Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Onderkelderen bestaande woning

Pagina: 1
Acties:

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 05-12 18:30
Misschien niet helemaal het juiste topic, in dat geval alvast excuses.
Wij overwegen de koop van een huis, en dat heeft naar mijn idee net te weinig ruimte, vooral op de bovenverdiepingen. Het is een jaren 50 woning waar oorspronkelijk een lage zolder op zat. De nok is al verhoogd, waardoor er een extra, acceptabele slaapkamer is gecreëerd. dat levert het huis in totaal 105m2 op. Dat is net te weinig naar mijn smaak. Nu zagen we dat enkele andere huizen in die wijk onderkelderd zijn, dus dat zou een mogelijkheid zijn tot uitbreiding van het oppervlak.

Nu heb ik nog geen contact met een aannemer gehad (verhaal speelt sinds donderdag) maar is hier iemand die me een schatting kan geven wat dat ongeveer kost om te onderkelderen?

Het huis is 7 bij 6, en als ik toch bezig ben wil ik de achterkant ook 1,2 meter uitbouwen. Ik snap dat ik voor een offerte bij een aannemer moet zijn, maar ben op zoek naar een globaal idee.

Het betreft een tussenwoning, naar mijn idee op zandgrond (pal naast de heide). Volgens mijn beperkte info ligt het grondwaterpeil flink lager. De huidige kruipruimte is iig stofdroog.

Het doel van de extra ruimte is een voorraad/opslagruimte en een speelkamer/logeerkamer/mancave creëren. Daarbij uitgaand van onderkeldering van de gehele begane grond 6x7m. Dus hij minstens gedeeltelijk geïsoleerd zijn, en aan 1 zijde moet er ook lichtinval gemaakt worden.

Budget voor het hele verhaal zou max 80k zijn. Geen idee of dat realistisch is.

Malfunctions wijzigde deze reactie 11-11-2019 13:40 (22%)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Malfunctions Verplaatst uit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2. Dat is natuurlijk voor nieuwbouw.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:14
Malfunctions schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:54:

Nu heb ik nog geen contact met een aannemer gehad (verhaal speelt sinds donderdag) maar is hier iemand die me een schatting kan geven wat dat ongeveer kost om te onderkelderen?

Het huis is 7 bij 6, en als ik toch bezig ben wil ik de achterkant ook 1,2 meter uitbouwen. Ik snap dat ik voor een offerte bij een aannemer moet zijn, maar ben op zoek naar een globaal idee.
Onderkelderen is heel erg duur. Ik ben een klein beetje aan het kijken geweest voor een kelder onder de garage van onze nieuwbouwwoning en dat ging voor een keldertje van 3x3 al snel richting 40k. En dat is onder een nieuwbouwgarage op palen. Dat was overigens zonder vergunningskosten en kosten rond watermanagement. Voor een jaren 50 woning lijkt me dat qua fundering spannender. Ik zou zelf anderhalve ton reserveren, afhankelijk van de gewenste afwerking.

Als het in die buurt al vaker gedaan is mag het waarschijnlijk sowieso, dat is alvast mazzel. Het is wel een goede manier om veel vierkante meters toe te voegen dus afhankelijk van de vierkante meter prijs die waar jij woont geldt kan het alsnog een goede investering zijn.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-11 12:38
De kortste klap is denk ik met stoute schoenen (eerst aantrekken) even aanbellen bij (toekomstige) buren die zoiets al gedaan hebben. Inderdaad vaak te herkennen aan een rooster in de tuin. :-)

Want wat een aannemer ook zal willen weten is: wat gaan we aantreffen onder het huis? Oude muren? Puin? Is de kelder droog?

Vragen die te beantwoorden zijn door naar 'de streek' te kijken, maar soms kunnen afwijken zijn:
- Wat voor type fundering ligt er? (er zal vast één standaard zijn voor dat gebied, maar niet iedereen weet alles)
- Wat voor grond gaan we aantreffen? (los zand of dikke klei maakt nogal uit)
- Wat is en hoe wisselt het grondwaterpeil?

Goed, allemaal vragen die je met een kort praatje misschien snel beantwoord kunt krijgen. Ik weet dat jezelf voorstellen als "toekomstige buur" raar klinkt, maar ik weet ook dat mensen vaak best behulpzaam kunnen zijn. :)

Watskebeurt met Bhagavad? :(

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12:14
Ik denk cruciaal: is het een tussenwoning, hoekwoning, 2-onder-1 kap, vrijstaand?
Verder geen ervaring mee maar ben wel benieuwd :)

Verder eens met @Goudvis dat het beste is om gewoon bij die buren te vragen (mits vergelijkbare woningen). Houd er wel rekening mee dat bouwkosten gigantisch hard stijgen/gestegen zijn en als zij een paar jaar geleden onderkeldert hebben, je tegenwoordig maar zo +40% betaald voor hetzelfde.

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:47
Onderkelderen is duur, maar daar ga je snel genoeg achter komen, houdt rekening met minstens 50k, bouwkunding onderzoek, toestemming van de buren, en dit goed hebben afgedekt etc.

Ligt ook nog aan wat je ermee wilt doen. Wil je hier een daadwerkelijke kelder van maken zoals ze oorspronkelijk bedoelt zijn (zeg opslag), of wil je hier woonruimtes van maken (hint, extra slaapkamers mag in 9 vd 10 gevallen niet van de gemeente) zoals woonkamer etc.

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 05-12 18:30
Ik heb de OP aangepast met wat extra informatie. Het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat ik bij de buren langs moet om wat info te krijgen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
Moet wel een heel bijzonder jaren '50 huis zijn. Als in; meestal is dat allemaal half verrotte bende. Als het huis weg is gaat een kelder maken makkelijker.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:11
Onderkelderen wordt vaak gedaan bij een renovatie van een rotte fundering, de extra meters financieren dan de renovatie maar dat is uiteraard afhankelijk van de exacte werkzaamheden en de vierkante meterprijs in je buurt.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True