Vraag

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:33
Hallo medetweakers,

Vanwege deelname aan de Roprun komend jaar ben ik op zoek naar een sporthorloge die mijn snelheid bij kan houden (nu heb ik de 500m meldingen aanstaan in de Strava app maar dit komt dus elke keer door mijn muziek heen). Ik heb er nogal moeite mee om niet (te) hard te gaan en moet mezelf echt dwingen om te temporiseren. Nu is hardlopen niet mijn hobby (ik fiets liever) dus wil ik het liefst zo min mogelijk geld eraan uit geven. Op dit moment heb ik ook in een hartslagfunctie geen interesse, het gaat echt alleen om de snelheid. Zelf ben ik gekomen tot een Polar M200 (dus wel met hartslagfunctie) die zowel op Futurumshop als Coolblue tweedekans voor rond de 100 Euro weggaan. Mocht het ertoe doen qua connectiviteit: telefoon is een Pixel 3a.

100 Euro missen is geen probleem maar als het nog goedkoper kan hoor ik het heel graag. Koop liever spullen voor de racefiets :-) Import uit China is overigens geen probleem mits het geen troep is.

Dank alvast!

Alle reacties

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-11 16:44
Waarom wil je een horloge? Als je runkeeper op je telefoon installeert en een chill bluetooth headsetje verbind dan kun je meldingen laten uitspreken.

Ik heb een Apple Watch en dat ding vind ik maar irritant met het hardlopen.

• Franciscus7000
Thnx voor je reactie maar juist die meldingen over mijn bluetooth headset irriteren mateloos omdat ze de muziek onderbreken. Behalve dat wil ik realtime snelheid kunnen aflezen en niet elke x-honderd meter een melding krijgen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-11 16:44
Daar kun je vast wel iets voor instellen, maar ik snap je punt. Muziek is super belangrijk voor mij bij het lopen en als je uit je ‘trance’ raakt dan is dat niet chill.

Uit je requirements haal ik trouwens niets dat echt met sport te maken heeft, wat het zoeken naar een oplossing makkelijker maakt. Je zou met een 5 euro ali cheapo watch afkunnen gok ik: https://m.nl.aliexpress.c...KBEvTW3SLpcQ1574638825790

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:50
Franciscus7000 schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:23:
Thnx voor je reactie maar juist die meldingen over mijn bluetooth headset irriteren mateloos omdat ze de muziek onderbreken. Behalve dat wil ik realtime snelheid kunnen aflezen en niet elke x-honderd meter een melding krijgen.
real time snelheid aflezen gaat nooit lukken, vanwege de onnauwkeurigheid in de gps.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Muziek tijdens Roparun? Ga je serieus voor die 1,5 of max 2 km elke keer weer muziek opzetten? Nou ja, wat werkt werkt... En kan je niet gewoon aan je fietser voor je vragen of hij tempo x aanhoudt (die fiets waarschijnlijk met navigatie en ziet dus ook zijn snelheid)?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Franciscus7000 schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:52:
[...] Ik heb er nogal moeite mee om niet (te) hard te gaan en moet mezelf echt dwingen om te temporiseren.[...]
Kan je dit niet gewoon doen op ademhaling? Zorgen dat je kan blijven praten zodat je niet te hard gaat. Misschien met een medeloper kletsen? Of liedjes zingen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mijn ervaring is dat een hartslagmeter een nauwkeurigere indicator is voor een te hoog tempo dan de GPS-indicatie op je horloge. Die loopt toch altijd wat achter en/of schommelt nogal (want: GPS). Met een klein beetje ervaring (loop een paar keer een rondje en analyseer een beetje hoe je hartslag ging) kun je vrij nauwkeurig aan je hartslag zien wanneer je tempo te hoog is. Bovendien hou je dan ook rekening met 'slechte dagen' en 'goede dagen' (dagen waarop het gewenste tempo net te hoog of te laag is), want hartslag liegt immers niet :P

Met andere woorden: Ik denk dat je aan die van 100 euro een betere koop hebt dan een (eventueel) goedkopere zonder hartslagmeter, als je belangrijkste doel is om je tempo in de gaten te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 25-11-2019 08:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 09:10
Kan je in Strava niet instellen dat hij een signaal geeft als je van een vooraf ingesteld tempo afwijkt? Dat is een wat minder harde onderbreking van muziek, en alleen wanneer nodig.

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Hier een tevreden Amazfit Bib gebruiker. Ik gebruik hem 2 keer per week tijdens het hardlopen. Heeft een uitstekende accuduur en always-on-display. En valt ruim onder de 100 euro.

Zie hier het forum: [Xiaomi Huami Amazfit Bip] Ervaringen & Discussie

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:44
Amazfit BIP. Heeft zowel tempowaarschuwing als hartslagwaarschuwing. Ook GPS en nog veel meer voor ruim onder de € 100.00 + extra lange accuduur waar menig duur merk nog een niet aan kan tippen.

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:23
Ik ga ook de Roparun lopen, en ik ga geen muziek mee nemen. Sowieso ben je bijna 48 uur bezig, geen headset die het zo lang vol gaat houden. En je gaat bezig zijn met andere zaken en dan is muziek het minst belangrijke. Na de 24 uur ben je wel al moe van slaap tekort, en de fietsers zullen ook wel tegen je praten.

• Franciscus7000
Valorian schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:43:
Muziek tijdens Roparun? Ga je serieus voor die 1,5 of max 2 km elke keer weer muziek opzetten? Nou ja, wat werkt werkt... En kan je niet gewoon aan je fietser voor je vragen of hij tempo x aanhoudt (die fiets waarschijnlijk met navigatie en ziet dus ook zijn snelheid)?
Uiteraard is het niet voor tijdens de Roparun zelf, misschien had ik duidelijker moeten zijn. Het is voor het opwerktraject :-)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
Als je echt wil gaan trainen om een doel te bereiken, dan is een hartslagmeter "noodzakelijk". Het is zeer eenvoudig om heel veel en hard te trainen zonder vooruitgang te maken.
Je wil een idee hebben van je maximale hartslag waarbij je kan blijven doorgaan (anaerobe drempel), en op basis daarvan moet je flink lager zitten voor vetverbranding, wat hoger voor spieropbouw, en op de hoogste ga je enkel hart en longen trainen.
Ook wil je veel afwisselen in training, traag en lang, hard en kort, intervalletjes (waarbij hardslag heel interessant is om te zien dat je de pieken lastig genoeg maakt, en de in rust genoeg terugval in hartslag hebt), en essentiëel: rust inbouwen (elke dag trainen zal niets opbouwen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Franciscus7000
anandus schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:48:
[...]
Kan je dit niet gewoon doen op ademhaling? Zorgen dat je kan blijven praten zodat je niet te hard gaat. Misschien met een medeloper kletsen? Of liedjes zingen?
De hele voorbereiding loop ik voornamelijk alleen. Voor de keren die ik wel gezamenlijk loop is het al dan niet kunnen praten in ieder geval voor mij geen hele goede graadmeter gebleken.

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:35 ]

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-11 00:10
Ik zou adviseren om op marktplaats te kijken. Veel mensen kopen eerst alles en besluiten daarna dat hardlopen niet hun hobby is.

Real-time blijft met GPS niet nauwkeurig. Zeker als je door de bossen loopt. Ik heb ook zelf nog geen hardloophorloges gezien waar dit probleem geen rol speelt. Wat beter werkt is als je elke 200 meter een tussentijd krijgt.

Ik loop zowel op snelheid, hartslag en gevoel. Mijn ervaring is dat bij een discrepantie gevoel gelijk heeft. Muziek maakt op gevoel lopen lastiger (je hoort je eigen ademhaling niet meer), verder komt het 'gevoel' met ervaring. Een horloge kan helpen, maar zeker niet noodzakelijk. Hardlopen is een millennia oude sport, het zou toch raar zijn als dit niet kan zonder een stuk techniek wat recentelijk ontwikkeld is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
11supplier schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:48:
...Ik loop zowel op snelheid, hartslag en gevoel. Mijn ervaring is dat bij een discrepantie gevoel gelijk heeft. Muziek maakt op gevoel lopen lastiger (je hoort je eigen ademhaling niet meer), verder komt het 'gevoel' met ervaring. Een horloge kan helpen, maar zeker niet noodzakelijk. Hardlopen is een millennia oude sport, het zou toch raar zijn als dit niet kan zonder een stuk techniek wat recentelijk ontwikkeld is.
Om dat 'gevoel' te ontwikkelen, is een hartslagmeter een bijzonder goed hulpmiddel. Mijn vrouw heeft een tijd op hoog niveau atletiek gedaan, korte afstand, en toen werd ook geen hartslagmeter gebruikt (want trainer van oude stempel, is allemaal niet nodig); op het eind paar keer op mijn aangeven wel hartslagmeter gebruikt: volledige training ging ze constant in het rood, dat was de verklaring dat ze geen progressie meer maakte en door hoge blessurelast is moeten stoppen.

Hardlopen is dan wel een heel oude sport, maar de records worden steeds scherper gezet. Vroeger had je toevalstreffers die toevallig én het talent, én het doorzettingsvermogen, én het toeval hadden dat ze per ongeluk correct trainden. Nu kunnen we steeds meer het maximum uit het lichaam halen, met minder blessures.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als je puur op hartslag gaat werken kan ik de Xiaomi band 4 aanraden. Deze meet je hartslag continue en is ook direct op te vragen op het horloge. Ook kan je hem "starten" als je met de oefening wil beginnen.

Dit horloge kost rond de 30 euro en gaat met 1x opladen 2 a 3 weken mee.
Niet slecht voor een bandje voor dit geld.

In de app van de band kun je ook notificaties aanzetten maar voor je gevraagde functionaliteiten niet nodig. Dit kan je overigens ook uit zetten d.m.v. een niet storen modus.

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-11 00:10
Waar ik voor wil waken is de vraag "wat is een goede snelheidsmeter?" te beantwoorden met "dit is een goede hartslagmeter".

Bij mij is alles consistent en maakt het niks uit. Als ik op 80% van wedstrijdtempo train, of als ik een rustige duurloop doe op hartslag, of uit ga van mijn gevoel. Ik kom precies op dezelfde waarde uit.
naftebakje schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:20:
[...]
...op het eind paar keer op mijn aangeven wel hartslagmeter gebruikt: volledige training ging ze constant in het rood, dat was de verklaring dat ze geen progressie meer maakte en door hoge blessurelast is moeten stoppen.

Hardlopen is dan wel een heel oude sport, maar de records worden steeds scherper gezet....
Zelf ben ik ook hardlooptrainer en ik kan me bijna niet voorstellen dat de andere methodes niet tot dezelfde conclusie leidde. Vermoedelijk rende ze ook een te hoog percentage wedstrijdtempo en te snel als je keek naar ervaringen (kan je nog lekker ontspannen praatten?). Dit gezegd ik zie het nut wel van al die metingen, maar ik denk dat je ook zonder prima kan rennen. Zeker als je niet op een hoog niveau wilt trainen. Ook zonder hartslagmeting kan je er achter komen dat je te hard gaat.

Het is prima mogelijk om als amateur een leuk verantwoord trainingsschema te volgen zonder meetapparatuur en dan lekker vooruitgang te boeken. Kennis is denk ik ook belangrijker dan meet-apparatuur (wat is een goed schema? op welk intensiteit moet ik rennen? etc.). Een hartslagmeter is alleen echt nuttig als je ook echt wat van trainingsleer weet hoe vaak je in welke zone moet trainen en wat dat oplevert.

Hartslag is geen ultieme methode. Het is niet betrouwbaar als je het om de pols meet en op hartslag trainen is ook niet betrouwbaar als je het berekend i.p.v. vaststelt d.m.v. een sportmedisch onderzoek. Op basis van het verhaal van ts ga ik er vanuit dat ts geen sportmedisch onderzoek wilt doen. Ook is hartslag bij kortere intervaltrainingen (tot 1km) vaak niet snel genoeg nuttige feedback.

Snelheid vanaf een horloge kan je dus best wat mee, maar is niet absoluut nodig. Ik vind zelf de grootste meerwaardes van horloges dat je trainingsschema's erin kan zetten. Verder zou ik vooral op variatie in het schema aanbrengen. Niet elke training hoeft op je max en ik zou eraan werken dat je zelf een goed gevoel krijgt van wat je max is.

Als je op snelheid traint is het belangrijk dat je ook echt goed bijhoud wat je beste prestatie is. Hoe snel kan jij 1km rennen als je vol sprint? Prima..., dan kan je tijdens de training 5x 1km op 80% van die snelheid doen. En zo'n 2de hands polo is daar prima voor. Of kijk is op marktplaats. Garmin is ook prima.

[ Voor 13% gewijzigd door 11supplier op 25-11-2019 14:11 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Franciscus7000 dit betreft aankoopadvies, dus schopje van WAO naar ATT.

• Franciscus7000
Dank voor de vele reacties! Uiteindelijk voor een Polar m200 gegaan via Marktplaats, nog in de garantieperiode voor 6 maanden. Wordt morgen opgehaald:-) Toch dus hartslag en GPS maar voor die prijs kan ik er geen buil aan vallen.
Pagina: 1