Online.nl router wordt regelmatig gereset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jov58
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-02-2023
Hallo,

Sinds de overgang van Fiber naar Online.nl een half jaar geleden heb ik regelmatig last van een reset van mijn router (Fritz!BOX 7360) - een keer of vier, vijf nu. Het IP-adres gaat terug naar de fabrieksdefault, de DHCP server wordt ingeschakeld en de DNS servers teruggezet naar die van online.nl. Erg irritant omdat ik een AD domein heb draaien met eigen DHCP en DNS servers. Het gebeurt altijd 's nachts.

Ik kan me niet voorstellen dat de router zich uit zichzelf eens in de anderhalve maand reset, het lijkt me logischer dat b.v. een gevolg is van provider updates.

Zijn er anderen die hiermee te maken hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat zegt de log op het moment dat dit plaatsvindt?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AW_Bos schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:49:
Wat zegt de log op het moment dat dit plaatsvindt?
Da's bij een AVM Fritzbox wel een dingetje. De log's worden gecleared bij een reset. Als het ding dus écht een reset krijgt dan zijn de logs leeg.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Online.nl geeft zelf geen Fritz uit aan haar klanten, dus het modem is van andere origine.

* Welk model? V1 of V2?
* Is het van een provider of een retail model?
* Welke firmware draait nu?
* Staat de login nog default of is die aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
In september is er nog een update geweest voor de firmware ("Fritz!OS") naar versie 06.86 die volgens de release notes de stabiliteit verbetert. Probeer eerst eens de router te updaten naar de nieuwste versie als je dat nog niet gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Best kans dat ze elke 6 weken een netwerk-maintenance uitvoeren. Checken of er nodes niet meer in gebruik zijn en die sluiten, DHCP resets (als particulier heb je geen vast IP meestal, die kunnen nog al eens veranderen), firmware updates voor bepaalde apparaten uitrollen en noem maar op.
Ik vind het helemaal niet zo gek dat zoiets eens in de zoveel tijd voorkomt eigenlijk.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
@Wintervacht Maar het is niet gebruikelijk dat je router dan de instellingen vergeet, en dat is het probleem waar we hier mee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
online.nl heeft het bij mij gepresteerd om op gegeven moment nieuwe instelling in de fritzbox te laden, die ook de interne netwerksettings vernachelden, vergelijkbaar met wat jij beschreef. Dit werd toen gedaan vanuit de provider. Je zou ze eens kunnen bellen om t na te vragen. Ik heb er na die ene keer (en een nogal boos telefoontje van mijn kant) geen last meer van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

AlbertJP schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:33:
@Wintervacht Maar het is niet gebruikelijk dat je router dan de instellingen vergeet, en dat is het probleem waar we hier mee zitten.
Als wat @cornfed99111 waar is zou het best kunnen. Maar er is uiteraard een manier om vanalles uit te sluiten :)
Als je de stroom een minuutje of wat van het apparaat haalt en plugt hem daarna weer in, is hij de instellingen dan ook kwijt?
Zo ja heb je kans dat de router gewoon kaduuk is (hij hoort ze uiteraard te herinneren)en anders moet je eens goed nagaan of de router geschikt is voor je provider, anders kunnen firmware updates en settings ook in de war raken lijkt me.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:52
Kijk eens even of onder Internet > Account Information > Provider Services > Allow automatic configuration by the service provider soms staat ingeschakeld. Bij mij op mijn 7490 wordt deze instelling soms weer ingeschakeld bij een firmware update, terwijl ik hem altijd uit heb staan. Ik zit op XS4ALL en weet dat ze deze functie gebruiken en daarom zet ik hem uit (ik heb graag zelf controle over updates). Bij Online denk ik niet dat ze deze functie gebruiken voor een Fritz!Box, maar misschien gaat daar toch iets fout als Allow automatic configuration by the service provider staat ingeschakeld.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:36
De 7360 is EOL, kun je geen nieuwere Fritz.Box krijgen? En check de instellingen die @pimjoosten noemt.
Logs zou je kunnen vastleggen met een PHP script oid .. zie hier biomass in "[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2"

• AlbertJP
Je bedoelt met EOL dat de 7360 niet meer verkocht wordt? De software is een paar maanden terug nog bijgewerkt, zolang die ondersteuning er nog is vind ik de router nog niet EOL.

