Vraag

• FrVn
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-08-2022
Ik ben op zoek naar een workstation voor deep learning met Tensorflow.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De desktop is bedoeld voor het trainen van neural networks met Tensorflow, >16u per dag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500-3000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, het wordt een volledig nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Een goede GPU voor Tensorflow, eg RTX 2080 Ti 11GB. Daarnaast wil ik ruimte voorzien om in de toekomst een 2e GPU in SLI te zetten.
  • Een degelijke CPU is handig, maar ondergeschikt aan de GPU.
  • 3 M.2-ssd's zijn interessant om te dualbooten en het maken van een shared disk.
  • Verder een case met goede airflow & voeding om de levensduur te maximaliseren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vooral een voorkeur voor de Nvidia RTX 2080 Ti wegens de tensor-/cuda cores, de ondersteuning van Nvidia voor machine learning en de betere performance per watt (vs. RTX 2080 Super).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gezien de machine lang & zwaar gebruikt zal worden, is een degelijke airflow/voeding van belang om de levensduur te vergroten. Verder is het stroomverbruik ook niet onbelangrijk.

Ga je overklokken?
Neen, de desktop zelf samenstellen zal al uitdagend genoeg zijn.

Wat verwacht je van ons?
  • Wat kan ik hier nog aan optimaliseren?
  • Zouden deze componenten naar verwachting goed moeten samenwerken?
  • Verder zie ik op de supported memory list van het moederbord maar 1 module van 32 GB (met hoge latency), betekent dit dat het moeilijk zal zijn om te upgraden naar 128 GB RAM in de toekomst?
  • Tussen de CPU cooler & case blijft nog 6mm over. Is dit voldoende?
Het systeem dat ik voor ogen had:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ULTRA€ 305,-€ 305,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2080Ti EX (1-Click OC)€ 1.095,05€ 1.095,05
1BehuizingenCorsair Obsidian 450D€ 101,05€ 101,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C17Q-64GTZ€ 336,-€ 336,-
1VoedingenCorsair AX850 Titanium€ 215,03€ 215,03
3Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,95€ 389,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.833,85

Alle reacties

• Roelant001
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-02 16:44
Je build ziet er volgens mij prima uit, ik kan alleen zo snel niet in de specs van je moederbord vinden hoe de PCI-e lanes worden verdeeld als je de 3 m.2 poorten zou gebruiken, dit kan de moeite zijn even te controleren. (pci-e 8x lijkt snel genoeg voor de meeste toepassingen)

Mocht je de weg naar een 3-4 GPU setup open willen houden zou je een Threadripper (e.g. 2920X) met bijbehorend X399 moederbord kunnen overwegen. Dit geeft wat lagere single-thread performance, maar meer pci-e lanes (wel 'slechts' pcie 3.0) en quad channel geheugen en dus meer uitbreidingsmogelijkheden.

Met >=2 GPUs kan een blower-design gunstiger zijn. Zie ook de blogs van Tim Dettmers

Succes met je build en deeplearning werk!

• TechnoNoob
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-01 15:19

TechnoNoob

I'm just a noob.

Wat is je redenering achter je moederbord keuze? Het is namelijk een relatief duur bord.

i5-8600K / Asus ROG Strix Z370-F GAMING / Nvidia Founders Edition GTX 1070 Ti / Corsair Vengeance 16 GB 3000 Mhz / Samsung 850 PRO 500 GB / WD Black 2 TB / Intel Optane 16 GB / Seagate Focus Gold 550 Watt / Phanteks P400S RED

• FrVn
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-08-2022
Bedankt voor jullie feedback!

@Roelant001 : ik vond elders op Tweakers deze uitleg over de verdeling van de PCI lanes, dat lijkt wel mee te vallen aangezien ik niet van plan ben SATA schijven te gebruiken.

Ik had de post van Tim Dettmers ook al gezien, ik twijfel ook om blower GPU's te nemen of niet: ze zouden in een 1-tot-2 GPU build nog een iets hogere warmte hebben en iets luidruchtiger zijn. Daarom dat ik nu opteerde voor een case met goede airflow om het zo te proberen oplossen (meer dan 2 GPU's worden het niet), maar er is weinig info over te vinden. In datzelfde artikel van Dettmers staat ook dat het aantal PCIe lanes niet zoveel uitmaakt (met een performance verschil van 3% tussen 4 PCIe & 16 PCIe lanes), vandaar dat ik niet voor de duurdere Threadripper ga.

@TechnoNoob : met dit moederbord kan ik er 3 M.2 ssd's in pluggen, wat voor mij wel een voordeel is. Heb je eventueel goede alternatieven?

• TechnoNoob
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-01 15:19

TechnoNoob

I'm just a noob.

Is dan bijvoorbeeld zoiets niet een idee: pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01
Ik gooi het maar even in de groep, ik vind €300 namelijk een smak geld als het alleen daarom gaat...

i5-8600K / Asus ROG Strix Z370-F GAMING / Nvidia Founders Edition GTX 1070 Ti / Corsair Vengeance 16 GB 3000 Mhz / Samsung 850 PRO 500 GB / WD Black 2 TB / Intel Optane 16 GB / Seagate Focus Gold 550 Watt / Phanteks P400S RED

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@FrVn als ik zo dat blog lees dan is waterkoeling ook wel lekker.. Je kunt allerlei aio waterkoelers met een bracket op een gpu zetten..

blower werkt goed en betrouwbaar maar is wel luid.

Als je voor reguliere "game" koelers gaat, dan zou ik kijken of je een moederbord kunt scoren waar nog meer dan 1 slot tussen de gpu's zit. En veel lucht naar de gpu's toe blazen.

specs

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:01
TechnoNoob schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:40:
Is dan bijvoorbeeld zoiets niet een idee: pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01
Ik gooi het maar even in de groep, ik vind €300 namelijk een smak geld als het alleen daarom gaat...
Mijn vraag is dan: wat zou je alternatief zijn?

Er moet NVLink ondersteuning zijn en en voor een mobo met hogere kwaliteitscomponenten kiezen kan misschien ook geen kwaad bij het type projecten dat hier in gedachten wordt gehouden. Veel kan je trouwens niet besparen als je bij het X570 platform blijft, dit moederbord is dan stiekem in een lagere prijsklasse :) In de Pricewatch zie ik onder X570 + NVLink slechts twee significant goedkopere borden staan.

Wat de PCI -> M2 adapter betreft: als je al twee GPU's in je PC gaat hangen, is het misschien niet de meest praktische oplossing als je gewoon voor een derde M2 slot kan kiezen. Je bespaart 15-25 euro op als je voor de adapter kiest, op een build van 3000 euro is dat niet echt significant denk ik dan.

• maratropa
  • Niet online
NVlink is toch niet nodig hier

specs

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:01
Gezien het plan is om op termijn een tweede Ti erbij te steken zou ik denken van wel (zie deze PugetSystems test)? Of is dat het niet waard? Verbeter me gerust :)

[Voor 50% gewijzigd door JackAvery op 22-11-2019 12:01]

• maratropa
  • Niet online
Nee ik denk dat je gelijk hebt, nvlink op de 2080ti brengt meer dan alleen sli support volgens puget. Dan kan dat wel interressant zijn.
JackAvery schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:54:
Gezien het plan is om op termijn een tweede Ti erbij te steken zou ik denken van wel (zie deze PugetSystems test)? Of is dat het niet waard? Verbeter me gerust :)

specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee