Linux workstation build, veel threads nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pidev
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-06 14:26
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 97,05€ 97,05
1VideokaartenAMD Radeon Pro WX 2100€ 155,-€ 155,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 182,78€ 182,78
1VoedingenCooler Master MasterWatt 450€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.006,27

Twee opmerkingen over bovenstaande build. Ik zal wachten op de MAX versie van het moederbord. De grafische kaart moet de WX 3200 worden, maar deze is nog niet beschikbaar. Ik kan tijdelijk een eenvoudige passief gekoelde grafische kaart gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn computer moet vooral latex bestanden compileren. Alhoewel tijdens de workflow er enkel sectie per sectie getest wordt moet ook heel regelmatig eens een volledige rebuild gedaan worden. Door gebruik te maken van een makefile kan dit deels geparallelliseerd worden.
Daarnaast wordt de computer ook gebruikt om android programma's te ontwikkelen. Met mijn huidige pc (4core, 8threads, 2.9Ghz i7) merk ik m.b.v. htop dat android studio vaak alle threads op 100% zet. Dus ook hier kan ik voordeel doen bij meer threads.
Voor de rest wordt de pc enkel gebruikt om te browsen of mails te schrijven. Dan zou ik graag hebben dat de pc betrekkelijk stil is.
Och, en ik draai Fedora linux. Maar dat maakt denk ik weinig verschil uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In mijn vooropgestelde build kom ik aan 1000 euro. Wat ik best betaalbaar vind als mijn nieuwe pc een stuk sneller is dan de huidige.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zou waarschijnlijk de harde schijf kunnen verhuizen. Maar ik maak gebruik van een NAS om afgewerkte projecten te stockeren. Dus dan zie ik liever die lawaaierige schijf niet meer terug.
Initieel zal er gebruik gemaakt worden van een passief gekoelde grafische kaart die in mijn huidige pc zit, lspci geeft aan dat het een RV710 [Radeon HD 4350/4550] is. Ik denk dat ik ga upgraden naar een Radeon Pro WX 3200 kaart, maar deze is nog niet uitgebracht. In mijn build heb ik nog de voorganger geselecteerd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was eerst van plan om een systeem te bouwen met een ryzen 2700. Deze is wel heel erg goedkoop. Maar de nieuwe ryzen heeft een lagere TDP en dat lijkt me wel handig om het systeem tijdens idle of weinige workload koeler en stiller te laten lopen.
De MasterWatt voeding lijkt me handig omdat deze volledig passief is bij weinig workload.
32 Gb ram lijkt misschien een beetje veel, maar tijdens unit tests op android moeten soms eens verschillende emulatoren gestart worden, en dan durft mijn huidige pc met maar 8 Gb wel eens te swappen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grafische kaart moet minimaal 3 schermen kunnen aansturen. Momenteel zijn het twee SyncMaster 2443 schermen (24 inch lcd aan 1920x1200). Zoals reeds vermeld zal ik dat initieel nog doen met een oude passief gekoelde grafische kaart. Ik zou deze wel willen vervangen door een WX 3200 zodat ik dan eindelijk drie schermen kan aansturen.

Ga je overklokken?
Ik zal zoveel mogelijk de instellingen standaard laten. Ik heb gelezen dat, bij goede koeling, de nieuwe ryzen automatisch kan overclocken. Ik hoop dus op een goede airflow van mijn kast zodat de cpu, toch op zijn minst tijdens de korte stukjes dat er gecompileerd wordt, eventjes het maximum eruit kan halen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Past alles samen? Zou jij een andere build bouwen als workstation? Zou ik toch gaan voor een Ryzen 2700? Of zelfs een Ryzen 3900X, want de prijs per thread is eigenlijk gelijk? Tussen de processors twijfel ik nog een beetje, dus met een goed argument zou ik toch nog een andere processor kiezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

Als je meer threads nodig hebt heb je meer aan een Ryzen 3900X met 12 cores/24 threads. Daarnaast bestaan er betere voedingen dan de gekozen Cooler Master, de Samsung Evo is een dure SSD, de Corsair MP510 is een goedkopere keuze en heb je ook 1 TB.

