Videokaart reparatie/retour probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersphinx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-08 17:34
Ik hoop dat dit het juiste forum is voor dit probleem want ik ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik heb ongeveer halfjaar geleden een nieuwe videokaart aangeschaft bij een grote online winkel o.a hier op pricewatch. Ik heb altijd zonder problemen met deze winkel zaken kunnen doen en zonder problemen meerdere keren iets kunnen retouren. Over het algemeen heb ik dus niets te klagen over de winkel.

Maar deze videokaart die ik heb gekocht ( ~480 euro ) heeft een irritant probleem, hij werkt in principe naar behoren wat betreft beeld. Maar de kaart heeft een ingebouwde stille modus o.i.d dat wil zeggen de fans staan standaard stil alleen als het te warm word beginnen ze af en toe even te draaien. Elke keer als de fan van stil naar draaien gaat ( wat tijdens het gamen soms wel 10x per minuut of meer kan zijn ) maakt de fan een soort "grindy" geluid dat is echt super irritant.

Ik heb dit probleem duidelijk neergelegd en de kaart opgestuurd naar de winkel, die heeft de kaart naar de fabriek opgestuurd. Ik heb twee weken zonder kaart en dus zonder werkende pc gezeten om de kaart in dezelfde staat terug te krijgen. Het probleem was niet geconstateerd was de melding.

Dit is ergerlijk omdat ik de klacht duidelijk omschreven heb en in 100% van de gevallen dat de kaart van stil naar draaien gaat kun je dit geluid constateren en zo zacht is het niet.

Ik heb een geluidsfragment van de kaart opgestuurd en de winkel heeft aangeboden de kaart met koerier te laten halen. Maar dan zit ik weer ~2 week ( in totaal een maand ) zonder kaart, omdat er niet zorgvuldig naar het probleem is gekeken.

Omdat ik mijn videokaart nodig heb om zowel fatsoenlijk mijn werk alsmede ontspanning ( gamen ) te kunnen heb ik gevraagd of ze dan op zijn minst een vervangende tijdelijke kaart kunnen regelen. Winkel zegt niets voor mij te kunnen betekenen.

Heb ik hier wat rechten of moet ik harder er op staan dat er een vervangende oplossing of gewoon omruiling plaatsvind, omdat er toch niet zorgvuldig naar het probleem is gekeken en voor die prijs mag je toch een degelijk werkende kaart verwachten, of heb ik hier gewoon pech?

Lang verhaal, hopelijk staat het op de goede plek, zoniet dan hoor ik graag waar ik dit wel moet posten.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je het geluid ook eens aan ons laten horen? Zodat we het zelf kunnen beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je het geluid toewijzen aan 1 specifieke fan..
Bv je houd wanneer het gebeurd 1 fan helemaal stil.
En daarna doe je het met de andere fans.?

Kan je zien of ze fans ergens tegen aan lopen, bv is en snoertje of lopen ze vrij.

Ik vermoed trouwens een lager die niet helemaal lekker is, maar zeker weten is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersphinx
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:01:
Kan je het geluid ook eens aan ons laten horen? Zodat we het zelf kunnen beoordelen?
Ja

hier het audiofragment

https://voca.ro/72JOcvIunM8

Ik zat een beetje te kloten met afterburner want het werkte niet echt mee maar op 5 seconden en 25 seconden zet ik de fans aan en kun je he geluid horen

@Emielvanputten Ik ben nu niet thuis en kan het niet controleren, maar ik hoor het geluid van een enkele bron, ik weet niet precies hoe de fans aangedreven worden e.d maar ik denk dat de aanname dat het 1 specifieke fan is logisch zou zijn, ik zou dan ook vermoeden iets van een lager ofzo. Het geluid is ook enkel te horen als de fans starten met draaien. Maar goed dit doet de kaart dus continu en dus ik hoor het constant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm...ik denk eerder dat het geluid is van iets wat aanloopt op lage toeren (als het begint te draaien en dus aan het opspinnen is). Een slechte lager hoor je meestal continu.

Als de fabrikant het probleem niet wil oplossen, kun je eventueel zelf de fans vervangen.
Dit kan door modificatie of als je daar niet aan wilt beginnen kun je misschien een defecte kaart van iemand overnemen en daar de fans vanaf halen om die dan op jouw kaart te zetten.
Youtube is your friend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
Klinkt als een defecte lager van fan. of niet😀
De koop ontbinden om dit geluid lijkt mij vrij lastig waar te maken. Een korting lijkt mij wel op zijn plaats. Misschien kan je de temp curve iets veranderen zodat hij alleen bij niet gamen uit gaat. En maar 1 malig dit geluid maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 20-11-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb lagers gehad die ik bij 800toeren hoor en bij 1000 niet meer.
En bij 800 toeren een mep bij de fan geven en het geluid is weg.

Dat gezegd, dit klinkt anders. Idd meer op iets wat er tegen aan zit.
Of in elk geval tijdelijk tegen aan loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersphinx
Zoals gezegd heeft de winkel aangeboden mijn kaart door een koerier op te laten halen om nogmaals naar de fabriek te verstuurd worden. Maar dat betekent dus weer twee week zonder functionerende PC te zitten, daar kijk ik niet echt naar uit.

Heb ik een punt als ik hier vind dat omdat de eerste keer niet goed gekeken is de winkel met een oplossing moet komen voor tijdelijke vervanging danwel vervanging of heb ik hier gewoon pech?

