Televisie 4k of toch maar niet...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 12:41
Ik zoek een?
Televisie om films en series voor ik ga slapen te kijken.

Wat is je budget?
max van 300 voor een televisie met goede kleuren en beeld. Smart apps zijn niet belangrijk, mag dus een dumb tv zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor ik naar bed ga netflix, disney plus en youtube te kijken. 80% van de tijd is het YouTube. Mijn huidige setup ziet er als volgt uit. Apple TV 4e generatie 1080p (dus niet 4k) aangesloten op een sony KDL-32EX700 en via airplay geluid naar een homepod. Erg tevreden over de appletv homepod setup dus wil daar niets aanveranderen behalve van een 4e naar 5e generatie apple tv gaan als dat nodig is voor 4k. De sony televisie doet het al bijna 10 jaar perfect en zonder problemen. Daarom gaat mijn merk voorkeur uit naar een Sony echter is dit eerste hands niet binnen budget. De televisie komt op de slaapkamer. Maximaal 55 inch en minimaal 40 inch. Ambilight is een leuk maar hoeft er absoluut niet per se op. De bezel wil ik wel graag zwart. Toch gaat mijn voorkeur wel uit naar een 4k televisie vooral voor de toekomst. De televisie moet 5+ jaar mee gaan zonder problemen met backlights die uitvallen etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
https://www.lidl-shop.nl/...-6-49-VLX-7980/p100267342 grundig zegt me helemaal niets behalve de auto radio's en die waren niet denderend. Maar wel 4K voor 300. 2e hands televisie van een medetweaker overnemen is ook een optie waar ik voor opensta. Ik zie V&A aangeboden: Philips 43PUS6201 Zilver maar ook V&A aangeboden: Samsung UE40MU6100 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Is grundig een goed televisie merk? Welke 4k televisie raden jullie mij aan? Ik neig nu naar een 2e hands philips 4k 6200 series. Ga ik het verschil tussen 50-60 en 100hz merken? Ik heb nu 100hz dus als ik naar 60hz ga ga ik er dan merkbaar op achteruit.

[ Voor 15% gewijzigd door Torac op 27-11-2019 09:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

DarkSide

theres no place like ::1

voor 300,- zou ik me niet druk maken over 4k of "echte" kwaliteit.
Voor de slaapkamer en met dat budget zou ik gewoon even zoeken wat binnen budget past.

Maar verwacht niet veel van het paneel qua contrast.
En kans is dat het smart gedeelte ook eerder stopt met ondersteuning (op te lossen met een ChromeCast)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
DarkSide schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:05:
voor 300,- zou ik me niet druk maken over 4k of "echte" kwaliteit.
Voor de slaapkamer en met dat budget zou ik gewoon even zoeken wat binnen budget past.

Maar verwacht niet veel van het paneel qua contrast.
En kans is dat het smart gedeelte ook eerder stopt met ondersteuning (op te lossen met een ChromeCast)
Zoals aangegeven heb ik een apple tv 4 voor het smart gedeelte daar maak ik me niet druk om.

Binnen het budget passen dus de volgende drie televisies. Welke raden jullie aan en waarom?

V&A aangeboden: Philips 43PUS6201 Zilver

V&A aangeboden: Samsung UE40MU6100 Zwart

https://www.lidl-shop.nl/...-6-49-VLX-7980/p100267342

[ Voor 11% gewijzigd door Torac op 27-11-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Voor dat budget zou ik me achter de oren krabben. Als ik het zo zie is die oude Sony 100hz en nog steeds goed. Wat is dan de echte reden om over te stappen? 4k is geen grote meerwaarde als de kijkafstand ~2.5m is <55". En met dit budget kan je ook niet echt veel verwachten voor die schermgroottes. Dan zit je toch sneller aan 32-38". Bij Grundig denk ik aan 'Next!'

Qua beeld zou ik zeker kiezen voor de Philips, echter heb ik persoonlijk slechte ervaringen met de levensduur van Philips producten.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
ByteMe_ schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:10:
Voor dat budget zou ik me achter de oren krabben. Als ik het zo zie is die oude Sony 100hz en nog steeds goed. Wat is dan de echte reden om over te stappen? 4k is geen grote meerwaarde als de kijkafstand ~2.5m is <55". En met dit budget kan je ook niet echt veel verwachten voor die schermgroottes. Dan zit je toch sneller aan 32-38". Bij Grundig denk ik aan 'Next!'

