Vloerisolatie - kruipruimte vullen met luchtzakjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1280928

Topicstarter
Kruipruimte vullen met luchtzakjes. Ik ben mij aan het verdiepen in isolatie van de kruipruimte omdat ons gasverbruik hoger is dan nodig zou moeten zijn. Wij hebben vloerverwarming die in een cementlaag ligt. De cementlaag ligt op een broodjesvloer. Onder de broodjesvloer is een relatief droge kruipruimte aanwezig van 60 cm. Deze ruimte willen wij verder isoleren.

Het volgende idee heb ik opgevat en ik kan dit idee nergens terugvinden....

Kan ik de kruipruimte geheel opvullen met luchtzakjes. Ik heb het dan over de plastic zakjes die gebruikt worden als opvulling in pakketjes.

Als ik een snel rekensommetje maak heb ik voor 100m2 ongeveer 900,- euro aan kosten voor zakjes. Ben even uitgegaan van een standaard 9.1 luchtzakje van 100x200mm.

Volgens mij zou dit qua oplossing overeen moeten komen met een soort Tonzon oplossing.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hoe lang blijft het plastic van zo'n luchtzakje goed? Wat als het na twee, drie of tien jaar poreus wordt en al die luchtzakken leeglopen?

Dan heb je alleen nog een kruipruimte vol plastic afval

[ Voor 3% gewijzigd door ImNotnoa op 23-11-2019 10:05 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:04
Waarom zou je dat zo doen?
Je hebt naast tonzon ook andere partijen met een soort gelijke oplossingen.
Voordeel minder grote kamers dan tonzon. Dus niet meteen een groot deel wat lek is en dus niet meer isoleert.

Kosten voor 48m2 rond de 1500 inclusief plaatsing en btw.
Nog een andere isolatie of verduurzaming er bij en je kan subsidie krijgen.

(heb er een offerte van liggen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Waarom geen EPS of PIR tegen de vloer? Genoeg ruimte heb je daarvoor.

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Neem ook de besparing mee die een geïsoleerde vloer werkelijk oplevert, ik vind onderstaand schema wel behulpzaam en jouw oplossing is niet echt te vatten in een Rc waarde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KMdZlrIQzwXxGN6eeC9HDhvg/full.png

Daarmee is €900,- aan investering een aanzienlijk bedrag, zeker als je niet echt kunt berekenen wat de terugverdientijd wordt, die bij vloerisolatie al veruit de langste tijd heeft in relatie tot gevel/dak isolatie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
@JdM Leuk zo'n grafiek, maar een geïsoleerde vloer met vloerverwarming bespaart meer dan een geïsoleerde vloer zonder vloerverwarming. Bij die laatste is het comfort vooral een stuk hoger dan de besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Imnoa schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:04:
Hoe lang blijft het plastic van zo'n luchtzakje goed? Wat als het na twee, drie of tien jaar poreus wordt en al die luchtzakken leeglopen?

Dan heb je alleen nog een kruipruimte vol plastic afval
Je hebt twee soorten zakjes. Die met overdruk (die kunnen leeg lopen) en die met de zelfde druk als de omgeving. Die kunnen niet leeglopen. Als ik reguleer plastic neem en geen biodegradeable plastic zou dit in theorie zomaar 100-200 jaar moeten kunnen blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:36
Volgens mij gaat het niet werken. Die zakjes zijn bedoeld om goedkoop spullen te kunnen versturen, niet om jarenlang goed te blijven. Het plastic is hartstikke dun, de lassen zijn niet 100% netjes en luchtdicht en de manier om ze te vullen en dicht te maken werkt ook niet vlekkeloos. Als het twee dagen in een doosje zit maakt dat weinig uit maar als het maanden of jaren in een kruipruimte ligt dan wel.

En daarnaast wil ik niet weten hoe lang het duurt voordat je 100m² (m³?) aan zakjes hebt gevuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
O88088 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:22:
Volgens mij gaat het niet werken. Die zakjes zijn bedoeld om goedkoop spullen te kunnen versturen, niet om jarenlang goed te blijven. Het plastic is hartstikke dun, de lassen zijn niet 100% netjes en luchtdicht en de manier om ze te vullen en dicht te maken werkt ook niet vlekkeloos. Als het twee dagen in een doosje zit maakt dat weinig uit maar als het maanden of jaren in een kruipruimte ligt dan wel.

