EPS korrels onder geïsoleerde betonvloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 21:04
Ik heb een betonnen vloer van 70 m2 waar aan de onderkant piepschuim ( zo'n 10 cm dik ) tegenaan zit.
De kruipruimte is ongeveer 60-70 cm hoog, de grond is klam. in de hoeken van de kamer ontstaat na verloop van een jaar telkens schimmel onderaan op de muur. Huis is uit 1986.

Nu heb ik een offerte gekregen voor het aanbrengen van een laag EPS-korrels op de grond, kosten zo'n €2000.
Is dit de investering waard en is dit eventueel ook zelf te doen?

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Koop voor 5 tientjes een rol PE-folie en vouw dat uit over de bodem, geen EPS korrels nodig.

Voor meer informatie: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:48
Reinhard schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:09:
Ik heb een betonnen vloer van 70 m2 waar aan de onderkant piepschuim ( zo'n 10 cm dik ) tegenaan zit.
De kruipruimte is ongeveer 60-70 cm hoog, de grond is klam. in de hoeken van de kamer ontstaat na verloop van een jaar telkens schimmel onderaan op de muur. Huis is uit 1986.

Nu heb ik een offerte gekregen voor het aanbrengen van een laag EPS-korrels op de grond, kosten zo'n €2000.
Is je kruipruimteventilatie wel op orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:30
Kan ook optrekkend vocht uit de fundering zijn, of condensatie door een koudebrug. De hoeken waar de schimmel ontstaat, zijn dat buitenhoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
in de hoeken van de kamer ontstaat na verloop van een jaar telkens schimmel onderaan op de muur. Huis is uit 1986.
Tijd voor een warmtecamera.
(Lenen, huren of kopen)

Meten is weten, als de hoeken koud worden is daar blijkbaar iets aan de hand. In plaats van iets te proberen, eerst maar eens proberen uit te vinden wat er mis is.
Misschien is een combi van maatregelen wel veel beter, stukje isolatie aan de buitenkant of binnenkant, of 1 of 2 stenen eruit om in de spouw een koudebrug weg te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Folie op de bodem en extra laag piepschuim tegen de onderkant van de vloer plakken. Ventilatie controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58

Zo’n hele grote zak van 500 liter kost iets van 50 euro en het is prima te doen als je niet bang bent in krappe ruimtes. Ik denk dat je ongeveer 5 tot 10 vierkante meter per zak doet afhankelijk van de laagdikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoe heb je de ventilatie geregeld, zowel van huis als van kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 21:04
Dank allen voor het meedenken. Ook in een hoek midden in de het huis trekt wat vocht op. Ik denk dat ik toch voor een totaaloplossing ga middels Tonzon, met folie op de grond in de kruipruimte en die luchtzakken tegen de onderkant van de vloer. als dat laatste überhaupt zin heeft als er al piepschuim tegenaan zit.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Reinhard schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:23:
Dank allen voor het meedenken. Ook in een hoek midden in de het huis trekt wat vocht op. Ik denk dat ik toch voor een totaaloplossing ga middels Tonzon, met folie op de grond in de kruipruimte en die luchtzakken tegen de onderkant van de vloer. als dat laatste überhaupt zin heeft als er al piepschuim tegenaan zit.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij staat (stond?) Tonzon niet goed bekend. Ze hebben wel een enorm marketing budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tonzon is niks mis mee, die lui hebben een enorme bak kennis, maar hun product is gewoon duur. Die bodemfolie kan je zelf doen met een rolletje PE-folie van 50 euro incl verzendkosten, houd je genoeg over om het huis van de buren ook mee te doen. Natuurlijk, je kunt speciale oranje verstevigde folie laten neerleggen en vastzetten die 10x zo duur is, maar zo'n goedkope rol folie doet 95% van het werk al zonder vastzetten, hoef je alleen maar uit te rollen/vouwen.

Die isolatiekussens zijn de meningen over verdeeld, maar lijkt wel gewoon te werken. Of ze de isolatiewaarde halen die ze claimen is de vraag. Ik heb eerlijk gezegd nooit klachten gehoord of gelezen van mensen die Tonzon op de juiste manier hebben laten plaatsen.

Overigens zijn jouw problemen met een hoek zeg je. Kan je de vloer gaan isoleren, maar als er een koudebrug in de spouw zit gaat die vloerisolatie het probleem niet verhelpen, alleen maar erger maken.

Mijn ouders hadden in hun huis uit 1956 met diverse aanbouwen die allemaal anders geisoleerd zijn ook een koude hoek vol schimmel. Die hoek was gewoon het koudste hoekje van de woonkamer, ongeisoleerde spouw terwijl de rest met piepschuim of steenwol was geïsoleerd. Spouwmuur laten isoleren, kokertjes naar de kruipruimte geboord en weg probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 18-11-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:08
_JGC_ schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:34:
Die isolatiekussens zijn de meningen over verdeeld, maar lijkt wel gewoon te werken. Of ze de isolatiewaarde halen die ze claimen is de vraag. Ik heb eerlijk gezegd nooit klachten gehoord of gelezen van mensen die Tonzon op de juiste manier hebben laten plaatsen.
Daarbij kan je dan ook weer zeggen dat er vrij weinig mensen zaken kunnen vergelijken. Althans ik heb ook geen ervaring met zowel Tonzon als ander soort isolatiemateriaal onder mijn vloer. Je weet gewoon dat dichte platen sowieso werken en folies geheel afhankelijk zijn van juiste plaatsing. Het voorbeeld van @woekele met zijn Tonzonfolie in het kruipruimte topic spreekt daar boekdelen over. Daar was echt van alles mis mee weet ik nog.

Edit, nog even opgezocht: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

vrij extreem wellicht, maar het kan voorkomen. Het is daar bij mij weten ook opgelost, maar alleen omdat woekele het zelf had geconstateerd en vervolgens er strak bovenop zat vwb het herstel.

@ Woekele: dank voor je toevoeging/reactie erop

[ Voor 17% gewijzigd door Aardwolf op 18-11-2019 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Tonzon heeft dit uiteindelijk wel netjes opgelost, moet gezegd worden.

Wat de daadwerkelijke besparing was door Tonzon, is gewoon heel moeilijk te zeggen. Teveel fluctuatie in het weer en in levenspatronen van de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Rondom is gewoon dikke marketing, veel te kwetsbaar en vaag onder de vloer. Teveel factoren. Dus gewoon 10 cm tegen je piepschuim aanplakken en het forum goed doorlezen, kan dit topic ook op slot

diskeltische lurker

Pagina: 1