Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09
Beste mede-Tweakers,

Na ruim 5 jaar is het tijd voor een algehele upgrade van mijn systeem. We hebben samen veel meegemaakt, maar helaas kan mijn computer mijn visuele eisen niet langer bijbenen. Graag jullie hulp bij het samenstellen van een nieuwe compagnon.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Doel van het systeem is gamen. Denk aan Shadow of the Tomb Raider, Wolfenstein, nieuwe Doom die nog moet uitkomen, Cuphead (maar daar heb ik het lastiger mee dan mijn computer). SotTR en Wolfenstein lopen in prinicipe al prima op mijn huidige systeem. Het gaat er ook om dat ik er weer even mee vooruit kan. Dit gebeurt allemaal op 3440 x 1440 en zo hoog mogelijke instellingen. Raytracing interesseert me niet zo. Ik realiseer me dat ik dan geen 2070 Super had moeten kopen voor de resolutie waar ik op speel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het gaat mij om een goede prijs-prestatieverhouding. Maximum ligt zo rond de €700-750. Tenzij het voor bijvoorbeeld €800 onmetelijk veel beter wordt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem, waarvan ik het moederbord, geheugen (16GB DDR3) en processor wil vernieuwen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z87X-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 587,-€ 587,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 450D€ 101,05€ 101,05
1MonitorenDell Alienware AW3418DW Zwart€ 949,-€ 949,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.721,96

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit aan het volgende systeem te denken. Waar ik het minst zeker over ben is het moederbord. Enerzijds zegt mijn gevoel dat ik het nieuwste van het nieuwste moet hebben en dus een X570-moederbord moet hebben. Rationeel gezien voldoet een X470 prima.
Windows draait letterlijk op een traditionele harde schijf, welke ook vervangen mag worden.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 138,-€ 138,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor bepaalde merken heb ik niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Minimaal 8 cores/16 threads voor de CPU. Wifi/bluetooth hoef ik ook niet per se op een moederbord te hebben (mag wel). Geheugen moet passen i.c.m. met de koeler met twee ventilatoren (AM4-kit heb ik al).

Ga je overklokken?
Huidige systeem heb ik overgeclockt naar 4,5 GHz. Dat heb ik pas na aanschaf van de videokaart gedaan. Overklokken is geen must. Begrijp dat dat sowieso wat lastig gaat met een AMD-processor tegenwoordig.

Wat verwacht je van ons?
Het gaat me met name om de bang-for-buck, maar ook met de keuze voor het moederbord kan ik jullie hulp wel gebruiken. Ik wil een systeem waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 2% gewijzigd door ybysaia op 25-11-2019 15:19 . Reden: intro ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Voor gamen kan je beter de Ryzen 5 3600 (X) pakken met een B450 moederbord. De B450 moederborden met MAX in de naam zijn gereed om Ryzen 3000 procs aan te kunnen.
En de SSd zou ik vervangen door een: pricewatch: Kingston A2000 1TB

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
Kun je deze onderbouwen? Als ik hier kijk: reviews: Ssd Best Buy Guide - Oktober 2019, dan zie ik dat de Samsung beter presteert en een betere prijs-prestatieverhouding heeft ten opzichte van de Kingston.

Ik stel de prijs liever naar boven bij voor betere prestaties, dan naar beneden voor minder. Zeker gezien het geringe prijsverschil tussen de Kingston en Samsung; €20.

[ Voor 13% gewijzigd door ybysaia op 25-11-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ybysaia ;)
Intel 4670K upgraden naar Ryzen
Upgrade PC 4670k

vervang Samsung => pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
vervang MB => pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

Betere waar voor je geld. welke PSU gebruik je nu btw ?

[ Voor 58% gewijzigd door Hackus op 25-11-2019 14:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
JonathanG schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:13:
Voor gamen kan je beter de Ryzen 5 3600 (X) pakken met een B450 moederbord. De B450 moederborden met MAX in de naam zijn gereed om Ryzen 3000 procs aan te kunnen.
En de SSd zou ik vervangen door een: pricewatch: Kingston A2000 1TB
Ik zie dat je nu al in meerdere topics de A2000 aanraad, terwijl deze al weken erg slecht tot niet leverbaar is. Dus dat advies is niet altijd even praktisch in de werkelijkheid.
Daarnaast zijn andere SSD's inmiddels in prijs gezakt, waardoor de keuze wel wat breder is.
Ook de hierboven benoemde XPG SX8200 maar die stijgt ook al weer in prijs momenteel.

