Vraag

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 22:44
Uitkomst
Bedrijf heeft een prima aanbod gedaan.
Omdat het geld betaald zodat ik kan leren en ik als student geen garantie kan bieden.

Hee mede tweakers,
Even een vraagje over een software opdracht die ik aangeboden krijg.

TL;DR
- Geen expertise op het bedrijf voor het ontwikkelen van een software product.
- 2 bijna afgestudeerde HBO software engineers.
- Loondienst met een uurloon van €10,42 (€12,50 inclusief bonussen).
- Opslag werd direct afgekapt met dreiging naar outsourcing (a 112 euro per uur).

Situatie
Momenteel zit ik in het 5 semester van een HBO technische informatica/embedded systems studie. Dit semester loop ik stage bij een bedrijf waar niet veel ervaring is met het schrijven van "moderne" software. Er wordt wel software geschreven voor producten/hardware die dan te lokaal te beheren zijn. Via een asp.net web interface. Echter komen er vragen vanuit de klanten of het mogelijk is om deze hardware ook remote te beheren. Hiervoor zal een webportal gemaakt moeten worden en zoals ik al zei is er geen expertise aanwezig om dit te ontwikkelen. Toen kwam de vraag richting mij van zou jij misschien weten hoe dat moet, waarop ik nog niet echt antwoord gaf. Daarna heb ik hierover even nagedacht en besloten om te vragen of ik dit als bijbaan zou kunnen doen. Wat ze een goed idee vonden.

Met wat nodig onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de backend zou kunnen maken, echter weet ik vrij weinig van UX/frontend. Daarom heb ik een vriend van mij gevraagd die in semester 7 van HBO software engineering zit. Waarvan ik wist dat die nog een bijbaan aan het zoeken was. Ik had gevraagd of die mogelijk dit kennis gat zou mogen opvullen. Hierover was gesproken en nog geen week later heeft hij een rondleiding gekregen op het bedrijf.

Wij krijgen nu een 0 uren contract aangeboden met een uurloon van €10,42, wat €12,50 is inclusief bonussen, verrekening van vrije dagen en 8% van vakantie dagen. Per 4 weken zou dit een loon van €1667,20 (€10,42 x 160 uur) bruto zijn, of €2000 (€12,50 x 160 uur) inclusief bonussen. Naast de studie gaan wij die 160 uur natuurlijk niet halen in een maand. Dit uurloon stond ons niet echt aan dus hebben wij gevraagd voor verhoging wat direct werd afgekapt met dreiging naar outsourcing (a 112 euro per uur) en er wordt tegen ons gezegd dat dit een normaal starters loon is. Outsourcing zou ik natuurlijk jammer vinden want ik vind de opdracht en het bedrijf wel super leuk.

Mijn vraag
Is dit uurloon acceptabel of ben ik gewoon een zeur?
Want als ik zoek op wat een HBO starter verdient met dezelfde functie dan is dit nog een eind onder het minimum.
Wat zouden jullie doen, of mij aanraden?

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Beste antwoord (via LangeTreeDorpie op 21-11-2019 10:34)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:51
Als geld je enige drijfveer is, dan zou ik het niet doen.

Ik denk echter dat je jezelf nogal overschat. Zoals je zelf zegt mis je eigenlijk een behoorlijke portie kennis, je laat er zelfs iemand anders voor aanrukken. Dat is niet erg hoor, maar geeft wel aan waar je staat in je carrière.
Er zijn meer dan voldoende jongeren die minder verdienen en dan fysiek een stuk harder moeten werken, prijs jezelf gelukkig dat je de kans krijgt om tegen een redelijk salaris je kennis en kunde te laten groeien. Het is maar een bijbaan, vergeet dat niet. Je hoeft hier niet oud te worden en je hoeft hier geen 15 jaar te werken voor dit salaris.