Ik kan inderdaad met afterburner gewoon die kaart altijd aan hebben, dan hoor ik het slechts die ene keer dat ik afterburner aanzet. In dat opzicht is reparatie niet noodzakelijk maar ik kan me niet voorstellen dat dat per se goed voor de kaart is en voor een prijs van ~480 mag je toch een functionerende kaart verwachten. Bovendien vervang ik ongeveer elke anderhalf a twee jaar mijn videokaart, en in deze staat kan ik natuurlijk niet zomaar de kaart doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt zeker een punt als je zegt dat hier niet goed naar is gekeken! Sterker nog, je kunt zelfs eisen dat de fans op de kaart onder garantie worden vervangen.
Het hangt er hier wel een beetje vanaf of de kaart nog wordt geproduceerd in de fabriek en of het koelgedeelte nog los leverbaar is.

Of de winkel zelf met een (tijdelijke) oplossing moet komen durft ik niet glashard te beweren, maar het zou wel netjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
mastersphinx schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:42:
Zoals gezegd heeft de winkel aangeboden mijn kaart door een koerier op te laten halen om nogmaals naar de fabriek te verstuurd worden. Maar dat betekent dus weer twee week zonder functionerende PC te zitten, daar kijk ik niet echt naar uit.

Heb ik een punt als ik hier vind dat omdat de eerste keer niet goed gekeken is de winkel met een oplossing moet komen voor tijdelijke vervanging danwel vervanging of heb ik hier gewoon pech?

Ik kan inderdaad met afterburner gewoon die kaart altijd aan hebben, dan hoor ik het slechts die ene keer dat ik afterburner aanzet. In dat opzicht is reparatie niet noodzakelijk maar ik kan me niet voorstellen dat dat per se goed voor de kaart is en voor een prijs van ~480 mag je toch een functionerende kaart verwachten. Bovendien vervang ik ongeveer elke anderhalf a twee jaar mijn videokaart, en in deze staat kan ik natuurlijk niet zomaar de kaart doorverkopen.
Je moet een winkel wel de kans geven om een reparatie te laten uitvoeren.

Nu is 2x 2 weken een grens gevalletje.
Tijdelijk product wordt lastig.

Zorg in eerste instantie met zoveel mogelijk voorbeelden/bewijs dat jij dit probleem ervaart. Dan kunnen zij dit meenemen in hun onderzoek.

[ Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 20-11-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:46
Kan je niet voor 25 euro (naderhand weer voor 20 euro verkopen) even een tweedehands kaartje scoren zodat je tenminste een werkende pc hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:03

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

FoxLenny schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:04:
Kan je niet voor 25 euro (naderhand weer voor 20 euro verkopen) even een tweedehands kaartje scoren zodat je tenminste een werkende pc hebt?
Of de winkel vragen een testkaart van hun te leveren zodat je in ieder geval een werkende pc hebt.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastersphinx
Hoi allemaal bedankt voor jullie reacties,

nog een kleine update/vraag

De opmerking van de winkel dat ze de klacht niet hadden geconstateerd zou mogelijkerwijs komen omdat in de testopstelling de kaart in een andere orientatie staat ( op zijn zijde).

Nou heb ik mijn kast even op zijn zijde gelegd en getest, en het geluid is dan inderdaad niet te horen. Iemand enig idee wat dit dan zou kunnen zijn en of ik dit zelf kan verhelpen zonder voiding van warranty?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt inderdaad op een lager probleem, positie van de kaart kan zeker effect hebben. Heb je overigens al gecontroleerd dat het niet per ongeluk een kabeltje is welke de fan's voedt?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Leeghoofd21 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:12:
[...]

Of de winkel vragen een testkaart van hun te leveren zodat je in ieder geval een werkende pc hebt.
@Leeghoofd21
'Omdat ik mijn videokaart nodig heb om zowel fatsoenlijk mijn werk alsmede ontspanning ( gamen ) te kunnen heb ik gevraagd of ze dan op zijn minst een vervangende tijdelijke kaart kunnen regelen. Winkel zegt niets voor mij te kunnen betekenen..'

• koekwau5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-03 19:21
mastersphinx schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:28:
Nou heb ik mijn kast even op zijn zijde gelegd en getest, en het geluid is dan inderdaad niet te horen. Iemand enig idee wat dit dan zou kunnen zijn en of ik dit zelf kan verhelpen zonder voiding van warranty?
Heb jij misschien een kast waar alles 'op zijn kop' in gaat? Dat de fans boven zitten i.p.v naar onder gericht?
Dat het gewicht van de fan de lager net iets te zwaar is als deze uit staat en door zijn eigen luchtdruk iets loskomt als hij eenmaal wat toeren te pakken heeft.

Edit: indien het geval, zet je PC dan eens op zijn kop zodat de fans weer naar onder gericht staan. Is het geluid dan ook weg?

[ Voor 9% gewijzigd door koekwau5 op 21-11-2019 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersphinx
koekwau5 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:35:
[...]

Heb jij misschien een kast waar alles 'op zijn kop' in gaat? Dat de fans boven zitten i.p.v naar onder gericht?
Dat het gewicht van de fan de lager net iets te zwaar is als deze uit staat en door zijn eigen luchtdruk iets loskomt als hij eenmaal wat toeren te pakken heeft.

Edit: indien het geval, zet je PC dan eens op zijn kop zodat de fans weer naar onder gericht staan. Is het geluid dan ook weg?
Nee gewoon een normale kast orientatie, de fans zitten aan de onderkant dus dat is het niet helaas,
Pagina: 1