Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Land Rover
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
Het gebeurt niet vaak, maar ineens merkte ik dat mijn pc met Win10 pro64 erg traag hertstart.
Opstarten gaat snel, binnen 40 sec is het bureaublad opgebouwd, maar bij een herstart (zelfs direct na het starten) gaat het soms over de 2 minuten ...

Ik heb al gezocht naar wat ik kan uitzetten in de opstart, drivers zijn up-to-date ...
Waar kan ik nog naar zoeken?

Gerard

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17
bij opstarten boot je pc m.b.v. de hibernate functie.
bij herstarten boot je pc volledig opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En die bestaat uit?
FunFair schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:19:
bij opstarten boot je pc m.b.v. de hibernate functie.
bij herstarten boot je pc volledig opnieuw.
Dan nog is 2 minuten erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haro1power
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:45
Ik heb ook ooit een vergelijkbaar probleem gehad, toen was het een harde schijf die niet meer goed was.

Het normaal aanzetten/opstarten ging vrij vlot, aangezien alles uitstond.

Het herstarten duurde langer, want bij een herstart moet eerst de hele boel uit. Windows had moeite met het stoppen van de kapotte schijf, waardoor dat allemaal langer duurde.

De kapotte harde schijf was in mijn geval gewoon een extra data schijf, Windows stond er zelf niet op. Het duurde bij mij even voordat ik doorhad dat het de harde schijf was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:23
Zoek maar eens op de termen Cold boot en Warm boot. Is normaal gedrag voor W10.

't eigenlijk heel simpel. Bij een herstart van je OS gaan ze er bij Microsoft van uit dat je herstart om een reden dat er iets mis is gegaan of niet lekker loopt. Dan start je PC opnieuw op en wordt alles in de cache qua drivers e.d. opnieuw geladen en fris gestart.

Als je normaal afsluit zijn ze er vanuit gegaan dat er niks mis was en kan alles uit de cache/of swapfile, hybernation file of hoe ze dat ding ook noemen geladen worden.

[ Voor 73% gewijzigd door vj_slof op 20-11-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:21:
[...]

En die bestaat uit?

[...]

Dan nog is 2 minuten erg veel.
In het pre-ssd tijdperk was 2 minuten niet veel. :P
Maar zoals je aangeeft; TS heeft niet aangegeven wat hij überhaupt heeft.
Zonder dat is warm/cold boot geen vreemd gedachte zoals slof ook aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet als je van HDD opstart en 40 seconden de fastboot optie is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Land Rover
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 657MHz (9-9-9-24)
ATI AMD Radeon HD 7600 Series (MSI) 1024MB
Samsung SSD 750 EVO 250GB (SATA (SSD))
Seagate ST1000DM003-1SB102 (SATA )
Windows 10 Pro 64-bit / Bitdefender Internet Security 2020
(ook gescand met Malwarebytes/CCleaner)

Opstarten met de Seagate uitgeschakeld maakte niets uit.
Misschien maak ik me wel onterecht zorgen, maar ik heb het niet eerder opgemerkt en veranderingen vind ik wel vreemd ;-)
Daarbij komt dat ik die 2 minuten steeds langer vind duren ...

Ik ga ook eens zoeken op cold start/ warm start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:14
40s vindt ik al veel voor een ssd. Vanaf wanneer meet je, vanaf einde POST of vanaf het moment dat je de knop op de behuizing indrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Land Rover
Uszka schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:55:
40s vindt ik al veel voor een ssd. Vanaf wanneer meet je, vanaf einde POST of vanaf het moment dat je de knop op de behuizing indrukt?
Nou, zo vanaf het indrukken van de knop, maar niet met een stopwatch of, zo.
Het kan best iets sneller zijn geweest, ik vind dat ook niet zo spannend/belangrijk.
Ik vind vooral het verschil wel te groot en vraag me steeds af 'waar is'tie al die tijd mee bezig, of wat houdt hem bezig' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:14
Zelfde geldt voor een restart. Vanaf wanneer meet je. Vanaf het moment dat je in Windows op herstart drukt? En wat gebeurt er dan. Doet het systeem er lang over om af te sluiten om vervolgens te herstarten, en hoe lang duren die acties? Hoe lang zie je het bioslogo?

• Land Rover
Uszka schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:51:
Zelfde geldt voor een restart. Vanaf wanneer meet je. Vanaf het moment dat je in Windows op herstart drukt? En wat gebeurt er dan. Doet het systeem er lang over om af te sluiten om vervolgens te herstarten, en hoe lang duren die acties? Hoe lang zie je het bioslogo?
Afsluiten bij herstart gaat behoorlijk snel (als ik bijv. Outlook vergeet af te sluiten duurt het natuurlijk wat langer). Bij zowel opstart als herstart komt de biosmelding snel en is zo weer weg.
De wachttijd bij herstart treedt op zodra je het zwarte scherm met de blauwe vensters krijgt te zien.
Nadat je even het stippencirkeltje ziet komt de user-account afbeelding en gaat alles verder 'snel'.
Herstarten met/zonder internet maakte niet uit.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:43
Gezien je een Samsung Evo model hebt.

Heb je Samsung Magician geinstalleerd?
Heb je OverProvisioning ingesteld ? Heb je te weinig ruimte hiervoor...dan is dat gelijk je issue!
Heb je de laatste firmware geinstalleerd van de SSD?

En uiteraard alle standaard zaken zoals Chipset drivers bijwerken, Windows Updates up2date etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Wylana op 21-11-2019 10:04 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Land Rover
Wylana schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:04:
Gezien je een Samsung Evo model hebt.

Heb je Samsung Magician geinstalleerd?
Heb je OverProvisioning ingesteld ? Heb je te weinig ruimte hiervoor...dan is dat gelijk je issue!
Heb je de laatste firmware geinstalleerd van de SSD?

En uiteraard alle standaard zaken zoals Chipset drivers bijwerken, Windows Updates up2date etc.
OP ingesteld, RAPID mode on, laatste firmware, meer dan 50% ruimte over.
Alle overige drivers en software uptodate ...

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 20:29
Heb je gekeken welke programma's en service met de pc mee opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bij mijn 9900k + Maximus XI Gene was VCCIO en/of VCCSA voltage de boosdoener van een lange afsluiting van Windows van meer dan een minuut, bij een afsluit/herstart commando. Processor en geheugen zijn overklokt.

Eerst voltages van IO en SA wat verhoogd en toen SFC /verifyonly instructie gegeven (PowerShell Admin) en het vond een aantal issues. Deze gerepareerd met SFC /scannow (of het DISM reparatie, google ernaar voor exacte uitleg) Nadien geen problemen meer.

Bij zware test programma's zoals Prime95 versie 29.8 b6 small FFT's enkel AVX, Karhu RAMTEST en MemtestPro kwamen geen problemen voorbij. Ik wist dus dat Vcore en Dram voltages juist waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Land Rover
Bedankt voor alle adviezen.
Ik ga volgende week maar eens een schone install doen en weglaten wat ik niet nodig heb...
Pagina: 1