Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 16:32
Ik woon in een windrijk deel van het land en wil graag op een duurzame manier zoveel mogelijk in mijn eigen energiebehoefte voorzien. De oppervlakte van het dak is te klein om rendabel zonnepanelen in te zetten.

Ik las over een betaalbare windturbine die op het dak geplaatst kan worden en die ca. 2500 kWh per jaar oplevert, de Airturb. Het is een soort grote wokkel van 60 x 120 cm. Ik had er nog nooit van gehoord en kan ook geen ervaringen van anderen hiermee op internet vinden. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn...

https://www.wooniot.nl/product/airturb/

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het iets kunnen zijn, waarom wel of waarom niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17

Reinier

\o/

In theorie klinkt het allemaal heel goed. Ik ben benieuwd of de capaciteit van dit molentje daadwerkelijk voldoende is om de aanschafkosten binnen de technische levensduur terug te kunnen verdienen.

Ik vraag me ook af hoe het met vergunningen zit. Die site spreekt zichzelf tegen.
Plus een spelfout in de eerste zin, staat altijd heel professioneel ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Een kleine windmolen brengt de energie die nodig was om hem te maken nooit meer op tijdens de levensduur. Zodat het energieverspilling is om die dingen te fabriceren. Dat geldt voor elke vorm, wokkel, futuristisch of traditioneel. De wet van Betz is hier van toepassing. Windenergie werkt alleen in het groot en heel hoog, niet in een woonwijk.

Test:
https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test

[ Voor 20% gewijzigd door Bart2005 op 23-11-2019 08:14 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:51
2500 kWh per jaar is een gemiddeld continu vermogen van 250 watt ! Dat haal je nooit met een windmolen van 0,8 m² oppervlakte ! Dit is gewoon boerenbedrog. Het vermogen dat in de wind zit : P=0.5*A*ro*v³
Hiervan kan je maximaal 60% oogsten. Om 250 Watt te bereiken heb je dan een windsnelheid nodig van ca 10 m/s. Dit is bijna 6 Bft ! Zie ook http://www.windenergy.nl/...nd/basis/energie-uit-wind
Ik denk niet dat het dag en nacht ergens 6 Bft waait. Let wel, bij continu 5 m/s wordt dat vermogen verminderd met de derde macht, dus nog maar ca 65 Watt !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart2005
Als aanvulling: in een woonwijk op geringe hoogte is veel meer turbulentie wat (ook nog) funest is voor de opbrengst. De wind is van zeer lage energetische kwaliteit zou je kunnen zeggen. De test in de link is geflatteerd omdat daar wel in het vrije veld gemeten is. In een woonwijk moet je de opbrengst nog delen door X.

Hier ook nog een aardig artikel over de wokkel:

https://www.skepsis.nl/bl...t-rondom-een-windturbine/

Ook de commentaren zijn de moeite waard.

[ Voor 51% gewijzigd door Bart2005 op 23-11-2019 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:06
Ik zou ook rekening houden met de trillingen die zoiets maakt en door geeft aan het huis.

Ik denk dat ten alle tijden een kleinere set zonnepanelen efficienter zal zijn dan zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit kan niet.

Al dit soort kleine windmolentjes zijn puur bedrog.

Opbrengst schaalt kwadratisch met diameter van de wieken. Daarom bouwen ze die dingen tegenwoordig zo hoog en groot.

Gooi het dak vol zonnepanelen, schenk het geld aan een goed doel, pin het in contanten en steek de kachel er mee aan. Alles nuttiger dan een kleine windmolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:48:
Dit kan niet.

Al dit soort kleine windmolentjes zijn puur bedrog.
Ach, dat vind ik wat sterk uitgedrukt. Op dit moment zijn ze gewoon te duur, en overdrijven de producenten enorm om te kunnen verkopen.

Zullen we het eens omdraaien: hoe kan je een echte business case maken voor kleine windmolentjes?
Ik zou erg geïnteresseerd zijn vanwege:
* opbrengst die past bij een gezin (als je windmolen 15.000kwh opwekt, wordt saldering lastig).
* opwekking in de tijden dat zonnepanelen minder leveren, oa in de nacht, ik de winter, etc.
Mits het apparaat
* een realistische terugverdientijd heeft. Een tvt van 5 jaar betekent een all-in prijs van 1 euro per Wp.
* geluidsarm is
* onderhoudsarm is
* duidelijke kaders voor plaatsing heeft.

Out-of-the-box: stel dat ik het mechanische deel van 2000Wp kan kopen voor 2000,- en dat vervolgens kan aansluiten op de omvormer van mijn zonnepanelen. Dan zou ik al geïnteresseerd zijn. Het is weliswaar duurder dan zonnepanelen, maar het werkt elektra op op andere momenten dan de zonnepanelen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
KabouterSuper schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:56:
Zullen we het eens omdraaien: hoe kan je een echte business case maken voor kleine windmolentjes?
Maar die is er dus niet en gaat er nooit zijn. Er zit een natuurwet in de weg.

Dan kun je hoog en laag springen, maar dit gaat nooit in een rendabele vorm bestaan. Moeilijker dan dat is het niet.

Eerder topic hierover: Mini-windmolen aanvulling op PV?

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 23-11-2019 12:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

We maken al honderden jaren windmolens en die hebben de polders leeggepompt. Technologie uit het jaar kruik. Kennelijk kan het wel.
De natuurwet in werking schrijft inderdaad voor dat de efficiëntie erg te wensen over laat. Dat staat volledig los van of zoiets rendabel kan zijn, want iedere Harry kan even voor een paar tientjes een windmolen in elkaar flansen en er een fietsdynamo aanhangen. Als we dan roepen dat het 'nooit' kan dan komen we nooit ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Wilke schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:29:
[...]

Maar die is er dus niet en gaat er nooit zijn. Er zit een natuurwet in de weg.

Dan kun je hoog en laag springen, maar dit gaat nooit in een rendabele vorm bestaan. Moeilijker dan dat is het niet.

Eerder topic hierover: Mini-windmolen aanvulling op PV?
De spijker op zijn kop. Ik vind het waanzinnig dat dit soort dingen gemaakt mogen worden omdat het fabricageproces veel meer energie kost dan ie ooit oplevert. Pure energieverspilling dus. In die zin zijn de kopers van zo'n "turbine" verre van "groen" bezig. Immers: als ze niet gekocht worden zouden ze ook niet gemaakt worden wat beter voor het milieu zou zijn. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 23-11-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
@Bart2005 Dat is wel héél kortzichtig. Behalve de zonnepanelen op ons dak is al de rest in huis niet in staat ook maar 1W te produceren en terug te leveren aan het net, ook maar verbieden?

Een windmolen is een super leuk ding, ik zou het ook willen, maar inderdaad, ecologisch is het niet optimaal en economisch zelden te verantwoorden. Vandaar dat ik die plannen laten varen heb en toch maar voor het klassieke PV gegaan ben.

Maar dat maakt niet dat kleine molens geen bestaansrecht hebben. Mensen in the middle of nowhere die off grid zitten kunnen hiermee geholpen zijn. Mensen die een accu staan hebben om regelmatige storingen van het net op te vangen worden hiermee nog wat onafhankelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
cadsite schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:54:
@Bart2005 Dat is wel héél kortzichtig. Behalve de zonnepanelen op ons dak is al de rest in huis niet in staat ook maar 1W te produceren en terug te leveren aan het net, ook maar verbieden?
Als je even doordenkt dan snap je dat het ENIGE nut en doel van zo'n ding het opwekken van energie is. Als de energiebalans wat dat betreft zwaar negatief is dan is het toch nutteloos verspillend om zoiets te fabriceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Bart2005 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:33:
[...]

Als je even doordenkt dan snap je dat het ENIGE nut en doel van zo'n ding het opwekken van energie is. Als de energiebalans wat dat betreft zwaar negatief is dan is het toch nutteloos verspillend om zoiets te fabriceren?
In locaties zoals België en Nederland is dit inderdaad zelden nuttig denk ik.
Maar zeggen dat die dingen per definitie nutteloos zijn vind ik een brug te ver. Als aanvulling op PV voor een off-grid woning lijkt dit me wel nuttig.
Er zijn ook regio's waar stroomvoorziening niet zo stabiel is als hier. Dan kan een molen in samenwerking met een PV en een accu een heel mooie oplossing zijn.
Of ga je thuis-accu's dan ook verbieden? Ik zie er ook het nut niet van in in onze regionen. Tenzij je een tandarts bent of thuis mensen opereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:41
We gaan er even van uit dat je bent aangesloten op het elektriciteitsnet voor het gemak.
Als je dat niet bent dan wordt het een hele andere vraagstelling.

