Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
Mijn vraag
Ik heb deze week voor boven een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE gekocht. Beneden heb ik een connectbo van Ziggo. Nu roamt dat 0,0 en als ik naar boven loop is de verbinding dramatisch (en andersom).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Connectbox
Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb me rot gezocht, kan alleen niet vinden of 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE onderling kunnen roamen of dat ik hier een controller (of cloudkey?) voor nodig heb.

Beste antwoord (via jongetje op 20-02-2019 08:30)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

40MHz is uitermate af te raden in de 2.4GHz bij een enkele AP. Bij twee AP's (zoals hier) zit je gegarandeerd met jezelf te interfereren want de 2.4GHz-band is niet breed genoeg voor twee 40MHz kanalen.

Zet dat ding terug (zoals het per default was) op 20MHz only.
En die van Ubiquity
[Afbeelding: Ubiquity Wifi]
Minder handig dat je de SSID's onzichtbaar maakt (waarom in vredesnaam :? ), maar die moeten dus exact zelfde zijn op beide AP's.

Verder is je security fout. Boven heb je WPA/WPA2, onder WPA2-only. Dat gaat dus nooit roamen. Zet dat gelijk, dus WPA2 only bij beide. Ook encryption wil je op CCMP(AES)-only zetten op de Ubiquiti (op het Ziggo-apparaat krijg je dat automatisch bij keuze voor WPA2-only).

Tenslotte staat de 5GHz boven op 40MHz. Niets mis mee an sich, maar met slechts twee AP's is er geen reden om het niet (net zoals beneden) op 80MHz te zetten. Zorg gewoon voor andere kanalen (wat ze als het goed is automatisch al zouden doen).

Enfin, geen wonder dat er niet geroamed werd, want zelfs met de onvolledige info die je geeft al meerdere punten waarop de twee verschillen. Je clients zien de twee AP's simpelweg niet als onderdeel van hetzelfde netwerk :o

Zorg dat gelijk is:
- SSID
- PSK (wachtwoord)
- security
- encryption
- subnet (dus geen NAT-achter-NAT - hier gelukkig niet van toepassing)
En dan roamt ieder apparaat van afgelopen 10 jaar wel.

Verder mbt rest instellingen:
2.4GHz:
20MHz-only kanaalbreedte
Als je handmatig kanalen instelt, alleen 1, 6 of 11.

5GHz:
80MHz kanaalbreedte als devices DFS ondersteunen (wat deze twee doen)
Als je handmatig kanalen instelt, 100(+80) 1e keus, 52(+80) 2e keus, 116(+80) 3e keus en 48(-80) 4e.
Hou er rekening mee dat het bij de eerste twee 1 minuut duurt na instellen voordat de AP mag uitzenden, bij de derde zelfs 10 minuten.

Oh, en tenslotte Ubiquiti-only tip:
Schakel beide banden alle data rates onder 24Mbps uit. Nettoresultaat is eerder roamen en minder kans op onnodig slechte verbinding. Enige risico: als je dekking niet goed is verlies je helemaal verbinding waar het anders zeer brak was.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 15-02-2019 23:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57

lier

MikroTik nerd

Roamen is met jouw apparatuur geen actief proces. Oftewel, de client bepaalt wanneer hij/zij het nodig vindt om te controleren of er een betere radio is om mee te verbinden.

Om het te optimaliseren zou je de transmit power kunnen tweaken....deze zet je zo laag mogelijk voor de beste roaming ervaringen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
lier schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:52:
Roamen is met jouw apparatuur geen actief proces. Oftewel, de client bepaalt wanneer hij/zij het nodig vindt om te controleren of er een betere radio is om mee te verbinden.

Om het te optimaliseren zou je de transmit power kunnen tweaken....deze zet je zo laag mogelijk voor de beste roaming ervaringen.
Vandaar dat ik ook over wil naar alles van Ubiquity. Alleen is de vraag of ik dan een controller nodig heb.
Daarnaast heb ik de power van de AP al zo laag mogelijk staan, alleen bij de connectbox kun je dit niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46
Volgens mij is die controller nodig voor het gastennetwerk, maar je kunt het ook op een NAS of raspberry pi installeren. Dus je hoeft het dure ding van Ubiquiti niet te kopen op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De controller heb je operationeel alleen nodig voor statistieken en het guest portal. De AP's zelf draaien gewoon door als de controller offline is. Dus je kan 'm gewoon op je PC of laptop installeren en alleen opstarten als je iets aan de configuratie wil wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
Dit kan zeker met Ubiqiti. Ik doe het zelf thuis ook. Je zult echter wel "altijd" hun controller software actief moeten hebben. (Cloudkey geen ervaring mee). Deze regelt namelijk het roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-07 13:00

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

jongetje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:47:
Mijn vraag
Ik heb deze week voor boven een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE gekocht. Beneden heb ik een connectbo van Ziggo. Nu roamt dat 0,0 en als ik naar boven loop is de verbinding dramatisch (en andersom).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Connectbox
Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb me rot gezocht, kan alleen niet vinden of 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE onderling kunnen roamen of dat ik hier een controller (of cloudkey?) voor nodig heb.
Ik heb er hier twee thuis AP AC LR van Ubiquiti. Heb een 2.4 en 5ghz netwerk op de 2 punten en dat werkt perfect. Je kan kiezen tussen roamen zodat de access points je actief overdragen of dat de clients dat doen maar dat eerste was trager en had wat nadelen in de configuratie. De cloudkey heb je hier allemaal niet voor nodig (draait hier ook niet) maar is wel supersimpel op een PC/NAS/raspberry pi te installen mocht je het toch willen gebruiken.

Het is wel handig om eenmalig te installeren om je access point goed te configureren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De UniFi controller regelt roamen niet.

Zelfs voor Fast BSS Transition (802.11r) is de controller niet nodig, de access points bespreken dat onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57

lier

MikroTik nerd

LtMarx schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:58:
Ik heb er hier twee thuis AP AC LR van Ubiquiti. Heb een 2.4 en 5ghz netwerk op de 2 punten en dat werkt perfect. Je kan kiezen tussen roamen zodat de access points je actief overdragen of dat de clients dat doen maar dat eerste was trager en had wat nadelen in de configuratie.
Heb je het over Fast Roaming?

Mocht je nog twijfelen:
LanTao schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:02:
De UniFi controller regelt roamen niet.

Zelfs voor Fast BSS Transition (802.11r) is de controller niet nodig, de access points bespreken dat onderling.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:22
rdfeij schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:57:
Dit kan zeker met Ubiqiti. Ik doe het zelf thuis ook. Je zult echter wel "altijd" hun controller software actief moeten hebben. (Cloudkey geen ervaring mee). Deze regelt namelijk het roamen.
De controller regelt helmaal niet het roamen dat doet je device zelf. De controller is voor het managen van de settings, guest portal, en statistieken.

Zorg dat je 1ssid heb op je unifi ap en opnje ziggo box met hetzelfde password. Daarna ga je met de transmit power werken. Zorg dat de twee ap’s elkaar niet of niet te veel overlappen dan bevordert het roaming proces.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat roamen door je netwerkinfra is heel leuk op papier, maar de realiteit is dat je devices dat prima zelf kunnen. 2 APs in je netwerk met hetzelfde netwerk en je telefoon, ipad en laptop gaan lekker hun gangetje.

Dit test ik regelmatig in real life als ik terwijl ik in video conferences zit van beneden naar boven loop en op geen enkel moment de verbinding verlies.

Uiteraard is boven het Access Point van beneden niet te bereiken en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:36:
Dat roamen door je netwerkinfra is heel leuk op papier, maar de realiteit is dat je devices dat prima zelf kunnen. 2 APs in je netwerk met hetzelfde netwerk en je telefoon, ipad en laptop gaan lekker hun gangetje.

Dit test ik regelmatig in real life als ik terwijl ik in video conferences zit van beneden naar boven loop en op geen enkel moment de verbinding verlies.

Uiteraard is boven het Access Point van beneden niet te bereiken en omgekeerd.
En daar gaat het mis op het moment als dat (net) niet zo is. Jij roamd dus ook niet.
Roamen houdt in naadloos overgaan. Niet disconnecten van de 1 en dan connecten op de ander (wat ook snel "kan" gaan)

Als je op AP1 actief werkt en overloopt naar AP2 zal AP1 verbonden blijven zolang als mogelijk. Zelfs nog op het moment dat de verbinding eigenlijk al te slecht is.
Met de controller van UBNT actief zal er echt naadloze overdracht plaatsvinden tussen de accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

rdfeij schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:51:
[...]

En daar gaat het mis op het moment als dat (net) niet zo is. Jij roamd dus ook niet.
Roamen houdt in naadloos overgaan. Niet disconnecten van de 1 en dan connecten op de ander (wat ook snel "kan" gaan)

Als je op AP1 actief werkt en overloopt naar AP2 zal AP1 verbonden blijven zolang als mogelijk. Zelfs nog op het moment dat de verbinding eigenlijk al te slecht is.
Met de controller van UBNT actief zal er echt naadloze overdracht plaatsvinden tussen de accesspoints.
Ik begrijp dat ik niet roam, maar dat je dus prima zonder roamen dezelfde ervaring als roamen kunt hebben als eindgebruiker. Niet zien dat je verbinding verliest.

(Ergens halverwege mijn huis zijn beide netwerken wel beschikbaar, dus je clients besluiten op een bepaald moment over te gaan op het sterkere AP.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:31:
[...]

Ik begrijp dat ik niet roam, maar dat je dus prima zonder roamen dezelfde ervaring als roamen kunt hebben als eindgebruiker. Niet zien dat je verbinding verliest.

(Ergens halverwege mijn huis zijn beide netwerken wel beschikbaar, dus je clients besluiten op een bepaald moment over te gaan op het sterkere AP.)
Mijn vraag is juist hoe ik wel roam met 2 Unifi AP's, omdat ik merk dat de connectbox de verbinding tot het uiterste wilt vasthouden terwijl ik naast de Unifi AP sta.

Ik begrijp uit de meeste bovenstaande reacties dat ik dus nog een Unifi AP kan kopen, deze aanluiten en inregelen met de AP en ze vervolgens kan laten roamen/hand-overen. Dat is precies wat ik wil! :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Er zijn een hoop misverstanden over hoe devices "roamen" / "overstappen van AP", hoe je het ook wilt noemen.

In de eerste plaats, zoals hierboven al een paar keer is gezegd: bij consumentenelectronica (inclusief Ubiquity) is het roamen iets dat op de devices zelf gebeurd. Daarbij is er dus geen verschil tussen "roamen" of "disconnecten van de 1 en dan connecten op de ander". Bij sommige professionele apparatuur kan er gestuurde handover plaatsvinden, maar het enige dat Ubiquity en sommige andere consumentenelectronica extra kunnen doen is je devices de verbinding laten verbreken, waardoor ze alsnog met een ander AP moeten verbinden. Met devices die zelf goed de belissing tot roamen kunnen nemen (en dat is alles van de afgelopen jaren), is dat eigenlijk niet echter meer nodig.

Het enige dat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen AP is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Bij Ubiquity kun je dit centraal instellen, maar het kan ook prima handmatig, en het kan ook prima werken tussen apparatuur van verschillende fabrikanten. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Maar _als_ het identiek is ingesteld, zal het ook prima werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 15-02-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Cpt.Morgan Ik begrijp je verhaal wel. Alleen mijn Ipads 2018, Samsung S7 en S8 blijven allemaal gezellig hangen op het eerste AP waar ze verbinding mee maken tijdens het aanzetten. Ook voldoen de connectbox en Ubiquity AP aan je lijstje.

Nu vind ik het geen probleem om 80euro te investeren in nog een AP van Ubiquity en de Wi-Fi van de Connectbox uit te zetten. Maar als het niet werkt dan is dat natuurlijk zonde van het geld.

[ Voor 28% gewijzigd door jongetje op 15-02-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
jongetje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:23:
@Cpt.Morgan Ik begrijp je verhaal wel. Alleen mijn Ipads 2018, Samsung S7 en S8 blijven allemaal gezellig hangen op het eerste AP waar ze verbinding mee maken tijdens het aanzetten. Ook voldoen de connectbox en Ubiquity AP aan je lijstje.
Post anders een screenshots van je instellingen op de Ubiquity en de ConnextBox, of van een tool als WiFi Analyzer (deze, die ook dit soort gegevens laat zien in het overzicht van WiFi signalen: https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer). Ik heb zelf ook een ConnectBox en die is qua encryptie/authenthicatiemethoden nu juist wat tricky om goed in stellen.

EDIT: overstappen van 5 GHz naar 2.4 GHz gaat soms ook minder soepel, ik zelf heb daarom expliciet wel verschillende SSIDs voor die 2 gemaakt, en laat 5 GHz capable appatuur gewoon alleen met 5 GHz verbinden.

EDIT 2:
jongetje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:23:
Nu vind ik het geen probleem om 80euro te investeren in nog een AP van Ubiquity en de Wi-Fi van de Connectbox uit te zetten. Maar als het niet werkt dan is dat natuurlijk zonde van het geld.
Tussen 2 Ubiquity APs zal het zeker makkelijker werkend te krijgen zijn. Maar ook met de ConnectBox moet het kunnen en het WiFi signaal van dat ding is op zich prima.

[ Voor 31% gewijzigd door Cpt.Morgan op 15-02-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Cpt.Morgan
Hierbij de Connectbox schermprintjes:
Connectbox Wifi2

Connectbox wifi

En die van Ubiquity
Ubiquity Wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:31:
[...]

Voor standaard gebruik is dit voloende, als je VOIP + WiFi gebruikt kan dat fout gaan. want dan kan de verbinding weg vallen als je wisselt tussen de 2 AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
jongetje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:36:
[...]

Mijn vraag is juist hoe ik wel roam met 2 Unifi AP's, omdat ik merk dat de connectbox de verbinding tot het uiterste wilt vasthouden terwijl ik naast de Unifi AP sta.

Ik begrijp uit de meeste bovenstaande reacties dat ik dus nog een Unifi AP kan kopen, deze aanluiten en inregelen met de AP en ze vervolgens kan laten roamen/hand-overen. Dat is precies wat ik wil! :*)
Klopt, je kunt dat op 2 manieren doen:

MinRSSI waarde instellen zodat de AP de verbinding verbreekt zodra deze onder waarde x komt. De andere AP is dan waarschijnlijk al beter in bereik en je device zal meteen omschakelen naar de sterkere.

De 2e optie is het netste: Gebruik de fast-roaming optie in de controller. (Bij mij zorgt deze er echter voor dat de robot stofzuiger niet meer verbind met wifi (snapt die functie niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dutch2007 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:27:
[...]

Voor standaard gebruik is dit voloende, als je VOIP + WiFi gebruikt kan dat fout gaan. want dan kan de verbinding weg vallen als je wisselt tussen de 2 AP's.
Klopt zeker. Echter gebruik ik continu VoIP zonder problemen. Sommige SIP oplossingen zijn echter wel gevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:16
@jongetje kun je ook eens de data tonen hoe de netwerken worden gezien vanuit de android app die @Cpt.Morgan hierboven adviseerde? Je hebt de ssid in het unifi schermpje weggehaald dus wat lastig te vergelijken nu

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Dit is natuurlijk maar de helft van de informatie. Alle encryptieinformatie ontbreekt sowieso, een deel van de SSIDs heb je weggehaald (geen zorgen, met SSID naam kan niemand iets) en dat van de Ubiquity is geen settings screenshot, dus daar is helemaal weinig over zeggen.

Dus toch wat meer vragen:

1) Op de Connectbox heb je WPA2-PSK als authenticatie dus waarschijnlijk AES (CCMP) als encryptiemethode (kun je niet kiezen, staat automatisch zo ingesteld dan). Welke authenticatie en encryptiemethode (graag exact overtypen) heb je ingesteld op je je Ubiquity?

2) Ook gebruik je, gok ik (op basis van de greyouts), dezelfde SSID naam voor 2.4 GHz en 5 GHz. Ik raad je aan hier verschillende voor te kiezen, omdat 1) roamen daartussen niet altijd lekker gaat en 2) je dan altijd op je snelle netwerk kan blijven zitten bij devices die het ondersteunen.

3) Zoals @laurens0619 zegt, een screenshotje (van het WiFi overzicht, deze dus: https://lh3.googleusercon...z7GUh3RcJTP=w1920-h969-rw) van die app kan ook verhelderend werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Cpt.Morgan op 15-02-2019 21:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

40MHz is uitermate af te raden in de 2.4GHz bij een enkele AP. Bij twee AP's (zoals hier) zit je gegarandeerd met jezelf te interfereren want de 2.4GHz-band is niet breed genoeg voor twee 40MHz kanalen.

Zet dat ding terug (zoals het per default was) op 20MHz only.
En die van Ubiquity
[Afbeelding: Ubiquity Wifi]
Minder handig dat je de SSID's onzichtbaar maakt (waarom in vredesnaam :? ), maar die moeten dus exact zelfde zijn op beide AP's.

Verder is je security fout. Boven heb je WPA/WPA2, onder WPA2-only. Dat gaat dus nooit roamen. Zet dat gelijk, dus WPA2 only bij beide. Ook encryption wil je op CCMP(AES)-only zetten op de Ubiquiti (op het Ziggo-apparaat krijg je dat automatisch bij keuze voor WPA2-only).

Tenslotte staat de 5GHz boven op 40MHz. Niets mis mee an sich, maar met slechts twee AP's is er geen reden om het niet (net zoals beneden) op 80MHz te zetten. Zorg gewoon voor andere kanalen (wat ze als het goed is automatisch al zouden doen).

Enfin, geen wonder dat er niet geroamed werd, want zelfs met de onvolledige info die je geeft al meerdere punten waarop de twee verschillen. Je clients zien de twee AP's simpelweg niet als onderdeel van hetzelfde netwerk :o

Zorg dat gelijk is:
- SSID
- PSK (wachtwoord)
- security
- encryption

2.4GHz:
20MHz-only kanaalbreedte

5GHz:
Als je handmatig kanalen instelt, 100(+80) 1e keus, 52(+80) 2e keus, 116(+80) 3e keus en 48(-80) 4e.
Hou er rekening mee dat het bij de eerste twee 1 minuut duurt na instellen voordat de AP mag uitzenden, bij de derde zelfs 10 minuten.

Schakel beide banden alle data rates onder 24Mbps uit. Nettoresultaat is eerder roamen en minder kans op onnodig slechte verbinding. Enige risico: als je dekking niet goed is verlies je helemaal verbinding waar het anders zeer brak was.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 15-02-2019 23:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 18:13
Zie het 3e antwoord in dit topic: https://community.ubnt.co...ut-controller/td-p/398412

Je hoeft je controller niet aan te hebben 24/7 om "roaming" te doen tussen 2 ap's

Je hebt er pas echt het meeste voordeel mee als beide AP's van Ubiquiti zijn.
Als je er dan dus 2 hebt, zet dan het WiFi van je Ziggo geval uit >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Kavaa op 16-02-2019 09:22 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@dion_b
Ik heb de banbreedte op de 5Ghz nu bij de connectbox op 20/40 gezet en bij de AP op 40
De bandbreedte van 2.4Ghz nu allebei op 20Mhz
Ik kan op de AP niet de encrypty aanpassen, is alleen WPA/WPA2 of open. Dus dit op de Connectbox aangepast naar ook WPA/WPA2.

De naam van het netwerk is mijn eigen naam dus heb ik hier liever niet gepost. Uiteraard zijn de SSID en het wachtwoord op beiden gelijk.

Hoop dat dit beter gaat werken, anders kan ik altijd nog een AP erbij kopen (en de Connectbox Wi-Fi uit).

Ik heb via de app geen mogelijkheid om andere instellingen doen dan op de printscreen staan. Daar heb je dan volgens mij een controller voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik krijg echt een punthoofd van de beperkte instellingen met die gare apps. Tip: laat dat voor wat het is en installeer de "controller" op een PC. Je hoeft het helemaal niet 24/7 aan te hebben staan, gebruik het gewoon zoals de app nu. Maar dan wel met fatsoenlijke instelmogelijkheden.

Dat zou ik iig doen voordat je meer hardware gaat kopen - het is van het zotte als je nieuwe hardware gaat kopen door beperkingen in de app van de fabrikant van diezelfde hardware 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
dion_b schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:59:
Het is van het zotte als je nieuwe hardware gaat kopen door beperkingen in de app van de fabrikant van diezelfde hardware 8)7
Tja, ik kan op de connectbox meer instellen dan via de ubiquity app. Ook via de controller die ik op mijn laptop heb draaien zie ik bijna nog minder instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jongetje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Tja, ik kan op de connectbox meer instellen dan via de ubiquity app. Ook via de controller die ik op mijn laptop heb draaien zie ik bijna nog minder instellingen.
Dat laatste is vreemd. Zeker dat je niet een of andere 'advanced' view mist? Ik heb iig met dezelfde controller *iets* meer opties :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
jongetje schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:14:
@dion_b
Ik kan op de AP niet de encrypty aanpassen, is alleen WPA/WPA2 of open. Dus dit op de Connectbox aangepast naar ook WPA/WPA2.
WPA/WPA2 of WPA2 is niet de encryptiemethode, maar de authenticatiemethode. Je hebt nog nergens gemeld hoe je je encryptie hebt ingesteld. Dat je het niet zelf kunt kiezen betekent niet dat je er niet op moet letten. Houd er rekening mee dat de ConnectBox bij WPA/WPA2 waarschijnlijk TKIP/AES gebruikt als encryptie,en bij WPA2 alleen AES. Dat kun je inderdaad niet zelf kiezen, maar zijn opnieuw 2 verschillende situaties, die je dus ook in je Ubiquity zult moeten matchen. Anders werkt het alsnog niet zoals je wilt.

Over je SSID: prima dat je het niet wilt delen, maar in je screenshot ben je het in ieder geval 1x vergeten weg te halen..... En ik neem aan dat je weet dat je hele buurt dat SSID ook gewoon kan zien? Een SSID naam is niet echt iets waarvan je ervanuit moet gaan dat het geheim moet blijven.

Ook is het inderdaad raar dat je bij Ubiquity minder kunt instellen dan bij de ConnectBox.

En tenslotte, test nou even die WiFI analyzer app die we noemden (https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer). Daarmee kun je exact zien wat voor authenticatie en encryptie je verschillende APs uitzenden en weet je dus ook zeker of je e.e.a. gelijk hebt ingesteld. Voor roaming is "bijna gelijk" niet goed genoeg om het te laten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-02-2019 21:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Na even te zoeken en rond geklikt te hebben in de controller heb ik de AP nu toch op WPA2 kunnen zetten (gek genoeg is daar weer geen optie voor de mixed variant). De connectbox ook terug op WPA2, kanaalbreedte gelijk gezet en het werkt nu! Als ik van boven naar benden (of andersom) loopt dan schakelt hij netjes tussen de Ubiquity AP en de Connectbox.

Iedereen bedankt voor het helpen en doorzetten terwijl ik al bijna een 2e AP had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockTar
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 09:42
Hallo allen,

In de nieuwe ui van Unify heb je een toggle voor "CCMP Encryption". Die kan je aan of uit zetten. Ik zie nergens meer een optie voor WPA mode. Als ik support mag geloven (na 10 keer zeggen dat de configuratie mogelijkheid voor WPA mode niet meer bestaat) is als "CCMP Encryption" enabled is, dit WPA2 met AES is.

Zie chat:
(07:37:39 PM) Ron S.: Go to advanced options there you can find the WPA2 encryption.
(07:40:17 PM) Ralph: Nope. the only encryption setting in the whole page is "CCMP Encryption"
(07:40:37 PM) Ralph: you can toggle that on or off. nothing under advanced
(07:44:59 PM) Ron S.: In the new version of the controller, there is only option to select auto or AES/CCMP encryption.
(07:46:33 PM) Ralph: ok. to be honest, this isn't documented... well I can't find that documentation...
(07:47:42 PM) Ralph: So CCMP Encryption enabled is AES for WPA2
(07:49:45 PM) Ron S.: Yes.
(07:50:19 PM) Ralph: Ok thanks :-).
@dion_b
jij zei:
Bedoel je hiermee die sliders onderaan? moet je die op 24Mbps zetten? default is 6 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LockTar schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:56:
[...]

@dion_b
jij zei:

[...]

Bedoel je hiermee die sliders onderaan? moet je die op 24Mbps zetten? default is 6 volgens mij.
Ik draai nog op een oudere controller versie, daar had je per rate een vinkje die je aan en uit kon zetten. Klinkt wel vergelijkbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:47
dion_b schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:42:
[...]
Zorg dat gelijk is:
- SSID
- PSK (wachtwoord)
- security
- encryption

2.4GHz:
20MHz-only kanaalbreedte

5GHz:

Ik snap het nog niet helemaal, maar word hier ook bedoeld dat op beide apparaten de kanaalinstellingen ook identiek zijn? of toch verschillende kanalen? En is in deze situatie met 1 unifi ap bedraad aangesloten op de connectbox?

Ik heb nl nog een ap-ac-lr over waar mijn zoon een soortgelijke situatie wil proberen alleen die heeft Caiway met een Genexis box met veel minder instelmogelijkheden dan een connectbox?
Wat ik dacht te proberen bij hem is de ap-ac-lr- op zolder bedraad aansluiten op de Genexis modem/router,
ssid en ww identiek maken en op b.v.Genexis 2,4g kan.1 wpa2, 5g kan.36 wpa2 en op de unifi idem allen de kanalen op 6 en 48?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Behoorlijk Leek schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:37:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal, maar word hier ook bedoeld dat op beide apparaten de kanaalinstellingen ook identiek zijn? of toch verschillende kanalen?
Kanalen verschillend en niet-overlappend.
En is in deze situatie met 1 unifi ap bedraad aangesloten op de connectbox?
Dat is wat TS deed. Minder handig, want de meerwaarde van UniFi heb je pas als alle WiFi via zelfde systeem gaat - maar het zou alsnog moeten werken.
Ik heb nl nog een ap-ac-lr over waar mijn zoon een soortgelijke situatie wil proberen alleen die heeft Caiway met een Genexis box met veel minder instelmogelijkheden dan een connectbox?
Wat ik dacht te proberen bij hem is de ap-ac-lr- op zolder bedraad aansluiten op de Genexis modem/router,
ssid en ww identiek maken en op b.v.Genexis 2,4g kan.1 wpa2, 5g kan.36 wpa2 en op de unifi idem allen de kanalen op 6 en 48?
48 en 36 overlappen alsnog (beide in dezelfde 80MHz-blok tussen 36 en 48), je kunt beter minstens een van de twee (liefst beide) op DFS kanalen zetten, dus bijvoorbeeld 52-64 en 100-112.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:47
dion_b schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:45:
[...]

Kanalen verschillend en niet-overlappend.

[...]

Dat is wat TS deed. Minder handig, want de meerwaarde van UniFi heb je pas als alle WiFi via zelfde systeem gaat - maar het zou alsnog moeten werken.

[..]Dan doel je denk ik op meer dan 1 ap van unifi?

48 en 36 overlappen alsnog (beide in dezelfde 80MHz-blok tussen 36 en 48), je kunt beter minstens een van de twee (liefst beide) op DFS kanalen zetten, dus bijvoorbeeld 52-64 en 100-112.
Helaas is er op de Genexis Platinum-7840 niet meer keus dan 36-40-44 en 48.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Behoorlijk Leek schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:01:
[...]
Helaas is er op de Genexis Platinum-7840 niet meer keus dan 36-40-44 en 48.
Geen DFS op provider-apparatuur? :N

Nouja, stel dan de UniFi in op 100

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Inmiddels zit ik bij KPN. Heb de controller opnieuw moeten installeren want heb nieuwe laptop (en een nieuw SSiD). Accesspoint een reset gegeven.
Ik weet niet hoe het kan, maar hij pakte via de controller hetzelfde Wi-Fi netwerk als mijn laptop en alles werkte direct zonder maar iets te hoeven configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockTar
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 09:42
dion_b schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:42:
[...]

Ik draai nog op een oudere controller versie, daar had je per rate een vinkje die je aan en uit kon zetten. Klinkt wel vergelijkbaar.
Ik denk dat dit gewijzigd is naar een slider. Er staat in ieder geval bij "Enable minimum data rate control for 2G". Dat stond dus op 6 en gewijzigd naar 24. Hetzelfde voor 5G gedaan.

Alles schijnt nu te werken. Overal een goed signaal. Bedankt voor hulp!!!

[ Voor 40% gewijzigd door LockTar op 30-01-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svthiel
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-12-2021
Hallo,
Ik heb een Ziggo connect box in combinatie met 2 AP type Ubiquity Unify AP-AC Lite.
Achter mijn Ziggo box heb ik een switchbox waarop de AP's zijn aangesloten en diverse andere netwerkkabels naar andere plaatsen in huis voor bedraad internet.
Ik heb in mijn opstelling dus geen Unifi Security Gateway zitten.

Ik heb het vermoeden dat de deze combinatie problemen geeft met IPv4 en IPv6.
Als ik wissel van bedraad naar draadloos internet dan wordt IPv6 uitgeschakeld waarna diverse websites niet meer toegankelijk zijn. Ik moet dan een netwerk reset doen om weer IPv4 en IPv6 geactiveerd te krijgen.

Kan iemand mij adviseren wat ik moet doen om het geheel goed te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@svthiel zou je even een nieuw topic willen aanmaken? Het kicken en kapen van het topic van iemand anders is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.