Toon posts:

Geratel uit de aanjager/ventilator rooster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik rij iedere vrijdagmorgen een oudere heer voor ANWB Automaatje, waarbij ik het geluid van mijn radio uit respect wat zet. Nu is de winter begonnen en heb ik natuurlijk de verwarming in de auto aanstaan: tot zo ver geen vuiltje aan de lucht.

Echter toen ik stil op de parkeerplaats stond, mijn motor even op contact draaide: hoorde ik een licht gerateld. Iets wat ik nog nooit eerder gehoord had en vreemd vond, dat ik het nu plotseling wel hoorde.

Nu heb ik zelf het volgende al gedaan: de interieur filter verwisseld en een testrit gemaakt, om te controleren of de airco nog koud blaasde. Dat was allemaal in orde en ik hoorde het geratel, eigenlijk ook niet meer echt.

Ook zojuist tijdens het schrijven van dit topic: het geratel was niet hoorbaar in eerste instantie, bij een tweede keer de auto op contact zetten hoorde ik het wel en bij de derde keer niet. Dus ik heb het nog een vierde keer getest: wanneer ik de blazer op standje 3 zet, hoor ik wel een duidelijker geratel.

Wat ik al gedaan heb: bij de Suzuki dealer langs geweest, die zei direct dat er waarschijnlijk een blaadje in zat. En dat ze voor € 47 dat eruit konden halen en nog eens € 35 om de luchtkanalen te reinigen.

Nou vroeg ik mij zelf af: zo'n klein blaadje, kan toch helemaal niet kwaad of wel? Ze zeiden namelijk dat ik er niet te lang mee moest wachten. Echter zelf vermoed ik dat het niks serieus is en dat ik het nu puur hoorde, omdat ik voor de verandering eens de radio zacht had staan.

Wat denken jullie? Het is natuurlijk niet veel geld wat de dealer zich vraagt: maar ze willen niet eend in de auto komen mee luisteren en ik had gevraagd, of ik mocht horen of het geluid in een nieuwe Suzuki Celerio hetzelfde was. Het kan namelijk ook normaal zijn en dat het tussen mijn oren zit.

PS ik heb autisme, dus ben sowieso overgevoelig voor geluiden afentoe. Daarom dat ik het wilde vergelijken met het geluid, uit een nieuwe Suzuki Celerio.

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sommige ventilatoren rammelen nou eenmaal wat. Soms vanaf begin, soms als ze wat ouder worden en soms helemaal niet. Het kan ook inderdaad een blaadje zijn of een takje.
Zoemen zullen ze altijd doen en soms is het ook de aircopomp die een beetje geluid maakt (maar ik denk niet dat je de airco aan had). Het kan allemaal in principe geen kwaad, maar alles kan stuk natuurlijk - ook een ventilator.

Aan jou de keus wat het je waard is. Wil je het geluid weg hebben gaat het geld kosten. Het is niet 'stuk' o.i.d. dus garantie is niet aan de orde. Je weet pas echt wat er aan de hand is als je de boel los haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een geluidsfragment geupload, met de motor uit en enkel op contact.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:45
Je kunt ook even kijken waar de aanjager zit, en hem zelf openschroeven. Bij mij waren het 3 schroeven onder het dash, en hij was los.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb je fragment niet geluisterd, maar je beschrijving klinkt als een takje dat in de luchtinlaat van de interieurventilator terecht is gekomen en af en toe tegen de fan komt.

Dus inderdaad even de aanjager opzoeken en hopen dat je er makkelijk bij kunt. Bij sommige auto's zit hij achter het handschoenenkastje, bij andere zit bij vooraan in de midden console of onder de voorruit.

Zo'n takje kan totaal geen kwaad, is alleen storend.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-10 18:57
Het zal hoogstwaarschijnlijk niks zijn maar mijn ventilator is een keer stukgegaan omdat er wat blaadjes die er al voorlagen in de ventilator kwamen toen ik over zo een ellendige gele drempel heen reed. Dat was toen een duur grapje.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38

DaWaN

'r you wicked ??

Meestal kun je vrij gemakkelijk bij die ventilatoren, in mijn Lexus zit hij achter het dashboardkastje met 3 schroeven. Ik zou als ik jou was even kijken hoe je de ventilator moet demonteren en zelf een kijkje nemen voordat je meteen naar de dealer gaat.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Mocht je handmatig de stand van de ventilatie kunnen wisselen dan kun je eens proberen te "DJ'en" en de knoppen, grote kans dat het blaadje dan los schiet. De Alto van mijn vrouw was er ook gevoelig voor en dit werkte altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:56:
Mocht je handmatig de stand van de ventilatie kunnen wisselen dan kun je eens proberen te "DJ'en" en de knoppen, grote kans dat het blaadje dan los schiet. De Alto van mijn vrouw was er ook gevoelig voor en dit werkte altijd.
Ik denk dat het blaadje of takje ondertussen al losgeschoten is, want net tijdens het naar huis rijden vanaf werk hoorde ik geen rateld geluid meer :)

Alle alvast bedankt voor jullie antwoorden: mocht het weer terugkomen, dan ga ik eens kijken of ik dat motortje los kan halen. Want hij zit inderdaad precies onder het dashboard en vandaar kwam ook het geluid vandaan.

( Het geluid is er gewoon nog, maar natuurlijk hoor ik het niet in combinatie met de radio aan. )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2019 18:25 ]

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er trouwens achter dat de motor van de aanjager, ook wel kachelmotor genoemd wordt. Dus ik heb eens gezocht op Google en eigenlijk lijkt het vrij onschuldig: met een beetje geluk droogt dat blaadje op, waarmee het los komt en uit het systeem geblazen wordt.

Met de autoradio aan stoort het mij niet eens, dus ik ga het waarschijnlijk laten voor wat het is en anders toch eens die kachelmotor schoonmaken. Maar zeker niet € 47 aan de dealer betalen om een blaadje verwijderd te krijgen :X

Het probleem heb ik vanmorgen opgelost, zonder dat ik de kachelmotor moest demonteren. Ik heb al eerste de interieurfilter verwijderd, waarna ik met mijn smartphone een foto kon maken van de kachelmotor die direct onder de interieurfilter zit.

Blaadjes in kachelmotor

Vervolgens kwam ik tot het geniale idee, om te proberen de blaadjes met mijn hand eruit te pikken. Echter mijn handen waren te dik en konden er dus niet bij komen. Dus toen bedacht ik mij, dat mijn vrouw kleine handjes heeft en waarschijnlijk die blaadjes eruit kan pikken :)

Vrouwtje heeft bladeren eruit gepikt

Nou dat heeft ze dus gedaan en nu zijn alle blaadjes eruit, waarmee ook het geratel direct weg was. Dus straks mijn vrouwtje lekker op een warme chocolademelk trakteren, op de kerstmarkt in Düsseldorf *;

Eventuele demontage van de kachelmotor had overigens ook niet veel voorgesteld: ik heb vastgesteld, dat deze met slechts 3 a 4 schroeven vast zit en je enkel een kabeltje hoef los te halen.

Op internet kon ik precies zien hoe dit kachelmotor uitziet en eerlijk gezegd, dat is echt geen rocket science en iets wat je makkelijk zelf kunt doen _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2019 11:39 . Reden: Probleem opgelost ]

Pagina: 1