Toon posts:

1/4de Seat Ibiza als race simulator DIY

Pagina: 1
Acties:

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 14:23
Mocht dit topic niet juist staan hoor ik het graag.

Goed de titel verraad het al een beetje. Door omstandigheden is er een jaar of 2 geleden een knalgele Seat Ibiza TDI in mijn garage beland (vriend had hem cadeau gekregen voor zijn verjaardag ... trip naar ibiza ... fop cadeau ... we zijn allemaal autofreaks onder elkaar en dachten dat hij er mss een tracktool van kon maken of bv een roadtrip mee doen doch dat is er allemaal niet van gekomen). Tot zo ver de intro.

De wagen occasie verkopen is haast onmogelijk omdat het een diesel is met een euro 0 of euro 1 norm. Ik woon in België en net als wss bij jullie in Nederland wordt dat naar tax toe enorm hard afgestraft. Vandaar dat de wagen gewoon staat stof te vangen. De wagen is in een vrij propere toestand en heeft slechts 137xxx km op de teller.

Ik heb een zoontje van 13 die helemaal autogek is mede door de wereld waarin hij zowat leeft in de weken die hij bij mij is. Ik ben een gescheiden alleenstaande vader, heb de woning over genomen en kan dus vrij doen en laten wat ik wil. Hij rijdt al enige tijd met een logitech RS500 stuur en pedalen en logitech bijhorende pook doch gewoon aan zijn bureau.

Het idee zou dus zijn om 1 vierde van de Seat op zijn kamer te bouwen als race sim.

Any toughts, tips, bedenkingen, worden heel erg geappricieerd !!! (adoptie doe ik niet :-p)

We zijn momenteel in opmeet fase om te kijken hoe ik dit stuk wagen binnen krijg aangezien het een verdiep omhoog moet en we geen idee hebben over het exacte gewicht. De wagen weegt in zijn geheel 1245kg. Motor en versnelligsbak zijn daarbij naar onze mening al een behoorlijke brok in de rekening. Naar wat ik gevonden heb 135kg voor de motor, de versnellingsbak zou 42 zijn als je dat samen telt samen met wat aanbouwdelen kom je al snel uit op 200 kg, als je de snede bekijkt die wij willen doen bevat deze relatief gezien vrij weinig plaatwerk. Deur kunnen we uit nemen en appart naar boven doen, zetel ook. Subframe en ophanging hebben we niet nodig aangezien ik er iets achter ga maken om het wiel statisch op zijn plaats te houden. Met een beetje geluk zou het geheel dan toch minder wegen dan 100 kg, liefst zelfs veel minder.

Het plan is om echt alles er zo veel mogelijk uit te halen voor we de cut doen, vervolgens ook voor we doorslijpen een aantal profielen tussen dak en vloerplaat te lassen zodat het geheel niet samen plooit, via deze profielen kunnen we dan ook het geheel tegen de muur schroeven.

Concreet zou het zo ongeveer worden:

Maten
de wagen is:
- 3813 mm lang bumper tot bumper
- 1634 mm breed met spiegels
- 1424 mm hoog van onderkant band tot top van dak

voor ons zijn de maten natuurlijk anders
- bodemvrijheid kan er al af want de band en velg doen we los naar boven. Bodemvrijheid is 124mm dus totaal zou er 130 cm over blijven
- breedte gaat 85 cm zijn inclusief de spiegel dus in de praktijk iets smaller dat zal ook moeten want mijn deuropening is maar 83 cm het idee is dus om daar zo kort mogelijk tegen te zitten
- lengte zou er 250 cm overblijven

Al bij al nog altijd een behoorlijk stuk ijzer. Een optie is om het voorspatbord los te doen, het binnen frame er uit te halen en dan of wel iets custom bouwen of het terug lassen met de halfautomaat ter plaatse. Als ik ooit de woning verkoop is het dan wel woning met race sim :-) dit zal vooral te bekijken zijn op het moment.

We moeten dus eens goed beginnen kijken hoe we het geheel gaan binnen manouvreren, wat onze weg door de woning wordt en de combinatie met het gewicht van het geheel. Als extreem alternatief nemen we het dakstuk ook af aan de venster pillar en deur pillar en lassen we ook dit stuk er naderhand terug op met de half automaat of we voorzien iets waar mee dit deel aan de muur vast komt en dan kan vastklikken op de rest.

Vervolgens
- inkorten dashboard
- kijken hoe alles uit ziet onder de bekleding, mogelijk gaan we voor de look van een rally wagen dus zonder vloermatten en dakhemel, eventueel kijken om met pvc buis een rolkooi te maken voor nog echtere looks maar dat is een tweak naderhand.
- terugbouwen zetel. Nu aan de bestuurderskant is er een scheurtje ik zou willen kijken of we het zitvlak of de zetelhoes van de passagierskant kunnen wisselen met de bestuurderskant. De wagen is uitgerust met het wat sportief ogendere interieur
- plaats omvormen waar de pedalen moeten komen, eventueel uitslijpen en plaatwerk inlassen
- stuur wisselen met het stuur van de rs500. Veel mensen behouden de stuurstang etc maar ik ga voor de KISS (keep it simple stupid) we willen alle functies van het stuur behouden alsook de garantie dus gewoon een soort beugel maken waar het stuur op vast gezet wordt en dan voldoende plaats in het dash maken ... te bekijken as we go
- in raamopening plank maken waarop het scherm gezet kan worden (voorruit komt dus niet terug)
- setje logitech 5.1 kopen, die zijn goedkoop, spelen relatief goed en zit alles bij
- dashboard meters los doen en de kabelboom recupereren. Alles lijkt vrij eenvoudig te werken op oudere VAG dashborden. De wagen heeft ook een na uitrusting van een aantal extra meters deze zou ik vrij eenvoudig kunnen ombouwen om bv toerental van cpu koeler of temperatuur van cpu weer te geven. Uiteraard ook als extraatje. Ik heb de volledige schema's van het dashbord.
- dashboard zelf dan -> via een arduino aansturen, kilometerteller, toerenteller, temperatuurmeter zijn gewoon analoge meters die vrij makkelijk aan te sturen zijn. Idem voor de meeste lampjes, hier hoop ik op dit forum mss wat hulpjes te kunnen vinden, ik ben al eens gaan kijken in bestaande topics.
- via aliexpress een industriele 12 volt voeding bestellen voor basis dingen zoals de dashbord verlichting, raam op en neer, electrische spiegel.
- Sigaren plug vervangen door 2 usb poorten die aangesloten zijn op de pc zodat er een andere gamecontroller ook aangesloten kan worden om van in de simulator ook andere spelletjes te kunnen spelen
- likjes verf zullen ook nodig zijn. Binnenkant dacht ik te doen met Hamerite of bootverf voor duurzaamheid
- versnellingspook houder maken zodat de pook van de rs500 er netjes in past
- handrem voorzien van mechanisme met schuifregelaar zodat deze ook daadwerkelijk gebruikt kan worden
- eventueel naderhand ook een hydrolische handrem maken voor driftspelletjes
- ik heb gezien dat de ventilatie van de seat buizen heeft met een diameter van 80 mm dat is een interessant gegeven want daar passen dus gewoon computer ventilatoren tegen die je goedkoop kan kopen en die ook op 12 volt werken. Op zich zou het dus vrij eenvoudig moeten zijn om ook door de ventilatie openingen koele lucht te laten komen. Ik moet wel nog even kijken hoe de snelheidsregeling werkt van de draaiknop het zou kunnen dat die via de ecu loopt en daar gaan we niet aan beginnen. Mogelijk vervang ik deze dan door een potentiometer die een fet aanstuurd of zo ... meerdere oplossingen mogelijk. mss paar houdertjes voor fans maken met de 3D printer (zoon heeft hier opleiding voor gedaan en we kunnen beschikken over een velleman 3D printer)
- 2 knoppen toevoegen -> power en reset knop voor pc

aan de voorkant waar vroeger de motorkap zat komt er dan dus een doorlopend houten blad zodat het scherm omgedraaid kan worden en er plaats is voor een klavier en muis. Dit om ook nog een bureau te hebben om te studeren.