Ik zou persoonlijk een X470 moederbord kiezen voor een work station pc, en dan wel even wachten op de nieuwe MSI MAX moederborden, maar die zijn nog niet leverbaar. Mocht een B450 moederbord voldoende zijn, dan zou ik kiezen voor de MSI B450 Tomahawk MAX.

Hierbij een andere opzet met een X470 moederbord:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 533,01€ 533,01
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 119,90€ 119,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 183,90€ 183,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,75€ 90,75
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 143,99€ 143,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.301,05

MSI B450 moederbord:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 533,01€ 533,01
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 107,69€ 107,69
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 183,90€ 183,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,75€ 90,75
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 143,99€ 143,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,84

Succes.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pidev
Bedankt om eens naar mijn build te kijken. Ik kan zeker al je tip i.v.m. de voeding en ssd meenemen.

Het moederbord kan ik wel niet wijzigen door je voorgestelde opties. De silencio is een mATX case. De beschikbare moederborden met X470 chipsets in mATX zijn niet bedoeld voor desktopgebruik. Ik zou liever geen X570 chipset selecteren want dan zit ik weer met extra stroomverbruik en koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:46
@Vidra Waarom een x470 voor een workstation? Het enige verschil is in sata- en usbpoorten en de mogelijkheid van Crossfire/SLI.

@pidev Waarom een Radeon Pro WX 3200?
Als het puur om het passieve gaat, dan heb je al.een passieve gt 1030 vanaf een kleine € 80.
Als het je om de passieve koeling en tegelijkertijd ook om de 4 Displayport-aansluitingen gaat, geef ik je groot gelijk. Dan is het een koopje.

Vergeet overigens niet dat de meeste kaarten tegenwoordig pas hun ventilator aanzetten als het nodig is, en gewoon een monitor je aansturen geeft nauwelijks belasting, gamen wel natuurlijk.

Een 2700 heeft net als een 3700x een TDP van 65 watt. En DTP zegt overigens niets over het idle verbruik. Een 3700x is overall natuurlijk een stuk sneller dan de relatief langzaam geclockte 2700.

De MSI-borden staan er op dit meent om bekend problemen te veroorzaken met Ryzen 3000. De bios is te klein en daardoor hebben ze flink moeten knippen in ondersteuning. Er doen zich nu meerdere problemen met deze borden voor zoals hoge voltages in idle. Is sowieso bij veel borden die niet de allerlaatste Agega hebben van AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 12:41
Hoewel ik altijd puur AMD ga voor nieuwe systemen raad ik je af om een ryzen setup te kiezen voor een Linux omgeving als je hoge uptime en betrouwbaarheid wilt. Er blijven zich nog geregeld problemen zoals system freezes voordoen bij tal van gebruikers, waar ikzelf een van ben. Zeker de nieuwe ryzen modellen nog even mijden. Op sommige systemen geraak je zelfs nog niet tot in je os. AMD komt wel snel met een oplossing, maar dat zegt wel al genoeg over de betrouwbaarheid van die cpus in Linux. Geeft het nog enkele maanden zou ik zeggen.

Indien je je pc elke dag zult uitzetten en niet nachtje door laat draaien, mag je mijn eerste advies negeren. Voor gewoon gebruik is de betrouwbaarheid hoog genoeg, zolang je maar goed opslaat en back-upt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33
Belangrijk om te weten is dat de bug met Fedora en Ryzen 3000 nog niet gefixt is in de standaard media:

Red Hat Bugzilla - Bug 1729268 - AMD Ryzen 3000 CPUs (Zen2) do not boot due to broken rdrand instruction

Ik zou dat dus even in de gaten houden... Je zult een geupdate versie van Fedora media nodig hebben. Die werken ze bij hij de Fedora Respin SIG.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Waarom alles in een workstation proppen? Dit is bij uitstek een taak die prima op een server kan draaien. Ook als je je visuele output op je desktop wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