Reuze handig ja zo'n klein molentje, bijvoorbeeld op je zeilboot om de oceaan over te steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik ken een docent die stromingsleer doceert. Die gebruikt dit soort verhalen als voorbeeld van leugenachtige marketing waar vooral journalisten intrappen.
KabouterSuper schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:56:
[...]

Ach, dat vind ik wat sterk uitgedrukt. Op dit moment zijn ze gewoon te duur, en overdrijven de producenten enorm om te kunnen verkopen.

Niet. Net zoals je geen perpetuum mobile kunt maken.

[ Voor 57% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-11-2019 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
cadsite schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:24:
[...]

Maar zeggen dat die dingen per definitie nutteloos zijn vind ik een brug te ver. Als aanvulling op PV voor een off-grid woning lijkt dit me wel nuttig.
Een ding maken wiens ENIGE doel is om energie op te wekken maar wat meer energie kost om te fabriceren is juist wel per definitie nutteloos en verspilling. Als je het ding niet had gefabriceerd heb je minder energie verbruikt. Per definitie dus een nutteloos apparaat qua de groene benadering. De energie die het heeft gekost had je beter rechtstreeks kunnen gebruiken. De balans is negatief en dat willen we liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51

Harrie

NederVlaming

Bart2005 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:09:
[...]

Een ding maken wiens ENIGE doel is om energie op te wekken maar wat meer energie kost om te fabriceren is juist wel per definitie nutteloos en verspilling. Als je het ding niet had gefabriceerd heb je minder energie verbruikt. Per definitie dus een nutteloos apparaat qua de groene benadering. De energie die het heeft gekost had je beter rechtstreeks kunnen gebruiken. De balans is negatief en dat willen we liever niet.
Nah, je kan hiermee ook stroom opwekken op plaatsen waar geen grid is.
Je zou dat ook met diesel generators kunnen doen, maar dan denk ik voor zo'n gevallen een windmolen wel iets groener kan zijn.
Maar voor een woonwijk in NL dus niet zo interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Harrie schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:15:
[...]

Nah, je kan hiermee ook stroom opwekken op plaatsen waar geen grid is.
Ja, dat is zo. Maar het fabriceren heeft veel meer energie gekost dan die je ooit kan winnen. Ik bekijk dat filosofisch. Als mensen die dingen niet zouden kopen verspillen we minder energie wat goed is. Je gaat dus b.v. een factor 10 aan energie erin stoppen om een factor 1 aan energie op te wekken daar waar het niet beschikbaar is. Dat is qua balans gewoon een hele slechte zaak. Je hebt dan als gebruiker van zo'n molen die factor 10 op je geweten omdat je ergens waar het niet beschikbaar is een factor 1 op wilt wekken. Dat is als je het hele traject in de gaten houdt een zeer egoïstische benadering van jouw "recht" op energie die wij moeten delen met z'n allen als aardbewoner zijnde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Ik vind de pure benadering van hoeveel energie het heeft gekost om iets te maken als maatstaf niet altijd correct. kijk om je heen en zie hoeveel dingen een accu hebben tegenwoordig. 90% van die dingen heeft meer energie gekost dan dat er ooit in opgeslagen zal worden.

Dit soort turbines zijn onzinnig voor 'gewoon' gebruik. Maar ik heb er bijvoorbeeld een op mijn boot die al 12 jaar alle stroom die ik nodig heb heeft geleverd. Aangezien er geen stroomkabeltje ligt waar ik aanmeer is een van de enige opties (en veel betrouwbaarder dan zonnepanelen op een boot). Op mijn huis heb ik ze niet, daar liggen cellen, maar deze ontwikkeling als onzinnig afdoen is kortzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:01
Bart2005 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:11:
Een kleine windmolen brengt de energie die nodig was om hem te maken nooit meer op tijdens de levensduur. Zodat het energieverspilling is om die dingen te fabriceren. Dat geldt voor elke vorm, wokkel, futuristisch of traditioneel. De wet van Betz is hier van toepassing. Windenergie werkt alleen in het groot en heel hoog, niet in een woonwijk.