Duidelijkere schetsen maak ik later.

Ik ben er mij van bewust dat er waarschijnlijk meer tijd in gaat kruipen dan je initieel dacht maar hey ... wintertijd :-) eens hij voor 1/4de binnen staat kan ik in de weekends prutsen.

Alle maar dan ook echt ALLE input, ideetjes, tips zijn welgekomen!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 17:36

Raimond613

Simracer

heel mooi project, maar waarom bouw je m niet gewoon om tot echte racer?

iracing profile

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
Cool project... jammer van de adoptie ;)

• HaerdenCliff
Raimond613 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:48:
heel mooi project, maar waarom bouw je m niet gewoon om tot echte racer?
Racen kost een pak geld, dat zou willen zeggen dat ik hem of wel moet inschrijven of wel mijn dagelijkse wagen gaan vervangen door iets met een trekhaak, een auto aanhanger kopen, een race verzekering afsluiten, allerhande dingen kopen om de wagen circuit waardig te maken en dan sta je op zo een circuit met een Seat Ibiza diesel met 95 pk ... erg veel potten ga je daar niet mee breken.

Tevens heb ik zelf enkel wagens reeds ingeschreven die onder het oldtimer regime vallen en wel gebruikt kunnen worden voor recreatief circuit gebruik. Kosten baten dus niet echt een optie :-)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

SeatRider

Hips don't lie

Ga je hem nou met motor en al naar boven tillen? Ik zou in jouw plaats denk ik een metalen frame op maat maken en daar de bestaande plaatwerkdelen omheen hangen, en het oude onderstel met aandrijving lekker naar de sloop afvoeren.

Oh en in plaats van een monitor op een plankje natuurlijk een beamer laten projecteren op de muur er tegenover ;)

Ik nomineer je hierbij ook alvast voor Vader van het Jaar :+

[Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 20-11-2019 11:40]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-05 12:28

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

In het kader van beleving (mits de ruimte er is) zou ik hem dan eerder net achter de voorstoelen en net voor het schutbord doorslijpen, zo heb je als je 'instapt' nog bijna een hele cabine (minus achterbank/kant) en kun je eventueel de voorruit en zijruiten ook nog laten zitten, zo kun je hem ook nog anderhalve meter dichter naar de muur zetten.

Want laten we wel wezen, de motorkap/voorkant heb je nergens voor nodig en het lijkt me heel raar om in een auto te stappen en dan rechts van je een beetje in het luchtledige te turen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou het zo knippen.

https://tweakers.net/ext/f/xAP45NDGCICMKuB6XJwalCLQ/thumb.png

En dan een utlrawide 49 inch voor, en 34 inch ultrawide ofzo aan de zijkanten. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Of enkel een 49 inch aan de voorkant want das al voldoende.

Nog beter is enkel de stoelen, dashboard en stuk van je bovenkant gebruiken en dan gewoon een 49 inch er op gooien. Leuke buttonbox, Direct-drive wheel stuff, heusinkveld pedalen enz enz. :o

@Madhouse1979 en @Henkus Kunnen je wel verder helpen die weet alles.

• HaerdenCliff
SeatRider schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:38:
Ga je hem nou met motor en al naar boven tillen? Ik zou in jouw plaats denk ik een metalen frame op maat maken en daar de bestaande plaatwerkdelen omheen hangen, en het oude onderstel met aandrijving lekker naar de sloop afvoeren.

Oh en in plaats van een monitor op een plankje natuurlijk een beamer laten projecteren op de muur er tegenover ;)

Ik nomineer je hierbij ook alvast voor Vader van het Jaar :+
er staat duidelijk dat alles er uit gehaald wordt voor ik hem naar boven doe, deur wordt afgenomen volledig onderstel, motor, versnellingsbak blijft allemaal in de garage echt enkel het stuk dat naar boven gaat wordt dus verplaatst en daar terug in elkaar gezet. Projecteren op de muur is geen optie, ik moet werken met de ruimte die ik heb en kan hem daardoor maar tegen 1 muur kwijt, die muur kijkt recht tegen een raam :-) tevens wil ik zo veel mogelijk van zijn bestaande hardware hergebruiken aangezien er al eerder een vrij duur 4K Scherm gekocht is voor hem.

• HaerdenCliff
Wintervacht schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:41:
In het kader van beleving (mits de ruimte er is) zou ik hem dan eerder net achter de voorstoelen en net voor het schutbord doorslijpen, zo heb je als je 'instapt' nog bijna een hele cabine (minus achterbank/kant) en kun je eventueel de voorruit en zijruiten ook nog laten zitten, zo kun je hem ook nog anderhalve meter dichter naar de muur zetten.

Want laten we wel wezen, de motorkap/voorkant heb je nergens voor nodig en het lijkt me heel raar om in een auto te stappen en dan rechts van je een beetje in het luchtledige te turen.
Daarvoor hebben we helaas de ruimte niet en dat gedeelte raakt ook niet boven. Er gaat helemaal geen luchtledig turen zijn want de zijdelingse snede wordt tegen de muur geplaatst. Het is dus de achterkant die open is.

Voor het schutbord snede. Die gaan we sowieso moeten doen om het geheel binnen te krijgen doch ik wil er ook een bureau voor hem in voorzien en vandaar zou dus het voorste spatbord terug gezet kunnen worden daarachter is dan zijn bureau. Ook ziet het estetisch een PAK beter uit als het voorste spatbord plus wiel terug gezet kan worden :-)

Om het concreter weer te geven dit is heel ruwweg het idee. Ik denk dat deze schets heel veel vragen beantwoord.

Op de plaats waar hij gezet wordt zijn er al voorzieningen voor stroom, netwerk, teledistributie
http://giveback.be/wp-content/uploads/2019/11/schema-ibi.png

• HaerdenCliff
Ivysaur schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:46:
Ik zou het zo knippen.

[Afbeelding]

En dan een utlrawide 49 inch voor, en 34 inch ultrawide ofzo aan de zijkanten. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Of enkel een 49 inch aan de voorkant want das al voldoende.

