Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Eénmanszaak omzetten naar BV en voor een intermediair werken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• egbertni
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 15-11-2019
Hoi Allen,

Ik zit erover te denken om een BV te beginnen en mijn eenmanszaak om te zetten. Dit niet met het doel om minder belasting te betalen, dat vooropgezet.
Maar is het dan nog steeds eenvoudig om voor een intermediair te werken? Of klopt het dat ze dan standaard 52% op een G-rekening moeten storten?
Wat is jullie ervaring hiermee?

Mvg

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 30-03 09:38
Ik denk dat dit soort vragen beter geplaatst kunnen worden in Het freelance ICT-ers discussie topic .

Ook snap ik de relatie tussen BV en G-rekening niet zo goed. Als BV moet je gewoon je jaarcijfers doorgeven en belasting afdragen. G-rekening constructies omdat je als freelancer/zelfstandige niet vertrouwd wordt door de partij waarmee je in zee gaat, zou ik persoonlijk gewoon de rug toe keren.

edit:
Even weer opgezocht wat G-rekening exact is, nu ik het lees weet ik weer waarom ik ervan uit de buurt blijf. Lekker veel vertrouwen in jou als professional. Beetje preventief belasting afdragen, omdat je volgens hen niet met geld om kan gaan? Zullen we de rollen omdraaien, laat mij me maar druk maken om mijn eigen onderneming skills en jouw probleem oplossen ipv dat mij verteld wordt hoe ik moet ondernemen? :r

[Voor 51% gewijzigd door LinuX-TUX op 15-11-2019 10:18]

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:28
LinuX-TUX schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:05:
Ik denk dat dit soort vragen beter geplaatst kunnen worden in Het freelance ICT-ers discussie topic .

Ook snap ik de relatie tussen BV en G-rekening niet zo goed. Als BV moet je gewoon je jaarcijfers doorgeven en belasting afdragen. G-rekening constructies omdat je als freelancer/zelfstandige niet vertrouwd wordt door de partij waarmee je in zee gaat, zou ik persoonlijk gewoon de rug toe keren.

edit:
Even weer opgezocht wat G-rekening exact is, nu ik het lees weet ik weer waarom ik ervan uit de buurt blijf. Lekker veel vertrouwen in jou als professional. Beetje preventief belasting afdragen, omdat je volgens hen niet met geld om kan gaan? Zullen we de rollen omdraaien, laat mij me maar druk maken om mijn eigen onderneming skills en jouw probleem oplossen ipv dat mij verteld wordt hoe ik moet ondernemen? :r
In sommige sectoren is het overboeken van een percentage naar de G-rekening gewoon ‘standaard’.
Heeft vaak niks met vertrouwen maar gewoonten te maken.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:44

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Omdat een ZZP nooit een BV kan zijn, heb ik de titel aangepast.

Note to self: being good is often more important than being right.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:14
Ardana schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:40:
[mbr]Omdat een ZZP nooit een BV kan zijn, heb ik de titel aangepast.[/]
Een ZZP kan wel een BV zijn, een éénmanszaak kan niet een BV zijn.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:44

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Correct, en gecorrigeerd :)

Note to self: being good is often more important than being right.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:15

t_captain

Moderator General Chat
Je rechtsvorm omzetten, opdat je een G-rekening kunt openen, opdat je voor een klant op basis van wantrouwen aan de slag kunt?

Trek je eigen plan.

• DCV191283
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:10
Wanneer je een BV opricht zal je jezelf loon uit moeten betalen en dus moet er loonbelasting afgedragen worden. In tegenstelling tot de inkomstenbelasting die je nu betaald kan bij de loonbelasting je opdrachtgever aansprakelijk worden gesteld als het niet betaald is. Sommige mensen noemen het dan wantrouwen als je een deel af moet dragen op een G-Rekening, mijn vraag is waarom zou je opdrachtgever voor jou een risico moeten nemen?

Als IB-ondernemer loopt een opdrachtgever nu misschien ook bepaalde risico's, dat is afhankelijk van hoe één en ander geregeld is. Maar ik kan me goed voorstellen dat hij dit risico af zou willen dichten.

Terugkomend op de directe vraag van TS, nee het is niet zo dat het automatisch zo is dat je een deel via een G-rekening moet laten lopen. Veel opdrachtgevers nemen ook genoegen met een verklaring van je betalingsgedrag, je ziet vooral dat bepaalde sectoren kiezen voor een G-rekening (denk aan bouw).

Overleg vooral met je opdrachtgever wat hij wil.

Tegelijk als je goede redenen hebt om een BV te starten (overleg die redenen vooral met een accountant/belastingadviseur, ook als de redenen niet fiscaal zijn), dan is die G-rekening (misschien) een administratieve bijkomstigheid, maar zeker geen onoverkomelijke zaak. Als je gewoon netjes je belasting betaald en je administratie bijhoudt kan je ook gewoon een verzoek indienen om te deblokeren mocht er teveel geld op de rekening worden gestort en dan maakt de Belastingdienst het gewoon over naar je eigen rekening, soms komen ze even langs om wat zaken na te kijken, soms krijg je het direct uitbetaald.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01:06
Ik was zelf niet eens bekend met het bestaan van deze g rekening constructie....