Qua beeld zou ik zeker kiezen voor de Philips, echter heb ik persoonlijk slechte ervaringen met de levensduur van Philips producten.
De sony kan ik dan verkopen en dat geld erbij leggen. ;)
Nee maar wil gewoon weer even future proof en ik vind hem gewoonweg te klein. Vond een televisie kopen bij de lidl al geen denderend idee maar noem hem toch maar.

Philips qua beeld ik ook goede ervaring. Is de levensduur vergeleken met de samsung beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zou zeggen, ga naar de winkel en kijk naar het verschil met 60 en 100hz.

De 1 ziet het verschil en de ander niet. Zie jij het verschil niet? Dan kan je lekker een 60hz kopen.

Die Grundig zou ik lekker overslaan. Philips of Samsung die aangeboden wordt zien er allebei goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
corporalnl schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:32:

De 1 ziet het verschil en de ander niet. Zie jij het verschil niet? Dan kan je lekker een 60hz kopen.

Die Grundig zou ik lekker overslaan. Philips of Samsung die aangeboden wordt zien er allebei goed uit.
Ik zie wel dat de samsung HDR heeft. Is dat nog een verschikkelijk voordeel? Anders ga ik voor de philips toch weer 3 inch groter en ambilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 19:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Grundig was vroeger een degelijk Duits? merk, maar bestaat al een tijd niet meer.
Blijkbaar is de naam vrijgekomen (of gekocht). Er liggen Grundig koptelefoons van twijfelachtige kwaliteit bij de Action

aanvulling:
In 2007 werd Grundig Intermedia GmbH onderdeel van Arçelik A.Ş., witgoedfabrikant van het toonaangevende Fortune 200-beursgenoteerde conglomeraat Koç Holding. Arçelik is een Turks bedrijf met 27.000 werknemers en 14 verschillende productievestigingen in zes landen over de hele wereld. De 10 merken Arçelik, Beko, Grundig, Blomberg, elektrabregenz, Arctic, Leisure, Flavel, Defy en Altus verkopen producten in meer dan 130 landen.
Turks dus, maar ze schermen nog wel met het Kwaliteitsverleden van Grundig

[ Voor 57% gewijzigd door Tens op 27-11-2019 09:54 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Tens schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:44:
Grundig was vroeger een degelijk Duits? merk, maar bestaat al een tijd niet meer.
Blijkbaar is de naam vrijgekomen (of gekocht). Er liggen Grundig koptelefoons van twijfelachtige kwaliteit bij de Action
Ik denk dat ik de grundig idd gewoon oversla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Torac schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:37:
[...]

Ik zie wel dat de samsung HDR heeft. Is dat nog een verschikkelijk voordeel? Anders ga ik voor de philips toch weer 3 inch groter en ambilight.
HDR heeft zo goed als geen voordeel wanneer je kijkt naar toesellen onder de 500 euro.

Bekijk de review eens via deze site

Let dan op bij het kopje "HDR Peak brightness". K met P dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 20:35
Torac schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:13:
[...]

De sony kan ik dan verkopen en dat geld erbij leggen. ;)
Nee maar wil gewoon weer even future proof en ik vind hem gewoonweg te klein. Vond een televisie kopen bij de lidl al geen denderend idee maar noem hem toch maar.

Philips qua beeld ik ook goede ervaring. Is de levensduur vergeleken met de samsung beter?
'Future proof' is een (high-end) luxe, jouw huidige budget is niet echt geschikt om de 'future proof' eis te stellen. Ik zou zeggen nog even doorsparen, dan heb je uiteindelijk een betere televisie die wél 'future proof' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
ByteMe_ schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:51:
[...]

HDR heeft zo goed als geen voordeel wanneer je kijkt naar toesellen onder de 500 euro.

Bekijk de review eens via deze site

Let dan op bij het kopje "HDR Peak brightness". K met P dus ;)
Mja het is een beetje een stempel op iets drukken maar niet echt volwaardig leveren als ik het zo zie. Dat is dus geen enorme pre.
corporalnl schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:32:

Maar kan een AppleTV uberhaupt hoger dan 60hz laten zien? Zo te zien niet. https://www.reddit.com/r/...ck_of_1080p_120hz_option/
Dus zelfs als ik het zou zien waar behaal je dan winst?
OmgItsKoen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:54:
[...]

'Future proof' is een (high-end) luxe, jouw huidige budget is niet echt geschikt om de 'future proof' eis te stellen. Ik zou zeggen nog even doorsparen, dan heb je uiteindelijk een betere televisie die wél 'future proof' is.
Ben ik het niet mee eens. De sony die ik nu heb was destijds geen high end televisie en is prima future proof want hij werkt nog zoals ik hem gekocht heb. Wat ik al aangaf hoef ik geen smart tv door de appletv. En het word secundaire televisie word voor op de slaapkamer.

[ Voor 22% gewijzigd door Torac op 27-11-2019 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:53
Torac schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:37:
[...]

De Grundig (wordt door Arcelik geproduceerd) is een prima tv voor de aangeboden prijs, echter heeft deze een IPS paneel net als de Philips 43PUS6201, dit type paneel is niet geschikt voor gebruik bij weinig omgevingslicht aangezien het lage contrast en de slechte uniformiteit van het beeld dan veel eerder/meer opvallen.

Verder is op dit moment 4K nog vrij onzinnig echter ontkom je hier niet meer aan wanneer je een nieuwe tv koopt in het midden- en hoogsegment, ook is HDR eerder marketing dan dat het iets toevoegt in de prijsklasse waarin jij op zoek bent. Voor een goede HDR weergaven heb je of een FALD LCD paneel nodig of een OLED paneel.

Ik zou persoonlijk voor een fatsoenlijke Full HD tv kiezen i.p.v. een budget 4K tv. De Sony W755C was aantal jaar geleden een van de betere Full HD tv's Zie V&A aangeboden: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart, met onderhandelingen moet deze tv binnen jouw budget zeker op de kop te tikken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Torac schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:56:
[...]

Mja het is een beetje een stempel op iets drukken maar niet echt volwaardig leveren als ik het zo zie. Dat is dus geen enorme pre.
Ik heb zelf een Samsung TV, deze gaat tot 400 nits en mist voor HDR ook net dat stukje extra licht. Geeft overigens super beeld, maar heeft wel helaas slechtere kijkhoeken vanwege het VA paneel.

Gezien jij het hebt over een slaapkamer zou een VA paneel overigens wel gewoon goed zijn, er wordt niet uit diverse hoeken gekeken. Je hoeft alleen maar de televisie juist te positioneren. VA zorgt voor een veel beter contrast dan IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb altijd Philips TV's gehad, maar mijn laatste was een compleet drama onwille van de software die ze niet stabiel kregen. Die is na een jaar gewoon terug gegaan, en ik heb toen Panasonic gekocht.
Van welk jaar is die Philips? 2014 was zowat het toppunt van hun miserie.

Ik weet niet hoe ver je van je TV zit, maar op 40' en dan bv 3m kijkafstand zal 4K echt niks toevoegen.
4K hoort op minstens 55', en dan echt maximaal 3m van je scherm eer je een verschil zal zien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Tommie12 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:05:
Ik heb altijd Philips TV's gehad, maar mijn laatste was een compleet drama onwille van de software die ze niet stabiel kregen. Die is na een jaar gewoon terug gegaan, en ik heb toen Panasonic gekocht.
Van welk jaar is die Philips? 2014 was zowat het toppunt van hun miserie.

Ik weet niet hoe ver je van je TV zit, maar op 40' en dan bv 3m kijkafstand zal 4K echt niks toevoegen.
4K hoort op minstens 55', en dan echt maximaal 3m van je scherm eer je een verschil zal zien.
Word een slaapkamer tv die denk ik 3,5 meter afstand zal hangen aan de muur.
De philips komt uit 2016.
Freshouttheoven schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:58:
[...]

De Grundig (wordt door Vestel geproduceerd) is een prima tv voor de aangeboden prijs, echter heeft deze een IPS paneel net als de Philips 43PUS6201, dit type paneel is niet geschikt voor gebruik bij weinig omgevingslicht aangezien het lage contrast en de slechte uniformiteit van het beeld dan veel eerder/meer opvallen.

Verder is op dit moment 4K nog vrij onzinnig echter ontkom je hier niet meer aan wanneer je een nieuwe tv koopt in het midden- en hoogsegment, ook is HDR eerder marketing dan dat het iets toevoegt in de prijsklasse waarin jij op zoek bent. Voor een goede HDR weergaven heb je of een FALD LCD paneel nodig of een OLED paneel.

Ik zou persoonlijk voor een fatsoenlijke Full HD tv kiezen i.p.v. een budget 4K tv. De Sony W755C was aantal jaar geleden een van de betere Full HD tv's Zie V&A aangeboden: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart, met onderhandelingen moet deze tv binnen jouw budget zeker op de kop te tikken zijn.
Tja lastig. Ook aangezien er nog niet extreem veel content is op 4K. Maar is 50 inch op 1080p van 3 meter afstand lelijk?...

[ Voor 21% gewijzigd door Torac op 27-11-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Torac schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:56:
[...]