Nog beter is enkel de stoelen, dashboard en stuk van je bovenkant gebruiken en dan gewoon een 49 inch er op gooien. Leuke buttonbox, Direct-drive wheel stuff, heusinkveld pedalen enz enz. :o

@Madhouse1979 en @Henkus Kunnen je wel verder helpen die weet alles.
Die snede zullen we moeten maken aangzien hat anders niet binnen raakt hebben we gisteren bemeten. Desondanks wil ik de voorkant terug zetten zie gedetailleerde tekening die ik gemaakt heb als een ware baas in Paint.

Aangezien we een snede maken waarbij de raamopening slechts 80 cm ongeveer is gaat een 49 inch niet lukken, ik wil zo veel mogelijk hergebruiken van wat we al hebben nu ook om de kosten een beetje te drukken het gaat hier over een race sim voor een 13 jarige he :-) :-) :-) Hij beschikt momenteel over een degelijk 4K computerscherm dat voldoende groot is om te passen. Naderhand kan er gekeken worden om dat scherm te gebruiken voor kantoorwerk en aan de sim kant een passende curved monitor te kopen.

Kwa pedalen kan hij naderhand nog altijd upgraden maar momenteel blijft het gewoon zijn pas aangeschafte Logitech RS500 met pedalen die meegeleverd zijn alsook meegeleverde schakelpook. Ook daar ... hou er rekening mee dat het om een 13 jarige rijder gaat ... veel volwassen gamers kopen nog maar een RS500 dus ...

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Wil je echt ook de complete voorkant van de auto gebruiken? Dus inclusief motorkap, voorruit e.d.?

Of alleen het dashboard / stoel / middenconsole?
Zou er nl ongeveer zo uit kunnen zien:

• HaerdenCliff
kevlar01 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:47:
Wil je echt ook de complete voorkant van de auto gebruiken? Dus inclusief motorkap, voorruit e.d.?

Of alleen het dashboard / stoel / middenconsole?
Zou er nl ongeveer zo uit kunnen zien:
[Afbeelding]
Zie bovenstaande tekening echt volledig stuk kabine, Dit om echt te kunnen deur open doen, instappen en echt in een cockpit te zitten. zijraam blijft in de deur en we gaan zelfs zorgen dat je het kan open doen met de originele bediening. Voordeel van de Seat is dat al dat soort functies net als het dashbord niet volledig door de ECU van de wagen aangestuurd wordt, ding heeft ook geen canbus of zo zoals moderne wagens wel hebben.

Acties:
  • +20Henk 'm!

• HaerdenCliff
50 dagen later, door een virusje in de wereld veel tijd en veel thuis ... dus dit project is op de voorgrond gekomen. Omdat foto's meer zeggen dan woorden ...

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/05/000.jpg
Dit is onze sunny ibiza. 118.000 km, 1.9 tdi. Op zich geen misse wagen, schermpje van radio is stuk en onder de achterbank is er een roestplek die eenvoudig op te lassen zou zijn. Helaas heeft hij een 1.9 TDI motor van de euro 1 of 2 norm dus als we hem zouden willen terug in het verkeer brengen in Belgie is de wegentaks ongeveer 5 keer de waarde van de wagen zelf.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/05/001.jpg
Motor gaat er in delen uit, wat we kunnen verkopen verkopen we, wat we niet kunnen verkopen gaat gedeeltelijk in de kelder, mijn zoon kan veel leren van techniek en hoe dingen werken. Mss naderhand van het onderblok een salontafel of zo maken. Alle boutjes en moeren gaan in onze voorraad ... de beste raad is immers voorraad.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/05/002.jpg
Alles van het interieur voorzichtig los doen zodat ik het ook terug in elkaar kan zetten.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/05/003.jpg
En dan vind je ineens nog een Belgische Frank :)

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/05/004.jpg
Alle kabels netjes los geklikt aangezien ik zo veel mogelijk wil heel laten. Ik heb handboek met alle kleurcodes. Het lijkt heel dramatisch maar de overgrote meerderheid heb ik niet meer nodig. Het plan is om het dashbord wel werkend te krijgen. Voor alles wat knopjes is ga ik een arduino als toetsenbord controller configureren en dan kan ik een aantal knoppen en toetsen configureerbaar maken in de spelletjes zonder verder veel poespas. Al bij al kan dat gedeelte nog wel redelijk meevallen.

Alles van audio, verlichting, motor management, sensoren, airbags, electrische spiegels, etc etc heb ik niet nodig.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/05/005.jpg
Na veel sleutelen ... heb je dan ineens een lege voorkant

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/05/006.jpg
Na een paar uur prutsen en sleutelen ... enigszins blij met het eerste resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 17:36

Raimond613

Simracer

Veel werk, maar wel een heel mooi project 8)

iracing profile

Acties:
  • +29Henk 'm!

• HaerdenCliff
Ondertussen zijn we een maand later ... en er is al een PAK werk verzet

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/01.jpg
Het dashboard hebben we volledig werkend gekregen, er zit een computer in die sensor info verwacht dus het is wel wat zoeken om alles zonder alarmen te laten werken. Het meeste hadden we gereverse engineerd maar op het einde voor de temperatuur meter en fout in oliedruk hebben we hulpt gekregen van een kennis van me die in een volkswagen garage werkt en dus toegang had tot de infobank van seat.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/02.jpg
Alles gelabeled met afplaktape. Niet heel erg pro maar we hebben ook de kleurcodes in een excel bestand gestoken!

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/03.jpg
Dit heb ik aangeschaft via amazon. Het is een toetsenbord interface maar in plaats van toetsen zijn er connectoren, hiermee kunnen we dus alle knopjes aansluiten en laten werken ... voor de besturing in spelletjes wordt dit herkend als usb toetsenbord.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/04.jpg
Ik vond hem stiekem best leuk als pickup :p :p :p

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/05.jpg
Alles is netjes boutje per boutje los gedaan. We hebben ondertussen 3 emmers vol schroefjes en boutjes

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/06.jpg
net voor het doorslijpwerk

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/07.jpg
stoere foto :)

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/08.jpg
In 3 delen moeten doen om dit stuk binnen te krijgen. We hebben vooral de puntlasjes los gedaan zodat we alles terug aan mekaar kunnen zetten met boutjes of revetten. We willen het binnen lassen tot het absolute minimum beperken.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/09.jpg
Bodem sokkel gemaakt van 11 cm hoog met bovenaan 2 cm betonplex

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/10.jpg
Aansluitingen komen netjes uit

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/06/11.jpg
En dit was gisteren. Alles netjes alligned, deur er terug in :-) volgende stap is alles verankeren in de muur, vroegere gaatjes dicht maken ...

