Uitgebreid of simpele opzet nieuw netwerk ivm wensen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 19:08
2 maanden geleden zijn mijn vrouw, 3 kinderen (9,7,3) en ik ingetrokken in onze nieuwbouw woning. Het betreft een woning met een begane grond en 2 verdiepingen waarbij de vloer van de 2de verdieping een houten vloer is.

Hier heb ik even snel het nieuwe modem van Ziggo in de meterkast gezet waardoor we nu beneden normaal wifi bereik hebben. Boven is er nog wel iets redelijks van over en op zolder moet je niet iets willen streamen want daar is het te traag voor maar er is nog wel bereik voor bijvoorbeeld de omvormer van de zonnepanelen.

Onderhand heb ik de netwerkkabels naar alle nu in eerste instantie benodigde punten getrokken zodat ik nu bij de TV een switch neer kan leggen en daar ook een AP kan plaatsen. Ook op onze slaapkamer is een netwerkaansluiting gerealiseerd om een AP te plaatsen. Alle aansluitingen komen samen in de meterkast.

Verder wil ik in de toekomst aan de gang met domotica waar ook WIFI apparatuur tussen zit. In ieder geval wat Shelly modules. En als het tot de mogelijkheden behoort ook eventueel een gast WIFI account.

Wat ik ook belangrijk vind is dat wanneer mijn telefoon een WIFI verbinding heeft deze automatisch over schakelt naar het sterkst beschikbare signaal.

Nu heb ik gekeken naar de spullen van ubiquiti maar ik vraag me heel erg af of dit niet een ontzettende overkill is voor mijn situatie. Wel is het zo dat de kinderen nu alleen beneden af en toe een beetje youtube en netflix zitten te kijken maar dat gaat in de toekomst natuurlijk wel veranderen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 99,05€ 99,05
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 24-poorts€ 190,05€ 190,05
2Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall€ 90,95€ 181,90
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 578,-

De switch komt in de meterkast. Ik heb totaal 12 loze leidingen voor UTP kabels naar alle vertrekken. Nog wat overige zaken in de meterkast hangen zoals een Hue bridge. Vandaar de keuze voor 24 poorten.

De 8 poorts switch was voor bij de TV bedacht voor de TV, Ziggo, Versterker, AP. en nog wat ruimte over

De AP's heb ik gekozen omdat ik geen loze leidingen naar het plafond heb lopen. Volgens mij kan ik deze op de switch van de TV aansluiten en gewoon neerzetten. Ook heb ik er maar 2 gekozen. 1 voor de begane grond en 1 voor op de eerste verdieping. Deze moet ook het signaal door de houten vloer voor de 2de verdieping voorzien. Mocht dit niet gaan zijn er op de 2de verdieping nog genoeg UTP punten over om een 3de AP neer te zetten.

Nu kom ik dus op een kleine 600 euro. Dat vind ik best een hoop geld om een internet signaaltje overal beschikbaar te krijgen. Heb ik dit spul nu echt nodig?

Of kan ik ook wat goedkopere spullen van diverse fabrikanten bij elkaar klikken en kan ik dan ook prima voldoen aan mijn wensen? Zie onderstaand voor een voorbeeld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016DE€ 66,05€ 66,05
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 157,80
1Modems en routersUbiquiti EdgeRouter X€ 49,54€ 49,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,39