Verder qua 3600 & B450 wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
Hackus schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:22:
@ybysaia ;)
Betere waar voor je geld. welke PSU gebruik je nu btw ?
Zowel SSD als MB vervangen, door de componenten die jij adviseert.
Voeding is een Antec Earthwatts 650W. Leeftijd van 5 jaar ook, gok ik. Misschien wel ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
JonathanG schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:13:
Kun je aangeven waarom ik beter de 3600x i.p.v. 3700x kan nemen? Ik wil pas over een jaar of vijf weer over een nieuwe pc gaan nadenken.
Ben ik met een 6-core-CPU net zo goed voorbereid als een 8-core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 19:41

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik zou gewoon de 3700X plus de Samsung SSD houden, maar wel een B450 MAX moederbord pakken. Zoals gezegd zijn deze voorbereid op de nieuwe Ryzen cpu's.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
De extra cores van de 3700X worden op dit moment bij games nauwelijks gebruikt. Je zult hier dus maar beperkt voordeel van hebben. Of er in de komende jaren games gaan komen die dit wel gebruiken is niet 100% duidelijk. Ik vind persoonlijk de meerprijs ( € 140,-) ten opzichte van een 3600 niet te verantwoorden naar de prestaties.

Ook de niet Max B450 moederborden kunnen prima met een 3600 of 3700X overweg, mits nieuwe bios.
De meeste webshops hebben al geen borden met oude bios meer op de plank, maar om zeker te zijn kun je door de verkoper nieuwe bios laten flashen. kost vaak maar iets van € 10,- oid.

Overigens is 5 jaar een vrij lange horizon voor de zware games. Niemand kan je dat garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
Laatste update voor wie het interesseert.

Ik ben toch naar de andere kant overgestapt en heb voor Intel gekozen. Dit omdat ik enkel spelletjes speel en niets doe met alles waar AMD beter uit de test komt.
Intel spant nog steeds de kroon m.b.t. games. Daarbij kan ik deze processor ook nog eens overklokken, mocht dat nodig zijn. Dat schijnt bij AMD veel minder effectief te zijn.
Hetzelfde heb ik gedaan met de huidige processor.

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 394,90€ 394,90
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon€ 194,-€ 194,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv X Glass Grijs€ 199,90€ 199,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 133,95€ 133,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 161,-€ 161,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,75

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door ybysaia op 30-12-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ybysaia schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:55:
[...]

Zowel SSD als MB vervangen, door de componenten die jij adviseert.
Voeding is een Antec Earthwatts 650W. Leeftijd van 5 jaar ook, gok ik. Misschien wel ouder.
Heb je ook het precieze typenummer. Lang niet elke EarthWatts van 650W is geschikt, sterker nog de meesten niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
[
Heb je ook het precieze typenummer. Lang niet elke EarthWatts van 650W is geschikt, sterker nog de meesten niet.
Ben op het moment niet thuis, maar deze site heeft wonder boven wonder informatie over de voeding:
https://www.atxpowersuppl...ply-Earthwatts-EA-650.php

Mocht je meer informatie nodig hebben, kan ik dat vanavond leveren.

Hier een afbeelding van het internet. Dit is hetzelfde type als wat ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://blog-imgs-46.fc2.com/n/i/c/niceyoursystems/IMG_9684.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
ybysaia schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:55:
Laatste update voor wie het interesseert.

Ik ben toch naar de andere kant overgestapt en heb voor Intel gekozen. Dit omdat ik enkel spelletjes speel en niets doe met alles waar AMD beter uit de test komt.
Intel spant nog steeds de kroon m.b.t. games. Daarbij kan ik deze processor ook nog eens overklokken, mocht dat nodig zijn. Dat schijnt bij AMD veel minder effectief te zijn.
Hetzelfde heb ik gedaan met de huidige processor.

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 394,90€ 394,90
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon€ 194,-€ 194,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv X Glass Grijs€ 199,90€ 199,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 133,95€ 133,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 161,-€ 161,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,75

Bedankt voor het meedenken!
Je budget ligt nu plots een pak hoger... zou al erg zijn dat je daar dan niet enkele procenten meer fps voor krijgt hé... Als je dan ook nog eens met een Ryzen 2600 zou vergelijken dan gaat het al om een enorm prijsverschil waar je amper iets van merkt. Ook een vreemde keuze kwa RAM, veel te duur ivm alternatieven.

Ook snap ik niet waarom je er nu plots een case van 200€ in gooit? Die is uiteraard erg mooi, maar die inhoud van 63l gebruik je bijna niks van...

Je kan ook voor het kleine broertje kiezen
product: Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass
product: Phanteks Eclipse P350X (in deze past je CPU koeler dus niet)

Of een andere deftige case met een normalere prijs:
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
Inrage schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:51:
[...]

Je budget ligt nu plots een pak hoger... zou al erg zijn dat je daar dan niet enkele procenten meer fps voor krijgt hé... Als je dan ook nog eens met een Ryzen 2600 zou vergelijken dan gaat het al om een enorm prijsverschil waar je amper iets van merkt. Ook een vreemde keuze kwa RAM, veel te duur ivm alternatieven.

Ook snap ik niet waarom je er nu plots een case van 200€ in gooit? Die is uiteraard erg mooi, maar die inhoud van 63l gebruik je bijna niks van...

Je kan ook voor het kleine broertje kiezen
product: Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass
product: Phanteks Eclipse P350X

Of een andere deftige case met een normalere prijs:
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
Je hebt gelijk. Ik kwam erachter dat de koeler i.c.m. welk geheugen dan ook, niet gaat passen in mijn huidige kast. De koeler drukt nu al tegen de zijkant van de kast. De openingspost zou ik eigenlijk moeten aanpassen. Daar klopt nu niets meer van idd, ook qua budget niet.

Tevens vind ik dit de mooiste kast die ik ooit heb gezien. Ben ook niet van plan deze binnen afzienbare tijd te vervangen.

RAM heb ik gekozen op basis van de snelheid en CAS latency.

Dus, ik snap je punten. Allemaal valide, maar ik leg het naast me neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Jouw obsidian case ondersteunt idd max 165mm dus dat was toen al erg nipt gekozen. Die koeler is 165mm en de Meshify case kan koelers aan tot 172mm, snap het probleem niet zo goed... De case is ook slechts de helft zo groot als die Enthoo Evolv X. De P350x die is als alternatief gaf valt dus af, mea culpa, had ik niet goed gezien. , dus das nog geen reden om 200€ neer te tellen.
Bewegende beelden zeggen meer dan woorden ;) YouTube: Fractal Design MESHIFY C -- New Home for our RYZEN PC!

Die erg lage RAM latency ga je niks van merken, voor die prijs heb je al bijna een 32GB kit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ybysaia schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:33:
[...]

Ben op het moment niet thuis, maar deze site heeft wonder boven wonder informatie over de voeding:
https://www.atxpowersuppl...ply-Earthwatts-EA-650.php

Mocht je meer informatie nodig hebben, kan ik dat vanavond leveren.

Hier een afbeelding van het internet. Dit is hetzelfde type als wat ik heb.
[Afbeelding]
Weet je zeker dat dit ook die van jouw is? Zoals gezegd er zijn meerdere verschillende types.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
-The_Mask- schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:34:
[...]

Weet je zeker dat dit ook die van jouw is? Zoals gezegd er zijn meerdere verschillende types.
Earthwatts 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ybysaia EA 650 is niet geschikt om mee te nemen, is ook al 10-11j oud. Daarmee ook wel over de 'levensduur' heen.
oa geschikte PSU: met ruim voldoende wattage
Niet-modulair pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Modulair: pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

(modulair= losse kabelset)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
Hackus schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:01:
@ybysaia EA 650 is niet geschikt om mee te nemen, is ook al 10-11j oud. Daarmee ook wel over de 'levensduur' heen.