Maar als mijn opdrachtgever zo wantrouwend is dan mag die de facturen ook vooruit betalen want dan zou ik hem ook niet vertrouwen.

Waar gaat het eigenlijk heen in dit land... alle risico's uitsluiten maar wel voor een dubbeltje personeel willen hebben... neem dan iemand gewoon in loondienst oh nee dat is weer een risico.

Ondernemen = risico. Als je dat als ondernemer niet kunt is het tijd om je biezen te pakken en te stoppen in deze markt. Niet je klanten en personeel te behandelen als slaven en ze helemaal uit te knijpen wat tegenwoordig steeds meer gebeurt.

Een bv brengt meer kosten met zich mee maar komt wel professioneler over. De vraag is of dat in jouw markt gewoon is of uitzonderlijk.

Als eenmanszaak naar een bv is prima mogelijk maar staar je niet blind op de bv er zitten ook weer genoeg nadelen aan.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Alsof die g rekening zo'n gigantisch probleem is zeg. Je moet die loonbelasting toch betalen dus links of rechtsom gaat het toch wel van je rekening af. En mocht je veel te veel op de g-rekening hebben staan kun je een verzoek indienen om een deel te laten deblokkeren.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:15

t_captain

Moderator General Chat
Een verzoek indienen om bij je eigen geld te mogen. Je moet dan een case met bewijsstukken gaan aanmaken bij de bank.

Ik heb een bank liever in de rol van administratief dienstverlener zitten dan in de rol van controleur van mijn boeken.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Tja, het is anders veel te makkelijk om de loonbelasting etc te ontduiken. BV-tje oprichten, lekker lage tarieven afspreken omdat je toch niet van plan bent om de belastingen te gaan betalen, na een tijdje het BV-tje laten klappen. Dat is vroeger dermate veel gebeurd dat de opdrachtgever nu aansprakelijk is in die situaties.
Die opdrachtgever heeft verder geen idee wat jij doet, maar mag wel betalen als je het verkloot.

• shadowlyse
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 30-03 20:16
toolkist schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:17:
Tja, het is anders veel te makkelijk om de loonbelasting etc te ontduiken. BV-tje oprichten, lekker lage tarieven afspreken omdat je toch niet van plan bent om de belastingen te gaan betalen, na een tijdje het BV-tje laten klappen. Dat is vroeger dermate veel gebeurd dat de opdrachtgever nu aansprakelijk is in die situaties.
Die opdrachtgever heeft verder geen idee wat jij doet, maar mag wel betalen als je het verkloot.
Niet juist.
De opdrachtgever is alleen aansprakelijk voor de heffing van de loonbelasting als er sprake is van zogenaamde “ketenaansprakelijkheid”, dat is het geval als een opdrachtnemer een hele grote klus aanneemt die hij niet alleen afkan en daardoor een bepaald gedeelte van het werk uitbesteedt aan een onderaannemer. Dit gebeurt veel in de bouw, maar
Is daar niet beperkt tot.

Verder “lekker een bv’tje laten klappen”. Zo werkt dat niet. Als de bv failliet gaat en er is sprake van wanbestuur dan is het bestuur gewoon persoonlijk aansprakelijk. Van wanbestuur is in ieder geval sprake als je niet jaarlijks je cijfers bij de KvK deponeert, en/of de bv binnen 1 jaar na oprichting failliet gaat.

• thijsmavericks
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15-12-2019
Hoi Allen,

Als je een BV gaat oprichten zijn er een paar punten waar je op moet letten.

1. Het DGA salaris

Als DGA moet je jezelf een jaarlijks DGA loon uitkeren voordat je jezelf dividend gaat uitkeren. Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat mensen zichzelf niet alleen maar dividend uitkeren ipv loon

2 Aansprakelijkheid

Met een eenmanszaak ben je volledig aansprakelijk voor je bedrijf. Bij een BV ligt dit anders, zolang jij de BV behoorlijk bestuurd loop je geen risico.

3. Jaarlijkse kosten

Als eigenaar van een BV moet je elk jaar een jaarrekening presenteren, ook is de boekhouding iets ingewikkelder. Voor een eenmanszaak ben je gemiddeld 400-1000 euro per jaar kwijt aan kosten maar reken voor een BV ongeveer 750-1400 euro per jaar.

4. Holding of BV

Als je meerdere plannen op termijn hebt die je wilt verwerken in een zaakje kan het voordelig zijn om een holding op te richten. Dit is in feite een BV met nog een BV erboven. Zo houd je per bedrijf de zaken gescheiden en kan je zo gemakkelijk meerdere ondernemingen runnen. Als je begint met slechts één BV en dit op termijn wilt aanpassen kijk je tegen een dure aandelenoverdracht aan.

Als ik je verhaal zo lees wil je de BV vooral oprichten vanuit het oogpunt op aansprakelijkheid.

Ik heb zelf mijn BV opgericht via <knip>, een heel fijne partij om mee samen te werken.

Spam is niet toegestaan. Indien je van mening bent dat dit geen spam is, kun je via DM contact met me opnemen. op de site kun je alle informatie vinden die je nodig hebt, ook kan je contact met ze op nemen voor een op maat gemaakt advies!

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 18-11-2019 17:00]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True