Hulp bij aanschaf nieuwe televisie (hertz)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Beste Tweakers,

Heb hulp nodig bij aanschaf van een nieuwe televisie. Ik wil een 49" 4K tv kopen (waarschijnlijk LG). Nu ben ik in verschillende winkels geweest en komt hertz steeds aanbod. Ik weet dat dit de chip is die een aantal frames klaar zet waardoor er geen schokkerig beeld is, en bij vertonen van voetbalwedstrijd ervoor zorgt dat de bal vloeiend van linker naar rechterdeel van scherm gaat.

Nu loop ik tegen het volgende aan; verkopers hebben het over hertz waardes van boven de 600 hertz, wanneer je op internet kijkt is er een frequentie van 50 hertz en geoptimaliseerde van 600 hertz. Heb het gevoel dat met zeer veel softwarematige kunsjes beeld word opgekrikt, maar in praktijk vaak beeld blokt omdat CPU niet bij kan benen.

Wat is volgens jullie het beste en wat zou jullie advies zijn?

Alvast bedankt voor reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Deze vraag komt regelmatig voorbij.

Het hele Hz verhaal is een vooral een hoop onzin waarmee verkopers interessant willen doen. Over het algemeen kun je aanhouden dat de instapmodelletjes een paneel hebben van 50 Hz en de betere van 100 Hz. De geoptimaliseerde Hz waarde van zoveel-honderd of wel duizend-plus Hz is voornamelijk onzin van de marketing afdelingen van de diverse merken. Elk merk fantaseert deze waarde op een andere manier dus je kunt ze ook niet onderling vergelijken. Niet te veel aandacht aan schenken.

Een mede-Tweaker heeft dit eens vrij helder uitgelegd in dit blog.

Verder nog een verhuizing naar CEA aangezien je aankoopadvies zoekt.

Over je nieuwe tv, als je nog wat info toevoegt over budget, mogelijke schermformaten die je kwijt kan, kijkafstand, motivatie 4K en welke modellen die je overweegt, wordt het geheel ook wat concreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 19:44

JT

VETAK y0

Nu ben ik in verschillende winkels geweest en komt hertz steeds aanbod. Ik weet dat dit de chip is die een aantal frames klaar zet waardoor er geen schokkerig beeld is
Niet dus. hertz/hz is niks meer dan een meeteenheid, zoals centimeter, kilogram, volt. Hertz is de frequentie per seconde. Hoevaak iets per seconde gebeurt. Niks meer niks minder. 50 hertz betekent 50 keer per seconde. Waar jij aan refereert is beeldinterpolatie icm refresh rate, hoe vaak de tv een nieuw beeld kan tonen en de interpolatie van beelden tussen frames in. Hertz is de eenheid waarin dit wordt uitgedrukt.

Veel mensen denken hetzelfde als jij en dat stamt nog uit de beeldbuis tijd. Wat fabrikanten nu doen is allerlei trucjes bedenken waarvan ze de eenheid uit kunnen drukken in zeer hoge getallen in de eenheid hertz. Dus dan is het gerechtvaardigd waarom er 600hz op de doos staat en dat gaat dan niet over de interpolatie/refreshrate maar de meeste mensen denken van wel. In werkelijkheid gaat het bijvoorbeeld over hoe vaak per seconde het backlight van de TV uit kan.

Dus onthoud, hertz is niks meer dan een meeteenheid en zegt helemaal niks zonder dat je weet wat de hoeveelheid hertz uitdrukt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Kartmaster93 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:54:
verkopers hebben het over hertz waardes van boven de 600 hertz, wanneer je op internet kijkt is er een frequentie van 50 hertz en geoptimaliseerde van 600 hertz
Naar de meeste verkopers moet je per definitie al niet luisteren. Die hebben werkelijk geen idee wat de techniek inhoudt. Noem het woord "beeldinterpolatie" en ze staan je al schaapachtig aan te kijken.

Lees inderdaad even de blog in de link van D vd V. Daarin wordt duidelijk uitgelegd dat je niet naar de marketingcijfers moet kijken maar naar de werkelijke paneelfrequenties die overigens niet aangegeven wordt in winkels. De database van Tweakers is een van de compleetste die je kunt vinden.

Houdt er wel rekening mee dat enkel paneelfrequentie ook niets zegt. Het beeldinterpolatie-algoritme (het algoritme wat de tussenbeelden berekent en creëert) is belangrijk en indien dit algoritme niet goed werkt, heb je vrijwel niets aan de hogere paneelfrequentie. Vermoedelijk heb jij het in je post over de LG 49UB850V welke ook een 100Hz paneel heeft. Echter is het beeldinterpolatie-algoritme zo slecht dat deze televisie een vergelijkbare bewegingsresolutie heeft als menig 50Hz LCD-televisie. Hierdoor heb je tevens niets aan de UHD-resolutie, als je die überhaupt al zou zien aangezien je hiervoor zeer dicht op de televisie moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Ben inderdaad al wijzer geworden, dus als ik het goed heb moet je kijken naar refreshrate ipv de geoptimaliseerde refreshrate. Heb ook gelezen dat een refreshrate van 200 of hoger geen enkele zin heeft.

