Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:44
Ik wil de Moes slimme thermostaat aansluiten.
Ik heb nu een Nefit thermostaat die aangesloten is op twee draden. Daar krijgt hij dus ook stroom van. Ik heb begrepen dat dit 24 volt is.
Ik heb de slimme thermostaat even voorzien van 220 volt op aansluiting 3 en 4 om te testen. (zie afbeelding ) Dat werkt.
Maar kan deze thermostaat alleen op 220 volt werken of ook op die 24 volt?

Op aansluiting 1 en 2 moeten de schakeldraden.
Maar daar zit dus 24 volt op.

Mijn vraag is:
- Moet de thermostaat op 220 volt
- Kunnen de twee bestaande draden van de ketel zondermeer op de thermostaat aangesloten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9SyE5f24Ppj93H13Ytvn2fpg/full.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
@Artwido

Jouw ketel praat (een vorm van) opentherm met je huidige thermostaat. Hangt een beetje van je ketel af of dit opentherm is of dat er een convertor printje tussen moet voor opentherm.

Nu je nieuwe thermostaat.... Dit is geen opentherm maar een zgn aan/uit thermostaat.
Deze zal het absoluut slechter doen dan je huidige... mocht je deze toch willen gebruiken moet je even kijken in de handleiding welke aansluitingen op je ketel je daarvoor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Op de cv ketel zaten de twee draden inderdaad op een Opentherm aansluiting.
Ik heb deze op de ketel nu aangesloten op de aan/uit klemmen.
Wanneer ik beneden de twee draden kortsluit dan gaat inderdaad de ketel aan.

Maar... Wanneer ik ze aansluit op de slimme thermostaat ( aansluiting 1 en 2) dan veroorzaakt dit een kortsluiting op het net en springt de hoofdschakelaar er uit wanneer ik de stekker van de thermostaat er in steek.
Wanneer ik de twee draden weer uit de thermostaat haal en weer stroom op de slimme thermostaat zet dan doet de thermostaat het zelf wel.
Iemand tips?

Ik zie dat ik een iets ander uitsluitschema heb dan het tekeningetjes wat ik in de openingspost heb geplaatst.
Dit is het schema van de thermostaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z8robvG8d6mlcoeS2Xcs9m3S/full.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Artwido op 25-11-2019 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter80
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-09 14:48
Ik was toevallig ook naar deze thermostaat aan het kijken, toen ik je post tegen kwam. Er zijn drie versies van deze thermostaat: voor stadsverwarming, vloerverwarming en een cv ketel. Zo te zien heb je de versie voor de stadsverwarming gekocht. Zie de link voor meer info:
https://s.click.aliexpress.com/e/cKnhIWEwr

Ps. Heb helaas te weinig karma om een foto van de verschillende versies te mogen plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pieter80 op 26-11-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
@Pieter80
Klopt. Ben er ook achter dat ik de verkeerde heb.
Heb al een geschil aangemaakt bij AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:51

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het slimme van deze thermostaat is dat hij via WiFi bediend kan worden.

Het domme van deze thermostaat (ook de juiste versie) is dat hij niet met de CV ketel kan praten waardoor je veel minder comfort in huis zal krijgen.

Succes!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

DukeBox

loves wheat smoothies

@Artwido, zoals @Pieter80 al opmerkt heb je de verkeerde echter heb je voor alle 3 uitvoeringen 230V nodig als voeding. Oftewel, deze kan je niet 1 op 1 vervangen met je huidige thermostaat.
Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een honeywell lyric t6 of iets dergelijks. Uiteraard niet in dezelfde prijsklasse (wel een goede aanbieding nu overal) maar wel opentherm én gevoed via de bestaande bedrading.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
@prein2
Ja het is een aan/uit thermostaat.
Ik weet dat je met Opentherm meer variabele sturing van de ketel hebt.
Maar we hebben nu de standaard thermostaat van Nefit zelf en daar zijn we ook niet echt tevreden over. Blijft veel te lang doorstoken.
Misschien valt de nieuwe thermostaat tegen maar dan zet ik gewoon de Nefit thermostaat weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Artwido schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:42:
@prein2
Maar we hebben nu de standaard thermostaat van Nefit zelf en daar zijn we ook niet echt tevreden over. Blijft veel te lang doorstoken.
Dat laatste is simpelweg het geval van het type thermostaat. Dat effect hou je met elke aan/uit thermostaat.

Ik zou dan echt even investeren in een wat slimmere thermostaat. En let goed op de compatibliteit met je huidige ketel. Nefit ketels communiceren niet via Opentherm, dat maakt de keuze wat beperkter. Dat is ook de reden waarom ik voor een Nefit Easy thermostaat gekozen heb. Deze kan modulair stoken, en is via een app nog remote aan te sturen.

De opvolger hiervan is al aangekondigt. Met wat geluk kun dit type dan ergens relatief voordelig oppikken. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
akatar schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:29:
@Artwido

Jouw ketel praat (een vorm van) opentherm met je huidige thermostaat. Hangt een beetje van je ketel af of dit opentherm is of dat er een convertor printje tussen moet voor opentherm.

Nu je nieuwe thermostaat.... Dit is geen opentherm maar een zgn aan/uit thermostaat.
Deze zal het absoluut slechter doen dan je huidige... mocht je deze toch willen gebruiken moet je even kijken in de handleiding welke aansluitingen op je ketel je daarvoor nodig hebt.
Nefit gebruikt geen OpenTherm maar z'n eigen protocol. Er is wel een converter te koop om een OpenTherm thermostaat aan te sluiten op een Nefit ketel maar de door jou gekozen thermostaat is geen OpenTherm.

@Artwido Kijk eens naar de Nefit Easy, die is met wat geknutsel aan bijvoorbeeld Home Assistant te hangen.
Aan/uit kan ook, maar dan heb je ook overshoots. De ketel zelf moduleert overigens wel op basis van het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour, ook bij aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Question Mark schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:47:
Nefit ketels communiceren niet via Opentherm,
Ah.. wist ik niet eens, dacht ook dat ik ergens intergas had gelezen dus goed voor @Artwido om te weten.
Ik zag wel dat er converters zijn, echter geen idee of dat (goed) dat werkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
DukeBox schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:03:
[...]

Ah.. wist ik niet eens, dacht ook dat ik ergens intergas had gelezen dus goed voor @Artwido om te weten.
Ik zag wel dat er converters zijn, echter geen idee of dat (goed) dat werkt.
Hier staan wel wat ervaringen:
OpenTherm converter aanschakelen op Junkers/Nefit ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ik denk inderdaad dat ik voor de Nefit easy ga kijken zoals @balk al aangeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Artwido op 27-11-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Weet je zeker dat je ketel het nog doet? Als ik naar het aansluitschema kijk van de door jou gekochte thermostaat zou het heel goed kunnen dat je 230v op de stuurdraden van je ketel gezet hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
De ketel doet het nog. Heb de aansluitingen op de ketel weer aangepast en de oude thermostaat weer aangesloten. Dat was maandag.

[ Voor 4% gewijzigd door Artwido op 27-11-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasco
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-11-2020
Hoi,

Ik heb zo'n BHT002GA met wifi en probeer ik aan te sluiten maar werkt voor geen meter.
ik heb stadverwarming dus twee kabels in de socket (L and N)
Ik zie in de thread dat ik wel de juiste type heb die voor stadverwarming geschikt is.alles werkt prima, wifi display , app etc.
maar wanneer ik de tempraatuur verander mijn kachel ( of wat die ook heet bij stadverwachimg) reageert niet.
wat doe ik verkeerd?
oh ja , als ik L en N kort sluit mijn kachel gaat aan maar via mijn thermostaat niet dus)
alle feedback zijn van harte welkom.
Pagina: 1