Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux development machine met soms fotobewerking op W10.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vincentvandijk
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-06-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Programmeren (PHP) met VM's op Linux. Daarnaast zo nu en dan RAW fotobewerking met Adobe Photoshop en Lightroom op Windows 10. Gamen zal niet gaan gebeuren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik ongeveer samengesteld heb, zo rond de 600 euro. Mag een onsje meer of minder zijn. Scherm (4K), toetsenbord en muis vallen buiten dit bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel werkzaam op een MacBook Pro 15 inch late 2013, niks mee te nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Grafisch niet veel, als het op 4K maar soepel loopt allemaal. Voor de rest een degelijke vlotte én stille machine waar een aantal IDE en VM instanties soepel naar elkaar kunnen draaien op Linux verdeelt over meerdere desktops.

Met fatsoenlijke snelheid RAW foto's kunnen bewerken.

Heel misschien in de toekomst een tweede 4K scherm erbij (met een aparte GPU mocht dat nodig zijn).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lijst opgebouwd met wat ervaringen uit het verleden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voornamelijk lekker stil en snel genoeg voor de komende, zeg, 5 jaar?!

Ga je overklokken?
Nee, het leven gaat al snel genoeg..

Wat verwacht je van ons?
Waar mogelijk feedback op de volgende punten:
  1. Gaat de IGP 4K soepel kunnen redeneren voor GNOME en Windows 10 over meerdere desktops?
  2. Gaat deze hardware feilloos werken met Linux? Ik denk hierbij vooralsnog aan GNOME op Ubuntu of Fedora. Beide de laatste versie. Ik kan m'n weg een beetje / redelijk vinden in Linux, maar ga niet zelf compilen, dus een beetje plug & play is welkom.
  3. Ik lees veel over Intel vs AMD, vooral dat de Ryzen meer bang-for-buck is. Gaat dat in deze setup een merkbaar verschil zijn? Of is mijn lichte voorkeur (voornamelijk door verleden en huidige MacBook) voor Intel hier prima?
  4. In hoeverre is deze setup tijdens desktop werkzaamheden stil te krijgen? Voor nu is het plan om 4x120mm fans te plaatsen en de 5e op de CPU.
Tips en suggesties zijn zeker welkom, iig al bedankt voor je tijd als je dit gelezen hebt! _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9500 Boxed€ 220,85€ 220,85
1MoederbordenGigabyte B365M D3H€ 82,50€ 82,50
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 77,95€ 77,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 64,90€ 64,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,34

Thanks,

Vincent.

[ Voor 1% gewijzigd door vincentvandijk op 26-11-2019 17:45 . Reden: Toevoeging Linux ervaring. ]

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

vincentvandijk schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:42:
Wat verwacht je van ons?
Waar mogelijk feedback op de volgende punten:
  1. Gaat de IGP 4K soepel kunnen redeneren voor GNOME en Windows 10 over meerdere desktops?
  2. Gaat deze hardware feilloos werken met Linux? Ik denk hierbij vooralsnog aan GNOME op Ubuntu of Fedora. Beide de laatste versie. Ik kan m'n weg een beetje / redelijk vinden in Linux, maar ga niet zelf compilen, dus een beetje plug & play is welkom.
  3. Ik lees veel over Intel vs AMD, vooral dat de Ryzen meer bang-for-buck is. Gaat dat in deze setup een merkbaar verschil zijn? Of is mijn lichte voorkeur (voornamelijk door verleden en huidige MacBook) voor Intel hier prima?
  4. In hoeverre is deze setup tijdens desktop werkzaamheden stil te krijgen? Voor nu is het plan om 4x120mm fans te plaatsen en de 5e op de CPU.
Tips en suggesties zijn zeker welkom, iig al bedankt voor je tijd als je dit gelezen hebt! _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9500 Boxed€ 220,85€ 220,85
1MoederbordenGigabyte B365M D3H€ 82,50€ 82,50
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 77,95€ 77,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 64,90€ 64,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,34

Thanks,

Vincent.
1: Ik zie geen reden waarom niet. Als je geen 3d of rendering doet, je vooral naar statisch beeld kijkt, dan hoeft hij geen 4k 120fps uit te pompen toch?
2: Daar kan alleen iemand die deze exacte build heeft èn linux draait antwoord op geven. Een wat meer algemeen antwoord: ja, waarom niet? Linux werkt op praktisch elke gangbare hardware, zelfs de Nvidia problematiek van ubuntu is met 19.10 helemaal verholpen, loopt als een trein.
3: AMD geeft tegenwoordig inderdaad wat meer waar voor je geld. ECHTER. Je geeft aan geen losse GPU te willen/hebben, dan moet je dus een iGPU op de CPU hebben en dan kom je uit bij een 3200G of een 3400G. Geen slechte CPUs, maar de i5-9500 is toch een tikkeltje sneller dan de 3400G.
4: Ik weet niet of die intels nog steeds zulke heethoofden zijn, maar 4 casefans lijkt me prima. 2 als intake aan de voorkant, 1 outtake aan de achterkant en 1 aan de bovenkant. Er worden er overigens al 2 bij de case geleverd, hou daar rekening mee :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• vincentvandijk
Thanks voor de informatie @Wintervacht!

Voor wat betreft punt 1, ik was vooral benieuwd naar de OS effecten, swipen tussen meerdere desktops, etc. Als dat maar soepel werkt op 4K.

Heeft een Intel zonder iGPU met losse GPU nog voordelen ten opzichte van de huidige setup? Qua kosten kan dat nog op hetzelfde uitkomen.

• Shaddix
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik denk dat met een Ryzen 3600 je misschien wel wat meer bang for the buck hebt.

Wat lightroom betreft vond ik dit artikel: https://www.pugetsystems....-Gen-Intel-X-series-1592/
Heelaas geen exacte vergeleiking met de CPU's waar jij tussen moet kiezen, maar de tendens lijkt wel dat goedkopere Ryzens de duurdere Intels outperformen in Lightroom.

Die Ryzen heeft ook 12 threads waar de Intel er maar 6 heeft. Dat kan bij multitasken als programmeur ook wel eens fijn zijn.

EDIT: wat betreft geen GPU hebben: Adobe kondigde afgelopen zomer aan om meer gebruik te gaan maken van de GPU in Lightroom. Toch een GPU voorzien kan dus wel voor comfort zorgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Shaddix op 29-11-2019 11:01 ]

• vincentvandijk
Thanks @Tim_VD, goede toevoeging van de GPU + Lightroom.

Dan is een Ryzen 2600 wel een goede prijs / snelheid verhouding voor mij.

Wat is een passende GPU voor zo'n 80-100 euro?

• jelmert
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 16:50
Gisteren deze build in elkaar gezet met Ubuntu 19.10. Zelfs de onboard bluetooth & wifi werkte out-of-the-box. Als je voor Intel kiest zonder externe GPU kan het bijna niet mis gaan denk ik.
Pagina: 1