Vraag

• jelmert
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-06 12:37
Geachte forumleden, na lang wikken en wegen vraag ik jullie advies over de volgende build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 525,05€ 525,05
1MoederbordenASRock H310CM-ITX/ac€ 90,-€ 90,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 81,90€ 81,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 142,01€ 142,01
1VoedingenCorsair SF450€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.026,67

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn werkzaamheden als backend developer ben ik opzoek naar een nieuwe workstation met Ubuntu. Er draaien meestal meerdere instanties van de Jetbrains IDE naast elkaar (Datagrip, Pycharm, Webstorm) welke allemaal communiceren met diverse docker containers. Momenteel werk ik op een i5 750 met 16gb ram en een 256gb SSD.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben opzoek naar een machine die de optimale performance levert tegen een goede prijs (bang for bucks). Op een paar €100 euro gaat de koop niet over mits de performance ook daadwerkelijk toeneemt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor Dell U3415W neem ik mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Helaas denk ik niet zoveel nodig te hebben. Na een tijdje te hebben gelurkt op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal niet zo spannend is wat ik aan het doen ben. Grafisch komt er namelijk helemaal niets kijken bij mijn werk waardoor ik denk met zeer weinig GPU weg te komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou prettig zijn als het geluidsniveau laag is. Ook zou ik een kleine formfactor ambiëren, vandaar de keuze voor de Fractal node 202. Deze kan ik dan mooi op mijn bureau zetten maar eigenlijk mag de formfactor niet ten koste gaan van iets.

Ga je overklokken?
Ik zou niet weten hoe ik moet overklokken. Daarnaast betreft het een werk pc dus overklokken lijkt mij dan niet handig.

Wat verwacht je van ons?
Heb ik zo de juiste onderdelen bij elkaar? Is de on-board GPU wel voldoende of creëer ik hiermee problemen?

Dan natuurlijk weer de gewetensvraag: ben ik niet beter af op het AMD platform, zoals bijvoorbeeld met deze build van pidev: Linux workstation build, veel threads nodig? Of is het nog iets te vroeg voor Ryzen en linux zoals in die thread naar voren komt?

Beste antwoord (via jelmert op 05-12-2019 10:17)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:35
Als het geluidsnivean laag moet zijn, waarom dan een kast die erg klein is, en je behoorlijk beperkt in je koel mogelijkheden?

Wil je niet liever een smalle tower, waar je wel gewoon een volwaardige (12 of 14cm) Noctua koeler in kan doen? Daar heb je denk ik meer plezier van.

En wat @99ruud99 ook al zegt, die i9 lust best wat stroom, waardoor je weer herrie krijgt met zo'n kleine koeler die je nu hebt.

Ik zou zowel de CPU downgraden, als de koeler upgraden.

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 21-11-2019 12:10 ]

Even niets...

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:18
Ik weet dat iedereen telkens roept dat 16 GB voldoende is, maar jij maakt een uitzondering :)
Zoals je zei: je hebt geen GPU nodig, maar ik zou TOCH voor 32 GB gaan, MOCHT je dan tijdelijk GPU nodig hebben, de i9 heeft een chip waarmee hij als GPU dient (reken 2 GB CPU = 1 GB GPU).

Als je dan toch investeert in een i9 (beetje overkill) zou ik ZEKER investeren in 32 GB CPU.

*edit: oeps ik las fout, je hebt 32 GB.

Als je werkelijk niet gaat gamen oid , dan zou je zonder videokaart vooruit kunnen :)
ps, denk aan GOEDE koeling, deze i9 wilt graag warm worden.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 21-11-2019 12:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:35
Als het geluidsnivean laag moet zijn, waarom dan een kast die erg klein is, en je behoorlijk beperkt in je koel mogelijkheden?

Wil je niet liever een smalle tower, waar je wel gewoon een volwaardige (12 of 14cm) Noctua koeler in kan doen? Daar heb je denk ik meer plezier van.

En wat @99ruud99 ook al zegt, die i9 lust best wat stroom, waardoor je weer herrie krijgt met zo'n kleine koeler die je nu hebt.

Ik zou zowel de CPU downgraden, als de koeler upgraden.

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 21-11-2019 12:10 ]

Even niets...

• jelmert
Met een downgrade van de CPU bedoelen jullie een i7 9700K? Ben het met jullie kritiek eens betreffende de hoogte van de koeler. Ik ga kijken naar een andere behuizing.

Anoniem: 63072

jelmert schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:01:
Dan natuurlijk weer de gewetensvraag: ben ik niet beter af op het AMD platform, zoals bijvoorbeeld met deze build van pidev: Linux workstation build, veel threads nodig? Of is het nog iets te vroeg voor Ryzen en linux zoals in die thread naar voren komt?
Je kan nog steeds met die problemen geconfronteerd worden:
https://arstechnica.com/g...bug-destroyed-my-weekend/

Dat is dan wel op moederborden die de fabrikant niet fatsoenlijk van updates heeft voorzien.

Als je bij het kiezen van het moederbord bij de fabrikant de bios updates doorloopt om te kijken of een BIOS met die microcode patch gereleased is, dan zou het geen probleem meer moeten zijn.

Of je betaalt wat meer voor Intel. (En krijgt te maken met een hele was lijst aan vulnerabilities. Alleen wel vulnerabilities die jou in jouw werk niet gaan storen.)

Het voordeel van AMD lijkt mij vrij duidelijk, zelfde perfromance voor een lagere prijs of betere performance voor dezelfde prijs. Voor vrijwel dezelfde prijs heb je een 12-core AMD CPU. Heb je die nodig? Dat weet je zelf het beste.

Ik heb zelf ook regelmatig meerdere Jetbrains IDEs tegelijk open. (CLion, Rider, PyCharm en Webstorm) op een i5-4690k. Aangezien gelijk open <> gelijk gebruiken is eigenlijk de 16GB geheugen meer de limiterende factor. De 4 cores zijn eigenlijk alleen maar een limiet voor compilen en linken van grote C++ projecten.

• jelmert
Intel geniet dan toch wel mijn voorkeur want ik verwacht niet dat het legio aan cores veel snelheidswinst zal opleveren in het dagelijkse gebruik. Problemen met de GPU drivers zijn op deze manier ook niet aan de orde.

Met een andere behuizing, downgraded CPU en upgraded koeler kom ik op het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 363,99€ 363,99
1MoederbordenASRock H310CM-ITX/ac€ 90,45€ 90,45
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 75,02€ 75,02
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 142,01€ 142,01
1VoedingenCorsair SF450€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,05

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelmert
Gisteren de build zoals bovenstaand geleverd gekregen en geassembleerd. Echter nog één aanpassing gemaakt: de Corsair SF450 verruilt voor een be quiet! Pure Power 11 500W CM omdat de Node 304 een ATX voeding kan huisvesten (goedkoper en stiller).

Het was al enige tijd geleden dat ik met hardware had gespeeld en het viel hij mij nog niet allemaal mee. De koelpasta kwam namelijk niet echt lekker uit de spuit en ik had beter eerst het moederbord in de kast kunnen plaatsen en daarna pas de cooler.

Ubuntu 19.10 draait volledig naar wens en de onboard bluetooth en wifi doen het out-of-the-box. De Logitec Unifying Receiver en B&W PX kon ik zonder enige moeite gebruiken.

Merkbaar is alles minimaal een keer zo snel, sneller dan ik had durven dromen.

Bedankt voor het advies Tweakers!
Pagina: 1