Vraag

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04 18:44
Goedendag allen,

wat ik nu heb:
Intel NUC5I7RYH
- M.2 SSD: 120 GB
- Intel 7265AC inbouw (867Mbps, BT4.0,)
- DDR3 SoDIMM: 8 GB DDR3
- 1TB SATA3 2.5" HDD
- Processor Intel Core i7-5557U (2x 3.1 -3.4 GHz)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4K op 60hz afspelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik zoek een nieuwe Intel Nuc waarin ik grotendeels mijn huidige hardware in kan pluggen, red ik het dan met EUR 400 ?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- M.2 SSD: 120 GB
- DDR3 SoDIMM: 8 GB DDR3
- 1TB SATA3 2.5" HDD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
waarschijnlijk alleen een nieuwe barebone ?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb ik niet, ik weet ook niet of de hardware die ik mee zou willen nemen, ook past in systemen van andere merken. Ik ben er niet zo in thuis, vandaar dat ik het hier vraag,

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
de huidige Nuc zou redelijk zuinig zijn dus dat wil ik wel zo houden. Wat wel vervelend is af en toe, is de fan.
De nieuwe zou ik graag fanless zien.
Aangesloten op een Samsung smart tv 55inch.

Ga je overklokken?
nope

Wat verwacht je van ons?[i]
Zover ik heb kunnen vinden, zal mijn huidige Nuc geen 4K op 60hz kunnen ondersteunen omdat de processor dit simpelweg niet kan ? Huidige systeem hoeft niet perse weg, met een upgrade zou het mij het minst geld kosten uiteraard. Maar de huidige Nuc zijn mini hdmi aansluiting is ook niet best meer, zit wat speling in waardoor de kabel soms niet goed zit en er rode strepen door het beeld zitten of dat het zelfs uitvalt. Kabel reeds vervangen, zonder beter resultaat.

Alle reacties

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

4k/60Hz media af kunnen spelen is nogal algemeen. Kun je misschien eens wat specifieker zijn v.w.b. het media dat je graag zou willen kunnen bekijken en neem je huidige NUC als voorbeeld.

Wat, en via welke weg (OS, media software, enz.), speel je daar nu zoal mee af?

Testing, one, two ...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:56
Ben1987 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:54:
Zover ik heb kunnen vinden, zal mijn huidige Nuc geen 4K op 60hz kunnen ondersteunen omdat de processor dit simpelweg niet kan ?
Je huidige processor kan technisch zonder problemen 4k/60Hz uitsturen via de (mini)DisplayPort uitgang. Heb je HDMI nodig dan hoef je alleen een geschikte converter aan te schaffen.

Blijft zoals @hardware-lover aangaf de vraag welke bestanden je wilt gaan afspelen, je wat oudere (Broadwell) processor ondersteunt idd niet meer hardware decoding van de allernieuwste codecs, maar nog best veel, zie de tabel hier: Wikipedia: Intel Quick Sync Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
Bedankt voor jullie reactie. Hij zijn merendeel 2160 bestanden van blurays van 25 tot 55gb. Bijv als mkv bestand. Vlc speelt dit schokkend af, zonder geluid en loopt vast bij doorspoelen. De standard windows 10 speler kan het zonder schokken afspelen, maar zonder geluid en ook hier loopt het vast met doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
Nielson schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:25:
[...]

Je huidige processor kan technisch zonder problemen 4k/60Hz uitsturen via de (mini)DisplayPort uitgang. Heb je HDMI nodig dan hoef je alleen een geschikte converter aan te schaffen.

Blijft zoals @hardware-lover aangaf de vraag welke bestanden je wilt gaan afspelen, je wat oudere (Broadwell) processor ondersteunt idd niet meer hardware decoding van de allernieuwste codecs, maar nog best veel, zie de tabel hier: Wikipedia: Intel Quick Sync Video
Het gaat om de 10bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grote kans dat het nu DDR4 RAM is, en kun je je huidige RAM niet meer gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
VLC is niet echt de meest handige speler voor 4K materiaal.. volgens mij gebruiken die nog steeds amper tot geen hardware acceleratie :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou je eis uitbreiden met "HDR", dat maakt namelijk nogal veel verschil in beeldkwaliteit (itt 4k en 1080p. Dat is voor specificatiematig veel verschil maar op normale tv's niet te onderscheiden van elkaar). En wat je nodig hebt zijn drie dingen:

1. Iets dat H.265 hardware accellerated kan weergeven (kunnen volgens mij alle GPU's wel)
2. Software die die hardware accelleration ook gebruikt en HDR aan kan (complex, maar vast op te lossen)
3. Een video uitgang die dit ook daadwerkelijk uitstuurt (hdmi 2.0 of beter schat ik zo in)

zie ook dit topic
HDMI 2.1 NUC of toch voor 2.0a/b gaan

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:15
Mijn Ryzen 3600 kan niet eens 4k 10 bit afspelen in de standaard VLC instellingen.
Je hebt MadVR nodig, dat zit o.a. in het k-lite pack.

Probeer het dan nog eens ;)

En een opslag medium met voldoende bandbreedte (~70 Mb/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
Ik heb om te testen nu ook een minisidplayport kabel naar hdmi besteld, heb het idee dat de hdmi uitgang niet alles aan kan.
Getest met MADvr en WMP maar met de huidge HDMI kabel blijft het niet netjes lopen. Verwacht vandaag de kabel binnen en dan kan ik morgen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-04 19:42
Ben1987 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:22:
Ik heb om te testen nu ook een minisidplayport kabel naar hdmi besteld, heb het idee dat de hdmi uitgang niet alles aan kan.
Getest met MADvr en WMP maar met de huidge HDMI kabel blijft het niet netjes lopen. Verwacht vandaag de kabel binnen en dan kan ik morgen testen.
Niet alle displayports kunnen zomaar omgezet worden naar hmdi.
Pagina: 1