Ik ben gewoon voltijds aan het werk dus dit is puur weekends en na mijn werkuren voor de duidelijkheid dus ik ben best tevreden met de progressie. We hopen alles min of meer rijdend te hebben tegen junior zijn verjaardag ... Dat is 18 juli

Meer info volgt eens we opschieten, specifieke vragen altijd welkom uiteraard :) en neen ... ik adopteer niemand, nog steeds :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:55
superleuk om te zien; blijf ons vooral op de hoogte houden :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

SeatRider

Hips don't lie

Gaaf man. Passen de wielen er nog onder, of is dat niet meer de bedoeling?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HaerdenCliff
SeatRider schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:45:
Gaaf man. Passen de wielen er nog onder, of is dat niet meer de bedoeling?
In theorie zou ik het voorwiel kunnen terug zetten maar dat is behoorlijk breed. Ik wil van de motorruimte zijn bureau maken voor de duidelijkheid. De oplossing waar we mee gekomen zijn ... we hebben het thuiskomertje, als je dat binnenste buiten draait lijkt dat een deep dish velg :p ik heb bronzkleurige lak gekocht dus die komt er onder. Dat bandje is heel dun dus dan houden we maximaal plaats over. Alle andere delen van de auto waar wielen zitten staan niet binnen maar dus vooraan kom er wel terug een wiel :-) wagen ligt ook 6 cm lager nu dan origineel voor de sportieve look te versterken :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HaerdenCliff
Voor de liefhebbers

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mithrandirrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16
Mooi project!! En dan als hij klaar is de lak mooi polijsten zodat je een prachtig gedetailde wagen in z'n slaapkamer hebt staan :D

One of God's own prototypes. Too weird to live... and too rare to die.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +33Henk 'm!

• HaerdenCliff
Voor de mensen die een update wel leuk vinden bij deze,

ondertussen een pak werk verzet en vooruitgang geboekt!

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/01.jpg
De bodykit is terug gezet, pinker in voorspatbord bekabeld met een LEDje (ik dacht het harddisk ledje van de PC hier naartoe te bekabelen voor de leuk), we hebben het thuiskomertje (reservewiel) ongekeerd en dan brons gespoten om een beetje een leuke velg te krijgen die toch geen ruimte in neemt, Betonplex plaat gemaakt met bouten patroon 4x100 door moetje aan achterkant en voorkant te zetten kan er een beetje camber gemaakt worden voor een stoere look.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/02.jpg
Binnen dan het dashbord op maat gemaakt en de eerste stukken nieuwe bekabeling beginnen solderen. Tevens ook gewoon de tijd genomen om na te denken hoe het stuur en dergelijke best te bevestigen is ... Daar is de eindconclusie dat ik een constructie ga maken in hout omdat hout nu 1 maal binnen beter aan te passen is dan ijzer. Eens we een soort beugel met platform hebben in hout neem ik dat mee naar de werkplaats in de kelder en kan ik diezelfde beugel maken in metaal ... tevens een mooie las oefening ... Ik wil dat het platform van het stuur echt sterk is. Tevens ga ik ineens een aantal vroegere schroefpunten voorzien van support op de nieuwe beugel om ook het dashboard terug fatsoenlijk vast te kunnen zetten.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/03.jpg
Bureay geplaatst als test, begint er op te lijken ... scherm komt nog verder naar voor en er is nog wat verfijning nodig maar het past allemaal netjes, gaatjes in de muur worden uiteraard ook nog gevuld, hier zie je ook de dunne band die ruimte geeft om het bureau gedeelte toch ruim genoeg te houden ... een curved monitor staat ook op de planning die groter is richting de cockpit en zijn huidig scherm kan dan richting bureau staan zo blijft alle plaats nuttig.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/04.jpg
Vervolgens meer interieur teruggezet, vloermatten, deurpaneel, knopjes ... langzaam begint het op iets te lijken. De lampjes bovenaan het plafond werken ook terug, plastic interieurdelen op maat gemaakt met de dremel, en ... zoonlief kan er al film in kijken, let ook op de gezonde hap, de saus lust hij niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:09
Wow!!!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:27
Gaaf project... Dat is wel stoer tegenover je vrienden op school :-)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

Acties:
  • +68Henk 'm!

• HaerdenCliff
Belofte maakt schuld dus hier een vrij grote en lange update met vooral veel prentjes want dat is leuker dan blabla :)

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/1.jpg
Alles netjes gesorteerd en naar het containerpark gebracht maar dus ook een stuk naar de schroothandel. Op zich is dat een best luceratieve bezigheid tot mijn verbazing. Een stukje staat nog onder de carport om verder te demonteren, onze voorraad schroeven is behoorlijk aangevuld. We hebben alle schroeven ontvet en gesorteerd. Deze worden in bakjes in de werkplaats opgeslagen voor latere projecten ... covid golf 2 begint dus mogelijk al sneller dan we dachten.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/2.jpg
PC achteraan geplaatst met een soundbar die ik nog had liggen op de achter speakerst ... Op termijn komt er zo een Logitech Z ding.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/4.jpg
Kabels lopen allemaal door de middenkoker naar achter, hopen USB verlengdraden en hier is dus nog wel wat kabel management te doen vooraan.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/5.jpg
Mensen die mij kennen weten dat ik graag out of the box denk en een beetje ... as we go werk. We hadden een sterke basis nodig om het stuur op vast te zetten, mocht dat ook nog het chassis verstevigen en mogelijkheden bieden om het dashbord terug op meer plaatsen te bevestigen was dat een topper ... ik ben dus met deze oplossing gekomen. Een balk vol tuinhout van 7 op 7 in zo een bijhorende vloerbeugel en dat dan met lange pluggen in de muur. tevens netjes aan de chassis beugel en aan de andere kant in het deurchassispunt. Dit zit nu echt extreem goed vast, zelfs een pak steviger dan de meeste bureau's.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/6.jpg
Pedalen omgekeerd en tijdelijk met parkers vast gezet voor de eerste testen.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/7.jpg
Stuur een proef fitment gegeven om te kijken of alles een beetje goed staat van afstand.De stoel kan uiteraard gewoon ingesteld worden, gordel werkt en gordel kan ook hoger en lager.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/8.jpg
twee 8MM Betonplex platen op elkaar, 1 loopt onder de balk door de andere komt er tegen, door en door verankerd met dikke bouten en dan bovenaan een hoop verstevigingsbeugels. Paar uur passen en meten en vooral veel Dremel gebruik om het dash aan te passen aan de stuur vorm.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/9.jpg
Begint ergens op te trekken ... ook de versnellingspook uitgedremeld en vast gezet

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/10.jpg
In de ochtend stand up meeting (wij werken ook thuis Agile) om de planning van de dag op te maken. Ja hoor het soldeer station staat ook al klaar ...

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/11.jpg
Voor alles van electronica in de auto is er een oudere 350 watt atx voeding van Antec gebruikt, in het begin had ik gewoon een 3 ampere 12 volt blokje in gebruik maar het electrisch raam trok de voeding volledig plat dus de atx voeding was een betere oplossing deze heeft nl 2 voedingslijnen van 12 volt met 18 ampere ...

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/12.jpg
De originele knopjes recupereren zou heel lastig geweest zijn en veel gedoe tevens niet echt handig als je aan het gamen of racen bent. We hebben ons dus laten inspireren op hoe racewagens vanbinnen uit zien. Gekleurde knopjes had ik in mijn ruime voorraad liggen en mijn zoon heeft stukjes gemaakt op de 3D printer om de knopjes passend te maken in het dash. Ik heb dan alles gesoldeerd.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/13.jpg
Het resultaat vooraan ...

