eARC: one HDMI-cable to rule them all?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 18:49
Ik ben op zoek naar ervaringen met eARC. Momenteel heb ik de volgende setup:

TV: LG C9
AV Receiver: Yamaha HTR-3069
Consoles: PS4 Pro, Xbox One X

Die TV heb ik onlangs aangeschaft om lekker future proof te zijn met o.a 4k, hdr, dolby vision en HDMI 2.1 (en dus VVR en ALLM). Super tof, maar ik kom er nu achter dat ik met de huidige setup eigenlijk moet kiezen tussen het beste beeld of het beste geluid.

De PS4 heb ik rechtstreeks op de Yamaha aangesloten, voor het beste geluid. Beeld wordt in 4k HDR doorgegeven en omdat de PS4 geen VVR of Dolby Vision ondersteunt is dat geen probleem. De Xbox One X is echter is rechtstreeks op de tv aangesloten, om VVR en Dolby Vision mogelijk te maken. Maar omdat de Yamaha receiver geen eARC ondersteunt, wordt geluid als dolby digital bitstream doorgegeven en niet ongecomprimeerd. Zonde bij Blu-rays die TrueHD hebben. En 4K UHD Blu-rays werken alleen op de Xbox ;-) Ik verwacht ditzelfde probleem bij de PS5/Xbox Scarlett.

Dus nu overweeg ik een nieuwe receiver. Ik wil dan meteen eentje aanschaffen die ook een beetje future proof is, net als de tv. HDMI 2.1 zie ik echter niet of nauwelijks (wellicht alleen de hele dure exemplaren?) maar volgens mij zou eARC al een oplossing moeten zijn. Tenminste, als ik eARC goed begrijp (en eARC werkt zoals omschreven).

Stel, ik sluit dan de Xbox One X, Scarlett en/of PS5 rechtstreeks aan op de televisie. Dan werken zaken als Dolby Vision en VVR sowieso. En als ik dan een receiver met eARC aansluit, werken ongecomprimeerde audioformaten als Dolby TrueHD of Dolby Atmos dan gewoon (vooropgesteld dat de receiver Atmos ondersteunt ofc)? Of moet ik toch eigenlijk een receiver zoeken die HDMI 2.1 heeft (of wachten op eentje) om zowel beste audio als beste video te krijgen?

Ik weet dat bij ARC vaak genoeg problemen optreden, vooral omdat elke fabrikant stronteigenwijs zijn eigen invulling geeft aan ARC. Over eARC heb ik echter minder gehoord, dus ik ben sowieso benieuwd naar ervaringen met eARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Momenteel is het gewoon één grote puinhoop helaas qua HDMI 2.0 en 2.1 + de standaarden die daarbij gebruikt worden! :/

Ik zou lekker tot ergens halverwege 2020 wachten en dan hopelijk meteen een HDMI 2.1 versterker aanschaffen die alles volledig ondersteunt en niet een soort "opgelapte HDMI 2.0b poort" heeft, zoals nu de meeste merken gedaan hebben om toch nog iets van eARC aan te kunnen bieden... :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed®
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 09:33
Recievers met HDMI 2.1 (volwaardig) is ook iets wat ik al een tijdje in de gate houd. Ik had gehoopt dat tijdens de CES2020 hier meer over bekend zou woreden, maar helaas. Weinig, ja Yamaha schijnt met een aantal modellen te komen.

Raar dat hier zo weinig over bekend is. Zeker met de nieuwe consoles opkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:04
En een HDMI splitter voor signaal naar de TV en de receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed®
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 09:33
Imho zijn splitters halfslachtige oplossingen. Dus niet wat ik zoek.

Het is raar dat het qua receivers zolang duurt, in het midden segment, met het beschikbaar komen van concrete info over HDMI 2.1.