En daarnaast wil ik niet weten hoe lang het duurt voordat je 100m² (m³?) aan zakjes hebt gevuld :+
Goede punten. De zakjes die geen overdruk hebben kunnen niet leeglopen. Dan heb je het eerste probleem niet. Het vullen van 50-60m3 kan idd een tijdje duren...maar daar heb je een machientje voor. Er zit op een rol 280 meter zakjes. ik denk 20 rollen nodig te hebben. Het gaat me meer om de vraag of deze oplossing uberhaupt goed kan werken. Het is eigenlijk een soort kruizing tussen chips op de vloer en tonzon tegen de bovenkant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
Afbeeldingslocatie: https://www.profipack.nl/media/catalog/product/cache/1/image/940x587/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/i/xairboy_nano_luchtzakjesmachine_3.0.jpg.pagespeed.ic.ps-Ob9FaEm.jpg

Zulke bedoel je toch? Die lopen wel leeg en makkelijk ook. Die dingen die meer op bubbelplastic lijken zijn volgens mij nog duurder en niet zo makkelijk zelf te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Wat dingen om te overwegen:

- wat ga je doen als je ooit weer je kruipruimte in moet?
- wat gaat ongedierte met dat plastic doen?

En ja die zakjes lopen natuurlijk wel degelijk leeg, ze zijn poreus en alleen hun eigen gewicht zorgt al voor een kleine druk. Het zal gerust een paar jaar duren voordat je het merkt, maar de terugverdientijd is mogelijk langer.

Je gebruikt een product op een oneigenlijke manier. Daar is op zich niets op tegen, maar aangezien er geen gegevens bekend zullen zijn, is het grotendeels een gok die je neemt. Misschien is dat wel het belangrijkste wat je je moet realiseren. Als het geweldig werkt kun je het misschien wel gaan verkopen, zo niet dan zit je met een hoop rotzooi en weggegooid geld. Dat is het risico wat je moet aanvaarden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik ben niet bouwkundig geschoold maar zou me persoonlijk zorgen maken om de opwaartse kracht (wet van archimedes) wanneer de kruipruimte onder water komt te staan. Je hebt in pricipe gewoon een boot gecreëerd.

Probeer maar eens een bal in een zwembad onder water te houden nu ga je dat evt. veroorzaken met maar dan met de volume van de complete kruipruimte.

Maar mss vergis ik mij hierin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Delakhan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:55:
Ik ben niet bouwkundig geschoold maar zou me persoonlijk zorgen maken om de opwaartse kracht (wet van archimedes) wanneer de kruipruimte onder water komt te staan. Je hebt in pricipe gewoon een boot gecreëerd.

Probeer maar eens een bal in een zwembad onder water te houden nu ga je dat evt. veroorzaken met maar dan met de volume van de complete kruipruimte.

Maar mss vergis ik mij hierin...
Dit is de reden dat ik het topic heb geopend...bevestiging danwel ontkrachting. Dit is voor mij voldoende reden om de gok niet te nemen...als de kruipruimte vol loopt wordt idd alles uit elkaar gedrukt....dank je voor je bijdrage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
Ja, maar wat nu als Remmert1972 hier eigenlijk stiekem een briljant idee deponeert. Wat als we webshops verplichten longlife luchtzakjes te gebruiken als vulmateriaal van het type dat 50 jaar goed blijft met de instructie dit te dumpen in je kruipruimte. Ik heb het zelf niet nodig want nieuwbouw maar genoeg huizen zonder fatsoenlijke vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Anoniem: 1280928 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:21:
Die met overdruk (die kunnen leeg lopen) en die met de zelfde druk als de omgeving. Die kunnen niet leeglopen.
Zeker wel, door zwaartekracht zullen ze na een paar maanden als een dun plastic dekentje op de grond liggen. Iedereen die wel een in een verzendwarenhuis heeft gewerkt weet dat ze maar een beperkte levensduur hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 23-11-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhade
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-06 22:06
Eerder werd al geopperd om te na-isoleren met eps of pir-platen. Dit (pir) isoleert veruit het beste maar is ook relatief duur. Kijk ook eens naar drowa / eps chips. Deze chips zijn gemaakt voor vloerisolatie, kunnen eventueel in het water staan en zijn makkelijk onder de vloer te krijgen. De hele ruimte (hoogte) onder de vloer hoeft niet persé opgevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Fhade Drowa is isolatie aan de verkeerde kant, werkt zelfs averechts. PIR hoeft B-keus helemaal niet duur te zijn. Ik heb hier zelf alles met EPS platen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhade
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-06 22:06
_JGC_ schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:48:
@Fhade Drowa is isolatie aan de verkeerde kant, werkt zelfs averechts.
Wat bedoel je hiermee? Ts vraagt om de kruipruimte te vullen.
B-keus isolatie is natuurlijk een goede optie, maar is volgens mij wel duurder en moeilijker te verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Fhade schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:52:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ts vraagt om de kruipruimte te vullen.
B-keus isolatie is natuurlijk een goede optie, maar is volgens mij wel duurder en moeilijker te verwerken.
Je isoleert de bodem, de geventileerde ruimte daarboven laat je open. Er ventileert in de winter koude lucht door de kruipruimte die kouder is dan de bodem. Bodem heb je geïsoleerd, dus die lucht wordt volledig opgewarmd door je vloer.

