Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Programmeren (PHP) met VM's op Linux. Daarnaast zo nu en dan RAW fotobewerking met Adobe Photoshop en Lightroom op Windows 10. Gamen zal niet gaan gebeuren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik ongeveer samengesteld heb, zo rond de 600 euro. Mag een onsje meer of minder zijn. Scherm (4K), toetsenbord en muis vallen buiten dit bedrag.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel werkzaam op een MacBook Pro 15 inch late 2013, niks mee te nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Grafisch niet veel, als het op 4K maar soepel loopt allemaal. Voor de rest een degelijke vlotte én stille machine waar een aantal IDE en VM instanties soepel naar elkaar kunnen draaien op Linux verdeelt over meerdere desktops.
Met fatsoenlijke snelheid RAW foto's kunnen bewerken.
Heel misschien in de toekomst een tweede 4K scherm erbij (met een aparte GPU mocht dat nodig zijn).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lijst opgebouwd met wat ervaringen uit het verleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voornamelijk lekker stil en snel genoeg voor de komende, zeg, 5 jaar?!
Ga je overklokken?
Nee, het leven gaat al snel genoeg..
Wat verwacht je van ons?
Waar mogelijk feedback op de volgende punten:
Thanks,
Vincent.
Programmeren (PHP) met VM's op Linux. Daarnaast zo nu en dan RAW fotobewerking met Adobe Photoshop en Lightroom op Windows 10. Gamen zal niet gaan gebeuren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik ongeveer samengesteld heb, zo rond de 600 euro. Mag een onsje meer of minder zijn. Scherm (4K), toetsenbord en muis vallen buiten dit bedrag.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel werkzaam op een MacBook Pro 15 inch late 2013, niks mee te nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Grafisch niet veel, als het op 4K maar soepel loopt allemaal. Voor de rest een degelijke vlotte én stille machine waar een aantal IDE en VM instanties soepel naar elkaar kunnen draaien op Linux verdeelt over meerdere desktops.
Met fatsoenlijke snelheid RAW foto's kunnen bewerken.
Heel misschien in de toekomst een tweede 4K scherm erbij (met een aparte GPU mocht dat nodig zijn).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lijst opgebouwd met wat ervaringen uit het verleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voornamelijk lekker stil en snel genoeg voor de komende, zeg, 5 jaar?!
Ga je overklokken?
Nee, het leven gaat al snel genoeg..
Wat verwacht je van ons?
Waar mogelijk feedback op de volgende punten:
- Gaat de IGP 4K soepel kunnen redeneren voor GNOME en Windows 10 over meerdere desktops?
- Gaat deze hardware feilloos werken met Linux? Ik denk hierbij vooralsnog aan GNOME op Ubuntu of Fedora. Beide de laatste versie. Ik kan m'n weg een beetje / redelijk vinden in Linux, maar ga niet zelf compilen, dus een beetje plug & play is welkom.
- Ik lees veel over Intel vs AMD, vooral dat de Ryzen meer bang-for-buck is. Gaat dat in deze setup een merkbaar verschil zijn? Of is mijn lichte voorkeur (voornamelijk door verleden en huidige MacBook) voor Intel hier prima?
- In hoeverre is deze setup tijdens desktop werkzaamheden stil te krijgen? Voor nu is het plan om 4x120mm fans te plaatsen en de 5e op de CPU.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-9500 Boxed | € 220,85 | € 220,85 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B365M D3H | € 82,50 | € 82,50 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 77,95 | € 77,95 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock | € 24,35 | € 24,35 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W CM | € 59,89 | € 59,89 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 500GB | € 89,90 | € 89,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 620,34 | ||
Thanks,
Vincent.
[ Voor 1% gewijzigd door vincentvandijk op 26-11-2019 17:45 . Reden: Toevoeging Linux ervaring. ]