Momenteel hebben we pricewatch: Philips 37PFL9604H

We denken tussen de 47 en 50", budget tot ongeveer €900,- kijkafstand is variabel.

Wat zouden jullie als kenners adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Kartmaster93 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:38:
Ben inderdaad al wijzer geworden, dus als ik het goed heb moet je kijken naar refreshrate ipv de geoptimaliseerde refreshrate. Heb ook gelezen dat een refreshrate van 200 of hoger geen enkele zin heeft.

Momenteel hebben we pricewatch: Philips 37PFL9604H

We denken tussen de 47 en 50", budget tot ongeveer €900,- kijkafstand is variabel.

Wat zouden jullie als kenners adviseren?
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W828B Zwart

Zeer goede televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 15:25
En dat met refreshrates, meestal kan je het zgn "Soap Opera Effect" ook wel uitzetten, scheelt een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Dankjewel allemaal, hebben jullie nog meer televisies die voldoen aan de eisen en waar jullie zelf goed gevoel bij hebben. Dan kan ik vergelijken welke het beste past bij ons.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Kartmaster93 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:05:
Dankjewel allemaal, hebben jullie nog meer televisies die voldoen aan de eisen en waar jullie zelf goed gevoel bij hebben. Dan kan ik vergelijken welke het beste past bij ons.

Alvast bedankt!
Welke eisen verder? Die Sony is gewoon een hele goede televisie en eigenlijk zou je niet eens verder hoeven te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Prima, en qua geluid, lees van de televisie dat geluid matig is, is het dan aan te raden een soundbar er bij te kopen? en zoja welke is dan aan te raden bv max €300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumeetr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-03 13:01
ik weet niet wanneer je van plan bent om de spullen te kopen? maar de mediamarkt heeft as woensdag de BTW dagen. je zou daardoor ook nog kunnen kijken naar de Sony KDL-50W805B of naar de Sony KDL-50W815B aangezien ze daar deze modellen verkopen.

Mocht je een Sony tv kopen van 50 inch, dan past de Sony HT-CT770 daar mogelijk het beste bij. De sounbar heeft naar mijn mening meer dan degelijk geluid en het door de actie en cashback binnen het budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Beste Sumeetr, bedankt voor je modellen. Ik had inderdaad al gekeken. Sony lijkt me een goede keuze, ik ga kijken bij de mediamarkt. Momenteel weet ik dat ik minimaal een tv wil hebben met refreshrate van 200 hertz. Het jammere is dat sony (heb vandaag gemaild) geen inhoudelijke technische specs vrij geeft. De tv's die jij hebt doorgestuurd hebben allemaal een geoptimaliseerde refreshrate, maar de daadwerkelijke chip, 50, 100 of 200 hertz kan ik nergens vinden? Dat zijn dus me twijfelpuntjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:00

WhySoSerious

Be the change.

Kartmaster93 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:55:
Beste Sumeetr, bedankt voor je modellen. Ik had inderdaad al gekeken. Sony lijkt me een goede keuze, ik ga kijken bij de mediamarkt. Momenteel weet ik dat ik minimaal een tv wil hebben met refreshrate van 200 hertz. Het jammere is dat sony (heb vandaag gemaild) geen inhoudelijke technische specs vrij geeft. De tv's die jij hebt doorgestuurd hebben allemaal een geoptimaliseerde refreshrate, maar de daadwerkelijke chip, 50, 100 of 200 hertz kan ik nergens vinden? Dat zijn dus me twijfelpuntjes....
Een quote van Dimens meldt in een ander topic:
Dimens schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:18:
[...]

De W805 is zwart waar de W815 zilver is. MotionFlowXR is maar een marketingnaam zoals velen vergelijkbare marketingnamen hebben. De panelen van deze modellen zijn 50Hz wat zonde is. Ik zou eerder voor de Panasonic AS640 kiezen. De Sony W8-serie is wel weer heel goed vanaf 50" aangezien de modellen dan wel met een 100Hz paneel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Momenteel weet ik dat ik minimaal een tv wil hebben met refreshrate van 200 hertz.
Je moet niet enkel gefixeerd zijn op specificaties. 200Hz alleen zegt namelijk helemaal niets. De 50" en grotere Sony W828 en Sony W829 hebben met het 100Hz paneel en het zeer goede gebruik van Black Frame Insertion een bewegingsscherpte die vergelijkbaar is met 200Hz high-end televisies. Ook het beeldinterpolatie-algortime is bij deze modellen goed waardoor je nauwelijks beeldinterpolatie-artefacten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Minimaal 200Hz? Er is niet meer dan ;) , bovendien is de meerwaarde boven een 100Hz bijna verwaarloosbaar tegenwoordig. Vrijwel de enige serie die dat nog heeft is de Samsung H7000/8000 ...
Pagina: 1