als er iemand wat helderheid in mijn zoektocht kan verschaffen zou dat erg fijn zijn. Alle onderdelen zijn gekozen met de gedachte dat ze voldoen aan mijn wensen. Als ik hier de mist ben in gegaan schroom dan niet om mij daar op te wijzen.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tip begin eerst met het tekenen van je gewenste netwerk met al je devices erin inclusief wat je misschien nog wil doen. Dat geeft een stuk duidelijkheid en op basis daarvan kan je verder. Nog belangrijker je krijgt inzicht in hoeveel poorten je waar nodig hebt. Gezien je vraag kan je misschien ook alles al met twee Ubiquti Cubes. Waarom wil je een eigen Router/Gateway wat biedt het meer voor jouw en gebruik je dat?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-01 20:49
Ik lees even mee, daar waar ik ook zeer geintereseerd ben in de UniFI AP's vanwegen alle goede verhalen / bewezen kwaliteit.
De grote vraag voormij is, is het verstandig om hier een ubiquiti switch/router bij e nemen of is het prima op te lossen met enkele losse netgear (TV / bureau op de werkkamer) switches en een losse router.
(redelijk vergelijkbaar dus) ik zal zelf binnenkort ook eens even een netwerk diagram maken.

Verwijderd

Ik gebruik Ubiquity zowel op kantoor als thuis.

Mijn ervaring is dat 2 AP van Ubiquity een groot huis voldoende wifi bereik geeft. Om de AP's van stroom te voorzien gebruik ik een PoE switch, die ook de stroom voor de IP camera's levert.

Setup:

Glasvezelmodem van Caiway.

Daarachter een Asus router, die aan de WAN-zijde een publiek IP adres toegewezen krijgt.
(Router draait op DD-WRT, lan2lan verbinding via openvpn met kantoor)

Vervolgens een PoE switch, en vandaar Lan kabels naar 2 Ubiquiti AP's
1 in de kast onder de TV, voor de wifi op de begane grond.
En dan 1 in het trapgat, op de hoogte van de vloer van de zolder. Deze voorziet 1e verdieping en zolder van wifi.

De accesspoints hebben een ingaande en uitgaande (gigabit) ethernet poort.

Om de Ubiquiti apparatuur goed aan te sturen heb ik een raspberry pi, waarop de Unifi controler software draait. In die software stel je alle Ubiquiti AP's in één keer in (ssid, wpa2 etc), zie je welke clients geconnect zijn op welke AP, hoe de verbindingskwaliteit is e.d. Ook kun je op die manier een analyse doen van de wifi kanalen en hoe drukbezet ze zijn. Op basis daarvan kun je een keuze maken op welke kanalen je de AP's vast zet (ervan uitgaande dat de buren niet steeds van kanalen wisselen, dan kun je ze beter op auto laten staan)

De raspberry pi draait tegelijk ook domoticz voor het domotica-gebeuren, en pi-hole. Minder reclame, en het internet net even wat kindvriendelijker op die manier.

De Ubiquiti AP's werken prima samen met elke router. Ik neem aan dat je thuis niet ingewikkeld gaat doen met Vlans e.d., dus ik zou het bij de standaard router houden. Ook de meerwaarde van een managed PoE switch thuis zie ik niet echt in. Thuis vind ik het belangrijk dat de wifi snelheid op orde is, en de apparaten op de juiste AP verbonden worden, en dat zit met Ubiquiti's wel snor is mijn ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2019 20:48 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Op verzoek van TS een schopje naar CAA

www.google.nl

• lmno31
Frogmen schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:22:
Tip begin eerst met het tekenen van je gewenste netwerk met al je devices erin inclusief wat je misschien nog wil doen. Dat geeft een stuk duidelijkheid en op basis daarvan kan je verder. Nog belangrijker je krijgt inzicht in hoeveel poorten je waar nodig hebt. Gezien je vraag kan je misschien ook alles al met twee Ubiquti Cubes. Waarom wil je een eigen Router/Gateway wat biedt het meer voor jouw en gebruik je dat?
Tekening maken is een goed idee. Ga ik eerdaags eens voor zitten. Ook die cubes zien er geinig uit en was ik nog niet eerder tegen gekomen.

Ik wilde een router toevoegen omdat ik begrepen had dat wanneer je je eigen netwerk en dat van gasten en domotica gescheiden wilt hebben dat je dat het beste op Vlan gebeid moet scheiden middels een router/gateway
De opstelling van de AP zal bij mij vrijwel gelijk zijn. Ook is het inderdaad de bedoeling als het inderdaad voor mij situatie beter is om Unifi spul te gaan aanschaffen om de UNIFI controller software op een RPi te laten draaien. Die heb ik toch nog liggen. Over de Vlan's zie hier boven.

Eigenlijk nog een vraag extra dus: Heb ik echt een managed switch en/of een eigen router/gateway nodig voor mijn toepassingen? En voor de toekomst?
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:20:
[mbr]Op verzoek van TS een schopje naar CAA[/]
Thanks

• Frogmen
  • Niet online
Is afhankelijk van natuurlijk als je je gasten alleen laat verbinden met het gasten netwerk van de connectbox en die voldoende dekking geeft werkt dat ook. Bedenk wel eerst waarom je VLAN's wil gebruiken domotica scheiden lijkt top maar bedenk ook dat je het wil kunnen bedienen. Dus toch verbinding tussen vlan's. Kijk dus ook wat wil je voor tegen welke aanval beschermen. Het maakt het best complex en voordat je het weet investeer je in iets wat vervolgens het gebruik te complex maakt en daarna niet gebruikt.
Daarom nogmaals teken het plaatje en ook wat met elkaar moet kunnen communiceren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lmno31
Frogmen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:14:
Is afhankelijk van natuurlijk als je je gasten alleen laat verbinden met het gasten netwerk van de connectbox en die voldoende dekking geeft werkt dat ook. Bedenk wel eerst waarom je VLAN's wil gebruiken domotica scheiden lijkt top maar bedenk ook dat je het wil kunnen bedienen. Dus toch verbinding tussen vlan's. Kijk dus ook wat wil je voor tegen welke aanval beschermen. Het maakt het best complex en voordat je het weet investeer je in iets wat vervolgens het gebruik te complex maakt en daarna niet gebruikt.
Daarom nogmaals teken het plaatje en ook wat met elkaar moet kunnen communiceren.
Dank voor je heldere antwoord. Ik wil inderdaad dat plaatje maken. Ik moet daar alleen even rustig voor gaan zitten en dat is met 3 jonge kinderen met al hun activiteiten best druk. Dat gecombineerd met het afmaken van de woning terwijl we er al wonen best een uitdaging.

• 1Kb
  • Laatst online: 13:36

1Kb

Bij mijn ouders (nieuwbouw woning) heb ik 3 x ap, 1 x een usg en 1 x een cloudkey neergelegd. De switches heb ik simpel gehouden.
Bijzonderheden: de ap’s heb ik bewust niet aan een poe switch gehangen omdat ik de kwaliteit van de getrokken kabels niet ken en ik liever vol koper gebruik voor poe dan aluminium. Dus per ap zit er een poe injector tussen. Ubiquiti heeft trouwens 2 versies van de poe injector dus als je daar naar gaat zoeken, even opletten welke je nodig hebt. Voor de ap’s, een aantal modellen hebben in de losse verpakking ook een poe injector, de voordeel verpakking voor zover ik weet niet.

Edit:
Stukje info voor passanten waar de ziggo modem raar doet:
Als reden voor deze keuze was een “probleem” met de arris modem van ziggo. Draadloos geen probleem maar aansluiten van nassen/pc’s via kabel zorgde voor onverklaarbare problemen. De modem staat nu in bridge mode.
Stukje info specifiek voor het probleem waar ik tegenaan liep (het menu van de arris was zo traag dat aanmelden ongeveer 2 minuten duurde)
https://community.ziggo.n...op-arris-connectbox-35654

[ Voor 31% gewijzigd door 1Kb op 15-11-2019 22:53 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:11
Waarom niet gewoon simpele switches gebruiken. Bij het ubiquity accesspoint zit al een PoE injector dus die hoef je niet te kopen.

Hang net zoals ik een accesspoint op de eerste verdieping. Werkt naadloos samen met je connectbox van Ziggo, zo heb ik het gedaan: Ubiquity en Ziggo Wifi Connectbox
Pagina: 1