Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djowieso
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-02 14:12
Beste tweakers,

Ik heb een desktop en op de een of andere dag, start mijn PC wel op, alleen duurt het 10 minuten en 33 seconden!

Echter, wanneer de PC helemaal opgestart is, werkt deze gewoon zoals het moet? Dus zou het een software matig iets moeten zijn, maar wat?!
...

De volgende specs heeft mijn systeem:

*Windows 10 Pro
*MSI X470 Gaming Pro Carbon
*AMD Ryzen 7 3800X deze wordt gekoeld door de Corsair H100i
*Corsair Vengance 32GB 3200MHz
*MSI Nvidia RTX 2080 Duke OC
*Corsair RM 850x
*Corsair 570X Crystal White case
*Corsair LLM120 6x fans
...

Het volgende heb ik geprobeerd:
*Systeemherstel naar een eerder punt was helaas van 1 dag terug en toen was dit probleem er al.
*CMD als admin gestart en ''sfc/SCANNOW'' gedaan, hierin waren bestanden corrupt geworden en zouden hersteld zijn. Na het weer opnieuw opstarten van Windows.
*Met een bootable USB met Windows 10 naar fouten gezocht, helaas geen resultaat.
*Debugging optie is voor mij te pittig om dit te verwerken in Windows.

Wie kan mij hier verder helpen?

...

Beste antwoord (via Djowieso op 20-11-2019 19:36)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 15:54
BIOS al eens bijgewerkt?
Want als het op het MSI logo is, dan lijkt mij dat hij moeite heeft met de POST.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Waar lijkt de PC te hangen? Al in de BIOS langzaam? Duurt het welkom-scherm erg lang?
Is het een keer over/ voorbij, of houdt het aan?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

SSD? HDD?shhd?

Waar staat de win op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djowieso
Ja goeie, helemaal vergeten. Windows staat op een 1TB SSD M.2 van Adata.

Ik krijg lang het MSI logo te zien met daaronder de wel bekende "bolletjes" van het opstarten. Dit scherm blijf ik dus ook serieus letterlijk 10 min en 33 sec zien!

Normaal zag ik dit scherm net 1 a 2 sec en dan werd het zwart voor 4 sec en later daarop het login scherm van Windows.

[ Voor 10% gewijzigd door Djowieso op 19-11-2019 14:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
BIOS al eens bijgewerkt?
Want als het op het MSI logo is, dan lijkt mij dat hij moeite heeft met de POST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:44

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Heb je nog andere disks aangesloten? Ik heb eenzelfde probleem gehad toen ik mijn oude HDD aansloot. Deze had een defecte connector. Na het loskoppelen van de schijf ging mijn boot tijd van 2 minuten terug naar 15 seconden.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Wylana schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:18:
BIOS al eens bijgewerkt?
Als je in UEFI modus opstart zie je altijd het BIOS splash screen tot het inlogscherm tevoorschijn komt. Dit geldt voor zowel zelfbouw als OEM. Als je al de bekende laadbolletjes ziet is de POST m.i. uitgesloten.

Dit hang fenomeen ken ik eigenlijk alleen van problemen met group policy, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk bij een thuis PC.

[ Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 19-11-2019 15:34 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Ik denk eerder dat er een of ander USB apparaat zorgt voor het vertragen. Trek alle USB apparaten er eens uit en probeer dan eens op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:58

eagle00789

Est. November 2005

Knee-Buckler schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:36:
Ik denk eerder dat er een of ander USB apparaat zorgt voor het vertragen. Trek alle USB apparaten er eens uit en probeer dan eens op te starten.
probeer sowieso eens op te starten met het absolute minimum aangesloten. dus geen rgb verlichting, geen hdd of SSD (alleen die waar Windows op staat wel natuurlijk), geen toetsenbord/muis wel een monitor, geen dvd speler/brander. hiermee sluit je alle randapparatuur in 1 keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:37