(De update naar 6.86 staat alleen (nog) niet op de website van AVM maar is wel in de webinterface van de router zelf te downloaden.)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:36
AVM vertelde mij dat de firmware voor de 7360 niet meer gefikst zou worden toen ik een bug aanmeldde voor 6.85. Ik wist al dat 6.86 uitgekomen is, maar ik verwacht dat er niet veel echte updates meer komen voor de 7360. Ik denk dat ik nu wel eens ga vragen wanneer er een nieuwe 7.x voor de 7583 komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jov58
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-02-2023
Beste mensen,

Sorry voor de late reactie van mijn kant, maar ik moest even met wat anders bezig. Bedankt voor al jullie opmerkingen.

De log had ik al ingekeken, die wordt inderdaad steeds gereset. Iets naar een syslog server doorsturen kan ook niet. Tenminste, dat dacht ik tot ik de tip hier las. Thx, ga ik uitproberen!

Het is een 7360 V2, twee jaar geleden gekregen van Fiber toen we hier glasvezel kregen. Ondertussen is Fiber dus Online.nl geworden.
De firmware was (na de laatste reset) 6.86, de nieuwste versie. Het enige dat niet verandert na een reset, is het (aangepaste) wachtwoord om in te loggen. Voor de rest zie ik nergens login gegevens voor de provider staan.

Het lijkt me logischer dat het resetten komt door updates van de provider, dan door firmware updates vanuit de router zelf.
We hebben wel vaker een storing, waarbij de router ineens in het lokale netwerk niet meer benaderbaar is. Dan gaat de stekker er even uit en zijn na opstarten alle gegevens gewoon onveranderd aanwezig. Laatst drie keer op een dag en toeval of niet: er werd verderop stevig gegraven in de straat.
Maar dat zijn andere storingen dan die waarbij alle instellingen van de router (behalve het login wachtwoord dus) worden gereset.

De Provider Services opties kan ik niet uitschakelen, na weghalen en apply komen ze vrolijk terug. Bij XS4All had ik ook een 7360 en daar kon dat inderdaad wel.

Helpdesk
Ik heb twee keer eerder een vraag gesteld aan de helpdesk van online.nl die doorgegeven moest worden aan een volgend level. En dan hoor je niets meer, zucht. Als het nog een keer gebeurt, ga ik maar weer eens bellen ...

Ondertussen ...
heb ik in twee jaar glasvezel meer storingen gehad dan in al die jaren XS4All vanaf 1995. In een toekomst van XS4All bij KPN heb ik geen vertrouwen, daarom heb ik me bij Freedom Internet aangemeld. Zodra zij hier op de glasvezel zitten, ben ik over ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 12:16
jov58 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:17:
Beste mensen,

De Provider Services opties kan ik niet uitschakelen, na weghalen en apply komen ze vrolijk terug. Bij XS4All had ik ook een 7360 en daar kon dat inderdaad wel.

Als je de configuratie gewoon er in en er uit kunt halen kun je met fbedit deze bewerken en de provider toegang er uit halen, dat zijn dacht ik de TR069 stukken.

[ Voor 0% gewijzigd door joop99 op 04-12-2019 08:07 . Reden: Correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Kijk eens hier:
[fritzbox 7360 - Fiber.nl] - configuratie

Waarschijnlijk hetzelfde probleem als hier.

De raad van joop99 is aan zich een hele goede.
Sloop alle functionaliteit van TR69 eruit en het is niet meer mogelijk remote een update te doen.

Zorg er wel voor dat je het originele configuratiebestand veilig opgeslagen is.
Want als het fout gaat, kan je alleen daarmee simpel weer online gaan met de Fritz.

FBEditor: https://github.com/olistudent/FBEditor
Pagina: 1