FAQ: Waarom 2 startknoppen? Wel 1 om de auto te starten in bepaalde games, de andere om de PC te starten.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/14.jpg
Het geheel is dan voorzien van kleine stekkertjes die naar een toetsenbord controller gaan ... dat is echt een GENIAAL ding, koste een 35 euro maar maakt het leven voor dit soort dingen en pak makkelijker, ik had eerst gekeken om het via een arduino te doen maar dit is dus letterlijk plug and play. drukknopjes in het stekkertje en klaar, de auto wordt nu dus herkend als USB toetsenbord. De toetsen zijn dan gewoon in het spel in te stellen net als een traditioneel toetsenbord. Bedankt voor de tip die ik kreeg !!! er kunnen 108 toetsen of dus knoppen op aangesloten worden wat RUIM voldoende is.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/15.jpg
Ledstripje hadden we ook nog in onze voorraad ... RGB kleurwisselend, bediening uiteraard van in de wagen tussen pook en handrem.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/16.jpg
Op Ibood stond er een curved game monitor van 34 inch ... allright moesten we hebben en het was toevallig zijn verjaardag :) #SpoiledBrad

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/17.jpg
testfit ... past echt wel perfect en de curve is ook vrijwel perfect hiervoor. Blij met mijn aankoop! Er komt nog een swivle arm zodat het scherm ook naar het bureau gericht kan worden in de motor ruimte zeg maar.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/18.jpg
Zicht van binnen uit.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/19.jpg
Aangezien mijn zoon vooral into driften is, ook zijn handrem terug gezet.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/20.jpg
Kabeltjes labelen en nog meer solderen ...

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/21.jpg
Tadaaaaa werkend dashboard. We hebben ook ondertussen alle foutcodes er uit op 1 oliedruk error na. De Meters worden aangestuurd via SimHub en een arduino. Voor de snelheidsmeter heb ik wel een npn transistortje moeten gebruiken omdat die negatief pwm gestuurd wordt. We gebruiken echt de electronica van de cluster wat wil zeggen dat de sleutel dus ook aanwezig is achter het dashbord vanwege de immobilizer, tevens is het zo dat de kilometerstand ook daadwerkelijk oploopt en de dagteller werkt.

FAQ's: toerenteller gaat maar tot 6000 ... wat met auto's die dan in je spel 9000 doen? De toerenteller stel je inderdaad in voor een bereik. Vervolgens heb je de optie om dat te laten en dan gaat hij dus correct tot 6000 en blijft daar tot 9000, wat wij hebben gedaan is degresief waarbij de computer dus omrekend. Kan je auto in het spel tot 9000 dan is 6000 op de teller gelijk aan 9000 in het spel.

FAQ's: Kilometer teller: Dat is een ander verhaal die kan je niet degresief regelen en loopt dus gewoon mee tot 220 en daar blijft hij dan voor alle snelheden er boven. Op mijn planning staat wel nog dat ik ga nareken wat hij met de kilometerstand doet :-) ik kan kijken of hij bv met 300 per uur ook echt sneller oploopt ... nu in de praktijk rij je ook in spellen relatief weinig boven de 300 dus de teller is best accuraat.

Nog te doen:
- Ik heb een PI4 met 4.5 inch touchscreen besteld om in het radio display te plaatsen
- Ik heb PC fans geinstalleerd achter de radiator roostertjes, dit werkt ook al maar ik ben nog aan het wachten op een fan regelaar, die komt dan ook in het dashboard
- aansluiten van de 2 startknoppen hiervoor ben ik aan het wachten op 2 optocouplers, dat is een wat langer verhaal... de knoppen werken op 12 volt om licht te geven, het start signaal op je pc werkt op een heel lage spanning dus de optocouplers scheiden de 2 circuits ... zal in volgende post wat meer details geven
- 2 klokjes besteld voor in de middenconsole onderaan waar vroeger de verwarmingselector zat en de andere voor in het centergat van het voorwiel, oog voor detail
- raamrand afwerken met vloerbekleding of vilt of zo
- Breakout box aan de computer voor start, reset, hdd en powerled ... het hdd activity ledje is al gemaakt in de pinker op het spatbord, dat vonden we beide een leuk idee.
- Stukje voorbumper op maat maken
- Standlicht vooraan door doen met de dremel en terug lijmen
- hier en daar verstevigingsbeugeltjes maken
- Betonplex inlegstuk maken voor het open dak
- stickerbomb op voorspatbord wegens lakschade
- afwerken C stijl achter de deur (paar tig lasjes leggen en vulmiddel + lakken)
- houten voet zwart maken

Eens het af is komt er ook een 10 minuten filmpje van hoe alles gemaakt is en werkt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40

OMD

Mand!

Wow, gewoon wow.........

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:06

multynoob

Steam: ThePunkPantherNL

Leuk project om dit samen met je zoon te doen. Super leerzaam en je geeft een een leuke hobby gelijk voor de rest van zijn leven!

Steam: ThePunkPantherNL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Woorden schieten te kort!
En inderdaad ontzettend gaaf om dit als vader-zoon project te doen!
We gebruiken echt de electronica van de cluster wat wil zeggen dat de sleutel dus ook aanwezig is achter het dashbord vanwege de immobilizer, tevens is het zo dat de kilometerstand ook daadwerkelijk oploopt en de dagteller werkt.
:D _/-\o_
FAQ's: toerenteller gaat maar tot 6000 ... wat met auto's die dan in je spel 9000 doen? De toerenteller stel je inderdaad in voor een bereik. Vervolgens heb je de optie om dat te laten en dan gaat hij dus correct tot 6000 en blijft daar tot 9000, wat wij hebben gedaan is degresief waarbij de computer dus omrekend. Kan je auto in het spel tot 9000 dan is 6000 op de teller gelijk aan 9000 in het spel
En dít is volgens mij de overtreffende trap van 'oog voor detail'. _/-\o_

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dit is echt fantastisch, vroeger ook zoiets gewild maar leek me niet te doen... en jij maakt het gewoon!

Dat het dashboard echt werkt is echt gaaf, veelal worden enkel de tellers en de verlichting aangestuurd. Maar dat zelfs de km stand door blijft lopen vanuit een sim is echt geniaal :D

Acties:
  • +6Henk 'm!

• HaerdenCliff
Hey bedankt allemaal voor de leuke reacties :) qua vader-zoon tijd is het inderdaad echt super. Hij heeft zelf ook enorm veel bijgeleerd. Wat niet op de foto's staat is dat hij ook de volledige motor uit mekaar heeft gedaan met hier en daar wat hulp, de versnellingsbak ligt ook klaar, daar ga ik kijken of ik die ga verpatsen of ook gewoon voor de fun uit elkaar halen :)

Ondertussen gaan we weer verder knutselen want er is weer een hele hoop stuff binnen gekomen. Als alles goed is hebben we straks ook het schermpje werkend in de radio en zijn de ventilatoren te regelen die achter de ventilatie roosters zitten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geweldig project! _O_
De view in-game moet je even aanpassen, je ziet nu twee keer de rand van het raam. 1x in-game en 1x van de fysieke Seat :P

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2020 14:29]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Mijn complimenten hoor. Bij de topicstart dacht ik dat je iets te ambitieus was maar je bent echt bijzonder handig zeg. Je zoontje leert ook snel zo te zien!