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Een tijd geleden had ik ook een vrij nieuwe pc bij iemand die er een half uur over deed om te starten, bleek uiteindelijk te komen doordat c:\windows\ServiceProfiles\LocalService\ntuser.dat enorm groot was (mocht je die map niet kunnen openen dan zou het kunnen lukken door TotalCommander te installeren en als admin uitvoeren).
Ik ben er toen bij uitgekomen doordat bepaalde services niet wilden starten en na wat zoeken kwam ik bij dit topic op de site van Dell uit.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 11:31
Bij de support pagina van je moederbord staat o.a. het volgende bij bios ver 7B78v21

- Improve M.2 compatibility.

Al de bios geupdated?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djowieso
Ik heb even alle reacties door gelezen.

De optie met alles afkoppelen heeft helaas ook niet geholpen, dit heeft net zo lang geduurd als voorheen, Ook alle LED verlichtingen van Corsair afgekoppeld, enkel het scherm en de M.2 was gewoonlijk geplaatst.

Ik lees over de BIOS updaten, ik praat in mijn bericht over de dingen die ik al gedaan heb, echter is dit een goede vriend van mij die mij tips geeft en weet het zelf ook niet meer. Ik ben geen algehele ''leek'' op dit gebied, maar BIOS updaten en POST?

Ik zal zelf even de dingen Googlen die mij verteld zijn, enorm bedankt voor de reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Op Youtube zullen zeker wel tutorials staan hoe dit te doen. Het is sowieso goed om de BIOS up to date te houden.

Kun je het volgende is checken?

Open MSCONFIG.EXE

Bij General op welke optie staat deze?
Je kunt ook even bij Boot kijken of er een time-out staat ingesteld. Deze time-out staat bij mij op 0 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djowieso
Bij MSCONFIG staat bij ''Algemeen'' de eerste optie aangeduid, ''Normaal opstarten''.

Bij ''Opstarten'' staat bij time-out ''30 seconden''.

Ik zal eens kijken op Youtube voor een BIOS update, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lijkt wel een overeenkomst te hebben met :

Win10 boot 40 seconden, reboot 2 minuten+

Wellicht een Windows update die ergens dwars ligt ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Breezers schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:31:
Lijkt wel een overeenkomst te hebben met :

Win10 boot 40 seconden, reboot 2 minuten+

Wellicht een Windows update die ergens dwars ligt ?
De moeite waard om te checken:
Zeker dat hij niet met een update, of juist met het terugdraaien van een update bezig is?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Djowieso
Opgelost!

Ik heb mijn BIOS opnieuw geflashed naar de nieuwste versie en is weer super snel opgestart!!

Bedankt voor alle berichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Scholten25
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-04-2020
Hallo ik heb net een nieuwe pc en ik moest het opstarten met een boot stick dat heb ik gedaan maar hij zij de hele tijd foutmelding je moet opnieuw opstarten ik heb hem nu opnieuw opgestart maar hij geeft weer die fout melding wat moet ik nu doen ?

Vriendelijke groet

Leon Scholten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Leon Scholten25 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:02:
Hallo ik heb net een nieuwe pc en ik moest het opstarten met een boot stick dat heb ik gedaan maar hij zij de hele tijd foutmelding je moet opnieuw opstarten ik heb hem nu opnieuw opgestart maar hij geeft weer die fout melding wat moet ik nu doen ?

Vriendelijke groet

Leon Scholten
Leon, het is niet netjes om een ander zijn topic te gebruiken om je eigen probleem aan te kaarten.
Graag een eigen topic aanmaken en gebruik hiervoor de informatie die getoond wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:00
Leon Scholten25 schreef op Sunday 26 April 2020 @ 12:02:

Vriendelijke groet

Leon Scholten
Welkom op Tweakers.

Als je een issue hebt, neem dan even de moeite om een eigen topic aan te maken. Lees dan ook de even door hoe je een een goed topic start.

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 26-04-2020 15:54 ]

Pagina: 1