hoor.
Nee, maar zo wel dan succes met de muur slopen. Wat natuurlijk precies de reden is dat het niet mag/hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, dat geld ook gewoon voor je geperste koppeling :+

Weggewerkt en lek is muurtje slopen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 18:03
Wij hebben inbouw units van Grohe met regendouche en ook een tijd lang lopen stoeien met waterdruk. Na zelfs de boel vervangen te hebben als conclusie dat er toch e.e.a. vuil was. Zo kwam ik er tijdens het vervangen achter dat er wat Teflontape achter was gebleven en de toevoer van het warme water (1~1,5mm lijkt weinig, maar het is toch 1mm van de 15mm). Ander probleem zat bij het mengventiel, die was ook vies en na reinigen ineens toch meer druk op de regendouche. Dus mogelijk toch even de leidingen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jfwiet schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:23:
Wij hebben inbouw units van Grohe met regendouche en ook een tijd lang lopen stoeien met waterdruk. Na zelfs de boel vervangen te hebben als conclusie dat er toch e.e.a. vuil was. Zo kwam ik er tijdens het vervangen achter dat er wat Teflontape achter was gebleven en de toevoer van het warme water (1~1,5mm lijkt weinig, maar het is toch 1mm van de 15mm). Ander probleem zat bij het mengventiel, die was ook vies en na reinigen ineens toch meer druk op de regendouche. Dus mogelijk toch even de leidingen checken?
Ja, ik ben vanochtend even onder de grond geweest en alle leidingen bekeken. Ik zou de leidingen sterk kunnen inkorten en minder koppelingen maken. Maar ik blijft het "gek" vinden dat ik dus wel 13 l/m debiet krijg op lage temperaturen. Terwijl het dezelfde aanvoer is.

Maar dan nog steeds kan het zijn:
  • Dat warm water toevoer verstopt zit.
  • Dat de uitlaat ( na de kraan) 3 weg, verstopt zit op regendouche en waterval uitgang
  • Dat er teveel bochten in zitten waardoor het niet stroomt.
Ik betwijfel of ik dit ooit ga kunnen oplossen, maar opgeven zit niet echt in mijn karakter. Ik zou in theorie opnieuw 20mm kunnen leggen onder de grond, maar dan nog steeds gaat hij over naar 16mm in het ingemetselde stuk :(

Ik ga de regendouche er eens afdraaien vandaag en een meting doen op de 16mm Uponor (of andere merk). Kijken wat voor debiet ik daar haal.

Sowieso fantastisch heren voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 18:03
Om even specifiek te zijn vond ik die rand teflon tape in de koppeling die in onze inbouw unit was gedraaid. Dat zijn geen knel koppelingen maar allemaal met draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. GC
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-04-2021
Hallo,

We hebben ook een regen douche en merken de laatste 3 dagen dat we deze niet meer koud krijgen. Op de koudste stand is het maar liefst 43 graden! Hebben niets aan de ketel veranderd.

Alle andere kranen in de badkamer (bad + lavabo) werken wel perfect en hebben wel koude standen.

Het betreft dus enkel de regendichte in combinatie van de sproeier in de douche.

Iemand raad?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Mr. GC schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:58:
Hallo,

We hebben ook een regen douche en merken de laatste 3 dagen dat we deze niet meer koud krijgen. Op de koudste stand is het maar liefst 43 graden! Hebben niets aan de ketel veranderd.

Alle andere kranen in de badkamer (bad + lavabo) werken wel perfect en hebben wel koude standen.

Het betreft dus enkel de regendichte in combinatie van de sproeier in de douche.

Iemand raad?

Bedankt!
Als de thermostaat van de kraan niet goed de temperatuur regelt moet je het daar in zoeken.
Kalk is meestal de veroorzaker, je kan de thermostaat demonteren en ontkalken.

Pagina: 1