Hoewel ik de opmerking van outsourcen niet zo netjes vind kan ik het ergens nog wel begrijpen. Ze doen je een fatsoenlijk aanbod en je gaat direct met de hakken in het zand. Het is niet dat het bedrijf geen risico neemt en de afweging is simpelweg 25e/uur betalen voor 2 studenten waarvan het resultaat uiterst onzeker is of voor 112/uur een bedrijf inhuren wat zijn sporen verdiend heeft en er vrij zeker een goed resultaat zal zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:55
Je kunt je afvragen of je heel erg op loon moet sturen. Uiteraard wil je niet uitgebuit worden, maar je hebt je studie nog niet af. Indien je meer krijgt dan minimumloon/bijbaan bij bijvoorbeeld een supermarkt en daarbij leuker werk kunt doen, waarom zou je dan niet akkoord gaan? Tevens doe je zo relevante ervaring & kennis op die goed op je CV staat en waarmee je sneller kunt groeien.

Voor indicaties of het marktconform is zou je eens kunnen kijken in: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

[ Voor 15% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-11-2019 09:56 ]

Specs

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik zou kijken of het jou leuk lijkt, en dan verder kijken.

[ Voor 86% gewijzigd door Mark31 op 21-11-2019 10:13 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Voor jou is het simpel, verdient het beter dan de supermarkt? Nee? Dan niet doen. Zo ja, dan kijken of je er kans krijgt iets van te leren, want uiteindelijk gaat over een paar jaar ervaring belangrijker zijn dan die paar losse euros nu.

Voor het bedrijf ben je een risico (want student, dus 0.0 garanties, je bent beperkt qua tijd, en qua ervaring) maar wel een heel stuk voordeliger dan outsourcen. Zelf vind ik 12.50 per uur redelijk voor dit soort klussen, hoewel een normaal startsalaris (na HBO afgerond te hebben) ergens boven de 15/uur zal uitkomen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• LangeTreeDorpie
asfaloth_arwen schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:53:
Je kunt je afvragen of je heel erg op loon moet sturen. Uiteraard wil je niet uitgebuit worden, maar je hebt je studie nog niet af. Indien je meer krijgt dan minimumloon/bijbaan bij bijvoorbeeld een supermarkt en daarbij leuker werk kunt doen, waarom zou je dan niet akkoord gaan? Tevens doe je zo relevante ervaring & kennis op die goed op je CV staat en waarmee je sneller kunt groeien.

Voor indicaties of het marktconform is zou je eens kunnen kijken in: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)
FreezeXJ schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:19:
Voor jou is het simpel, verdient het beter dan de supermarkt? Nee? Dan niet doen. Zo ja, dan kijken of je er kans krijgt iets van te leren, want uiteindelijk gaat over een paar jaar ervaring belangrijker zijn dan die paar losse euros nu.

Voor het bedrijf ben je een risico (want student, dus 0.0 garanties, je bent beperkt qua tijd, en qua ervaring) maar wel een heel stuk voordeliger dan outsourcen. Zelf vind ik 12.50 per uur redelijk voor dit soort klussen, hoewel een normaal startsalaris (na HBO afgerond te hebben) ergens boven de 15/uur zal uitkomen.
Het zal mijn CV wel verrijken maar zelf denk ik dat €10,42 (€12,50 inclusief bonussen) redelijk laag is. Dit zal ongeveer gelijk zijn aan een baantje in de supermarkt. Echter is het voordeel dat ik nu veel relevante kennis opdoe inderdaad. .

Dus ik ga het gewoon aannemen en zie wel waar ik beland, bedankt voor jullie inzicht :) .

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat zou je met een andere bijbaan verdienen(mogelijk niet in de ICT of iets waar je jezelf niet kan ontwikkelen, wat nu wel het geval is)?

Vraag voor je zelf is ook om te achterhalen wat jouw motivator is. Is dat geld of ontwikkeling / werkplezier?