Isolatie doe je onder de vloer, niet op de bodem. Enige positieve van Drowa is dat het werkt als je een zwembad onder de vloer hebt, dan breng je nml de vochtigheid flink naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:18
Het is mij niet duidelijk hoe het vullen van de kruipruimte met zakjes lucht helpt met de isolatie? Die lucht zit er toch sowieso, wat bereik je extra met het verpakken in plastic? Ben overigens oprecht benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
Tonzon en ook deze zakjes werken alleen als ze het plafond/vloer naadloos afdekken. dus alle zakjes moeten aan elkaar zitten zodat het goed afsluit. Op zich kun je de zakjes het beste aan de vloer maken maar hoe zorg je dat er geen luchtstroom meer tussen komt.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mania-92 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:05:
Het is mij niet duidelijk hoe het vullen van de kruipruimte met zakjes lucht helpt met de isolatie? Die lucht zit er toch sowieso, wat bereik je extra met het verpakken in plastic? Ben overigens oprecht benieuwd.
Simpel gezegd: de zakjes - net als tonzon bijv. - voorkomen luchtverplaatsing en dus warmteverplaatsing.

Tonzon heeft daarnaast ook reflectie om warmtestraling te stoppen.

Zelf heb ik soort noppenfolie met alu-folie en dat maal 10 op de bodem van mn kruipkelder. Beetje zelfde idee dus, maar compacter, ik mis de hoogte voor een tonzon oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 18:25
Je koopt beter een aantal PIR of XPS platen, die kunnen tegen vocht. Die plak of schroef je tegen het plafond van je kelder. Die kieren spuit je af met isolatieschuim en je hebt een topoplossing.

snel gezocht:
https://www.gamma.be/nl/a...m-r-1-8-6-stuks/p/B564103
https://www.gamma.be/nl/a...aat-100x50x3-cm/p/B150042
https://www.gamma.be/nl/a...skit-wit-310-ml/p/B151717
https://www.gamma.be/nl/a...rialen/isolatie/pu-schuim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@larsg Dan zal je wel wat dikkers dan 3cm moeten plakken. EPS uit de bpuwmarkt wil nog wel qua prijs, maar PIR kan je veel beter naar B keus elders zoeken. Kit in de bouwmarkt is ook veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 18:25
@_JGC_ Klopt volledig!
Was ook maar even om een voorbeeld te geven :) Platen kan je ook dubbel plakken.
Zelf zou ik wel niet meer een RD waarde 3-4 eronder hangen. Meer loont niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Meer loont altijd, maar op een gegeven moment is de winst tov de investering minimaal. Ik heb Rd=2,6 onder de woonkamer zitten, 10cm EPS. Geen vloerverwarming dus nog meer aanbrengen doet niet zoveel. Heb je wel vloerverwarming zoals de TS stelt, is meer gewoon beter.

In de onverwarmde berging ligt 16cm PIR onder de vloer (Rd=5,5 ofzo), maar dat is omdat PIR blokken van 60x60x16 nou eenmaal makkelijker zijn dan met zand kruien en daarna alsnog kiezen voor dunnere isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
Ik begrijp dat de luchtzakjes zijn afgesloten. Maar zou je zoiets niet met ballenbakballen kunnen doen? Dik plastic, loopt niet leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
60mm: 4400 ballen = 1 kuub (1000 liter)
Ø 70mm: 2600 ballen = 1 kuub (1000 liter)

100m2 * 60cm = 60 kuub. Ik zie prijzen van 4,20 per 50 ballen, denk dat je voor dat geld beter een purspuiter kunt laten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
O88088 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:33:
[Afbeelding]

Zulke bedoel je toch? Die lopen wel leeg en makkelijk ook. Die dingen die meer op bubbelplastic lijken zijn volgens mij nog duurder en niet zo makkelijk zelf te maken?
Heb je toevallig ervaring met deze zakjes? Dit is idd het apparaat waar ik even maar heb gekeken. Als de druk in jet zalke het zelfde is als de druk buiten een zakje kan hij niet leeg lopen. En dat gebeurt volgens mij bij dit apparaat. Hij blaast het zakje open en sealt hem daarna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Ik heb een paar jaar als inpakker gewerkt met de industriële versie van zo'n apparaat (Airpouch Express 3). Voor dat werk is het prima hoewel het vaak voorkwam dat een rits zakjes bij het minste of geringste al plofte. Dat kwam dan doordat een kant niet goed geseald was. Of dat het net een beetje scheef door de sealer ging waardoor ze überhaupt niet luchtdicht waren. Ik weet ook niet in hoeverre je daar garantie op kan claimen en wat de toleranties zijn.

En ook gezien dat gevulde zakjes die een paar weken/maanden/jaren opgeslagen waren in het magazijn half leeg waren. Iets wat ooit netjes stevig ingepakt zat, zat dan gewoon bijna los in de doos. Ik denk dat het plastic ook een beetje poreus is of degradeert.
Pagina: 1