NPO programma's laden niet in Chromium onder Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Mijn vraag
...
Wat zorgt ervoor dat ik onder Ubuntu 18.04 in Chromium geen NPO Start kan kijken? Hij blijft hangen bij de draaiende cirkel, alsof hij eindeloos probeert te laden. Het gaat zowel om de live TV streams als de herhalingen. Ook afleveringen van bijv. Andere Tijden laden niet, daar speelt alleen de reclame af, daarna hetzelfde draaiende cirkeltje.

Dit is behoorlijk storend, omdat het een soort media-PC betreft die aan de TV hangt. Waar nog niet zo lang geleden met veel moeite hardwareversnelling van YouTube voor elkaar was gekregen :/ Nu blijk ik dus geen NPO programma's te kunnen kijken. Waarom is het zo moeilijk om alleen maar online video's te willen kijken op een Ubuntu-PC? :/

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ubuntu 18.04 i.c.m. de Chromium browser.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Een andere browser als in Firefox werkt wel, maar heeft weer andere problemen waardoor het niet bruikbaar is.

In mijn reguliere PC met Ubuntu 16.04 i.c.m. Chromium blijkt hetzelfde probleem te zitten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-06 13:28
Ben niet bekend met Ubuntu, maar is er wellicht nog een andere browser (dan Firefox) beschikbaar in Ubuntu om te kijken of het in Chromium of Ubuntu zit?

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 13-11-2019 22:54 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit zal wel komen door het missen van DRM ondersteuning. Je zal Google Chrome moeten downloaden en uit het package de widevine module moeten halen. Wellicht dat het dan werkt.

Je zal hetzelfde hebben of een melding voorgeschoteld krijgen als je Netflix of ZiggoGo wilt bekijken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Netflix en Ziggo Go heb ik beide niet, dus kan ze niet testen.

Google Chrome is geen mogelijkheid. Ze hebben alleen een 64-bit versie maar de media-PC draait een 32-bit Ubuntu, net als mijn desktop.

Het zit vrijwel zeker in Chromium omdat in Firefox de boel wèl afspeelt, zowel op media-PC als desktop. Alleen is dat voor de media-PC geen oplossing omdat FF bij video's kijken geheugen verslind wat daar niet aanwezig is.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En de PC (her)installeren met een 64-bits versie is onmogelijk?
Ik kan me in alle eerlijkheid best voorstellen dat de NPO niet meer op 32-bits x86 systemen test.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Josefien schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:15:
Google Chrome is geen mogelijkheid. Ze hebben alleen een 64-bit versie maar de media-PC draait een 32-bit Ubuntu, net als mijn desktop.
Waar zeg ik dat je 'm moet installeren? Je hoeft 'm alleen maar te downloaden zodat je 'm kan uitpakken.
Het zit vrijwel zeker in Chromium omdat in Firefox de boel wèl afspeelt, zowel op media-PC als desktop. Alleen is dat voor de media-PC geen oplossing omdat FF bij video's kijken geheugen verslind wat daar niet aanwezig is.
En ik leg ook uit waarom het in FF werkt en in Chromium niet. Zoek zelf met Google naar Chromium + DRM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ging ervan uit dat dan de hele package 64-bit is en dus die Widevine-binary ook.

Inmiddels heb ik dit gevolgd omdat mijn Chromium op Ubuntu 18.04 van die PPA af komt i.v.m. de VA-API hardware-versnelling. Echter, zorgt dat er niet voor dat genoemde video's gaan afspelen :/

Ik heb dus de Google Chrome package gedownload, daar de libwidevinecdm.so eruit gehaald en deze in ~/.config/chromium/ geplaatst.

Dit werkt overigens op mijn desktop met Ubuntu 16.04 en originele Chromium ook niet.

De PC herinstalleren met een 64-bit versie is voor nu geen optie, er heeft teveel tijd in gezeten wat betreft de VA-API hardware-versnelling. Daarnaast schijnt 64-bit ook meer RAM te gebruiken. Dan blijft er al helemaal niks meer over van m'n 2GB :/ En ook: Google Chrome heeft geen VA-API versnelling en is ook niet aan te passen daarvoor. ZIt ik dus met 2 vrijwel gelijke browsers te klieren om video's te kijken?

Ongelooflijk eigenlijk hoe moeilijk het blijkbaar nog is om op Ubuntu iets simpels te doen als goed online video's kijken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:43:
(…) en deze in ~/.config/chromium/ geplaatst.
Daar hoort 'ie volgens mij helemaal niet thuis.

Probeer anders een scriptje puur bedoeld voor het installeren van widevine zoals hiero: https://gist.github.com/r...3eb20553d5014bd4d29fe37f1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:43
EDIT: Reactie op @Josefien, niet op @Osiris

Ik vraag me af of die instructies nog kloppen voor recente Chromium-versies. Bij de PKGBUILD voor Arch Linux is /usr/lib/chromium/libwidevinecdm.so een 'backwards compatibility' symlink.

Verder heb ik:
chromium-widevine /usr/lib/chromium/WidevineCdm/
chromium-widevine /usr/lib/chromium/WidevineCdm/LICENSE
chromium-widevine /usr/lib/chromium/WidevineCdm/_platform_specific/
chromium-widevine /usr/lib/chromium/WidevineCdm/_platform_specific/linux_x64/
chromium-widevine /usr/lib/chromium/WidevineCdm/_platform_specific/linux_x64/libwidevinecdm.so
chromium-widevine /usr/lib/chromium/WidevineCdm/manifest.json

De hele WidevineCdm-directory kopiëert hij letterlijk uit de Chrome .deb.

Echter, er zijn geen recente versies van Chrome meer voor 32-bits, dus het zou goed kunnen dat je die structuur handmatig moet nabouwen om uberhaupt een kans te maken om een (oude) Widevine plugin werkend te krijgen onder een recente x86 Chromium build.

@Osiris Juist, dat scriptje gebruikt blijkbaar hetzelfde (juiste) pad (geen idee of het manifest vereist is).

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 17-11-2019 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
En het eerder door mij genoemde scriptje kan probleemloos een 32-bits versie van widevine downloaden:

https://dl.google.com/wid....10.1582.2-linux-ia32.zip

(meest recente 32-bits versie as we speak):

osiris@desktop chromium $ file libwidevinecdm.so 
libwidevinecdm.so: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version 1 (SYSV), dynamically linked, stripped
osiris@desktop chromium $ 

@Thralas Mijn Gentoo portage package "www-plugins/chrome-binary-plugins" (eigenlijk alleen WideVine :+) installeert ook braaf de manifest en license. Dunno of het verplicht is, maar ik zou 't maar niet achterwege laten..

[ Voor 60% gewijzigd door Osiris op 17-11-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb het script gebruikt waarna er inderdaad een 32-bit Widevine is gedownload inclusief de juiste directory-structuur. In de instructies staat dat ik voor Chromium een symlink moet maken:
code:
1
2
sudo rm -fr /usr/lib/chromium-browser/WidevineCdm
sudo ln -fs /opt/google/chrome/WidevineCdm /usr/lib/chromium-browser/WidevineCdm

Hierna kan ik echter nog steeds geen NPO afspelen :/ Ook de DRM-filmpjes op de testlocatie die op de pagina van het script staat beschreven spelen niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:09:
Ook de DRM-filmpjes op de testlocatie die op de pagina van het script staat beschreven spelen niet af.
Maar de non-DRM-filmpjes doen het wél?

De comments van die gist staan ook vol over versienummer-incompatibiliteiten enzo. Wellicht is dat nog aan de hand. En d'r wordt iets gerept over non-standaard locaties. Of gepatchte locaties. Afhankelijk van de distro. Geen idee wat Ubuntu hanteert.

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 17-11-2019 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ja, de non-DRM testfilmpjes doen het allemaal prima.

Ik ga als ik thuis ben de comments daar bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Draai dan ook Chromium via de CLI. Als het iets niet kan vinden of er is een versie mismatch ergens zou het zomaar kunnen dat het op de terminal als output wordt gegeven.

Wil je echt diep gaan, dan gebruik je strace om te zien waar het naar zoekt tijdens het opstarten. Zo zou je tussen alle output kunnen achterhalen waar die libwidevine moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Chromium starten via de CLI geeft letterlijk geen foutmeldingen erover. En strace geeft teveel, meer dan je kan lezen.

Verder kom ik er per toeval achter dat een Chromium uit de officiele 18.04 repository wèl werkt. Maar dan is er weer geen VA-API hardware-versnelling :/

Het wilde vandaag namelijk plots werken, maar merkte op YouTube dat er geen versnelling meer is. Bleek APT om onbekende redenen een versie uit de repository te hebben geïnstalleerd i.p.v. de PPA. Maar dat is weer een probleem voor hier (Josefien in "Vloeiend YouTube 1080p onder Ubuntu 18.04? HW decoding?").

Vervolgens dus geforceerd weer de PPA-versie geïnstalleerd zodat hardware-versnelling werkt... stopt uiteraard weer NPO afspelen ermee... :?

Dit begint zó frustrerend te worden... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruik je VPN of dergelijks ?

block audio en video aanstaan in browser ?

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 18-11-2019 17:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:46
Is `sudo apt install ubuntu-restricted-extras` niet meer genoeg voor dit soort dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

robkorv schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:04:
Is `sudo apt install ubuntu-restricted-extras` niet meer genoeg voor dit soort dingen?
Voor DRM content, nee. Voor browsers die geen hardware decoding willen doen omdat het bij compilen niet wordt aangezet, nee. Enige wat die restricted-extras doet, is packages installeren die tov open source licenties 'beperkt' zijn in gebruik. Hiermee kan je dan vaak wel meer media content afspelen, maar alleen als je dus een video speler gebruikt die hier gebruik van maakt (denk aan Totem die gstreamer als backend gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Als je Chromium gebruikt met Ublock Origin, zet dan die eens uit.

Als die aanstaat heb ik hetzelfde probleem als wat jij beschrijft.

[ Voor 34% gewijzigd door clogie886 op 19-11-2019 01:59 ]

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Pagina: 1