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Daanieyel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:02:
Mijn complimenten hoor. Bij de topicstart dacht ik dat je iets te ambitieus was maar je bent echt bijzonder handig zeg. Je zoontje leert ook snel zo te zien!
Dit inderdaad! Je skills kwamen niet tevoorschijn in je TS. Wat een briljante uitwerking van je idee.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HaerdenCliff
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Dit inderdaad! Je skills kwamen niet tevoorschijn in je TS. Wat een briljante uitwerking van je idee.
Soms eens onverwacht uit de hoek komen is leuk he, nu heel veel heb ik ook op moeten zoeken ... bij dit soort dingen is de tijd die je nodig hebt om over dingen na te denken nog de meest onderschatte stap. Soms eens een nachtje er over slapen en kijken hoe de puzel samenvalt is waar het om gaat. Voor mijn zoon is het ook een geweldige leerschool ... onze living zag er uit als een waar labo met onderdelen en kabeltjes ... arduino, etc maar iedere keer als we iets werkend kregen een gigantische smile. Nu momenteel hoor ik op dagelijkse basis vreugdeskreten, "hell yeah's" van uit de slaapkamer komen.

Wat me nog het meest verbaasde aan het geheel nu het vorm krijgt ... ook vrouwen zijn enthousiast! Ik was mijn eerste posts op de sociale media begonnen met ... dingen die je niet klaar krijgt met een vrouw in huis ... maar inmiddels is er reeds een bezoekerslijstje van mensen die eens willen komen kijken en testen na de corona lockdown die nu min of meer terug van kracht is in Belgie en de lijst is momenteel denk ik 60% man en 40% vrouw.

Mss denken we (of ik) toch te veel in stereotypen.

Ik was nog iets vergeten te vermelden ... het carrosseriedeel met deur dak en fender weegt leeg alles samen 89 kg ;)

[Voor 4% gewijzigd door HaerdenCliff op 29-07-2020 16:52]

Acties:
  • +32Henk 'm!

• HaerdenCliff
http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/a0.jpg
Gisteren in de post enkele goodies mogen ontvangen ... een Raspberry PI4 4GB, 4 inch LCD schermpje, een fancontroller, voedingsblokje en een optocoupler bordje

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/a1.jpg

Netjes in mekaar gezet, doet het voortreffelijk met raspbian uiteraard, wel wat moeten prutsen om het scherm en touchscreen verticaal te flippen omdat anders de aansluitingen niet passend te maken waren (voeding moest onderaan zitten). Ondertussen is alles ingesteld en aangesloten ... de pc heeft een fixed ip gekregen nu en daar zorgt simhub voor een website op poort 8888, deze kan je dan van op de PI bezoeken en een gepast dash kiezen of zelf maken.

http://giveback.be/wp-content/uploads/2020/07/a2.jpg
bovenste frame aangepast met de dremel en geinstalleerd op de radio plaats ... het is nog niet helemaal zoals ik het wil maar tich al voor 99 procent :-)

De fan controller wilde ik gebruiken voor de drie koelers die achter het dashbord zitten ... Dat bleek dus niet zo te gaan want hij heeft ondertussen een stinkende rookpluim gegeven ... hij zou moeten 3 ampere kunnen regelen doch bij 1.5 ampere was het al gedaan met spelen ... Ik vrees dat Chinese amperes anders zijn dan die van hier :p :p :p besloten zelf een pwm controller te ontwerpen in de komende weken.

Dan de optocouplers die gaan gebruikt worden om de knoppen werkend te krijgen voor het schakelen van de pc voeding en start van de motor (de twee dikke vette start knoppen) ... dat valt nl. behoorlijk tegen :) die dingen hebben dus 3 contactpunten en zijn voorzien van licht doch die moeten 12 volt krijgen zoals toegankelijk in een auto ... in theorie zou ik dus twee relais nodig hebben om dit werkend te krijgen maar 2 optocouplers zou dus ook moeten gaan ... ik heb nog wat relais liggen van de seat maar als het met de optocouplers lukt is dat fijner.

Korte demo van hoe het nu werkt en uit ziet ...
YouTube: The Haerlings - demo DIY Seat Race sim

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:42
Geweldig hoor, die kleine heeft maar mazzel met een handige vader!!!

Mobylette Kaptein50 Honda MB50 Sparta Happy50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR750F Derbi Variant50 Honda SH100 Honda SH150 Malaguti Password250 Kawasaki Z750 Piaggio Liberty50 Sym Symphony ST 125 LC ABS

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:02

LankHoar

Langharig tuig

Wow!

Wow!

Zei ik al wow? :o

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Gynnad

* * *

Dit ziet er echt ontzettend tof uit zeg, gaaf project!

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:45
Cool! Zag al een post van je in een fb seat groep. Gaaf. 👍🏼

• HaerdenCliff
Er is ook een progress vlog voor de mensen die meer details willen zien. Vanaf vrijdag is mijn zoon er weer en doen we er weer aan verder, ik heb ook 14 dagen verlof dus dan zal weer een pak gedaan raken, desondanks ook andere dingen te doen in en rond de woning :-)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:29
HaerdenCliff schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:18:
Er is ook een progress vlog voor de mensen die meer details willen zien. Vanaf vrijdag is mijn zoon er weer en doen we er weer aan verder, ik heb ook 14 dagen verlof dus dan zal weer een pak gedaan raken, desondanks ook andere dingen te doen in en rond de woning :-)

[YouTube: The Haerlings 6 - Seat sim - dashboard, verlichting, simhub, arduino, pi, voeding en ... race demo]
Onze beste raad blijft voorraad, nice, heel mooi project.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:56

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Echt een gaaf project.

AMD 3900X | Noctua NH-D15SE AM4 | Asus Crosshair VIII hero | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X CL4 3200 32GB | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Samsung G7 27 | Silverstone Strider Titanium ST70F-TI 700W | Fractal Design Define S

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat misschien nog leuk is om toe te voegen zijn 'bass shakers' die je aan de stoel monteert. Daarmee zou je misschien de trillingen van het rijden over curbstones/botsen kunnen doorgeven aan de bestuurder voor een nog meer realistisch gevoel.

Of de trilmotoren uit een Playstation / Xbox controller?

[Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2020 11:20]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gaaf man. Ik denk dat menig tweaker hier jaloers is op je zoon :D
* The Eagle joins queue ;)

Wat ik me wel afvroeg: hier in NL moet je een auto afvoeren / slopen en dat moet que chassisnummer etc opgegeven worden. Anders ben je aansprakelijk voor het ding etc en kun je gezeik krijgen met de verzekering enzo. Nou kun je aantonen dat het ding niet op de openbare weg staat natuurlijk ( :+ ), maar weet niet of dat in Belgie ook zo is?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:42
Wauw, gewoon wauw!
Ik kwam dit topic op het spoor dankzij een vermelding op de frontpage, maar wat hebben jullie dit ontzettend gaaf gemaakt!

Ik kan echt met bewondering kijken naar hoe jullie dit gedaan hebben en vooral met grootse jaloezie aanzien hoe knap dit is om dit te kunnen.

Ik ben al trots als ik mijn eigen PC in elkaar heb gezet :+

Anoniem: 310408

Vader van de week....

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:55

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Gaaf project!

De module om de knoppen aan te sturen (keyboard coding interface). Heb je daar ook een link van naar betreffence amazon artikel. Gok dat ik die ook kan gebruiken voor een idee wat ik hbe.