Maar kan een AppleTV uberhaupt hoger dan 60hz laten zien? Zo te zien niet. https://www.reddit.com/r/...ck_of_1080p_120hz_option/
Dus zelfs als ik het zou zien waar behaal je dan winst?
Wanneer de tv over een goede beeldprocessor en algoritme beschikt (zoals Sony en Panasonic) dan kan 120Hz alsnog van toegevoegde waarde zijn, mits jij hier natuurlijk gevoelig voor bent. Zie Hulp bij aanschaf nieuwe televisie (hertz) voor meer leesvoer.
Torac schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:06:
[...]

Tja lastig. Ook aangezien er nog niet extreem veel content is op 4K. Maar is 50 inch op 1080p van 3 meter afstand lelijk?...
Dat is geen enkel probleem, wanneer het bronmateriaal goed is, heb je prachtig beeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Freshouttheoven schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:08:
[...]

Wanneer de tv over een goede beeldprocessor en algoritme beschikt (zoals Sony en Panasonic) dan kan 120Hz alsnog van toegevoegde waarde zijn, mits jij hier natuurlijk gevoelig voor bent. Zie Hulp bij aanschaf nieuwe televisie (hertz) voor meer leesvoer.

[...]

Dat is geen enkel probleem, wanneer het bronmateriaal goed is, heb je prachtig beeld ;)
Ik heb wel jonge ogen het zo te noemen. Geen idee of dat verschil maakt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Torac schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:10:
[...]

Ik heb wel jonge ogen het zo te noemen. Geen idee of dat verschil maakt. :9
Hahaha, maakt geen verschil. Ik ben een kritische kijker en heb ook nog jonge ogen ;).

Zolang het bronmateriaal goed is (lees: fatsoenlijke bitstream) dan heb je zeer goed beeld aangezien het bij de Sony om een 10 Bits VA paneel betreft met een native contrast van rond de 5000:1 wat voor LCD begrippen erg goed is.

Waar je wel op moet letten bij het aanschaffen van een tweedehands tv is de backlight uniformiteit, aangezien het helaas altijd een paneel loterij is en de ene tv met hetzelfde modelnummer meer last van backlight bleeding heeft dan de andere tv. Je kunt dit testen door de tv aan te zetten op bijv. HDMI 1 zonder de bron dat is aangesloten op HDM 1 aan te zetten en de backlight van de tv op maximaal te zetten.

Hier heb je er nog een, deze is ook overpriced en er kan vast en zeker met onderhandelen rond de 100 euro af. V&A aangeboden: Sony Bravia KDL-50W805C (Android)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Wat denken jullie van deze?
V&A aangeboden: LG 47LM640S Zwart

• Freshouttheoven
Deze tv heeft ook een IPS paneel, zoals al eerder aangegeven is dit type paneel niet echt geschikt voor gebruik bij weinig omgevingslicht aangezien het lage contrast (wat zwart hoort te zijn is meer donkergrijs) en de slechte uniformiteit van het beeld dan veel eerder/ meer opvallen. Alle LG en Philips LCD tv's met uitzondering van de 50'' varianten hebben een IPS paneel.

Maar wellicht stoor jij je er niet aan?

• CombatHermit
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-05 13:25
Persoonlijk heb ik voor mijn ouders een 'basis' LG model gekocht, die dus UHD heeft. Had zelf ook een budget van rond de 300 euro, en wat mij betreft lijkt het een prima aankoop voor een TV dat dit jaar uitkwam:

pricewatch: LG 43UM7000PLA Zwart

Belangrijkste reden voor deze tv:
- Prijs
- UHD (4k)
- Wifi
- Goede ervaringen met mijn eigen WebOS TV

Het feit dat het een IPS paneel was voor mij geen probleem, net zoals de 50hz want er zal niet door mijn ouders worden gegamed, en TV zal redelijk centraal in (zon)verlichte woonkamer staan.

De TV is wel vrij populair op dit moment, want ik zie hem behoorlijk veel 'uitverkocht' stempel krijgen. Het is echt de volledige uitgeklede model, dus kan zijn dat er wat features missen die je misschien wenselijk vindt. (Zit bijvoorbeeld geen bluetooth in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Bedankt allemaal.
Keuze is uiteindelijk op een 43 inch sony gevallen en wel de; pricewatch: Sony Bravia KD-43XD8305 Zwart

Echt mega tevreden mee. 4K 100hz en HDR maken het een feestje voor mijn ogen. Heb er uiteindelijk 200,- voor betaald zgan in doos. Volgens mij dus echt een top deal. :)
Pagina: 1