Bedankt voor de suggesties. Ik zie dat de Corsair goed beoordeeld wordt. Heeft het nog zin om naar voedingen te kijken met een hogere 80 Plusrating?
Indien nee, dan denk ik dat ik voor de Corsair ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ybysaia schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:16:
[...]

Bedankt voor de suggesties. Ik zie dat de Corsair goed beoordeeld wordt. Heeft het nog zin om naar voedingen te kijken met een hogere 80 Plusrating?
Indien nee, dan denk ik dat ik voor de Corsair ga.
de aangegeven voedingen zijn van hoge kwaliteit(80 plus kan ook white, silver, bronze zijn dat zegt weinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
Inrage schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:20:
Jouw obsidian case ondersteunt idd max 165mm dus dat was toen al erg nipt gekozen. Die koeler is 165mm en de Meshify case kan koelers aan tot 172mm, snap het probleem niet zo goed... De case is ook slechts de helft zo groot als die Enthoo Evolv X. De P350x die is als alternatief gaf valt dus af, mea culpa, had ik niet goed gezien. , dus das nog geen reden om 200€ neer te tellen.
Bewegende beelden zeggen meer dan woorden ;) YouTube: Fractal Design MESHIFY C -- New Home for our RYZEN PC!

Die erg lage RAM latency ga je niks van merken, voor die prijs heb je al bijna een 32GB kit...
De case hoef je niet te snappen. Dat is een kwestie van smaak. Grootte maakt me niet zoveel uit. Heb liever wat meer ruimte om te bouwen in de kast. Snap wel dat dat niet per se bevordelijk is voor de airflow.
Ik ben van plan de case net zolang te houden als mijn huidige voeding ;)

RAM heb je een punt, alleen ik heb het al aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
Hackus schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:01:

Shit. Ik heb de Corsair RM550x (2018) Zwart binnen, maar deze voeding heeft niet genoeg aansluitingen voor mijn moederbord. Kom een 4-pinsaansluiting te kort :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ybysaia schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Shit. Ik heb de Corsair RM550x (2018) Zwart binnen, maar deze voeding heeft niet genoeg aansluitingen voor mijn moederbord. Kom een 4-pinsaansluiting te kort :(
De extra 4 pins ATX12V connector is optioneel zoals ook wordt vermeld in de handleiding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ybysaia schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Waar heb je die voor nodig met een 9700K ?
(EPS/CPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
-The_Mask- schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:48:
[...]

De extra 4 pins ATX12V connector is optioneel zoals ook wordt vermeld in de handleiding.
In de handleiding kan ik niet vinden dat het optioneel is. Hiermee bedoel ik de handleiding van het moederbord. Sterker nog: de handleiding geeft duidelijk aan dat het aangesloten dient te worden.

CPU_PWR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d9hfQ37e6yESpraZL58kjOvN/thumb.png

In de handleiding van de PSU zie ik ook niet dat het optioneel is.
Overigens werkt het systeem wel zonder die aansluiting.
Hackus schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Waar heb je die voor nodig met een 9700K ?
(EPS/CPU)
Die heb ik wellicht nu nog niet nodig, maar wanneer ik besluit over te klokken wel. Of als ik er een andere (krachtigere/hongerigere) processor wil plaatsen. Daarbij is houd ik ervan alles correct en volledig aangesloten te hebben om eventuele problemen te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ybysaia schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:56:
[...]

In de handleiding kan ik niet vinden dat het optioneel is. Hiermee bedoel ik de handleiding van het moederbord. Sterker nog: de handleiding geeft duidelijk aan dat het aangesloten dient te worden.

[Afbeelding: CPU_PWR]

[Afbeelding]

In de handleiding van de PSU zie ik ook niet dat het optioneel is.
Overigens werkt het systeem wel zonder die aansluiting.

[...]

Die heb ik wellicht nu nog niet nodig, maar wanneer ik besluit over te klokken wel. Of als ik er een andere (krachtigere/hongerigere) processor wil plaatsen. Daarbij is houd ik ervan alles correct en volledig aangesloten te hebben om eventuele problemen te minimaliseren.
Nee, ook niet (met 9700K)
wil je wel een voeding met deze mogelijkheid, ruil je hem voor RM650(2019)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 03-01-2020 16:59 ]

Pagina: 1