*empty*

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
The Eagle schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:57:
Gaaf man. Ik denk dat menig tweaker hier jaloers is op je zoon :D
* The Eagle joins queue ;)

Wat ik me wel afvroeg: hier in NL moet je een auto afvoeren / slopen en dat moet que chassisnummer etc opgegeven worden. Anders ben je aansprakelijk voor het ding etc en kun je gezeik krijgen met de verzekering enzo. Nou kun je aantonen dat het ding niet op de openbare weg staat natuurlijk ( :+ ), maar weet niet of dat in Belgie ook zo is?
In Belgie is de wet anders, wel is het verboden om een plantenbak in je kofferbak te hebben.

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05-2022
Over een tof project gesproken zeg! Je zoon weet de bochten overigens leuk te nemen. _/-\o_

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:16
Prachtig, erg mooi gedaan!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-03 17:29
Supergaaf dit, en ook dat je het samen met je zoon zo hebt uitgevoerd!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

Wat een ontzettend gaaf project! Ook super dat je zoon enthousiast is over het leren solderen en de pi bordjes. Veel plezier toegewenst in de sim, maar dat komt ongetwijfeld goed ;)

• Mr_Mark
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-01 14:48
Super gaaf man.

dit zal menig 13 jarige willen op z'n kamer!!

Het enige wat ik er nog bij had gemaakt is.
Zijn bed boven op de auto.
zodat je een daktent hebt als het waren.

• Bauer078
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-06 11:21
Wat is dit ontzettend vet zeg!!! Mooi werk

iRacing Profiel

• draadloos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 00:22
MR_VIPER schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:02:
Gaaf project!

De module om de knoppen aan te sturen (keyboard coding interface). Heb je daar ook een link van naar betreffence amazon artikel. Gok dat ik die ook kan gebruiken voor een idee wat ik hbe.
https://www.amazon.com/gp...smid=A1F09YLIFN74DS&psc=1

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 10:20
Dit is zo gestoord en geniaal dat er geen woord voor in in het Nederlands ;)

Ziet er echt gaaf uit!

TIME TO UPGRADE !!!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Dit is zo leuk gedaan! En als de kleine al niet enthousiast was voor knutselen, dan is hij het nu wel! Wat heeft hij een geluk met zo'n papa!

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Anoniem: 511810

HaerdenCliff schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:36:

Alle maar dan ook echt ALLE input, ideetjes, tips zijn welgekomen!
Hardstikke gaaf!
Uit ervaring (ik ben ook zo'n gek..)
Ik heb een oud race sim spel uit een arcade hal op de kop getikt, het bestaande stuur en de pedalen (want dat sul is echt veel beter als een sim setje van 200 euro) aangesloten op de electronica van zon setje en met een beamer de boel gerpojecteerd op de muur waar de wagen tegen aan staat. Ook leuk: de geluidsistallatie in die dingen is perfect en er zijn er gemaakt (maar die kon ik niet vinden) die met pneumatiek bewogen (voor het extra effect ;)

Ook zon ding weegt al gouw 250 kg !

In ieder geval scheelt het je een boel rotzooi, ik vraag me af of je een echte wagen echt zo schoon krijgt dat je geen spijt hebt dat je m straks naar boven geschouwd hebt en daar in je huis ook nig eens moet gaan lassen.

Ik heb die van mij net een maand geleden opgeruimd, kinderen waren er net iets te oud voor en het spul stond te verstoffen, anders had je m zo mogen komen ophalen.

Mischien moet er een tweakers groep voor dit soort projecten komen, wellicht dat ik (in de toekomst) nog wel meer van dit soort spul over heb an dan kan het beter een mooi derde leven krijgen dan dat ik het weg gooi...

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:45
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

Hardstikke gaaf!
Uit ervaring (ik ben ook zo'n gek..)
Ik heb een oud race sim spel uit een arcade hal op de kop getikt, het bestaande stuur en de pedalen (want dat sul is echt veel beter als een sim setje van 200 euro) aangesloten op de electronica van zon setje en met een beamer de boel gerpojecteerd op de muur waar de wagen tegen aan staat. Ook leuk: de geluidsistallatie in die dingen is perfect en er zijn er gemaakt (maar die kon ik niet vinden) die met pneumatiek bewogen (voor het extra effect ;)

Ook zon ding weegt al gouw 250 kg !

In ieder geval scheelt het je een boel rotzooi, ik vraag me af of je een echte wagen echt zo schoon krijgt dat je geen spijt hebt dat je m straks naar boven geschouwd hebt en daar in je huis ook nig eens moet gaan lassen.

Ik heb die van mij net een maand geleden opgeruimd, kinderen waren er net iets te oud voor en het spul stond te verstoffen, anders had je m zo mogen komen ophalen.

Mischien moet er een tweakers groep voor dit soort projecten komen, wellicht dat ik (in de toekomst) nog wel meer van dit soort spul over heb an dan kan het beter een mooi derde leven krijgen dan dat ik het weg gooi...
Op tweakers zijn er allerhande projecten te vinden van tweakers die alles zelf maken.
Daarnaast is het leerzaam voor van der en zoon, beetje extra bonding met vader en zoon. Waar de een met pa gaat vissen, voetballen, gaat de ander knutselen en komen zo op zon’n idee uit

De racesim die jij hebt aangeschaft en nu dus weg is. Er is daarvoor wel hele comunities die die arcade spullen willen hebben. Soms voor privé doeleinde andere voor opknappen en andere in verenigingen.

Best wel een markt voor. Als je beetje gaat zoeken op internet dan vind je die machines wel maar niet te betalen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• HaerdenCliff
Bedankt voor de talrijke reacties we hebben een grote smile en waren verbaasd dat we de frontpage gehaald hadden. We blijven het vervolg uiteraard posten tot het afgewerkt is :)

Anoniem: 511810

To_Tall schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:37:
[...]

Op tweakers zijn er allerhande projecten te vinden van tweakers die alles zelf maken.
Daarnaast is het leerzaam voor van der en zoon, beetje extra bonding met vader en zoon. Waar de een met pa gaat vissen, voetballen, gaat de ander knutselen en komen zo op zon’n idee uit

De racesim die jij hebt aangeschaft en nu dus weg is. Er is daarvoor wel hele comunities die die arcade spullen willen hebben. Soms voor privé doeleinde andere voor opknappen en andere in verenigingen.

Best wel een markt voor. Als je beetje gaat zoeken op internet dan vind je die machines wel maar niet te betalen.
Nee, leer mij die communities kennen.
Als ik zie wat er op dit moment voor bedragen gevraagd worden voor bijv flipperkasten die 10 jaar geleden nog voor 350 euro weggingen en nu het 5 voudige moeten opbrengen..
Daarom was ik ook benieuwd naar een eventuele ruil beurs / topic hier op tweakers waar zaken desnoods met gesloten beurs geruild kunnen worden.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Wat een super project, geen half werk! 👌🏻

Goed te lezen dat jullie thuis agile werken.. 🤣

Hello. Is it me you're looking for?

• LocoRoco
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Super gaaf!!!!

• To_Tall
iamerwin schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:37:
Wat een super project, geen half werk! 👌🏻

Goed te lezen dat jullie thuis agile werken.. 🤣
Née kwart :+

• draadloos
Ik zeg niks...