En anders doe je het toch wat "rustiger" aan :+ Schrijf je ook de uren voor het inlezen / voorbereiden, etc ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:51

Ik denk echter dat je jezelf nogal overschat. Zoals je zelf zegt mis je eigenlijk een behoorlijke portie kennis, je laat er zelfs iemand anders voor aanrukken. Dat is niet erg hoor, maar geeft wel aan waar je staat in je carrière.
Er zijn meer dan voldoende jongeren die minder verdienen en dan fysiek een stuk harder moeten werken, prijs jezelf gelukkig dat je de kans krijgt om tegen een redelijk salaris je kennis en kunde te laten groeien. Het is maar een bijbaan, vergeet dat niet. Je hoeft hier niet oud te worden en je hoeft hier geen 15 jaar te werken voor dit salaris.

Hoewel ik de opmerking van outsourcen niet zo netjes vind kan ik het ergens nog wel begrijpen. Ze doen je een fatsoenlijk aanbod en je gaat direct met de hakken in het zand. Het is niet dat het bedrijf geen risico neemt en de afweging is simpelweg 25e/uur betalen voor 2 studenten waarvan het resultaat uiterst onzeker is of voor 112/uur een bedrijf inhuren wat zijn sporen verdiend heeft en er vrij zeker een goed resultaat zal zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• LangeTreeDorpie
BastaRhymez schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:25:
Wat zou je met een andere bijbaan verdienen(mogelijk niet in de ICT of iets waar je jezelf niet kan ontwikkelen, wat nu wel het geval is)?

Vraag voor je zelf is ook om te achterhalen wat jouw motivator is. Is dat geld of ontwikkeling / werkplezier?

En anders doe je het toch wat "rustiger" aan :+ Schrijf je ook de uren voor het inlezen / voorbereiden, etc ;-)
Ontwikkelen van kennis is ook super belangrijk natuurlijk.

Haha, ik verwacht wel dat ik uren zal schrijven voor het onderzoeken/voorberedingen :D , maar daar schrijf je in loondienst ook uren voor toch?

• LangeTreeDorpie
Drardollan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:27:

Geld is natuurlijk niet de enige drijfveer. Echter vind ik de vrijheid en de mogelijke kennis winst belangrijker.

Dankje, ik denk dat ik dit antwoord nodig had want zo had ik er nog niet overna gedacht. Zelf weet ik natuurlijk niet zo hoe ik in de markt sta, dus vandaar dit topic.

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Drardollan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:27:

+1 , het meerendeel , blijft rond het minimumloon zitten, of net ietsje erboven, dat is verruit het grootste groep in Nederland...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Pentiumdualcore schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:28:
[...]

Ontwikkelen van kennis is ook super belangrijk natuurlijk.

Haha, ik verwacht wel dat ik uren zal schrijven voor het onderzoeken/voorberedingen :D , maar daar schrijf je in loondienst ook uren voor toch?
/offtopic
In loondienst krijg je over het algemeen de uren uitbetaald die in je contract staan. Ongeacht waar je die uren aan besteed. In mijn branche (infra bouw) is het echter niet altijd mogelijk om alle uren te schrijven. Sterker nog, in mijn contract staat een passage dat overuren niet worden uitbetaald en dat dit in mijn salaris is verwerkt. Dus als ik iets moet voorbereiden / afronden en ik heb daar meer uren voor nodig, dan krijg ik die niet uitbetaald. Er zijn wel eens periodes dat er (ruim) meer dan 40 uren wordt gewerkt natuurlijk zorg ik er zelf wel voor, dat ik gemiddeld rond 40-45 uur / week uitkom.
Aan de andere kant, zijn er zat branches die wel "gewoon" overuren uitbetalen (en vaak tegen een hoger tarief). Echter in mijn functie, hoort overwerk er simpel gezegd gewoon bij. Dit wist ik ook van te voren en vind het ook helemaal niet erg :)
Pagina: 1