KNX Schneider Wiser app en visualisatie software alternatief

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03 15:22
Hallo iedereen,

Momenteel heb ik in mijn huis een Schneider Homelynk geinstalleerd, alle andere componenten zijn ook van Schneider.
Op zich werkt dat systeem wel goed, het enige nadeel vind ik dat hun app voor op smarphone (Wiser) echt te wensen over laat.

Aangezien KNX nog nog nieuw is, tast ik hier in het duister. Het is dan wel een KNX standaard, maar zijn alle KNX merken onderling met elkaar compatibel, zodat je vb componenten van verschillende merken met elkaar kan laten samenwerken?

1) Is er eventueel andere visualisatiesoftware wat ik kan gebruiken om mijn domotica aan te sturen?

2) Wat zijn de mogelijkheden om dit dan ook van buiten mijn huis te kunnen aansturen? De Wiser app van Schneider die ik momenteel gebruik is echt brak! Vb compatibiliteit met Apple Home kit of iets dergelijks?

Ik heb zelf al Schneider gecontacteerd maar daar krijg ik geen reactie, laat staan een antwoord op mijn vraag.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:13

bomberboy

BOEM!

RedC schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:46:
Momenteel heb ik in mijn huis een Schneider Homelynk geinstalleerd, alle andere componenten zijn ook van Schneider.
Op zich werkt dat systeem wel goed, het enige nadeel vind ik dat hun app voor op smarphone (Wiser) echt te wensen over laat.

Aangezien KNX nog nog nieuw is, tast ik hier in het duister. Het is dan wel een KNX standaard, maar zijn alle KNX merken onderling met elkaar compatibel, zodat je vb componenten van verschillende merken met elkaar kan laten samenwerken?
KNX bestaat ondertussen 29 jaar, dus nieuw zou ik het niet echt durven noemen :-)
Het is wel een standaard die door heel wat verschillende fabrikanten ondersteund wordt, en dus ook voor een heel lange tijd.

Is heel je installatie KNX? volgens de website van Schneider Homelynk ondersteunt het immers ook andere protocollen.
1) Is er eventueel andere visualisatiesoftware wat ik kan gebruiken om mijn domotica aan te sturen?
Er zijn een aantal mogelijkheden beschikbaar van open platformen zoals een OpenHab tot oplossingen van fabrikanten bv Gira homeserver
2) Wat zijn de mogelijkheden om dit dan ook van buiten mijn huis te kunnen aansturen? De Wiser app van Schneider die ik momenteel gebruik is echt brak! Vb compatibiliteit met Apple Home kit of iets dergelijks?

Ik heb zelf al Schneider gecontacteerd maar daar krijg ik geen reactie, laat staan een antwoord op mijn vraag.
Dit hangt af van de mogelijkheden van de oplossing die je kiest. Let er wel mee op als je het van buiten beschikbaar maakt dat iedereen met een internetconnectie je garagepoort niet kan openen ;-)

Zelf heb ik niet zo veel ervaring met de verschillende visualisaties (wel een KNX installatie, maar (nog) geen uitgewerkte visualisatie). Kijk zeker ook eens in het algemene KNX topic. Veel mensen kijken enkel naar dat topic: [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:18
RedC schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:46:
Ja, dit is één van de grote voordelen van KNX.

Ikzelf gebruik OpenHAB, dit draait hier op een RPI. Het kost wel wat moeite op dit systeem op te zetten en te onderhouden. Een groot voordeel is wel dat je met de cloud connector van buiten je huis ook via de app alles kunt zien en bedienen. Dit is een gratis dienst. En je moet dus geen poorten openzetten in je thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03 15:22
Super! Dank je voor jullie uitleg!

Misschien moet ik toch maar ns proberen die openHAB werkende te krijgen. Ik heb ergens nog een Pi'tje liggen of ik kan het op m'n Synology installeren. Qua visualisatie is dat wel wat ik zoek... hopelijk valt de leercurve een beetje mee

[ Voor 8% gewijzigd door RedC op 27-11-2019 08:30 ]