• To_Tall
Alles behalve draadloos??

Nette set up.
Ik zou ooit wel eens een setup willen hebben :+ voor dat excuus moet ik denk ik nog wel paar jaartjes wachten tot onze kleine groot genoeg is om in zo’n Sim te zitten. :+:+

• draadloos
To_Tall schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

Alles behalve draadloos??

Nette set up.
Ik zou ooit wel eens een setup willen hebben :+ voor dat excuus moet ik denk ik nog wel paar jaartjes wachten tot onze kleine groot genoeg is om in zo’n Sim te zitten. :+:+
Thx :-) Volgende stap hier is om een echte cabine aan te schaffen :-)

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 11:45
REspect.
Echt tof, vooral het dashboard dat je volledig aan de praat hebt gekregen is zeer mooi.
Oliedruk issue kan ook met een soldeerbout opgelost worden :P.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:17

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat een super project! Respect hoe je alles al werkend hebt gekregen _/-\o_

Maar als ik je zoontje zo bezig zie, zou ik maar heel goed op de autosleutels passen zodra hij 18 is :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:30
Heel erg gaaf!!
Wat je wellicht nog zou kunnen doen voor iets meer realisme.
Één of twee ventilatoren halen, en kijken of je die zo aan kan sturen dat ze harder gaan blazen als "rijwind" naarmate de snelheid oploopt. Denk dat dat qua immersie ook nog wel wat op kan leveren, zeker bij open cockpit auto's.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:14
Erg gaaf gedaan! d:)b Mooi om zo'n project samen met je zoon uit te kunnen voeren, dat is minstens zo leuk als het eindresultaat. Nu helaas te laat, maar jullie hadden van het 'pickup' deel van de Seat ook nog een bed kunnen maken (al was dat niet gunstig voor het gewicht).

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik ga dit zeker blijven volgen, jeetje wat vet.

Vroeger ook al zulke dromen, maar nooit de ruimte voor gehad.

Nu maar wachten op een groot genoeg appartement of huis (ben 22), zodat ik ook zoiets kan realiseren.

Chapo Chapo!

• HaerdenCliff
Even al wat vraagjes/sugesties beantwoorden:

Olielampje ... het gaat pas aan bij 1100 toeren vandaar dat we het nog niet gemerkt hadden maar ik heb nog een hoopje draden over daar gaan we nog mee experimenteren en kijken of we het netjes kunnen oplossen, solderen doe ik liever niet op de printplaat.

Rijwind ... er zijn ventilatoren geinstalleerd die nu regelbaar zijn manueel, dit via een controller doen is relatief eenvoudig inderdaad maar eerlijk ... de ventilatoren staan nu meestal permanent op volle kracht want ondanks geen venster en open achterkant wordt het er best warm in.

Achterdeel als deel van het bed ... dan wordt de kamer echt te klein, we hadden nog even gedacht om er een bbq van te maken maar dan wordt het veel seat hier rond het huis en daar heb ik minder behoefte aan :P we hebben op onze backlog nog andere leuke projecten staan zodat de vlogs zeker ook wat variatie krijgen ;)

Autosleutels :) ik ben eigenlijk best blij dat hij nu op de sim rijdt, eens hij 16 is zal hij trackdays rijden met een Toyota Corolla GTI die we ook aan het opknappen zijn ... ik ga er dus van uit dat hij tegen zijn 18de zeker wel goed zal kunnen rijden.

In ieder geval we zijn momenteel nog wat kleine dingen aan het afwerken aan de seat zoals klokjes en PC aan en uit van in de wagen maar het einde is in zicht.

Over Agile, in de volgende vlog zullen we er wat meer uitleg over geven, voor de liefhebbers zal ik hier ook wat info posten. We hebben een backlog van 12 maanden met projecten en taken in en rond het huis, vervolgens maken we planning op van ongeveer 3 maanden dus per kwartaal of beter gezegd seizoen. Daarna doen we een sprint planning om de 14 dagen op vrijdag bij een vettige hap. Naast de leuke projecten zoals dit staan ook de andere taken, afspraken en plannen er op. We hebben een fysiek sprint bord in de living waar we echte post-its op verplaatsen. Door Agile te werken krijgen we eigenlijk echt meer gedaan en het motiveerd. Als groot Toyota liefhebbers is het lean en kanban werken een logische stap :P

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:48
Vol verbazing dit topic doorgenomen!
Hulde voor dit project en zeker weten genomineerd voor vader van het jaar!!

Be “fearful when others are greedy, and greedy only when others are fearful.”

• HaerdenCliff
Ondertussen hebben we al een paar prullen in orde gekregen ik zal nog eens wat foto's maken.

De startknoppen werken, de verlichting in de startknoppen ook.
We hebben een kabelboom gemaakt hiervoor
We hebben een breakoutbox op de pc gemaakt met stekkers van de Seat :)
De pinker werkt nu als HDD LED dus flikkert bij disk activiteit
De klokjes voor wiel en dash zijn aangekomen, eerste houdertje is op de 3D printer gemaakt maar moet er nog in komen

De rest van de Seat is naar de sloop gegaan en we hebben grote opruim gedaan in de werkplaats voor het volgende project (2 op komst) wel gaan we de kleine details aan de Sim ook nog af werken dus de finale update komt ook nog wel in dit topic ;)

Inmiddels zijn er al enkele 1000 km op gereden :) de corona maatregelen zorgen er voor dat er ondertussen een wachtlijst is voor enthousiaste vrienden, klasgenoten die willen komen maar dat is dus voor later. Wij houden ons strikt aan de regels nog altijd.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:29
Zo gaaf dit zeg!! Iemand mag heel blij zijn met zo'n vader!! Respect

• HaerdenCliff
We hebben alles nu eigenlijk afgewerkt ... Er zijn altijd nog mogelijkheden maar al bij al wordt hij nu gewoon gebruikt as is.

We hebben nog de bumper vooraan afgewerkt, lamp doorgesneden en standlicht aangesloten. De sokkel kreeg een laagje verf, binnen is alles wat netter afgewerkt en ... we hebben een 5 minuten build filmpje in het Engels gemaakt ...

Op naar het volgende project, aangezien we weer in lockdown zitten zijn we aan het kijken naar een nieuw epic project. Momenteel een paar dingen in vooronderzoek ;) kans is groot dat er een nieuw topic komt om te volgen hier :p :p :p

[Voor 8% gewijzigd door HaerdenCliff op 02-11-2020 15:31]

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:12
Heel gaaf, kijk al uit naar jullie volgende project :)

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 11:45
Proficiat met het artikel op HLN. Je bent BV-DIY.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:50
Prachtig _/-\o_

Zie maar 1 ding dat ik persoonlijk nog zou wijzigen, de afstand vd monitor verkleinen tov de positie vd bestuurder.

• HaerdenCliff
TiezZ_BE schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:06:
Prachtig _/-\o_

Zie maar 1 ding dat ik persoonlijk nog zou wijzigen, de afstand vd monitor verkleinen tov de positie vd bestuurder.
er komt nog zo een monitor beugel zodat het scherm ook gedraaid kan worden richting bureau en dan zal het inderdaad korter bij staan :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee