Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:52
Ik wil graag mijn werplek in mijn (ongeïsoleerde) garage wat aangenamer krijgen in de winter en denk er over om daarvoor een IR paneel te gaan gebruiken. Een 'gewone' elektrische kachel trekt teveel stroom (de stoppen moeten er niet uit klappen als ik mijn tig-apparaat ook aanzet) en de Qlima laserkachel die ik heb geprobeerd vloog continu in de CO beveiling als ik hem niet voor de open buitendeur zette. En de oprit verwarmen was nou ook niet echt de bedoeling. :+ L/L wp heb ik ook naar gekeken, maar nog een buitenunit stuit op ernstige WAF bezwaren...

Vandaar dat ik kijk naar een IR paneel, maar wat is dan de beste optie? Je hebt ze voor aan de muur en aan het plafond en in tig verschillende wattages. De garage is ongeveer 15m2 groot en het deel waar ik normaliter kan knutselen is ongeveer de helft daarvan. Ik ben op zoek naar iets om zo´n 10m2 op een aangename temperatuur te krijgen, met een zo laag mogelijk stroomverbruik. Iemand hier ervaring mee?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Al eens naar een butaan/propaan kacheltje gekeken ?

Nevermind je hebt al een petroleumkachel geprobeert

[ Voor 37% gewijzigd door Breezers op 23-11-2019 13:19 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Al eens erover gedacht die garage te isoleren?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 16:27
Kan het niet zijn dat er wat mis is met die Qlima kachel?
Of dat je misschien ergens een ventilatierooster in de muur kunt aanbrengen?
Mijn vader heeft ook zo’n kacheltje voor z’n schuur en dat functioneert prima.
Ander heb je ook nog wel van die oliekachels op wieltjes.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Aziraphale
Freee!! schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:21:
Al eens erover gedacht die garage te isoleren?
Uiteraard, maar dat zou en behoorlijk ruimteverlies opleveren en een nogal enorme klus worden. Ik heb namelijk van alles aan fietsen en planken aan de buitenmuur hangen en in de buitenmuur zitten ook nog op de hoeken en halverwege pilaren. Je moet dan dus of om die palen heen gaan isoleren, of er een laag van 30cm isolatie tegenaan zetten. Daar moet dan nog weer een stevig systeem tegenaan voor alle ophangpunten en dan hou ik wel weinig over. Dak is overigens wel geïsoleerd. De buurman heeft trouwens wel zoiets gedaan en een slaapkamer van de garage gemaakt, maar die heeft er constant last van koudebruggen en vochtproblemen. Ik stop er dan liever een beetje warmte in als ik er wil zijn.
rimave schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:18:
Kan het niet zijn dat er wat mis is met die Qlima kachel?
Of dat je misschien ergens een ventilatierooster in de muur kunt aanbrengen?
Mijn vader heeft ook zo’n kacheltje voor z’n schuur en dat functioneert prima.
Ander heb je ook nog wel van die oliekachels op wieltjes.
Zou kunnen, maar ik lees online wel meer van dit soort problemen met die Qlima laserkachels. Een ventilatierooster zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik vraag me af of dat het op gaat lossen. Die Qlima's hebben namelijk eigenlijk teveel vermogen voor deze ruimte en ik vrees dat je dus altijd dat probleem zult houden. Vandaar dat ik aan een IR paneel dacht: Mooi vlak aan de muur of het plafond en een relatief laag stroomverbruik.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:18

ewf

Wat dacht van een gewoon straalkacheltje??
Dat is IR en kost een paar tientjes met twee standen 700W of 1400W.

Voldoet bij mij prima.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Let op met sommige kachels die verbranding doen -ik zie wat suggesties hierboven- kun je in een kleine ruimte koolmonoxide vergiftiging krijgen als de verbranding niet goed is.
Zie ook: https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxide

En als je hem -de IR oplossing- op je werkbank richt heb je ook altijd warme handen.
Wat wel lekker is bij het sleutelen aan zaken.

★ What does that mean? ★

• Aziraphale
Vanwege de CO heb ik dus ook het liefste niet iets wat verbrand. En ik heb zo'n IR straler ook al wel eens bekeken, maar ik had het idee dat een paneel aan het plafond een grotere oppervlakte zou bestrijken en dat een thermostaat er op handig zou zijn. Of vergis ik me daarin?

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-11 10:31

GforceNL

Out of memory....

Kijk eens waar je verwarmingsketel buizen in huis lopen. Vaak lopen. Deze langs de binnenmuur aan de kant van de garage. Je kunt dan relatief eenvoudig een radiator bij plaatsen in je garage. (Inmiddels meerdere keren gedaan.)

<Zinloze tekst hier>

• Aziraphale
GforceNL schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:28:
Kijk eens waar je verwarmingsketel buizen in huis lopen. Vaak lopen. Deze langs de binnenmuur aan de kant van de garage. Je kunt dan relatief eenvoudig een radiator bij plaatsen in je garage. (Inmiddels meerdere keren gedaan.)
Die radiator zat er; was een ledenradiator van ongeveer 1,5 x 1 meter. Die is echter vanwege een verbouwing afgelopen zomer verwijderd omdat de buizen in de weg zaten voor een nieuwe buitendeur... Radiator terugplaatsen gaat hem niet worden, vandaar dat ik een andere oplossing zoek.
.

[ Voor 40% gewijzigd door Aziraphale op 23-11-2019 20:19 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Aziraphale,

Ik had hetzelfde probleem.
Even snel wat doen was een probleem vanwege de opwarmtijd.

De oplossing was:
Een paar 600 Watt halogeen werk/bouwlampen aan het plafond.
Je werkplek is 'goed verlicht' (om niet te zeggen BIJZONDER goed verlicht :-) ), en jij voelt je lekker warm.
Alles wat je aanpakt is nog steeds koud, en vooral de blaaslucht uit je elektrische gereedschappen is stervenskoud, maar jij kan er goed verblijven.

Zoiets: https://www.toolstation.nl/buiten-breedstraler/p13443

Succes verzekerd !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Aziraphale
FD2 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:18:
Aziraphale,

Ik had hetzelfde probleem.
Even snel wat doen was een probleem vanwege de opwarmtijd.

De oplossing was:
Een paar 600 Watt halogeen werk/bouwlampen aan het plafond.
Je werkplek is 'goed verlicht' (om niet te zeggen BIJZONDER goed verlicht :-) ), en jij voelt je lekker warm.
Alles wat je aanpakt is nog steeds koud, en vooral de blaaslucht uit je elektrische gereedschappen is stervenskoud, maar jij kan er goed verblijven.

Zoiets: https://www.toolstation.nl/buiten-breedstraler/p13443

Succes verzekerd !
Dat geloof ik direct, daaronder krijg je het niet koud. Enige nadeel is dat met een paar van die lampen ik de groep behoorlijk zwaar ga belasten en een probleem kan krijgen als ik er ook bij ga TIG lassen...

Zelf zat ik aan zoiets te denken:
https://www.coolblue.nl/p...il-ceiling-600-wi-fi.html

Zou in principe een bereik van 8m2 moeten hebben en dan heb ik de 'werkplaatshelft' van de garage gecoverd. Er zit ook een thermostaat bij, dus je zou dan verwachten dat hij ook nog wel wat moduleert

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Aziraphale schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:22:
[...]

Dat geloof ik direct, daaronder krijg je het niet koud. Enige nadeel is dat met een paar van die lampen ik de groep behoorlijk zwaar ga belasten en een probleem kan krijgen als ik er ook bij ga TIG lassen...

Zelf zat ik aan zoiets te denken:
https://www.coolblue.nl/p...il-ceiling-600-wi-fi.html

Zou in principe een bereik van 8m2 moeten hebben en dan heb ik de 'werkplaatshelft' van de garage gecoverd. Er zit ook een thermostaat bij, dus je zou dan verwachten dat hij ook nog wel wat moduleert
Dat moduleren lijkt mij ijdele hoop. Die thermostaat zal wel Aan-Uit zijn.

Je kan die bouwlampen op 1 na uitschakelen als je gaat lassen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:40
Is een extra groep geen optie? Ik vind het niet fijn werken als alles wat ik aanpak ijskoud is namelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Aziraphale
Jim423 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:37:
Is een extra groep geen optie? Ik vind het niet fijn werken als alles wat ik aanpak ijskoud is namelijk.
Niet zonder extra buizen dwars door de hal, keuken en bijkeuken heen te trekken en daar ga ik me niet populair mee maken. Vrees dat ik dan rap de suggestie van een thermo overall krijg...

• ewf

ewf

In plaats van een paneel kan je ook goedkoper bij Coolblue terecht, kijk eens naar:

https://www.coolblue.nl/p...2/eurom-q-time-2000s.html

Bij de caravan gebruik ik vaak de Tristar KA-5011 - Kachel, prima staand kacheltje.

Succes

[ Voor 21% gewijzigd door ewf op 24-11-2019 11:40 ]

• Jim423
Zoals hij al aangaf is meer dan 500W niet haalbaar ivm de enkele 16A groep.
Dieselkachel of IR paneel is dan de enige optie.
Aziraphale schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:45:
[...]

Niet zonder extra buizen dwars door de hal, keuken en bijkeuken heen te trekken en daar ga ik me niet populair mee maken. Vrees dat ik dan rap de suggestie van een thermo overall krijg...
Geen kruipruimte? En dan naast de garage door de vloer. Of via de tuin om het huis met een grondkabel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ewf

ewf

Sorry maar dat IR paneel doet toch echt 600W....

Petroleumkacheltje met afvoer naar buiten wordt dan enige optie.

(In zijn geval zou ik de groep opwaarderen naar 20A, erg simpel met ouderwetse smeltzekering ;-)

• Aziraphale
Jim423 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:44:
Zoals hij al aangaf is meer dan 500W niet haalbaar ivm de enkele 16A groep.
Dieselkachel of IR paneel is dan de enige optie.

[...]

Geen kruipruimte? En dan naast de garage door de vloer. Of via de tuin om het huis met een grondkabel.
ewf schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:43:
Sorry maar dat IR paneel doet toch echt 600W....

Petroleumkacheltje met afvoer naar buiten wordt dan enige optie.

(In zijn geval zou ik de groep opwaarderen naar 20A, erg simpel met ouderwetse smeltzekering ;-)
Geen kruipruimte onder het hele huis, helaas. Huis is uit de jaren '50 en ik kom sowieso al niet onder de hal, keuken, bijkeuken en garage. En de vloer in de hal openbreken om bij de oprit te komen (die dan ook compleet open moet) is nou ook niet echt iets.

Groep opwaarderen naar 20A met een smeltzekering gaat hem ook niet worden, want ik heb enkel alamats. Dat paneel is inderdaad 600w en dat is feitelijk al te zwaar op het moment dat ik al een lasapparaat van 14,1A aan die groep heb hangen. Nu zal dat apparaat vast niet zoveel trekken, want mijn vrouw heeft vast al eens de waterkoker aan gehad terwijl ik aan het lassen was. Komt bij dat die 14,1A, denk ik, alleen getrokken wordt als hij op vol vermogen last en is las nooit met 200A.

Maar even doordenkend zou ik het paneel wel via een verlengkabel aan kunnen sluiten op een wcd in de bijkeuken en dan komt hij op een groep te zitten waar eigenlijk alleen de koelkast en warmtepomp op zitten. Daar kan 600w probleemloos bij en dan hou ik op de groep waar de garage op zit voldoende capaciteit voor mijn gereedschap als de verwarming aan is. Als ik die kabel een beetje charmant wegwerk moet dat ook nog wel door de waf komen...

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
En wat als je de Qlima laserkachel verkoopt en een Qlima met kous koopt?

Ik Verwarm mijn garage van 22m2 met zown kachel gestookt op Petroleum uit België (lekker goedkoop en ruikt minder dan originele Qlima peut).

Ik heb deze met piezo ontsteking.
Afbeeldingslocatie: https://www.kleuro.nl/pictures_big/19149242_ls.jpg
Kennis had goedkopere Qlima met gloei spiraal als ontsteking en dat is ruk.

• Jim423
Aziraphale schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:07:
[...]Daar kan 600w probleemloos bij en dan hou ik op de groep waar de garage op zit voldoende capaciteit voor mijn gereedschap als de verwarming aan is. Als ik die kabel een beetje charmant wegwerk moet dat ook nog wel door de waf komen...
Kan een 1500W kacheltje daar dan niet op? Koelkast zal 70W zijn maar ik heb geen idee hoeveel die WP in de praktijk doet.

• Aziraphale
Jim423 schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:45:
[...]

Kan een 1500W kacheltje daar dan niet op? Koelkast zal 70W zijn maar ik heb geen idee hoeveel die WP in de praktijk doet.
Die Elga trekt maximaal een keertje 1100w, dus op zich zou dat, denk ik, kunnen. Heb ik nog steeds wel het liefste IR oid vanwege het ontbreken van een ventilator.

Petroleum valt voor mij echt af vanwege koolmonoxide en, toch ook wel, de ruimte. Een paneel of straalkachel aan het plafond scheelt me echt in een al aardig volgestampte ruimte.

• ewf

ewf

Zet je de kachel toch even uit als je last of je zet er een wasmachine/droger schakelaar tussen.....

Je maakt het jezelf wel moeilijk.

• Aziraphale
Hoe moeilijk ik het mezelf maakte bleek wel toen ik er achter kwam dat er ook Qlima laserkachels zonder CO sensor zijn... 8)7 |:( |:( 8)7 |:( Inmiddels dus zo'n kachel gehaald en daarmee krijg ik het heerlijk aangenaam.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:41
Wel een losse CO meter op je werkplek voor je eigen gezondheid hoop ik? :$

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Aziraphale
Uiteraard. Alleen in dit geval geen CO meter in de kachel die constant storingen veroorzaakt als hij niet voor een open buitendeur staat.

Pagina: 1