White Feather schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:54:
@Vidra Waarom een x470 voor een workstation? Het enige verschil is in sata- en usbpoorten en de mogelijkheid van Crossfire/SLI.
Crossfire/SLI is praktisch dood voor de consumentenmarkt...., voor de professionele industrie zou dit nog voordelen kunnen hebben. Bij het bouwen van een workstation denk ik meteen aan meer randapparatuur (USB) en veel SSD's/HDD's en dus zijn de extra sata/USB poorten een uitkomst.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pidev
Clueless schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:49:
Belangrijk om te weten is dat de bug met Fedora en Ryzen 3000 nog niet gefixt is in de standaard media
Oei, daar had ik nog geen rekening mee gehouden. Ik zal dan inderdaad de respin moeten gebruiken, bedankt voor de link!

@pidev Waarom een Radeon Pro WX 3200?
Als het puur om het passieve gaat, dan heb je al.een passieve gt 1030 vanaf een kleine € 80.
Als het je om de passieve koeling en tegelijkertijd ook om de 4 Displayport-aansluitingen gaat, geef ik je groot gelijk. Dan is het een koopje.
Ik moet eigenlijk 3 schermen met dvi ingangen aansturen. Liefst met een zo stil mogelijke kaart. Maar volgend jaar staat er wel een scherm(en) update gepland.
Een 2700 heeft net als een 3700x een TDP van 65 watt. En DTP zegt overigens niets over het idle verbruik. Een 3700x is overall natuurlijk een stuk sneller dan de relatief langzaam geclockte 2700.
Ik heb me nog een beetje verder verdiept en het lijkt dat de 3700x en 3900x in idle hetzelfde verbruik hebben. Bij belasting trekken de vier extra core's uiteraard meer vermogen. Dan wordt de 3900x nog interessanter.
De MSI-borden staan er op dit meent om bekend problemen te veroorzaken met Ryzen 3000. De bios is te klein en daardoor hebben ze flink moeten knippen in ondersteuning. Er doen zich nu meerdere problemen met deze borden voor zoals hoge voltages in idle. Is sowieso bij veel borden die niet de allerlaatste Agega hebben van AMD.
Ja, heel vervelend. Ik moet nu 'geduldig' wachten op de max versies van het moederbord.
johnkeates schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:52:
Waarom alles in een workstation proppen? Dit is bij uitstek een taak die prima op een server kan draaien. Ook als je je visuele output op je desktop wil zien.
Bedankt voor de tip. Ik heb echter geen ervaring met latex of android studio op een server.
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:17:
Hoewel ik altijd puur AMD ga voor nieuwe systemen raad ik je af om een ryzen setup te kiezen voor een Linux omgeving als je hoge uptime en betrouwbaarheid wilt. Er blijven zich nog geregeld problemen zoals system freezes voordoen bij tal van gebruikers, waar ikzelf een van ben. Zeker de nieuwe ryzen modellen nog even mijden. Op sommige systemen geraak je zelfs nog niet tot in je os. AMD komt wel snel met een oplossing, maar dat zegt wel al genoeg over de betrouwbaarheid van die cpus in Linux. Geeft het nog enkele maanden zou ik zeggen.
Dat klinkt vervelend. Alhoewel ik heel erg geïnteresseerd ben in OS design is het debuggen van een CPU toch mijn ding niet! Toch gaan voor de generatie oude 2700 cpu? Aan de andere kant, dat zou dan jammer van het geld zijn als ik twee jaar later toch voor iets zoals de 3900 ga. Nu doe je me weer twijfelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 12:41
Momenteel ben je nog beter af met een generatie 2 CPU ja. Waarom zonde van het geld? De 2700 is een degelijke CPU en indien later toch een upgrade interessant is, verkoop je je vorige CPU om wat geld te recupereren.
Pagina: 1