Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Flapstra
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik zat er ook aan te denken om de lucht uit de kruipruimte te gebruiken voor een warmtepomp maar dan met wat andere uitgangspunten. Stel je isoleert de kruipruimte zelf en vult deze met blokken steen (basalt) waar de lucht tussendoor kan stromen. Met pvt of thermische panelen verwarm je deze stenen (hoe is een vraag) en vervolgens gebruik je de lucht die langs de warme stenen stroomt voor de warmtepomp.
Zou dit een reëel idee zijn?

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Flapstra schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:05:
Ik zat er ook aan te denken om de lucht uit de kruipruimte te gebruiken voor een warmtepomp maar dan met wat andere uitgangspunten. Stel je isoleert de kruipruimte zelf en vult deze met blokken steen (basalt) waar de lucht tussendoor kan stromen. Met pvt of thermische panelen verwarm je deze stenen (hoe is een vraag) en vervolgens gebruik je de lucht die langs de warme stenen stroomt voor de warmtepomp.
Zou dit een reëel idee zijn?
Meneer Flapstra...
Gewoon een flinke bak o.i.d. in de kruipruimte plaatsen waarin je regenwater opvangt, verwarm dat met een flinke warmtewisselaar via een WP en haal de warmte daarmee er ook weer uit. flap-uit

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:12
Begin maar eens met rekenen hoeveel warmte je eruit wilt halen (en hoeveel je er dus in moet stoppen, en wat de buffercapaciteit moet zijn)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Hoe lang wil je die buffer warm houden? In de zomer opwarmen en in de winter gebruiken? Dan moet je dat heel goed isoleren, en de vloer ook anders wordt het te warm binnen. In de winter kan je die warmte beter meteen in huis stoppen.
Ik zie dus alleen maar verlies. Verlies in efficiëntie, en vooral veel geld verliezen met dit idee.
Boor een lekker diepe bron zodat je w/w warmtepomp 12-13 graden aanvoer heeft, 24/7. Dat is pas besparen.

• Flapstra
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-08-2023
Dank voor jullie reacties.
Er zijn natuurlijk mogelijkheden met een water warmtepomp die de warmte uit een bron, bassin of waterloop haalt. Hier kan ik wel wat bevindingen/prijzen over vinden. Wat me daarin op valt is dat de investering in een water warmtepomp aanzienlijk groter is dan in een lucht warmtepomp. Grote nadeel van de lucht warmtepomp is echter zijn slechte prestatie bij kou. Als de stenen deze koude lucht voorverwarmen zou dit toch moeten schelen.
Ik zit overigens niet aan erg warme basalt blokken te denken maar meer aan een temperatuur van max 25 graden.
Het is inderdaad wel logisch om de warmte van de thermische panelen zoveel mogelijk rechtstreeks te gebruiken. Het gaat dan om de rest warmte die niet rechtstreeks wordt gebuikt.

Voor het doorrekenen (onderuit halen :'( ) zou ik hulp kunnen gebruiken.
- zijn basalt blokken een geschikt materiaal?
- wat voor formaat moeten de blokken hebben?
- hoeveel kuub is er nodig?
- hoe dik moet de isolatie zijn?
- over wat voor periode is de warmte vast te houden? (seizoen, 2 weken..)
...
Pagina: 1