Mix van PCIe 4.0 en 3.0. Hoe zit het met lanes? 3900X + X570

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 21:51
Goedenavond,

Als ik een Ryzen 3900X combineer met een X570 moederboard (gigabyte Aurus ProGigabyte X570 Aorus Ultra) en ik plaats daar in:

1x GPU - GTX 970 (PCIe 3.0)
2x CORSAIR Force MP600 Gen4 PCIe x4 NVMe M.2 SSD (PCIe 4.0)
  • Heb ik dan nog genoeg lanes voor een 3e PCIe 3.0 SSD m.2 NVMe (Corsair Force MP510 1,92TB) zonder prestatie verlies?
  • En stel ik upgrade de GPU in de toekomst naar een PCIe 4.0 GPU, verlies ik dan snelheid?
  • Hoeveel lanes houd ik over? Kan ik dan nooit meer wat erbij prikken (HDD's oid)?
Ik zat namelijk eerst te denken aan een Samsung 860 EVO 2TB SATA SSD, maar de Force MP510 is nagenoeg net zo duur en m.2 wat het natuurlijk weer wat strakker maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPZzrXG1YI5yH-EETwFXQK5gH04=/656x/i/2002905490.png?f=imagenormal

Beste antwoord (via CollisionNL op 13-07-2019 13:28)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
De blokjes in het diagram van de chipset met pick one, zijn voor de ontwikkelaars. Zij kunnen dan kiezen hoe ze de pci-e-lanes verdelen (4x1,2x2of 1x4) of dat ze deze gebruiken voor sata-aansluitingen (welke weer in reguliere of m2-vorm op het bord geplaatst kunnen worden.

Technisch gezien kan er ook een switch tussen, waarbij je zelf in de bios aangeeft welke van de keuzes er gebruikt moet worden. Dan kun je daar bv kiezen voor 1x4 lanes die ze naar een m2-slot hebben geleid, of voor het gebruiken van sata waar een aantal aansluitingen voor zijn.
Het is zelfs mogelijk een extra m2-slot op het bord te maken die je kunt schakelen tussen nvme en sata. Bij nvme zijn dan de sata- poorten uit dat cluster uit en bij sata heb je dan het m2-slot en nog wat losse sata- aansluitingen.

De enige beperking op dat Ultra bord is dat als je m2-slot C gebruikt, er 2 sata-poorten niet meer werken. https://www.gigabyte.com/...rev-10/support#support-dl (Manual pagina 21) Ik zie dat Uszka dit al heeft uitgelegd)

Op dat Ultra bord kun je dus 3 M2 nvme ssd's kwijt èn 4 sata- poorten gebruiken
òf
2x m2 nvme ssd's (in slot a en b) en dan 6 sata-poorten + 1 m2 data ssd

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 13-07-2019 07:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Je hebt 24 pci-e lanes, 16 voor het eerste slot en dan 8 te verdelen voor andere hardware zoals m2.
De PCI-e slots en de M2 slots zitten niet in elkaars vaarwater.
Als je een bijvoorbeeld een 2e GPU plaatst dan worden de 16 wel in 2x8 gedeeld.
Edit: 40 lanes dus, geen zorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 12-07-2019 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Je post zelf het schema van de chipset, combineer die met het moederbord en je hebt je antwoorden.
Heb ik dan nog genoeg lanes voor een 3e PCIe 3.0 SSD m.2 NVMe (Corsair Force MP510 1,92TB) zonder prestatie verlies?
waar wou je die insteken dan? Het bord heeft 2 m2-sloten, de enige manier om 3 m2-sloten te krijgen is het 2e gpu-slot te gebruiken met een adapter naar m2.
En stel ik upgrade de GPU in de toekomst naar een PCIe 4.0 GPU, verlies ik dan snelheid?
Het maakt voor een lane niet uit of hij gevuld wordt met data op pci-e 1/2/3 of 4 -snelheid, hij wordt er niet door beperkt en aangezien de 16 lanes dedicated uit de cpu komen is dat dus nooit een probleem (alles aan de chipset volgooien kan wel problemen opleveren omdat er maar een 4 lane-pad is naar de.cpu, maar dat dat een beperking is komt nauwelijks voor.
Hoeveel lanes houd ik over? Kan ik dan nooit meer wat erbij prikken (HDD's oid)?
Wat wou je met een losse lane doen dan? Het gaat om aansluitingen en er zitten 6 sata- aansluitingen op het moederbord en nog 2 pci-e 1x sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@unfor Thanks! Maar de lanes naar de Chipset kan ik dan ook nog gebruiken voor sata etc.

