Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:48
Hallo,

Ik wil mijn meterkast laten vervangen, huidige situatie: 4 oude stoppen en 2 redelijk nieuwe groepen voor de keuken. Nu heb ik een paar vragen alvorens ik een offerte ga opvragen:

1) Hoeveel groepen adviseren jullie? (4-persoonshuishouden / 118m2 woonoppervlakte, ingeschat verbruik net geen 3.000 kwh per jaar -> maar gaat meer worden in de toekomst, jonge kinderen nu)
2) In de toekomst wil ik graag zonnepanelen (binnen nu en 3 jaar). Moet ik nog ergens om 'vragen'? Om nu al de meterkast 'klaar te maken' voor zonnepanelen?
3) In de latere toekomst (>5 jaar) wil ik heel misschien gaan kijken naar een warmtepomp. Ik wil dus eigenlijk ook vragen of de meterkast kan worden klaargemaakt voor 3 fasen, is dat mogelijk?

Ik heb nu 1-fase 35A.

Alvast bedankt.

• rkvvkevin
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 14:39
Ik weet niet hoe het zit met het vervangen van de meterkast, maar kan je dit niet gewoon laten adviseren door de adviseur welke de meterkast komt vervangen?

Voor het aansluiten van zonnepanelen heb je enkel een lege aansluiting nodig. Degene die de zonnepanelen plaatst sluit deze voor je aan.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:02
Het aantal groepen is niet direct gekoppeld aan het verbruik, maar eerder aan de indeling van huisinstallatie. Als die nu uit 6 groepen bestaat, dan kan je dat ook voor de nieuwe groepenkast aanhouden.

Zorg dat je de groepenkast nog kan uitbreiden. Doorgaans is 12 groepen de standaard en ook het maximale, dat je op 1 fase mag aansluiten.
Als de hoofdschakelaar al voor 3 fasen geschikt is, dan is ombouw naar 3 fasen geen probleem.

Soms ben ik bijna gelukkig

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:36
1) Hangt niet van verbruik af maar voornamelijk het aantal apparaten met hoog aansluitvermogen. Hier gaan die zes groepen er alleen in de keuken al door.

2) Een extra aardlekautomaat

3) Dat is zeker mogelijk. Je moet een 4-polige hoofdschakelaar hebben.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:01

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Ik heb het een jaar of wat geleden zelf vervangen. Wat ik aangehouden heb:
1. Alle verlichtingsgroepen blijven zoals ze zijn (hierin zitten ook alle stopcontacten etc).
2. Alle (inbouw)apparatuur die 2000W of meer gebruiken krijgen een eigen groep.
3. Alle dingen die ik logisch vind om apart te doen doe ik apart.

Zo kwam ik voor mijn huis met 104m2 woonoppervlakte uit op 9 groepen:
3 verlichtingsgroepen
1 wasmachine
1 wasdroger (wasmachine en droger kunnen in theorie op 1 via een speciale verdeler, maar met twee groepen lopen ze altijd door, zelfs als je ze tegelijk aanzet).
1 vaatwasser
1 koelvries combi
1 close-in boilert in de keuken
1 schuur

Wil je electrisch koken, dan komen daar nog eens twee groepen bij. Kijk dus vooral naar wat je van stroom gaat voorzien. Het werkt nu blijkbaar op 6 groepen, die heb je minimaal nodig, en meer maakt het netter.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:10

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Je kunt ook wachten tot je zonnepanelen neemt. Je kunt dan namelijk niet alleen de BTW van het PV-systeem terugvragen, maar ook gedeeltelijk die van een nieuwe groepenkast. Zoek maar eens in: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

N.B. Zonnepanelen liever eerder dan later, je weet dat de salderingsregeling aan het wijzigen is?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True