Test:
https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test
De conclusie uit het artikel spreekt je eigen, nogal stellige, uitspraak tegen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Anoniem: 1240358 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:33:
We maken al honderden jaren windmolens en die hebben de polders leeggepompt. Technologie uit het jaar kruik. Kennelijk kan het wel.
Sure. Alleen,
- hadden die molens ook niet bepaald de afmetingen van een veredeld windvaantje
- is de omzetting van beweging (wind) naar beweging (water) veel makkelijker en efficiënter te bewerkstelligen dan naar electriciteit van een constante spanning en frequentie
- concurreerden ze qua efficiëntie met een paard of een waterrad. Er is een reden dat dit momenteel geen gangbare krachtbronnen meer zijn.
Jampot007 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:30:
De conclusie uit het artikel spreekt je eigen, nogal stellige, uitspraak tegen.
Nee hoor, hij heeft helemaal gelijk.

Quote uit de link:

"Het eerste dat opvalt als je de resultaten in handen krijgt is dat de kleine molens het er niet erg goed vanaf brengen."

Dat lijkt me nogal een understatement. Dit zelfs terwijl:

"Bij de vergelijking is geen rekening gehouden met eventuele variabele kosten, zoals onderhoudskosten."

Die gaan er bij een molen, dus bewegende onderdelen, absoluut wel zijn.

Over de minst slechte kleine molen, die overigens een rotordiameter van 5 meter heeft, 2 verdiepingen hoog dus, wat het begrip "klein" in deze context voor mij nogal sterk relativeert:

"Eenvoudig gerekend is de terugverdientijd, zonder onderhoudskosten, van de Skystream ongeveer 20 jaar."

En als je die wel meetelt gaat die terugverdientijd op zeker de economische levensduur van het ding ver overschrijden.

En dit dus voor een ding dat in een normale woonwijk al helemaal niet kan/mag.

De Airturb waar TS het over heeft is 1,20m hoog, dus dat is niet eens te vergelijken, zie mijn opmerking over kwadratisch verband.

Kijk, ik ben best een fan van windmolens, maar ook van op zijn minst door feiten geïnspireerde beslissingen. Daarmee ben ik dus een fan van grote windmolens :)

[ Voor 51% gewijzigd door Wilke op 23-11-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Oeps, dubbelpost.

[ Voor 104% gewijzigd door Wilke op 23-11-2019 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Leo. P. Klepper Je schrijft dat je dak te klein is voor PV, er zitten hier een paar PV puzzelaars die graag de uitdaging aangaan. Heb je wellicht een schets met afmetingen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@Erasmo Met een kruisdak met dakramen kun je een enorm dak hebben en alsnog geen of bijna geen panelen kwijt kunnen. Maar inderdaad, zou leuk zijn te weten wat voor dak hij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
WVB >> DED :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
Erasmo schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:17:
@Leo. P. Klepper Je schrijft dat je dak te klein is voor PV, er zitten hier een paar PV puzzelaars die graag de uitdaging aangaan. Heb je wellicht een schets met afmetingen?
Daar maak ik graag gebruik van, ik heb een plaatje van een eerder legplan met slechts 4 panelen. Maten heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met een screenshot van google maps of een foto van je dak komen we ook een eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
Erasmo schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:00:
Met een screenshot van google maps of een foto van je dak komen we ook een eind :)
Hoe plaats ik die hier? Ik heb niet genoeg karma's om foto's te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leo. P. Klepper schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:33:
[...]

Hoe plaats ik die hier? Ik heb niet genoeg karma's om foto's te plaatsen.
Voor het fotoalbum bedoel je? Je kan ze anders wel uploaden op bv. Imgur en dan hier tussen [img][/img] tags plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
Welke zonnepanelenpuzzelaar kan hier chocola van maken, hoeveel zonnepanelen kunnen we hier op kwijt? Betreft hoekhuis met aan één kant een schuin raam en een kleine dakkapel en aan de andere kant een kleine dakkapel. Breedte woning is ca. 6 meter.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/screenshot_20191231-0pvkzw.png

[ Voor 47% gewijzigd door Leo. P. Klepper op 31-12-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Noord is boven neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Leo: jou vraag hier niet stellen, de meeste zonnepaneel experts lezen dit niet, maak een aparte topic.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1