@Uszka Die had ik inderdaad gevonden maar daar was het voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk omdat ik meer het idee kreeg dat dit alle variabelen waren (waar je dus nog steeds moet kiezen)
White Feather schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:46:
Je post zelf het schema van de chipset, combineer die met het moederbord en je hebt je antwoorden.
Ja maar daar staat duidelijke 'PICK ONE' wat het voor mij nog steeds niet duidelijk maakt als ik er een 3e m.2 SSD oplaatst maar dan met 3.0.
waar wou je die insteken dan? Het bord heeft 2 m2-sloten, de enige manier om 3 m2-sloten te krijgen is het 2e gpu-slot te gebruiken met een adapter naar m2.
Foutje: Gigabyte X570 Aorus Ultra, aangepast in start post.
Het maakt voor een lane niet uit of hij gevuld wordt met data op pci-e 1/2/3 of 4 -snelheid, hij wordt er niet door beperkt en aangezien de 16 lanes dedicated uit de cpu komen is dat dus nooit een probleem (alles aan de chipset volgooien kan wel problemen opleveren omdat er maar een 4 lane-pad is naar de.cpu, maar dat dat een beperking is komt nauwelijks voor.
Wat wou je met een losse lane doen dan? Het gaat om aansluitingen en er zitten 6 sata- aansluitingen op het moederbord en nog 2 pci-e 1x sloten.
Maar die nemen toch ook lanes weg? Er staat duidelijke: PICK ONE. Waardoor ik het idee heb dat dat ik dus niet beide kan. 2x 4.0 PCIe NVMe kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die Pick one is voor de bord ontwikkelaars, die kunnen kiezen wat ze ermee doen, ze kunnen er ook een switch tussen zetten zodoende dat je of pci-e poort lanes hebt of m.2 pci-e lanes.

De snelheid is maximum pci-e 4.0 als je er een 3.0 aparaat in steekt zal die op maximum 3.0 snelheden draaien (soms iets meer want de bus heeft meer snelheid dan de controller aankan)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:24
Het 3e M2 PCI-e4.0 slot deelt lanes met 6x sata en een PCI-e4.0x4 slot. Als je één van drieën bezet kan je het andere niet meer gebruiken.
Pci-e3.0 of 4.0 hangt af van welke cpu wordt gebruikt. 4.0 is alleen beschikbaar icm Ryzen 3xxx.

[ Voor 25% gewijzigd door Uszka op 12-07-2019 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@Damic oke dat maakt heel wat duidelijker. Dat betekend dus dat zoals @White Feather ook zei. Moet ik naar het mobo kijken om te weten hoe de ontwikkelaar de lanes heeft verdeeld?

@Uszka Oke kijk dat is duidelijke taal. Kies ik voor de 3e M2 heb ik geen mogelijkheid tot uitbreiding op HDD's welke natuurlijk via SATA lopen.

Dan ik beter voor de Pro gaan welke 2 M.2's heeft als ik toch al gebruik ga maken van SATA ipv die 2e m2 op de ultra.

3900X is Ryzen 3xxx dus dat moet goed komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
De blokjes in het diagram van de chipset met pick one, zijn voor de ontwikkelaars. Zij kunnen dan kiezen hoe ze de pci-e-lanes verdelen (4x1,2x2of 1x4) of dat ze deze gebruiken voor sata-aansluitingen (welke weer in reguliere of m2-vorm op het bord geplaatst kunnen worden.

Technisch gezien kan er ook een switch tussen, waarbij je zelf in de bios aangeeft welke van de keuzes er gebruikt moet worden. Dan kun je daar bv kiezen voor 1x4 lanes die ze naar een m2-slot hebben geleid, of voor het gebruiken van sata waar een aantal aansluitingen voor zijn.
Het is zelfs mogelijk een extra m2-slot op het bord te maken die je kunt schakelen tussen nvme en sata. Bij nvme zijn dan de sata- poorten uit dat cluster uit en bij sata heb je dan het m2-slot en nog wat losse sata- aansluitingen.

De enige beperking op dat Ultra bord is dat als je m2-slot C gebruikt, er 2 sata-poorten niet meer werken. https://www.gigabyte.com/...rev-10/support#support-dl (Manual pagina 21) Ik zie dat Uszka dit al heeft uitgelegd)

Op dat Ultra bord kun je dus 3 M2 nvme ssd's kwijt èn 4 sata- poorten gebruiken
òf
2x m2 nvme ssd's (in slot a en b) en dan 6 sata-poorten + 1 m2 data ssd

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 13-07-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@White Feather heel erg bedankt voor de heldere uitleg! Dat was mij niet duidelijk. Er is dus nog steeds SATA beschikbaar. Dat maakt de ultra dus wel interessant (clean build).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
CollisionNL schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:29:
@White Feather heel erg bedankt voor de heldere uitleg! Dat was mij niet duidelijk. Er is dus nog steeds SATA beschikbaar. Dat maakt de ultra dus wel interessant (clean build).
Yep, onder het blokje van de chipset staat een vakje met 4 sata-aansluitingen, die blijven dus altijd beschikbaar uit de chipset, of je nu de 2 blokken uit de chipset of de ene uit de cpu voor nvme gebruikt of iets anders.

Ik zou overigens niet gelijk al die m2 sloten volgooien. Pci-e 4.0 is er pas net en als je een aantal jaren met je systeem doet, zie ik nog wel dat je er eentje vervangt voor een nieuwe, grotere,en snellere en dan kun je je oude niet meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@White Feather eens, ik start ook niet gelijk helemaal vol maar ik doe meestal lang met een systeem dus wil graag duidelijkheid over hoe ver ik maximaal kan gaan!
Pagina: 1